Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Moderator: Redaktion
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Enligt honom är det 416kg lastvikt (inkl förare alltså).
Han tycker att det är en bra lastvikt. Jag vet inte. Med fyra vuxna + bagage känns det ändå ganska tajt för en så pass stor bil.
Han tycker att det är en bra lastvikt. Jag vet inte. Med fyra vuxna + bagage känns det ändå ganska tajt för en så pass stor bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Utöver föraren borde det vara?mati skrev:Enligt honom är det 416kg lastvikt (inkl förare alltså).
Han tycker att det är en bra lastvikt. Jag vet inte. Med fyra vuxna + bagage känns det ändå ganska tajt för en så pass stor bil.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Tack. Då förändrar det inget i sak – Model Y har låg lastvikt för sin storlek.mati skrev:Enligt honom är det 416kg lastvikt (inkl förare alltså).
Han tycker att det är en bra lastvikt. Jag vet inte. Med fyra vuxna + bagage känns det ändå ganska tajt för en så pass stor bil.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Och det är 315 kg +75 kg förare i regbeviset som gäller.themax skrev:Tack. Då förändrar det inget i sak – Model Y har låg lastvikt för sin storlek.mati skrev:Enligt honom är det 416kg lastvikt (inkl förare alltså).
Han tycker att det är en bra lastvikt. Jag vet inte. Med fyra vuxna + bagage känns det ändå ganska tajt för en så pass stor bil.
Elbilist sedan 2014
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Jo, det vet jag. Men det blir 390 kg. Och i videon säger de 416, och det står på skylten vid dörren. Alltså finns det något som inte stämmer och jag trodde han försökte reda ut det i videon (men som sagt – min tyska är haltande).Klintan skrev:Och det är 315 kg +75 kg förare i regbeviset som gäller.
Ok, bara 26 kg skillnad, men det är ändå 4 lådor champagne …
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Nu skriver även Ny Teknik om "LastviktsGate", låst artikel, men inte så svårt att gissa vad som står.
https://www.nyteknik.se/premium/listan- ... re-7021418
/fth
https://www.nyteknik.se/premium/listan- ... re-7021418
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Senaste podden från Rika Tillsammans hade Erik Naessén som gäst och de tog upp det här med lastvikt. Hans åsikt verkade mest vara att polisen var övernitisk kring det här och reglerna var samma för lastbilar och personbilar. Att en lastbil är lastad 10% över maximal lastvikt kan vara riktigt farligt och böterna reflekterar det. Men när man applicerar samma regler på en personbil som lätt klarar 10% över maximal lastvikt så blir det fel.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Men om bilarna klarar det utan problem så är det ju rimligt att det också står en 10% högre siffra i registreringsbeviset.
Någonstans är ändå en hund begraven.
Någonstans är ändå en hund begraven.
Model Y LR AWD 2022
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Ja det hade varit intressant att veta varför de sätter så låg siffra. Är det krocksäkerhet eller förbrukningssiffror eller något annat?jonasl skrev:Men om bilarna klarar det utan problem så är det ju rimligt att det också står en 10% högre siffra i registreringsbeviset.
Någonstans är ändå en hund begraven.
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 142
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
SR+ 2021
Tjänstevikt (faktisk vikt)
1713 kg
Max lastvikt
301 kg
Totalvikt
2014 kg
Den får alltså med Exakt en person á 75 kg på varje bältad plats. Utan packning då förstås… Men har ändå slutat att ha med mig startkablar o extra glödlampor i bakluckan.
Tjänstevikt (faktisk vikt)
1713 kg
Max lastvikt
301 kg
Totalvikt
2014 kg
Den får alltså med Exakt en person á 75 kg på varje bältad plats. Utan packning då förstås… Men har ändå slutat att ha med mig startkablar o extra glödlampor i bakluckan.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Ändå märkligt det här. Det känns som en begränsning som ytterst få känner till eller kollar upp. Man så att säga förutsätter att bilen klarar fem passagerare samt bagage. Konstigt vore väl annars. Och givetvis klarar bilen av det men varför är den då i teorin begränsad?Skyltspurtaren skrev:SR+ 2021
Tjänstevikt (faktisk vikt)
1713 kg
Max lastvikt
301 kg
Totalvikt
2014 kg
Den får alltså med Exakt en person á 75 kg på varje bältad plats. Utan packning då förstås… Men har ändå slutat att ha med mig startkablar o extra glödlampor i bakluckan.
