Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Maw »

Johlei skrev:
Maw skrev:
Enligt NyTekniks artikel så är Tesla M3 och My i gott sällskap även om de är "högst" på topplistan över låg lastvilt. Så det verkar som att det ändå är ett problem som gäller många elbilar om än inte alla:
Tesla Model 3 Long Range AWD: 295 kg
Tesla Model Y Long Range AWD: 315 kg
Nissan Leaf: 345 kg
MG ZS: 359 kg
Mercedes EQC: 372 kg
Kia E-Soul: 373 kg
Audi Q4 50 E-tron quattro: 376 kg
VW ID.3: 379 kg
Hyundai Ioniq 5: 382 kg
Det här borde vara skäl till högre andrahamdsvärde för äldre M3LR jämfört med 21:an som jag antar avses i tabellen. Min M3LR från 2019 har lastvikt på 373 kg! Lite äldre men man kan åka fyra pers med bagage lagligt :-)
Konstigt att Tesla sänkt lastvikten på M3. Eller är det så att totalvikten är samma men tjänstevikten har krupit upp och tagit en del av lastvikten?
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Johlei »

Maw skrev:
Johlei skrev:
Maw skrev:
Enligt NyTekniks artikel så är Tesla M3 och My i gott sällskap även om de är "högst" på topplistan över låg lastvilt. Så det verkar som att det ändå är ett problem som gäller många elbilar om än inte alla:
Tesla Model 3 Long Range AWD: 295 kg
Tesla Model Y Long Range AWD: 315 kg
Nissan Leaf: 345 kg
MG ZS: 359 kg
Mercedes EQC: 372 kg
Kia E-Soul: 373 kg
Audi Q4 50 E-tron quattro: 376 kg
VW ID.3: 379 kg
Hyundai Ioniq 5: 382 kg
Det här borde vara skäl till högre andrahamdsvärde för äldre M3LR jämfört med 21:an som jag antar avses i tabellen. Min M3LR från 2019 har lastvikt på 373 kg! Lite äldre men man kan åka fyra pers med bagage lagligt :-)
Konstigt att Tesla sänkt lastvikten på M3. Eller är det så att totalvikten är samma men tjänstevikten har krupit upp och tagit en del av lastvikten?
M3LR AWD -19 totalvikt 2305, tjänstevikt 1932.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Esterox »

Maw skrev:
Enligt NyTekniks artikel så är Tesla M3 och My i gott sällskap även om de är "högst" på topplistan över låg lastvilt. Så det verkar som att det ändå är ett problem som gäller många elbilar om än inte alla:
Tesla Model 3 Long Range AWD: 295 kg
Tesla Model Y Long Range AWD: 315 kg
Nissan Leaf: 345 kg
MG ZS: 359 kg
Mercedes EQC: 372 kg
Kia E-Soul: 373 kg
Audi Q4 50 E-tron quattro: 376 kg
VW ID.3: 379 kg
Hyundai Ioniq 5: 382 kg
295 kg ?! Aouch.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Credde »

Maw skrev:
Johlei skrev:
Maw skrev:
Enligt NyTekniks artikel så är Tesla M3 och My i gott sällskap även om de är "högst" på topplistan över låg lastvilt. Så det verkar som att det ändå är ett problem som gäller många elbilar om än inte alla:
Tesla Model 3 Long Range AWD: 295 kg
Tesla Model Y Long Range AWD: 315 kg
Nissan Leaf: 345 kg
MG ZS: 359 kg
Mercedes EQC: 372 kg
Kia E-Soul: 373 kg
Audi Q4 50 E-tron quattro: 376 kg
VW ID.3: 379 kg
Hyundai Ioniq 5: 382 kg
Det här borde vara skäl till högre andrahamdsvärde för äldre M3LR jämfört med 21:an som jag antar avses i tabellen. Min M3LR från 2019 har lastvikt på 373 kg! Lite äldre men man kan åka fyra pers med bagage lagligt :-)
Konstigt att Tesla sänkt lastvikten på M3. Eller är det så att totalvikten är samma men tjänstevikten har krupit upp och tagit en del av lastvikten?
Hur är det i sammanhang med att Tesla har ökat räckvidden på Model 3? Gissar att det hänger ihop på nåt sätt.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av MrRun »

