Vilka V2G laddare är på gång?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Vilka V2G laddare är på gång?

Inlägg av Zalman3 »

Många pratar nu om V2G.
Globally there will be 140-240 million electric vehicles by 2030. This means that we'll have at least 140 million tiny energy storages on wheels with an aggregated storage capacity of 7 TWh.

Vehicle-to-grid technology enables us to make the best use of the existing population of vehicle.

New European standard
The demand response markets in Europe are growing over 20 percent growth rate. V2G is one of the most promising tools in the demand response markets. No wonder then that the V2G market is projected to grow to over $ 5 billion between 2020-2024.

At the moment the V2G is still a project-based business, but this is all about to change. V2G will soon become a commercially profitable business and there will be more and more vehicle to grid companies surfacing.

The new European ISO 15118-20 standard will be released in 2021. The new standard will accelerate the V2G market because it enables bidirectional power transfer for multiple cars. In practice, this means that EV battery capacity for energy management will grow heavily in the next couple of years., For example, European car manufactures will implement bidirectional charging. This will be the peak battery capacity for the European electricity system.
https://www.virta.global/vehicle-to-gri ... QYQAvD_BwE


Men vilka laddboxar stödjer detta?

Wallbox Quasar
Up to 7.4 kW of power for charging or discharging. It’s compatible with CHAdeMO charging cable and is connected to the myWallbox app through Wi-Fi, Bluetooth, Ethernet, or 4G (optional).

https://wallbox.com/en_catalog/quasar-dc-charger

Charge Amps Aura
Framtidssäkrad och förberedd för morgondagens teknikutmaningar

Charge Amps Aura är förberedd för ISO 15118 vilket öppnar upp för en rad möjligheter när framtidens elbilar börjar stödja vehicle-to-grid-teknologin. Framöver kommer bilen inte bara att agera färdmedel, utan även energilagring och då behöver du en laddstation som möjliggör denna teknik och stödjer kommunikation från bilen.
https://www.chargeamps.com/sv/produkt/c ... reloaded=1
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Vilka V2G laddare är på gång?

Inlägg av heldiggrisen »

Tror inte på V2G tyvärr…än
Då måste skillnaden vara större mellan lägsta och högsta elpris vara större.
Nu är det låga tvåsiffriga ören, och det betalar inte för ”förbrukat” antalet laddcyklar i min bil.

Jag ponerar att högsta skillnad i framtiden fortfarande kommer vara natt mot dag, och att natten är billigare.
På dagen, när jag i teorin vill mata el ut ur bilen via V2G, så står inte bilen hemma.

Och då gör en Aura eller Quasar liten nytta på min tomma uppfart.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vilka V2G laddare är på gång?

Inlägg av Zalman3 »

Virta pratar om att man kan tjäna mellan 400 och 2300 euro per år på att sälja nätnytta.

https://www.virta.global/v2g-webinar-recording
Screenshot_20210822-084336_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilka V2G laddare är på gång?

Inlägg av mati »

heldiggrisen skrev:
Tror inte på V2G tyvärr…än
Då måste skillnaden vara större mellan lägsta och högsta elpris vara större.
Nu är det låga tvåsiffriga ören, och det betalar inte för ”förbrukat” antalet laddcyklar i min bil.

Jag ponerar att högsta skillnad i framtiden fortfarande kommer vara natt mot dag, och att natten är billigare.
På dagen, när jag i teorin vill mata el ut ur bilen via V2G, så står inte bilen hemma.

Och då gör en Aura eller Quasar liten nytta på min tomma uppfart.
Det är lite samma problemställning som att skaffa batteri till solcellerna. Högst olönsamt i dagsläget. Det enda som lockar med det är att man borde kunna sänka huvudsäkringen från 20A till 16A och att man kan bli mer självförsörjande på egen el. Det skulle uppskattningsvis bli 5000kr/år i besparing för mig. Runt 3000kr för den mindre huvudsäkringen och resten på grund av att man slipper köpa el på sommarn.
Detta förutsätter såklart att det inte är just för bilens skull som man har den höga huvudsäkringen. Själv har jag säkrat upp enbart för att solcellerna inte ska knäcka säkringarna på sommarn.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vilka V2G laddare är på gång?