Samma med dragkroksbelastningen. Vi kör 3 cyklar på Thules cykelhållare utan några som helst problem.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Tjänstevikt är bilens egen vikt + förare (75kg) + reservhjul + verktyg (+ 90% full tank, men det är ju inte relevant för en elbil). 26 kg låter väl rimligt för reservhjul + verktygthemax skrev:Jo, det vet jag. Men det blir 390 kg. Och i videon säger de 416, och det står på skylten vid dörren. Alltså finns det något som inte stämmer och jag trodde han försökte reda ut det i videon (men som sagt – min tyska är haltande).Klintan skrev:Och det är 315 kg +75 kg förare i regbeviset som gäller.
Ok, bara 26 kg skillnad, men det är ändå 4 lådor champagne …
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Kan begränsningen hänga ihop med däcken och maxhastighet?
Däcken måste vara specade att klara bilens totalvikt vid bilens maxfart, typ?
Och om bilen KAN köra i 250 knyck så böor det EXTREM belastning på däcken. Men om du kör i ”bara” 160 knyck så tål däcken MYCKET högre totalvikt.
Så vi betalar med larvigt låg lastvikt för att ha en bil som kan köra dubbelt så fort som vi nånsin kommer göra i praktiken, i alla fall inte med full last….
Bara en tanke.
Däcken måste vara specade att klara bilens totalvikt vid bilens maxfart, typ?
Och om bilen KAN köra i 250 knyck så böor det EXTREM belastning på däcken. Men om du kör i ”bara” 160 knyck så tål däcken MYCKET högre totalvikt.
Så vi betalar med larvigt låg lastvikt för att ha en bil som kan köra dubbelt så fort som vi nånsin kommer göra i praktiken, i alla fall inte med full last….
Bara en tanke.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Originaldäcken på Model 3 är 98Y och det innebär 3 ton och 300 km/t så det är nog inte problemet.Johlei skrev:Kan begränsningen hänga ihop med däcken och maxhastighet?
Däcken måste vara specade att klara bilens totalvikt vid bilens maxfart, typ?
Och om bilen KAN köra i 250 knyck så böor det EXTREM belastning på däcken. Men om du kör i ”bara” 160 knyck så tål däcken MYCKET högre totalvikt.
Så vi betalar med larvigt låg lastvikt för att ha en bil som kan köra dubbelt så fort som vi nånsin kommer göra i praktiken, i alla fall inte med full last….
Bara en tanke.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Fast elbilar är inte särskilt tunga och det är inte för att de når 3500kg som de har låg lastvikt. Min Model 3 SR+ vägde lika mycket som min tidigare MB E-klass tex. Bilarna var ivrigt lika stora inne i kupén och bagaget.Mickep skrev:Är lite av elbilars förbannelse att de är så tunga. (men också fördel då de är "säkra"(lätta småbilar drar kortaste strået vid krock) och har bastant tyngdpunkt).
Men för mig får bilar gärna bli lättare. Tror det är möjligt i framtiden (dock ej närtid)
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Ja, det är något skumt som gör att elbilar har låg lastvikt.jonasl skrev:Men om bilarna klarar det utan problem så är det ju rimligt att det också står en 10% högre siffra i registreringsbeviset.
Någonstans är ändå en hund begraven.
1. Det beror inte på att batterierna är tunga eftersom bilarna ofta väger långt ifrån 3500kg.
2. Det beror inte på krocktester eftersom bilarna testas utan last.
3. Det beror inte på däcken, de tål mer än väl vikten.
4. Det är inte en konspiration för att få elbilar eftersom alla har det inklusive Tesla.
5…. Räckviddstester?