Olof Tenghoff skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Kan det ha något med WLTP optimering att göra? Dvs man sätter absurt låg totalvikt för att visa hög räckvidd i WLTP?
WLTP Test mass: L = 0.15 * (Max. laden mass – (Mass in running order + 25 kg + Average mass of extras))
klippt från: https://theicct.org/sites/default/files ... 4_2011.pdf

Där har vi kanske svaret till trådens rubrikfråga. Ju lägre maxlast desto högre WLTP-range
Om ni tittar tillbaka lite i tråden så har Olof hittat något intressant.
Ioniq 5 FE AWD
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Tesla Model 3 Long Range AWD: 295 kg
Tesla Model Y Long Range AWD: 315 kg
Nissan Leaf: 345 kg
MG ZS: 359 kg
Mercedes EQC: 372 kg
Kia E-Soul: 373 kg
Audi Q4 50 E-tron quattro: 376 kg
VW ID.3: 379 kg
Hyundai Ioniq 5: 382 kg
418kg på min e-Niro. Fossil i grunden kanske?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

MrRun skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Kan det ha något med WLTP optimering att göra? Dvs man sätter absurt låg totalvikt för att visa hög räckvidd i WLTP?
WLTP Test mass: L = 0.15 * (Max. laden mass – (Mass in running order + 25 kg + Average mass of extras))
klippt från: https://theicct.org/sites/default/files ... 4_2011.pdf

Där har vi kanske svaret till trådens rubrikfråga. Ju lägre maxlast desto högre WLTP-range
Om ni tittar tillbaka lite i tråden så har Olof hittat något intressant.
Hur mycket kortare skulle då WLTP räckvidden bli på en MY om totalvikten höjs 150kg?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av LarsL »

Den här räckviddsångesten har gått alldeles för långt. Har man typ 25-30 mil på riktigt så räcker det eftersom man har Superchargers. Folk måste börja spänna av.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Maw »

Off Grid Byggaren skrev:
MrRun skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Kan det ha något med WLTP optimering att göra? Dvs man sätter absurt låg totalvikt för att visa hög räckvidd i WLTP?
WLTP Test mass: L = 0.15 * (Max. laden mass – (Mass in running order + 25 kg + Average mass of extras))
klippt från: https://theicct.org/sites/default/files ... 4_2011.pdf

Där har vi kanske svaret till trådens rubrikfråga. Ju lägre maxlast desto högre WLTP-range
Om ni tittar tillbaka lite i tråden så har Olof hittat något intressant.
Hur mycket kortare skulle då WLTP räckvidden bli på en MY om totalvikten höjs 150kg?
De sista km är nog ändå rätt viktiga. Det räcker kanske med att WLTP hamnar något under ID4 i räckvidd för att det ska se illa ut för Tesla?

Killgissar att om MY hade haft samma höga lastvikt som ID4 så hade kanske ID4 haft 20-30 km bättre WLTP än MY trots att ID4 har högre luftmotstånd. För Tesla är det nog viktigt att ge sken av att deras drivlina är överlägsen alla andra elbilars.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av LarsL »

De kan ju erbjuda två varianter då, en LR med löjlig lastvikt och en MR med högre lastvikt och lite kortare range. Kan ju vara ett bra intelligenstest också…

Att Tesla har en överlägsen drivlina jämfört med ID4/Enyaq räcker det ju med en provkörning för att bevisa.

Edit: Kan vi inte få en bakdörr hos alla leverantörer där vi som kört elbil under många år kan köpa våra bilar. Jag behöver intåga fejkljud, ingen startknapp och inga fejkade WLTP siffror.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

WLTP räckvidden används ju hela tiden i annonser, radioreklam, Tv-reklam etc.

Skulle de säga 49 mil istället 51 säljer det väl inte lika bra.

Verkar som att många tror att efter dessa mil stannar elbilen och du måste beställa bärgare till verkstaden.

