Så du menar att Tesla faktisk gör oss en tjänst vid att ha så låg lastvikt - att vi kan säga till svärmor, sorry du får gå eller sitta i släpetheldiggrisen skrev:Sån TMY är reggat nu, så får svärmor sitta i släpet.
Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Moderator: Redaktion
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Denna satt i dörren på den Y jag tittade på idag.
Säger 416kg, inkl förare som jag tolkar det.
Säger 416kg, inkl förare som jag tolkar det.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Ja jag vet. Skämten som innehåller orden våg/våga/väg/väga finns många av. Outtömliga kombinationsmöjligheter.Gargamel skrev:Det var ett vågat uttalande.mati skrev:Elix747 skrev:Och ja, jag är yrkesskadad vågnörd.
Ba-dum-tsch
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Kanske här på forumet. Men jag brukar använda den liknelsen gentemot kunder när jag ska förklara varför en tom bilkärra på 100kg inte är så lätt att upptäcka när man dundrar över en dynamisk våg i 30 knyck. Det brukar fungera som förklaring. Alla fattar liknelsen av någon anledning.iAkita skrev:Kan det här vara foumets roligaste och mest påhittiga liknelse någonsin? Typ.mati skrev:Samtidigt är vågarna inte så exakta, framförallt när man väger en personbil. Man får komma ihåg att en vågplatta väger 10-tals ton. Att väga en personbil på den är som att väga upp knark på en badrumsvåg. Typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Och denna sitter på min Model 3. Lite skillnad mellan de två.jpetters skrev:Denna satt i dörren på den Y jag tittade på idag.
Säger 416kg, inkl förare som jag tolkar det.
M3 LR AWD 2020
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Du får oavsett inte överstiga totalvikten, som på den bilen högst sannolikt är 2371kg.jpetters skrev:Denna satt i dörren på den Y jag tittade på idag.
Säger 416kg, inkl förare som jag tolkar det.
Om du väger bilen tom (utan förare) och sen väger 1955kg, så stämmer siffran som står i dörren.
Men som Mati säger, det är inte drogförsäljning polisen driver med, så jag är mycket tveksam om du bötas för att vågen stannar på 2500kg, om du ens blir vägd en enda gång under bilens levnadstid.
Sen är det konstigt att man registrerar en bil som man är dömt att bryta lagen med, även i normalfall.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Givetvis. Ville påvisa vad det står på bilen, som gör det ännu mer förvirrande när det inte stämmer med den vikt som står i regbeviset.heldiggrisen skrev:Du får oavsett inte överstiga totalvikten, som på den bilen högst sannolikt är 2371kg.jpetters skrev:Denna satt i dörren på den Y jag tittade på idag.
Säger 416kg, inkl förare som jag tolkar det.
Om du väger bilen tom (utan förare) och sen väger 1955kg, så stämmer siffran som står i dörren.
Men som Mati säger, det är inte drogförsäljning polisen driver med, så jag är mycket tveksam om du bötas för att vågen stannar på 2500kg, om du ens blir vägd en enda gång under bilens levnadstid.
Sen är det konstigt att man registrerar en bil som man är dömt att bryta lagen med, även i normalfall.
På min S stämmer det inte heller, men åt andra hållet.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Är lite av elbilars förbannelse att de är så tunga. (men också fördel då de är "säkra"(lätta småbilar drar kortaste strået vid krock) och har bastant tyngdpunkt).
Men för mig får bilar gärna bli lättare. Tror det är möjligt i framtiden (dock ej närtid)
Men för mig får bilar gärna bli lättare. Tror det är möjligt i framtiden (dock ej närtid)
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
ca 418 kilo lastvikt på min e-Niro.
Tjänstevikt
1 812 kg
Totalvikt
2 230 kg
Lastkapacitet
418 kg
300kg släpvagnsvikt...
Tjänstevikt
1 812 kg
Totalvikt
2 230 kg
Lastkapacitet
418 kg
300kg släpvagnsvikt...
Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Fick länken av en kollega. Tyvärr är min skoltyska inget att komma med… Är det något knas med pappersarbetet? Skulle inte förvåna mig om Tesla har fu%%at upp det.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Enligt honom är det 416kg lastvikt (inkl förare alltså).
Han tycker att det är en bra lastvikt. Jag vet inte. Med fyra vuxna + bagage känns det ändå ganska tajt för en så pass stor bil.
Han tycker att det är en bra lastvikt. Jag vet inte. Med fyra vuxna + bagage känns det ändå ganska tajt för en så pass stor bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7577
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Utöver föraren borde det vara?mati skrev:Enligt honom är det 416kg lastvikt (inkl förare alltså).
Han tycker att det är en bra lastvikt. Jag vet inte. Med fyra vuxna + bagage känns det ändå ganska tajt för en så pass stor bil.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Tack. Då förändrar det inget i sak – Model Y har låg lastvikt för sin storlek.mati skrev:Enligt honom är det 416kg lastvikt (inkl förare alltså).
Han tycker att det är en bra lastvikt. Jag vet inte. Med fyra vuxna + bagage känns det ändå ganska tajt för en så pass stor bil.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Och det är 315 kg +75 kg förare i regbeviset som gäller.themax skrev:Tack. Då förändrar det inget i sak – Model Y har låg lastvikt för sin storlek.mati skrev:Enligt honom är det 416kg lastvikt (inkl förare alltså).
Han tycker att det är en bra lastvikt. Jag vet inte. Med fyra vuxna + bagage känns det ändå ganska tajt för en så pass stor bil.
Elbilist sedan 2014
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Jo, det vet jag. Men det blir 390 kg. Och i videon säger de 416, och det står på skylten vid dörren. Alltså finns det något som inte stämmer och jag trodde han försökte reda ut det i videon (men som sagt – min tyska är haltande).Klintan skrev:Och det är 315 kg +75 kg förare i regbeviset som gäller.