Inlägg av Zalman3 »

Var är ett elbolag beredd att betala för backup?

Vid driftstörningar kan det kosta 10 miljoner i timmen för elbolaget.

Så vid en driftstörningar på en timme så har elbolaget en betalningsförmåga på ca 10.000 kr per elbil som kan ge backupström i en timme.

Max elpris är 1.000 kr per kWh.
Backup.jpg
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilka V2G laddare är på gång?

Inlägg av LarsL »

Stationära batterier och V2G kan bli intressant när man får effektavgift. Det skulle kunna bli ruskigt dyrt om jag utnyttjar mina 20A året runt.
V2G som nödlösning hade ju också varit bra. Inte värt med ett separat batteri men att kunna utnyttja bilen som ändå står där med energi är ju lockande. Om inte annat kan grannarna störa sig på att en annan har el när de har strömavbrott. :)
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Vilka V2G laddare är på gång?

Inlägg av tommyd »

Vad är oddsen att min Tesla Model 3 Performance från 2021 kommer kunna få V2G via en framtida mjukvaru-uppdatering?

Det hade varit trevligt att ha V2G-funktionalitet i bilen så att man slipper oroa sig över att glömma ladda och få 0 % batteri och inte kunna köra till nån laddare. Det har ju hänt typ två gånger i mitt liv att jag glömt tanka och behövt använda reservdunk till mina förra bensinbilar. Och så skulle man kunna hjälpa nån kompis som också har en elbil så kompisen slipper anlita bärgare för typ 1 000 - 2 000 SEK eller vad det kan tänkas kosta nuförtiden att bärga bilen till en laddstation.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilka V2G laddare är på gång?

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Stationära batterier och V2G kan bli intressant när man får effektavgift. Det skulle kunna bli ruskigt dyrt om jag utnyttjar mina 20A året runt.
V2G som nödlösning hade ju också varit bra. Inte värt med ett separat batteri men att kunna utnyttja bilen som ändå står där med energi är ju lockande. Om inte annat kan grannarna störa sig på att en annan har el när de har strömavbrott. :)
Precis så. Dessutom är ju batteriet i bilen betydligt större än alla batteribackupsystem som finns att köpa just nu. Vad ligger de på som mest? 14-15kWh nånting? Ett sådant batteri har jag ju laddat fullt på en timme med mina solceller. Det är också en av anledningarna varför jag inte har skaffat batteribackup än. Det är helt enkelt för lite kapacitet i sådana system för att de verkligen skulle vara till nån nytta för mig. Man får visserligen räkna på det, men jag tror att batterierna är alldeles för små.
Bilen har ju potentiellt 3-4 gånger så stort batteri. Man vill kanske inte utnyttja precis all kapacitet till vardags, men om det är strömavbrott tömmer jag hellre bilens batteri än att jag vill sitta strömlös. Och så är det precis som du säger, bilen står ju oftast ändå bara omkring med sitt stora batteri och gör ingen nytta. Det är lockande att använda den till nåt vettigt då. Frågan är ju hur batterierna i bilen påverkas av att agera backupsystem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vilka V2G laddare är på gång?

Inlägg av Zalman3 »


Frågan är ju hur batterierna i bilen påverkas av att agera backupsystem.
De nya LFP batterierna kan klara upp till 12.000 cykler.
Det blir ca 33 år med 1 cykel om dagen.
Dessutom kan man ju ställa så att man bara använder 20 till 80% av batteriet.

BYDs elbilar med LFP batterier ger ju 500.000km batterigaranti idag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilka V2G laddare är på gång?