Vore kanske bättre att annonsera 204 mil räckvidd med tre laddstopp.
20210926_105146.jpg
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av AAKEE »

Jag tycker mig ha noterat att amerikanska fordon ibland haft löjligt låga lastvikter redan lång innan den moderna elbilen såg dagens ljus. Jag har en känsla av att den låga vilken kan bero på något liknande även här?

Jag tycker inte det verkar som om lastvikten gör speciellt stor skillnad.
WLTP (och amerikanska EPA) sätter reglerna för hur testerna ska gå till där man bara lastar en del av maxvikten.
Jag skulle inte vilja se att den angivna WLTP-rangen( eller EPA) påverkades för mycket av maxlasten.

Jag körde 300km till SC i början på sommaren( ca 15 grader) , bara jag i bilen vilket tog från 100% till 34%.
Körde till Umeå SuC med familjen (ca 250kg last utöver mig, cirka 20 grader) under semestern, kom fram till SuC vilket är 4km längre med 32%, där ingick även förvärmning av batteriet. 4km längre blir ungefär 1% och jag gissar att förvärmningen tar i storleksordningen 1%.
Det var alltså ingen större skillnad i förbrukning.

ABRP ger 32% kvar vid Umeå SuC med bara mig i bilen och 31% med 260kg last.

Bara 1% skillnad mellan ”olastad” och med 80% av maxlast. Vilket stämmer rätt bra med mina två resor.

Förutom On-topic liten skillnad så off-topic:
-Jäkla vad ABRP verkar stämma bra. Har inte kollat bakåt på så vis innan.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av fth »

AAKEE skrev:
ABRP ger 32% kvar vid Umeå SuC med bara mig i bilen och 31% med 260kg last.
Tyvärr verkar just denna del av algoritmen i ABRP inte funka så bra, jag testade att öka Extra Weight till löjliga nivåer, och effekten på förbrukning blev obefintlig.

Jag har mycket svårt att tro att min förbrukning på motorväg 120 km/h bara skulle öka från 223 till 231 Wh/km om jag skulle lyckas trycka in två ton last i bilen, men det är vad ABRP påstår.
AAKEE skrev:
-Jäkla vad ABRP verkar stämma bra. Har inte kollat bakåt på så vis innan.
Jag håller helt med, när man har kalibrerat och angivit rätt parametrar för sitt fordon är ABRP mycket bra på att beräkna förbrukning, men för just den här parametern verkar det inte funka lika bra.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Mickep »

Praktiskt sätt tror jag lastvikten inte har någon betydelse. (bilen går inte sönder eller blir mindre säker).
Men juridiskt, när man får böter blir det kännbart.
Att man sätter en vikt där bilen blir i praktiken obrukbar för att få en lång räckvidd är jag väl inte helt övertygad om.
Men det måst ställas i relation till annat. Vad är en normal vikt? (som andra bilar har).
Och kan man göra något för att påverka vad tillverkarna sätter?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Maw skrev:
Killgissar att om MY hade haft samma höga lastvikt som ID4 så hade kanske ID4 haft 20-30 km bättre WLTP än MY trots att ID4 har högre luftmotstånd. För Tesla är det nog viktigt att ge sken av att deras drivlina är överlägsen alla andra elbilars.
”Ge sken av” :lol: :lol: :lol:

Vill du jämföra siffror för ID4 och Model Y så titta på verklig räckvidd istället för WLTP. Björn Nylands Google sheeeet avslöjar följande vid test i ca 20˚C

Model Y LR med 70 kWh tillgänglig energi går 493 km i 90 km/h och 359 km i 120 km/h.
ID4 GTX med 75 kWh tillgänglig energi går 456 km i 90 km/h och 330 km i 120 km/h.

Är man helt faktaresistent, (vilket verkar vara ett problem här) så rekommenderas en provkörning för att förstå att Teslas drivlina är överlägsen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av mikebike »

fth skrev:
AAKEE skrev:
ABRP ger 32% kvar vid Umeå SuC med bara mig i bilen och 31% med 260kg last.
Tyvärr verkar just denna del av algoritmen i ABRP inte funka så bra, jag testade att öka Extra Weight till löjliga nivåer, och effekten på förbrukning blev obefintlig.