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Belstningsindex 98 = 750 kg på däcket. Y anger max 300 km/h.Jordad skrev:Originaldäcken på Model 3 är 98Y och det innebär 3 ton och 300 km/t så det är nog inte problemet.Johlei skrev:Kan begränsningen hänga ihop med däcken och maxhastighet?
Däcken måste vara specade att klara bilens totalvikt vid bilens maxfart, typ?
Och om bilen KAN köra i 250 knyck så böor det EXTREM belastning på däcken. Men om du kör i ”bara” 160 knyck så tål däcken MYCKET högre totalvikt.
Så vi betalar med larvigt låg lastvikt för att ha en bil som kan köra dubbelt så fort som vi nånsin kommer göra i praktiken, i alla fall inte med full last….
Bara en tanke.
Min Model 3 LR har 2305 kg totalvikt. Om jag från maxfart 233 km/h gör en tvärbromsning med full last. Då kommer väl en förhållandevis stor del av bilens vikt på framaxeln, så att belastningen på den kan närma sig 1500 kg från den stillastående belastningen om hälften av totalvikten; 1153 kg?
Det enda som krävs är ju att 350 kg vikt förflyttas från bakaxeln till framaxeln.
Äh jag vet inte!
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Fast det verkar väl inte gälla alla elbilar, det är väl främst Tesla M3 och MY som är dåliga? Även om t ex min Polestar 2 tyvärr också har ganska låg lastvikt med 375 kg...LarsL skrev:Ja, det är något skumt som gör att elbilar har låg lastvikt.
T ex Enyaq och ID4 har väl däremot helt rimliga lastvikter med 500 - 600 kg?
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Enligt NyTekniks artikel så är Tesla M3 och My i gott sällskap även om de är "högst" på topplistan över låg lastvilt. Så det verkar som att det ändå är ett problem som gäller många elbilar om än inte alla:
Tesla Model 3 Long Range AWD: 295 kg
Tesla Model Y Long Range AWD: 315 kg
Nissan Leaf: 345 kg
MG ZS: 359 kg
Mercedes EQC: 372 kg
Kia E-Soul: 373 kg
Audi Q4 50 E-tron quattro: 376 kg
VW ID.3: 379 kg
Hyundai Ioniq 5: 382 kg
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Det här borde vara skäl till högre andrahamdsvärde för äldre M3LR jämfört med 21:an som jag antar avses i tabellen. Min M3LR från 2019 har lastvikt på 373 kg! Lite äldre men man kan åka fyra pers med bagage lagligtMaw skrev:Enligt NyTekniks artikel så är Tesla M3 och My i gott sällskap även om de är "högst" på topplistan över låg lastvilt. Så det verkar som att det ändå är ett problem som gäller många elbilar om än inte alla:
Tesla Model 3 Long Range AWD: 295 kg
Tesla Model Y Long Range AWD: 315 kg
Nissan Leaf: 345 kg
MG ZS: 359 kg
Mercedes EQC: 372 kg
Kia E-Soul: 373 kg
Audi Q4 50 E-tron quattro: 376 kg
VW ID.3: 379 kg
Hyundai Ioniq 5: 382 kg
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Konstigt att Tesla sänkt lastvikten på M3. Eller är det så att totalvikten är samma men tjänstevikten har krupit upp och tagit en del av lastvikten?Johlei skrev:Det här borde vara skäl till högre andrahamdsvärde för äldre M3LR jämfört med 21:an som jag antar avses i tabellen. Min M3LR från 2019 har lastvikt på 373 kg! Lite äldre men man kan åka fyra pers med bagage lagligtMaw skrev:Enligt NyTekniks artikel så är Tesla M3 och My i gott sällskap även om de är "högst" på topplistan över låg lastvilt. Så det verkar som att det ändå är ett problem som gäller många elbilar om än inte alla:
Tesla Model 3 Long Range AWD: 295 kg
Tesla Model Y Long Range AWD: 315 kg
Nissan Leaf: 345 kg
MG ZS: 359 kg
Mercedes EQC: 372 kg
Kia E-Soul: 373 kg
Audi Q4 50 E-tron quattro: 376 kg
VW ID.3: 379 kg
Hyundai Ioniq 5: 382 kg
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
M3LR AWD -19 totalvikt 2305, tjänstevikt 1932.Maw skrev:Konstigt att Tesla sänkt lastvikten på M3. Eller är det så att totalvikten är samma men tjänstevikten har krupit upp och tagit en del av lastvikten?Johlei skrev:Det här borde vara skäl till högre andrahamdsvärde för äldre M3LR jämfört med 21:an som jag antar avses i tabellen. Min M3LR från 2019 har lastvikt på 373 kg! Lite äldre men man kan åka fyra pers med bagage lagligtMaw skrev:Enligt NyTekniks artikel så är Tesla M3 och My i gott sällskap även om de är "högst" på topplistan över låg lastvilt. Så det verkar som att det ändå är ett problem som gäller många elbilar om än inte alla:
Tesla Model 3 Long Range AWD: 295 kg
Tesla Model Y Long Range AWD: 315 kg
Nissan Leaf: 345 kg
MG ZS: 359 kg
Mercedes EQC: 372 kg
Kia E-Soul: 373 kg
Audi Q4 50 E-tron quattro: 376 kg
VW ID.3: 379 kg
Hyundai Ioniq 5: 382 kg
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
295 kg ?! Aouch.Maw skrev:Enligt NyTekniks artikel så är Tesla M3 och My i gott sällskap även om de är "högst" på topplistan över låg lastvilt. Så det verkar som att det ändå är ett problem som gäller många elbilar om än inte alla:
Tesla Model 3 Long Range AWD: 295 kg
Tesla Model Y Long Range AWD: 315 kg
Nissan Leaf: 345 kg
MG ZS: 359 kg
Mercedes EQC: 372 kg
Kia E-Soul: 373 kg
Audi Q4 50 E-tron quattro: 376 kg
VW ID.3: 379 kg
Hyundai Ioniq 5: 382 kg
Skickat från min iPad med Tapatalk
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Hur är det i sammanhang med att Tesla har ökat räckvidden på Model 3? Gissar att det hänger ihop på nåt sätt.Maw skrev:Konstigt att Tesla sänkt lastvikten på M3. Eller är det så att totalvikten är samma men tjänstevikten har krupit upp och tagit en del av lastvikten?Johlei skrev:Det här borde vara skäl till högre andrahamdsvärde för äldre M3LR jämfört med 21:an som jag antar avses i tabellen. Min M3LR från 2019 har lastvikt på 373 kg! Lite äldre men man kan åka fyra pers med bagage lagligtMaw skrev:Enligt NyTekniks artikel så är Tesla M3 och My i gott sällskap även om de är "högst" på topplistan över låg lastvilt. Så det verkar som att det ändå är ett problem som gäller många elbilar om än inte alla:
Tesla Model 3 Long Range AWD: 295 kg
Tesla Model Y Long Range AWD: 315 kg
Nissan Leaf: 345 kg
MG ZS: 359 kg
Mercedes EQC: 372 kg
Kia E-Soul: 373 kg
Audi Q4 50 E-tron quattro: 376 kg
VW ID.3: 379 kg
Hyundai Ioniq 5: 382 kg
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Om ni tittar tillbaka lite i tråden så har Olof hittat något intressant.Olof Tenghoff skrev:WLTP Test mass: L = 0.15 * (Max. laden mass – (Mass in running order + 25 kg + Average mass of extras))Olof Tenghoff skrev:Kan det ha något med WLTP optimering att göra? Dvs man sätter absurt låg totalvikt för att visa hög räckvidd i WLTP?
klippt från: https://theicct.org/sites/default/files ... 4_2011.pdf
Där har vi kanske svaret till trådens rubrikfråga. Ju lägre maxlast desto högre WLTP-range
Ioniq 5 FE AWD