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Man vill kanske inte utnyttja precis all kapacitet till vardags, men om det är strömavbrott tömmer jag hellre bilens batteri än att jag vill sitta strömlös. Och så är det precis som du säger, bilen står ju oftast ändå bara omkring med sitt stora batteri och gör ingen nytta. Det är lockande att använda den till nåt vettigt då. Frågan är ju hur batterierna i bilen påverkas av att agera backupsystem.
I scenariot att man använder bilen som backup så påverkas ju inte batteriet alls, skulle jag säga. Det kanske händer en eller två gånger om året att det skulle behöva användas och det är ju ingen skillnad emot en längre resa typ. Sen skulle jag inte ta batteriet under 20% tex så att jag kan åka och snabbladda och få ytterligare 50 kWh om det är ett långt avbrott. Bilen blir på det sättet helt överlägsen ett fast batteri.

Att använda det dagligen är så klart sämre för batteriet men om man håller det på mellan 40-60% så borde det inte vara skadligt. Och ett bra sätt att utnyttja ett batteri som bara står annars. Om jag får en Elhusbil, elgrävare eller extrakter så tror jag att jag skulle vilja använda batteriet även när inte fordonet används.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilka V2G laddare är på gång?

Inlägg av Bjelke »

Varför får jag en kraftig déjà vu-känsla av den här tråden :lol: :lol: :lol: :lol:
Typ samma tråd ungefär varannan månad och alla inlägg blir mer eller mindre kopior på
dom i tidigare trådar…
Men visst, vi närmar oss såklart den tidpunkt då det händer men inte fan går det snabbare bara
för att man säger samma sak om och om igen :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilka V2G laddare är på gång?

Inlägg av LarsL »

tommyd skrev:
Vad är oddsen att min Tesla Model 3 Performance från 2021 kommer kunna få V2G via en framtida mjukvaru-uppdatering?
Du kommer inte få V2G i din bil nu. Monroe som blockat isär Model 3 och Y säger att elektroniken är enkelriktad. Du kan alltså bara ladda batteriet genom laddsladden.
Det hade varit trevligt att ha V2G-funktionalitet i bilen så att man slipper oroa sig över att glömma ladda och få 0 % batteri och inte kunna köra till nån laddare. Det har ju hänt typ två gånger i mitt liv att jag glömt tanka och behövt använda reservdunk till mina förra bensinbilar. Och så skulle man kunna hjälpa nån kompis som också har en elbil så kompisen slipper anlita bärgare för typ 1 000 - 2 000 SEK eller vad det kan tänkas kosta nuförtiden att bärga bilen till en laddstation.

Vi kanske får backa här… vad tror du V2G är? Vehicle to grid (V2G) betyder att bilen kan lämna ström tillbaka till ditt hus eller hela nätverket. Du kan så klart ladda din bil hemma antingen genom laddkabel och ett vägguttag eller en laddbox.

Risken att du kör slut på batteriet är väldigt liten, om du inte är journalist och vill testa gränserna. Bilen kommer tala om för dig att du måste ladda och på längre resor planerar den en rutt förbi Snabbladdare.
Det är mycket värre med en fossilbil den kräver ju att man åker iväg till en pump och fyller på. Jag har kört soppatorsk många gånger, särskilt när jag hade en bil utan mätare och dessutom inte pengar att tanka fullt för hela tiden. Med en elbil så är det bara att ta för vana att ansluta den när du kommer hem och sedan är du redo för nästa dag utan att behöva fundera på det.

Att ladda från en kompis är bara en kul idé i teorin… i verkligheten kommer du vilja lägga en 1000-lapp på bärgare. Men jag tror det ingår i försäkring/garantin faktiskt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilka V2G laddare är på gång?