Jag har mycket svårt att tro att min förbrukning på motorväg 120 km/h bara skulle öka från 223 till 231 Wh/km om jag skulle lyckas trycka in två ton last i bilen, men det är vad ABRP påstår.
AAKEE skrev:
-Jäkla vad ABRP verkar stämma bra. Har inte kollat bakåt på så vis innan.
Jag håller helt med, när man har kalibrerat och angivit rätt parametrar för sitt fordon är ABRP mycket bra på att beräkna förbrukning, men för just den här parametern verkar det inte funka lika bra.

/fth
När jag körde 700+ kilo ammunition i min gamla XC60 ökade förbrukningen mindre än 5%, men då hade jag redan höjt snittförbrukningen rejält genom att sätta upp två cyklar på taket.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Maw »

Nicke Nyfiken skrev:
Är man helt faktaresistent, (vilket verkar vara ett problem här) så rekommenderas en provkörning för att förstå att Teslas drivlina är överlägsen.
Du menar faktaresistent som när Tesla fanboys framhärdar i att Teslor per definition är helt överlägsna alla andra bilar på allt? Även när Teslorna bara är någon procent bättre eller inte bättre alls när man tittar på objektiva fakta? :D
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av nek0 »

Mickep skrev:
Praktiskt sätt tror jag lastvikten inte har någon betydelse. (bilen går inte sönder eller blir mindre säker).
Men juridiskt, när man får böter blir det kännbart.
Att man sätter en vikt där bilen blir i praktiken obrukbar för att få en lång räckvidd är jag väl inte helt övertygad om.
Men det måst ställas i relation till annat. Vad är en normal vikt? (som andra bilar har).
Och kan man göra något för att påverka vad tillverkarna sätter?
Det är väl klart att vikten påverkar köregenskaper. Kolla lite på älg testerna eller bromstesterna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Praktiskt sätt tror jag lastvikten inte har någon betydelse. (bilen går inte sönder eller blir mindre säker).
Men juridiskt, när man får böter blir det kännbart.
Att man sätter en vikt där bilen blir i praktiken obrukbar för att få en lång räckvidd är jag väl inte helt övertygad om.
Men det måst ställas i relation till annat. Vad är en normal vikt? (som andra bilar har).
Och kan man göra något för att påverka vad tillverkarna sätter?
Böterna är inte särskilt kännbara heller.

Procenten beräknas efter totalvikten på bilen. Så 10%, som också är gränsen för att få fortsätta resan, är alltså 250kg, 10% av 2500 kg och ger en 1000-lapp i böter. Och då måste alltså Polisen vara en riktigt @#&% som planerat länge att sätta dit elbilar och gått till långa omvägar för att hitta en våg som klarar dessa nivåer. Jag hade bjudit honom på en semesterdag i domstolen tillsammans med Mati (eller någon av hans kollegor) om jag inte fått åka vidare.

Överlast Belopp
1-4% 500 kr
5-9% 1 000 kr
10-14% 1 500 kr
15-19% 2 000 kr
20-24% 2 500 kr
25-29% 3 000 kr
30-34% 3 500 kr
35%- 4 000 kr
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
Det är väl klart att vikten påverkar köregenskaper. Kolla lite på älg testerna eller bromstesterna.
Påverkar, ja, hur mycket beror på vart den placeras. Bara lite överlast på taket kan vara en katastrof tex.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
nek0 skrev:
Det är väl klart att vikten påverkar köregenskaper. Kolla lite på älg testerna eller bromstesterna.
Påverkar, ja, hur mycket beror på vart den placeras. Bara lite överlast på taket kan vara en katastrof tex.
Jag vill inte veta hur denna [över]last påverkade bilens egenskaper när jag 2014 körde hem min pool.
Screenshot_20210926-144556__01.jpg
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Maw skrev:
Du menar faktaresistent som när Tesla fanboys framhärdar i att Teslor per definition är helt överlägsna alla andra bilar på allt? Även när Teslorna bara är någon procent bättre eller inte bättre alls när man tittar på objektiva fakta? :D
Ja Tesla fanboys är precis lika tröttande som de som hela tiden ska klanka ner på Tesla i alla lägen. T ex de faktaresistenta som hävdar att Model Y inte alls har en bättre drivlina än ID4 fast objektiv fakta visar att Teslan har en överlägsen prestanda och går ca 16 % längre på samma mängd energi trotts att det är en större bil.

