Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av heldiggrisen »

Nu som första Tesla Model Y(TMY) är registrerat, så finns också möjligheten att ta del av information från Transportstyrelsen(TS) ved att söka på regnumret i diverse öppna databaser.

En ting som slog mig var hur absurd låg maximilast TMY är registrerat med.
Från TS hemsida:
Maximilast är skillnaden mellan fordonets totalvikt och tjänstevikt och är den högsta vikten (passagerare och gods) som ett fordon får lastas med.
.

TMYLR (MiC) har följande reggad i TS' databaser:
Tjänstevikt: 2056kg
Totalvikt: 2371kg

Vilket lämnar 315kg som maximilast.
315 kg täcker inte ens in en "normalfamilj" på 2 vuxna och 3 tonåringsbarn, själv med minimal bagage.

Ioniq 5 lider lite av samma problem, där maximilast är 414kg.

Vanliga siffror bland ICE-konkurrenterna är ofta 600kg plus.

Varför är det så att stora elbilar får så låg totalvikt, och är det ett problem?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av iAkita »

Hög totalvikt gör å andra sidan att man blir kraftigt begränsad av totalvikten på släp om man bara har b-körkort. Hög maxlast = litet släp, och vice versa. Det är svårt att tillfredsställa allas preferenser.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Dodde »

heldiggrisen skrev:
Nu som första Tesla Model Y(TMY) är registrerat, så finns också möjligheten att ta del av information från Transportstyrelsen(TS) ved att söka på regnumret i diverse öppna databaser.

En ting som slog mig var hur absurd låg maximilast TMY är registrerat med.
Från TS hemsida:
Maximilast är skillnaden mellan fordonets totalvikt och tjänstevikt och är den högsta vikten (passagerare och gods) som ett fordon får lastas med.
.

TMYLR (MiC) har följande reggad i TS' databaser:
Tjänstevikt: 2056kg
Totalvikt: 2371kg

Vilket lämnar 315kg som maximilast.
315 kg täcker inte ens in en "normalfamilj" på 2 vuxna och 3 tonåringsbarn, själv med minimal bagage.

Ioniq 5 lider lite av samma problem, där maximilast är 414kg.

Vanliga siffror bland ICE-konkurrenterna är ofta 600kg plus.

Varför är det så att stora elbilar får så låg totalvikt, och är det ett problem?
414kg samma som ID.4 Max tror jag. Det är lågt.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av heldiggrisen »

iAkita skrev:
Hög totalvikt gör å andra sidan att man blir kraftigt begränsad av totalvikten på släp om man bara har b-körkort. Hög maxlast = litet släp, och vice versa. Det är svårt att tillfredsställa allas preferenser.
Hur ofta man kör med tungt lastat släp (då man kanske sitter ensam, eller 2 i bilen) mot hur ofta man kör med fullastat bil (pax+baggage) är självklar något man måste väga upp.

I mitt fall så har jag bilen full av passagerare 10:1 mot när jag kör med släp, och då är TMY oanvändbar, och I5 på gränsen.

Fördelen med att regga en hög totalvikt, samt en högsta sammanlagda bruttovikt bil+släp, är att man har möjlighet att utöka sin behörighet för att köra lagligt.

Om producenten väljer att regga en låg totalvikt, så är det kört, även med BE-körkort.

Jag nekar att tro att medelsvensson känner till hur begränsat man är om man köper en TMY eller Ioniq 5.

I min värld förväntar jag mig att ha 5 vuxna i bilen, och bagaget fullt utan att få böter.

edit: Och nej, man blir inte "kraftigt begränsad av totalvikten på släp om man bara har b-körkort", om Tesla reggar upp TMY till totalvikt 2500kg. Däremot är man kraftig begränsad om man inte kan lasta mer än 315kg i bilen.
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Pro-Z »

Har inget svar på varför men bara så du vet så ingår förare 75 kg i tjänstevikt.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Fredrik j »

Är man haft körkort ett tag är ju BE-kort inte svårt att ta. Borde ju räcka om man kan köra en obromsad 750-kärra på B-kort.
Förstår inte alla som är rädda för BE-kortet. Känner några som kört olagligt i flera år och som såg fram emot B96-reglerna när dom enkelt skulle kunna löst problemet långt tidigare genom att bara ta BE. Som jag gjorde 2009 när B-kortet inte längre dög för att dra husvagnen med nya bilen.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av heldiggrisen »

Pro-Z skrev:
Har inget svar på varför men bara så du vet så ingår förare 75 kg i tjänstevikt.
Ja det vet jag.
Men om föraren väger 100kg, så blir maximilasten motsvarande 25kg lägre.
Totalvikten står fast, tjänstevikten är en uppskattning.