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Om jag får en Elhusbil, elgrävare eller extrakter så tror jag att jag skulle vilja använda batteriet även när inte fordonet används.
Just i fallet med el-husbilar tror jag att det är avgörande att man kan använda batteriet till nåt annat än bara framdrift. Husbilar används ju så sällan att det skulle vara ett extremt resursslöseri att utrusta dem med ett batteri, som ju dessutom måste vara ganska stort för att det ska vara praktikabelt. Man kan ju inte ha ett 100+kWh batteri som bara används ett fåtal gånger om året.
Traktorer eller andra maskiner borde kanske ha någon form av batteri-swap teknik. En stor gård har då kanske ett gäng batterimoduler som i vanliga fall agerar batteribackup för fastigheten. Och så "lånar" man bara så många batterier efter behov för maskinerna som just nu används. Det blir enkelt att byta batteri t.ex. när man håller på och plöjer. Det funkar ju för gräsklippare och skruvdragare, det borde rimligen också funka för stora maskiner.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilka V2G laddare är på gång?

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
LarsL skrev:
Om jag får en Elhusbil, elgrävare eller extrakter så tror jag att jag skulle vilja använda batteriet även när inte fordonet används.
Just i fallet med el-husbilar tror jag att det är avgörande att man kan använda batteriet till nåt annat än bara framdrift. Husbilar används ju så sällan att det skulle vara ett extremt resursslöseri att utrusta dem med ett batteri, som ju dessutom måste vara ganska stort för att det ska vara praktikabelt. Man kan ju inte ha ett 100+kWh batteri som bara används ett fåtal gånger om året.
Traktorer eller andra maskiner borde kanske ha någon form av batteri-swap teknik. En stor gård har då kanske ett gäng batterimoduler som i vanliga fall agerar batteribackup för fastigheten. Och så "lånar" man bara så många batterier efter behov för maskinerna som just nu används. Det blir enkelt att byta batteri t.ex. när man håller på och plöjer. Det funkar ju för gräsklippare och skruvdragare, det borde rimligen också funka för stora maskiner.
Swap är ju också mer eller mindre standard på eltruckar sedan länge liksom :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilka V2G laddare är på gång?

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
Varför får jag en kraftig déjà vu-känsla av den här tråden :lol: :lol: :lol: :lol:
Typ samma tråd ungefär varannan månad och alla inlägg blir mer eller mindre kopior på
dom i tidigare trådar…
Men visst, vi närmar oss såklart den tidpunkt då det händer men inte fan går det snabbare bara
för att man säger samma sak om och om igen :lol:
Ja, vi har alla redan blivit ersatta av robotar och upprepar det vi skrev för 1, 2 eller 4 år sedan.
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Vilka V2G laddare är på gång?

Inlägg av tommyd »

LarsL skrev:
tommyd skrev:
Vad är oddsen att min Tesla Model 3 Performance från 2021 kommer kunna få V2G via en framtida mjukvaru-uppdatering?
Du kommer inte få V2G i din bil nu. Monroe som blockat isär Model 3 och Y säger att elektroniken är enkelriktad. Du kan alltså bara ladda batteriet genom laddsladden.
Det hade varit trevligt att ha V2G-funktionalitet i bilen så att man slipper oroa sig över att glömma ladda och få 0 % batteri och inte kunna köra till nån laddare. Det har ju hänt typ två gånger i mitt liv att jag glömt tanka och behövt använda reservdunk till mina förra bensinbilar. Och så skulle man kunna hjälpa nån kompis som också har en elbil så kompisen slipper anlita bärgare för typ 1 000 - 2 000 SEK eller vad det kan tänkas kosta nuförtiden att bärga bilen till en laddstation.

Vi kanske får backa här… vad tror du V2G är? Vehicle to grid (V2G) betyder att bilen kan lämna ström tillbaka till ditt hus eller hela nätverket. Du kan så klart ladda din bil hemma antingen genom laddkabel och ett vägguttag eller en laddbox.

Risken att du kör slut på batteriet är väldigt liten, om du inte är journalist och vill testa gränserna. Bilen kommer tala om för dig att du måste ladda och på längre resor planerar den en rutt förbi Snabbladdare.
Det är mycket värre med en fossilbil den kräver ju att man åker iväg till en pump och fyller på. Jag har kört soppatorsk många gånger, särskilt när jag hade en bil utan mätare och dessutom inte pengar att tanka fullt för hela tiden. Med en elbil så är det bara att ta för vana att ansluta den när du kommer hem och sedan är du redo för nästa dag utan att behöva fundera på det.