Nä då är det bara något Tesla vill ge sken av. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Maw »

Nicke Nyfiken skrev:
Maw skrev:
Du menar faktaresistent som när Tesla fanboys framhärdar i att Teslor per definition är helt överlägsna alla andra bilar på allt? Även när Teslorna bara är någon procent bättre eller inte bättre alls när man tittar på objektiva fakta? :D
Ja Tesla fanboys är precis lika tröttande som de som hela tiden ska klanka ner på Tesla i alla lägen. T ex de faktaresistenta som hävdar att Model Y inte alls har en bättre drivlina än ID4 fast objektiv fakta visar att Teslan har en överlägsen prestanda och går ca 16 % längre på samma mängd energi trotts att det är en större bil.

Nä då är det bara något Tesla vill ge sken av. :lol:
Fast nu handlade det om Teslas dåliga lastvikt som skulle kunna bero på Teslas WLTP-sifferjakt och att Tesla sannolikt är angelägna om att det ska se ut som att MY har lika bra WLTP-range som ID4 även när man jämför mot en ID4 med 2wd.

Det är inte jag som ska övertygas, jag skulle sannolikt välja en MY före en ID4 om jag skulle välja någon av dem. Det är allmänhetens intryck om vilken bil som har bäst range det handlar om. Då spelar det ganska liten roll att Tesla-Björn, som de flesta i allmänheten nog ser som en Tesla fanboy om de överhuvudtaget hört talas om honom, kommer fram till att det finns en modell av ID4 som har 16% sämre range än MY. Allmänhetens första intryck blir att ID4 med upp till 510(?) Km WLTP inte är helt underlägsen MY som väl har upp till 505 km.

Att Teslan kommer nästan lika långt med ett mindre batteri gör den bara något bättre på energieffektivitet vilket jag inte tror att majoriteten av allmänheten inte uppfattar eller inte bryr sig om.

Att jag menar att det skulle kunna vara så att Tesla vill ge sken av en bättre drivlina än de har är om de sätter en låg lastvikt för att boosta WLTP. Det skulle även gå i linje med hur de agerar i USA där Teslas EPA i allmänhet ligger längre från verkligheten än andra tillverkare eftersom Tesla pressar för att få så höga siffror som möjligt medans de andra i allmänhet vill ha så realistiska siffror som möjligt.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av LasseTM »

Mickep skrev:
Praktiskt sätt tror jag lastvikten inte har någon betydelse. (bilen går inte sönder eller blir mindre säker).
Men juridiskt, när man får böter blir det kännbart.
Att man sätter en vikt där bilen blir i praktiken obrukbar för att få en lång räckvidd är jag väl inte helt övertygad om.
Men det måst ställas i relation till annat. Vad är en normal vikt? (som andra bilar har).
Och kan man göra något för att påverka vad tillverkarna sätter?
Jag körde hem min M3 LR från Tyskland för ca 1 år sedan. Hade ganska exakt 375kg öl i bilen vilket var max vad jag fick lasta.
Men jag kan helt ärligt säga att jag inte var kaxig längre, bromssräckan känns bra mycket längre, dämparna blir svampia och det kändes snarare som en gammal Volvo i väghållning.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
StefanJJ
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 mar 2022 17:38

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av StefanJJ »

Min Y tillverkad 2022-02-05 verkar detta problem i varje fall vara löst på.

565kg (+75kg) lastvikt på den.
881kg släpvikt med, på vanligt B, är ju en bra kompromiss också (bara att skaffa utökat eller E om man behöver dra mer).
Screenshot_2022-03-15_21-56-27.png
Skriv svar