Blir du stannat på Lernacken i en TMY, och nålen på vågen stannar på 2372kg, så hjälper det inte att föraren väger exakt 75,0kg
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Pro-Z »

Så är det. Men du skrev att maxlasten är 315 kg vilket inte stämmer. Korrekt är 390 kg.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Pro-Z »

Om du räknar in föraren menar jag som jag antog att du gjorde när du skrev 2 vuxna och 3 barn.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av jonasl »

Bra att lyfta frågan i en här tråden istället för i blandade andra trådar.

Hur funkar det i t.ex. USA med lastvikt, totalvikt osv? Är det samma sak där? Och hur är isåfall de 7-sitsiga reggade?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av heldiggrisen »

Fredrik j skrev:
Är man haft körkort ett tag är ju BE-kort inte svårt att ta. Borde ju räcka om man kan köra en obromsad 750-kärra på B-kort.
Förstår inte alla som är rädda för BE-kortet. Känner några som kört olagligt i flera år och som såg fram emot B96-reglerna när dom enkelt skulle kunna löst problemet långt tidigare genom att bara ta BE. Som jag gjorde 2009 när B-kortet inte längre dög för att dra husvagnen med nya bilen.
Så är det.
Även med et standard "EU-släp" och B-körkort, så kan man fortfarande lasta över 400kg på släpet innan det blir olagligt, om bilen har en totalvikt på 2500kg.
Det ser inte jag som en kraftig begränsning.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av heldiggrisen »

Pro-Z skrev:
Så är det. Men du skrev att maxlasten är 315 kg vilket inte stämmer. Korrekt är 390 kg.
Inte på den jag kollade:
IMG_0196.jpg
Sen kan man argumentera att en "tom" TMY (utan förare) väger 2056kg-75kg=1981kg.
Du får aldrig överskrida 2371kg, så du har 2371kg-1981kg=390kg att läka med.
390kg/5=78kg, vilket är en hyfsat normal vikt för en vuxen människa.

Fyller du en TMY med 5 vuxna med en BMI på över 25, så kommer du att köra olagligt, även utan bagage.

Och det tycker jag är en kraftig begränsning.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Mickep »

Jag tror faktiskt att folk inte tänker på det. Det bör då vara en del semesterfirande familjer som bryter mot reglerna. Eller när hela hopen skall till stranden.
(Vardagskörning tror jag inte det är något bekymmer).
Beställde ett kök på Ikea. Det var på 1 ton. En del tar sånt i bilen.
400 kg kan man klara (4 pers med resväskor) 300 är på gränsen. Var nog därför id3 med största batterier bara tar 4 pers.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av mati »

heldiggrisen skrev:

Fyller du en TMY med 5 vuxna med en BMI på över 25, så kommer du att köra olagligt, även utan bagage.

Och det tycker jag är en kraftig begränsning.
Det räcker att du kör med 2 vuxna (inkl föraren), 2 tonårsbarn och bagage. Kanske även en husvagn eftersom kultrycket måste räknas med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av fth »

Mickep skrev:
Jag tror faktiskt att folk inte tänker på det. Det bör då vara en del semesterfirande familjer som bryter mot reglerna. Eller när hela hopen skall till stranden.
(Vardagskörning tror jag inte det är något bekymmer).
Beställde ett kök på Ikea. Det var på 1 ton. En del tar sånt i bilen.
400 kg kan man klara (4 pers med resväskor) 300 är på gränsen. Var nog därför id3 med största batterier bara tar 4 pers.
Normalt behöver man ju inte tänka på detta, eftersom max lastvikt för dom flesta bilar är rätt långt över de vanligaste användningsfallen.