Att ladda från en kompis är bara en kul idé i teorin… i verkligheten kommer du vilja lägga en 1000-lapp på bärgare. Men jag tror det ingår i försäkring/garantin faktiskt.
Jaha, osis att begränsningen ligger i hårdvaran.

Jag tänkte att V2G kunde betyda att bilen skickar el och inte bara tar emot el och tänkte att det spelar väl ingen roll för bilen om mottagaren av elen är "en grid" eller "en annan bil". Om både "grid" och "en annan bil" pratar samma protokoll så skulle det ju gå att skicka el till dem båda lika bra. Fast det kanske finns nån poäng med att skilja mellan V2G och V2V-begreppen?

Risken att man kör slut på batteriet varierar nog från person till person, och situation till situation. Det är bra för dig att du alltid har god marginal på din laddning och aldrig riskerar få slut på batteri men personligen skulle jag tycka om funktionen att elbilar runt omkring mig kan ladda min bil vid behov och vice versa.

Jag använder inte Teslas inbyggda navigator eftersom den suger rejält om man jämför med Waze-appen i telefonen. Min Tesla rapporterar inte till Waze att batteriet håller på att ta slut. Men visst, bilen kanske piper eller nåt när batteriet närmar sig 0 % även om man inte använder Teslas inbyggda navigator. Men det hjälper ju ändå inte om man tänker "äh, batteriet räcker nog så jag laddar nästa gång" precis som man ibland får slut på batteri i telefonen trots att den varnar när det bara är 15 % batteri kvar. Man tänker "det räcker nog" och "jag klarar mig nog" osv och sen så sitter man där utan tillgång till laddare med tomma batterier.

Det vore också nice om Tesla-bilen kunde skicka mer exakta GPS-koordinater till Waze-appen i min telefon eftersom Wazes GPS slutar funka när jag kör i tunnlar. Så i tunnlar tvingas jag använda Teslas mycket sämre inbyggda navigator istället, eftersom där funkar den åtminstone alls.

Med en elbil så är det inte "bara" att ta för vana att ladda när jag kommer hem eftersom jag och många (de flesta?) andra bor i lägenhet och inte i villa.

I verkligheten kan jag komma på väldigt många saker som är roligare eller nyttigare att spendera 1 000 SEK på än att vaska dem på en bärgare. Jag vill inte utnyttja försäkringen i onödan eftersom det alltid finns risk att försäkringspremien höjs om man är en kostsam kund hos försäkringsbolaget. Och om alla elbilar skulle kunna ladda alla andra elbilar vid behov så skulle man ju bara kunna fråga vilken bilist som helst om snabb och gratis hjälp. Och om du saknar fantasi om vad du kan använda dina 1 000 SEK till så kan du väl donera dem till Röda Korset eller liknande.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vilka V2G laddare är på gång?

Inlägg av Zalman3 »

Exempel på elbilar med eluttag/V2G:
Honda e, 1.500W
MG Marvel R, 2.400W
MG 5 kombi, 2.500W
KIA EV6, 3.700W
Hyundai Ioniq 5, 3.700W
Genesis GV60, 3.700W
Tesla Cybertruck
Ford F150 lightning, 9.600W

MEB bilar
All Volkswagen MEB-Based Electric Cars Will Be V2G Capable Beginning In 2022
Volkswagen board member Thomas Ulbricht says his company will offer V2G technology on every MEB-based car starting in January, 2022
https://cleantechnica.com/2021/04/06/al ... g-in-2022/

Audi developing vehicle-to-grid charging system for EVs
https://www.autocar.co.uk/car-news/indu ... system-evs


Polestar
I det treåriga utvecklingsprojektetingår även Göteborg Energi och Chalmers för forskning av systempåverkan, utveckling av styralgoritmer och affärsmodeller kopplade till V2X.
Projektet har en total budget på 30 MSEK och finansieras av Energimyndigheten och de deltagande företagen Ferroamp, Polestar, CTEK, Göteborg Energi och Chalmers.
https://www.mynewsdesk.com/se/ferroamp- ... ek-3086152

Volvo
Intressant är allt prat om V2G och
1000km i verklig räckvidd.