Ok, bara 26 kg skillnad, men det är ändå 4 lådor champagne …
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Nu skriver även Ny Teknik om "LastviktsGate", låst artikel, men inte så svårt att gissa vad som står.
https://www.nyteknik.se/premium/listan- ... re-7021418
/fth
https://www.nyteknik.se/premium/listan- ... re-7021418
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Senaste podden från Rika Tillsammans hade Erik Naessén som gäst och de tog upp det här med lastvikt. Hans åsikt verkade mest vara att polisen var övernitisk kring det här och reglerna var samma för lastbilar och personbilar. Att en lastbil är lastad 10% över maximal lastvikt kan vara riktigt farligt och böterna reflekterar det. Men när man applicerar samma regler på en personbil som lätt klarar 10% över maximal lastvikt så blir det fel.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3627
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Men om bilarna klarar det utan problem så är det ju rimligt att det också står en 10% högre siffra i registreringsbeviset.
Någonstans är ändå en hund begraven.
Någonstans är ändå en hund begraven.
Model Y LR AWD 2022
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Ja det hade varit intressant att veta varför de sätter så låg siffra. Är det krocksäkerhet eller förbrukningssiffror eller något annat?jonasl skrev:Men om bilarna klarar det utan problem så är det ju rimligt att det också står en 10% högre siffra i registreringsbeviset.
Någonstans är ändå en hund begraven.
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 142
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
SR+ 2021
Tjänstevikt (faktisk vikt)
1713 kg
Max lastvikt
301 kg
Totalvikt
2014 kg
Den får alltså med Exakt en person á 75 kg på varje bältad plats. Utan packning då förstås… Men har ändå slutat att ha med mig startkablar o extra glödlampor i bakluckan.
Tjänstevikt (faktisk vikt)
1713 kg
Max lastvikt
301 kg
Totalvikt
2014 kg
Den får alltså med Exakt en person á 75 kg på varje bältad plats. Utan packning då förstås… Men har ändå slutat att ha med mig startkablar o extra glödlampor i bakluckan.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Ändå märkligt det här. Det känns som en begränsning som ytterst få känner till eller kollar upp. Man så att säga förutsätter att bilen klarar fem passagerare samt bagage. Konstigt vore väl annars. Och givetvis klarar bilen av det men varför är den då i teorin begränsad?Skyltspurtaren skrev:SR+ 2021
Tjänstevikt (faktisk vikt)
1713 kg
Max lastvikt
301 kg
Totalvikt
2014 kg
Den får alltså med Exakt en person á 75 kg på varje bältad plats. Utan packning då förstås… Men har ändå slutat att ha med mig startkablar o extra glödlampor i bakluckan.
Samma med dragkroksbelastningen. Vi kör 3 cyklar på Thules cykelhållare utan några som helst problem.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Tjänstevikt är bilens egen vikt + förare (75kg) + reservhjul + verktyg (+ 90% full tank, men det är ju inte relevant för en elbil). 26 kg låter väl rimligt för reservhjul + verktygthemax skrev:Jo, det vet jag. Men det blir 390 kg. Och i videon säger de 416, och det står på skylten vid dörren. Alltså finns det något som inte stämmer och jag trodde han försökte reda ut det i videon (men som sagt – min tyska är haltande).Klintan skrev:Och det är 315 kg +75 kg förare i regbeviset som gäller.
Ok, bara 26 kg skillnad, men det är ändå 4 lådor champagne …
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Kan begränsningen hänga ihop med däcken och maxhastighet?
Däcken måste vara specade att klara bilens totalvikt vid bilens maxfart, typ?
Och om bilen KAN köra i 250 knyck så böor det EXTREM belastning på däcken. Men om du kör i ”bara” 160 knyck så tål däcken MYCKET högre totalvikt.
Så vi betalar med larvigt låg lastvikt för att ha en bil som kan köra dubbelt så fort som vi nånsin kommer göra i praktiken, i alla fall inte med full last….
Bara en tanke.
Däcken måste vara specade att klara bilens totalvikt vid bilens maxfart, typ?
Och om bilen KAN köra i 250 knyck så böor det EXTREM belastning på däcken. Men om du kör i ”bara” 160 knyck så tål däcken MYCKET högre totalvikt.
Så vi betalar med larvigt låg lastvikt för att ha en bil som kan köra dubbelt så fort som vi nånsin kommer göra i praktiken, i alla fall inte med full last….
Bara en tanke.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Originaldäcken på Model 3 är 98Y och det innebär 3 ton och 300 km/t så det är nog inte problemet.Johlei skrev:Kan begränsningen hänga ihop med däcken och maxhastighet?
Däcken måste vara specade att klara bilens totalvikt vid bilens maxfart, typ?
Och om bilen KAN köra i 250 knyck så böor det EXTREM belastning på däcken. Men om du kör i ”bara” 160 knyck så tål däcken MYCKET högre totalvikt.
Så vi betalar med larvigt låg lastvikt för att ha en bil som kan köra dubbelt så fort som vi nånsin kommer göra i praktiken, i alla fall inte med full last….
Bara en tanke.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Fast elbilar är inte särskilt tunga och det är inte för att de når 3500kg som de har låg lastvikt. Min Model 3 SR+ vägde lika mycket som min tidigare MB E-klass tex. Bilarna var ivrigt lika stora inne i kupén och bagaget.Mickep skrev:Är lite av elbilars förbannelse att de är så tunga. (men också fördel då de är "säkra"(lätta småbilar drar kortaste strået vid krock) och har bastant tyngdpunkt).
Men för mig får bilar gärna bli lättare. Tror det är möjligt i framtiden (dock ej närtid)