Model Y ser dock ut att få en max lastvikt som ligger klart under många av de vanligaste användningsfallen, det är i mina ögon oacceptabelt.

Det går alltså t.ex. inte att lagligt köra fem personer med normal packning i bilen, det diskvalificerar iaf omedelbart bilen för mig.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av jonasl »

Hur sätts egentligen totalvikten? Är det tillverkaren som sätter en siffra som de kan garantera?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av HelectriC »

jag tog bilen på våg när vi vi var fyra i bilen (2 vuxna, 2 barn 8/10år), stor Thule cykelhållare + 4 cyklar, full packning inkl 40kg träningsutr., 15kg öl och då hamnade bilen på gränsen till total maxvikt. Med det sagt, så är det nog inte alla som har så mycket grejer med sig, så det borde funka för de flesta. Då har jag ändå ioniq5 med all utrustning som gör att användbar last minskar eftersom utr väger en del.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Credde »

Hur är det med cykelhållare på dragkroken. Ska den räknas med i lastvikten (inkl. eventuella cyklar på)? I så fall går det ju snabbt uppåt om man samtidigt också har en takbox etc.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av fth »

Credde skrev:
Hur är det med cykelhållare på dragkroken. Ska den räknas med i lastvikten (inkl. eventuella cyklar på)? I så fall går det ju snabbt uppåt om man samtidigt också har en takbox etc.
Ja, det räknas med, även kultrycket om man drar släp.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av fth »

Credde skrev:
Hur är det med cykelhållare på dragkroken. Ska den räknas med i lastvikten (inkl. eventuella cyklar på)? I så fall går det ju snabbt uppåt om man samtidigt också har en takbox etc.
Man kan nog lugnt räkna med att samtliga Model Y på väg till fjällen i vinter med fem personer, packning, och skidutrustning på taket kommer vara olagligt lastade.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Credde »

fth skrev:
Credde skrev:
Hur är det med cykelhållare på dragkroken. Ska den räknas med i lastvikten (inkl. eventuella cyklar på)? I så fall går det ju snabbt uppåt om man samtidigt också har en takbox etc.
Ja, det räknas med, även kultrycket om man drar släp.

/fth
Usch... Hade hoppas på minst 400 kg, 315 kg ger inte mycket marginal.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av fth »

Svensken väger 76 kg i snitt (84 för män, 68 för kvinnor), det lämnar 10 kg till skidor, mat, och packning om det är fem genomsnittliga personer i bilen :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Olof Tenghoff »

jonasl skrev:
Bra att lyfta frågan i en här tråden istället för i blandade andra trådar.

Hur funkar det i t.ex. USA med lastvikt, totalvikt osv? Är det samma sak där? Och hur är isåfall de 7-sitsiga reggade?
Jag gör en 7 sits Y. 525 kg lastvikt. 2007 kg curb weight.
Screen Shot 2021-08-19 at 10.30.48 AM.png
Teslaägare sedan 2013
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av iAkita »

heldiggrisen skrev:
iAkita skrev:
Hög totalvikt gör å andra sidan att man blir kraftigt begränsad av totalvikten på släp om man bara har b-körkort. Hög maxlast = litet släp, och vice versa. Det är svårt att tillfredsställa allas preferenser.
Hur ofta man kör med tungt lastat släp (då man kanske sitter ensam, eller 2 i bilen) mot hur ofta man kör med fullastat bil (pax+baggage) är självklar något man måste väga upp.

I mitt fall så har jag bilen full av passagerare 10:1 mot när jag kör med släp, och då är TMY oanvändbar, och I5 på gränsen.

Fördelen med att regga en hög totalvikt, samt en högsta sammanlagda bruttovikt bil+släp, är att man har möjlighet att utöka sin behörighet för att köra lagligt.

Om producenten väljer att regga en låg totalvikt, så är det kört, även med BE-körkort.

Jag nekar att tro att medelsvensson känner till hur begränsat man är om man köper en TMY eller Ioniq 5.