BMW
V2G project BDL starts field trial with 50 BMW i3
https://www.electrive.com/2021/07/15/v2 ... 50-bmw-i3/

Mercedes
Bidirectional charging – the EQS as a back-up for the home grid
https://www.automotiveworld.com/news-re ... g-concept/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vilka V2G laddare är på gång?

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
Exempel på elbilar med eluttag/V2G:
Honda e, 1.500W
MG Marvel R, 2.400W
MG 5 kombi, 2.500W
KIA EV6, 3.700W
Hyundai Ioniq 5, 3.700W
Genesis GV60, 3.700W
Tesla Cybertruck
Ford F150 lightning, 9.600W

MEB bilar
All Volkswagen MEB-Based Electric Cars Will Be V2G Capable Beginning In 2022
Volkswagen board member Thomas Ulbricht says his company will offer V2G technology on every MEB-based car starting in January, 2022
https://cleantechnica.com/2021/04/06/al ... g-in-2022/

Audi developing vehicle-to-grid charging system for EVs
https://www.autocar.co.uk/car-news/indu ... system-evs


Polestar
I det treåriga utvecklingsprojektetingår även Göteborg Energi och Chalmers för forskning av systempåverkan, utveckling av styralgoritmer och affärsmodeller kopplade till V2X.
Projektet har en total budget på 30 MSEK och finansieras av Energimyndigheten och de deltagande företagen Ferroamp, Polestar, CTEK, Göteborg Energi och Chalmers.
https://www.mynewsdesk.com/se/ferroamp- ... ek-3086152

Volvo
Intressant är allt prat om V2G och
1000km i verklig räckvidd.


BMW
V2G project BDL starts field trial with 50 BMW i3
https://www.electrive.com/2021/07/15/v2 ... 50-bmw-i3/

Mercedes
Bidirectional charging – the EQS as a back-up for the home grid
https://www.automotiveworld.com/news-re ... g-concept/
V2G och elluttag är två vilt skillda saker. Förvilla inte de som är mindre kunniga.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilka V2G laddare är på gång?

Inlägg av LarsL »

tommyd skrev:
Jaha, osis att begränsningen ligger i hårdvaran.

Jag tänkte att V2G kunde betyda att bilen skickar el och inte bara tar emot el och tänkte att det spelar väl ingen roll för bilen om mottagaren av elen är "en grid" eller "en annan bil". Om både "grid" och "en annan bil" pratar samma protokoll så skulle det ju gå att skicka el till dem båda lika bra. Fast det kanske finns nån poäng med att skilja mellan V2G och V2V-begreppen?
För V2G krävs ju en DC/AC omvandlare och det går att använda även till V2V. Men om du ska stå ut med att stå med två bilar och ladda bredvid varandra så måste du ha DC till DC. Jag tror som sagt att 99% i verkligheten hellre väljer att bogsera eller ringa en bärgare, bärgaren är oftast gratis med försäkring alt garanti.
Risken att man kör slut på batteriet varierar nog från person till person, och situation till situation. Det är bra för dig att du alltid har god marginal på din laddning och aldrig riskerar få slut på batteri men personligen skulle jag tycka om funktionen att elbilar runt omkring mig kan ladda min bil vid behov och vice versa.

Jag använder inte Teslas inbyggda navigator eftersom den suger rejält om man jämför med Waze-appen i telefonen. Min Tesla rapporterar inte till Waze att batteriet håller på att ta slut. Men visst, bilen kanske piper eller nåt när batteriet närmar sig 0 % även om man inte använder Teslas inbyggda navigator. Men det hjälper ju ändå inte om man tänker "äh, batteriet räcker nog så jag laddar nästa gång" precis som man ibland får slut på batteri i telefonen trots att den varnar när det bara är 15 % batteri kvar. Man tänker "det räcker nog" och "jag klarar mig nog" osv och sen så sitter man där utan tillgång till laddare med tomma batterier.