I min värld förväntar jag mig att ha 5 vuxna i bilen, och bagaget fullt utan att få böter.

edit: Och nej, man blir inte "kraftigt begränsad av totalvikten på släp om man bara har b-körkort", om Tesla reggar upp TMY till totalvikt 2500kg. Däremot är man kraftig begränsad om man inte kan lasta mer än 315kg i bilen.
Det beror som sagt på vad man har för behov. Flera här på forumet har till exempel avfärdat MEB-bilarna och Mach-e på grund av låg max dragvikt (1000 respektive 750 kg). En Ionic 5 med AWD har en totalvikt på 2540 kg, vilket till exempel innebär att man inte kan hyra ett vanligt kåpsläp på Cirkle K om men enbart har B-körkort, då dessa har en totalvikt på 1000 kg och den sammanlagda totalvikten alltså blir 3540 kg. Det tycker jag är begränsande. Likaså är det begränsande om man måste ta ett nytt körkort för att kunna framföra bil + släp lagligt.

https://www.circlek.se/biluthyrning-sla ... lsrc=aw.ds
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av heldiggrisen »

iAkita skrev:
heldiggrisen skrev:
iAkita skrev:
Hög totalvikt gör å andra sidan att man blir kraftigt begränsad av totalvikten på släp om man bara har b-körkort. Hög maxlast = litet släp, och vice versa. Det är svårt att tillfredsställa allas preferenser.
Hur ofta man kör med tungt lastat släp (då man kanske sitter ensam, eller 2 i bilen) mot hur ofta man kör med fullastat bil (pax+baggage) är självklar något man måste väga upp.

I mitt fall så har jag bilen full av passagerare 10:1 mot när jag kör med släp, och då är TMY oanvändbar, och I5 på gränsen.

Fördelen med att regga en hög totalvikt, samt en högsta sammanlagda bruttovikt bil+släp, är att man har möjlighet att utöka sin behörighet för att köra lagligt.

Om producenten väljer att regga en låg totalvikt, så är det kört, även med BE-körkort.

Jag nekar att tro att medelsvensson känner till hur begränsat man är om man köper en TMY eller Ioniq 5.

I min värld förväntar jag mig att ha 5 vuxna i bilen, och bagaget fullt utan att få böter.

edit: Och nej, man blir inte "kraftigt begränsad av totalvikten på släp om man bara har b-körkort", om Tesla reggar upp TMY till totalvikt 2500kg. Däremot är man kraftig begränsad om man inte kan lasta mer än 315kg i bilen.
Det beror som sagt på vad man har för behov. Flera här på forumet har till exempel avfärdat MEB-bilarna och Mach-e på grund av låg max dragvikt (1000 respektive 750 kg). En Ionic 5 med AWD har en totalvikt på 2540 kg, vilket till exempel innebär att man inte kan hyra ett vanligt kåpsläp på Cirkle K om men enbart har B-körkort, då dessa har en totalvikt på 1000 kg och den sammanlagda totalvikten alltså blir 3540 kg. Det tycker jag är begränsande. Likaså är det begränsande om man måste ta ett nytt körkort för att kunna framföra bil + släp lagligt.

https://www.circlek.se/biluthyrning-sla ... lsrc=aw.ds
Men har du behovet för att dra släp, så har du fortfarande alternativ med en bil med totalvikt 2540kg
-Hyra en annan typ släp, finns kåpsläp på 750kg
-Utöka sin körkortsbehörighet
-Köpa samma bil, med utrustningsnivå som gör att TV hamnar under 2500kg

Om bilen inte kan transportera 5 genomsnittsmänniskor så har du inga alternativ än en annan bil.

Det finns absolut 0 argument för att regga en bil för 5 personer, som inte lagligt kan transportera 5 genomsnittsvuxna.
Om Tesla reggar TMY till 2500kg, så kan du fortfarande dra 1000kgs-släp och få plats till svärmor.


Är skillnaden på att dra ett släp med totalvikt 1129kg vs ett på 1000kg så viktigt för dig?

Finns det ens släp att hyra/köpa som väger mellan 1000 och 1129kg?

Är det inte då bättre att den vikten tillfaller bilens totalvikt?
Skriv svar