Det vore också nice om Tesla-bilen kunde skicka mer exakta GPS-koordinater till Waze-appen i min telefon eftersom Wazes GPS slutar funka när jag kör i tunnlar. Så i tunnlar tvingas jag använda Teslas mycket sämre inbyggda navigator istället, eftersom där funkar den åtminstone alls.
Rekommenderar verkligen att åtminstone köra Teslas navigator i bakgrunden. Då vet bilen vart du är på väg och kan hjälpa dig att planer laddningen. Detta funkar faktiskt, och funkade redan på Leaf.
Med en elbil så är det inte "bara" att ta för vana att ladda när jag kommer hem eftersom jag och många (de flesta?) andra bor i lägenhet och inte i villa.
Ja det finns kilometervis med idéer om hur man ska kunna lösa laddning som enklast faktiskt löses med ett ladduttag vid parkeringen. Det bästa för dig är alltså att kommunen, bostadsrättsföreningen eller hyresvärden installerar laddstolpar.
I verkligheten kan jag komma på väldigt många saker som är roligare eller nyttigare att spendera 1 000 SEK på än att vaska dem på en bärgare. Jag vill inte utnyttja försäkringen i onödan eftersom det alltid finns risk att försäkringspremien höjs om man är en kostsam kund hos försäkringsbolaget. Och om alla elbilar skulle kunna ladda alla andra elbilar vid behov så skulle man ju bara kunna fråga vilken bilist som helst om snabb och gratis hjälp. Och om du saknar fantasi om vad du kan använda dina 1 000 SEK till så kan du väl donera dem till Röda Korset eller liknande.
Som sagt det är oftast gratis, åtminstone en gång att få bärgning till laddstolpen. Tror jag aldrig betalat något för mina bärgningar vide tex punktering, med andra bilar utan har alltid hanterats av försäkring eller garanti.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vilka V2G laddare är på gång?

Inlägg av Zalman3 »


Dubbelriktad laddning:
Så här vill Volkswagen tjäna pengar på att lagra el.

Än så länge kan elbilar bara ladda och inte leverera el.
VW -gruppen kommer att ändra det under det kommande året. Andra tillverkare kommer sannolikt att följa efter.

Elbilar ska bli förråd

En VW Passat -laddning: i framtiden kommer elbilarna från Wolfsburg också att kunna leverera sin el igen - och kommer att bli en enorm lagringsanläggning.

Düsseldorf Tyskland är slöseri med sin gröna el under många dagar. Ofta blåser vinden på Nord- och Östersjön så starkt att elen inte kan förbrukas helt. 6500 gigawattimmar (GWh) går förlorade varje år eftersom det inte finns tillräckligt med lagringskapacitet. Det motsvarar mer än en procent av den årliga konsumtionen i Tyskland.

Bilindustrin lovar nu ett botemedel. Fordonstillverkarna vill erbjuda sin växande flotta elbilar som framtidens energilagring . Med 6500 GWh oanvänd el kan 2,7 miljoner rent batteridrivna elbilar köras under ett år, beräknar Volkswagen .

Bilarna ska inte bara förbruka elen utan också kunna lämna tillbaka den till elnätet när utbudet är lågt och bilarna själva är oanvända på laddstationen. På detta sätt kan elbilar hjälpa nätoperatörer att bättre hantera fluktuationer i utbudet av grön el.

För att en miljonstark flotta ska kunna användas som ett nytt, flexibelt energilager måste elbilar också kunna lämna tillbaka elen till elnätet när som helst - de måste vara utformade för att vara "dubbelriktade". VW -gruppen blir den första stora tillverkaren som börjar göra det nästa år.


Volkswagen Tesla Elektromobilitet Bilindustrin Nissan Hyundai-Kia Skoda
"Testbilarna körs, vi är i sista drag med förberedelserna", bekräftar VW Development Board -ledamoten Thomas Ulbrich i en intervju med Handelsblatt. Från och med 2022 kan varje elbil från Volkswagenkoncernen som är utvecklad på grundval av MEB ("modulärt elektrifieringskit") elplattform inte bara ladda elen utan också återlämna den till elnätet. Förutom VW används MEB också av systermärkena Audi , Skoda och Seat-Cupra.

Den första generationen av MEB -modellerna, som Volkswagen har levererat sedan hösten förra året, är ännu inte konstruerad för att vara dubbelriktad. Dessa bilar kan bara laddas. Volkswagen eftermonterar med relativt få tekniska ändringar och ytterligare programvara.

Produktionen ska stanna i december, och de dubbelriktade elbilarna kommer att säljas efter årsskiftet. Hela 300 000 exemplar kommer sannolikt att tillverkas endast vid VW -fabriken i Zwickau 2022.

VW -märketavlan för elektrisk mobilitet ser många nya affärsmodeller för VW - inklusive lagring av el. Nils Bröer för Handelsblatt
Thomas Ulbrich

VW -märketavlan för elektrisk mobilitet ser många nya affärsmodeller för VW - inklusive lagring av el.

Bild: Nils Bröer för Handelsblatt

Bilindustrin har länge varit bekymrad över flödet av el åt två håll. Men ingen tillverkare har hittills framgångsrikt utvidgat dess omfattning. När det gäller till exempel japanska och koreanska bilföretag har det tenderat att hålla sig till test- och pilotprojekt. Med den amerikanska nykomlingen Tesla flyter strömmen bara åt ena hållet, nämligen att ladda batteriet.

Nissans e-modeller har kunnat ladda dubbelriktat som en standardfunktion sedan 2013. "Det faktum att denna förmåga ännu inte har utnyttjats beror enbart på avsaknaden av relevanta funktioner i de nuvarande laddningsstationerna", säger en talesperson för Nissan .

Men om den europeiska branschledaren väljer dubbelriktning, kommer många andra konkurrenter att behöva följa efter bara av konkurrensskäl. "Volkswagen sätter igång saker", säger Stefan Bratzel, professor vid Center of Automotive Management (CAM) vid Bergisch Gladbach University of Applied Sciences.

Andra biltillverkare kommer sannolikt att presentera liknande erbjudanden inom överskådlig framtid. Hyundai från Korea har redan gjort ett motsvarande meddelande.

När det gäller elbilar växer två olika dubbelriktade användningsområden fram för framtiden, en lösning i mindre skala och en i större skala. Med ”fordon till hemmet” kan elbilar lagra el från ett solcellssystem till exempel och mata tillbaka det till husets nätverk vid behov. En batteriladdning räcker för att förse en familj med el i nästan en hel vecka.

Volkswagen säljer lagringskapacitet
”Vehicle to grid” handlar om den mycket större lösningen: Då kan alla elbilar som finns tillgängliga i ett land som är anslutna till en laddstation kombineras till en enorm kraftlagringsenhet.

Detta skulle skapa ett nytt affärsområde för Volkswagen: Biltillverkaren säljer lagringskapacitet. Respektive bilägare skulle naturligtvis behöva ge sitt samtycke och skulle få ett kostnadsersättning. Volkswagen kunde ta över samordningen och skulle tjäna pengar på det.

"Detta skapar en situation som alla inblandade skulle ha nytta av", förklarar VW -styrelseledamoten Ulbrich. Det viktigaste är att tidigare oanvänd förnybar energi behålls i framtiden och kan matas in i elnätet. Ofta är bilar inte fordon, utan snarare "stående föremål". Fordonsindustrin har därför tillräcklig erfarenhet av hur mycket lagringskapacitet som faktiskt skulle vara tillgänglig vid vissa tidpunkter.

Det är klart för Thomas Ulbrich att det kommer att ta flera år att bygga ett energilagringssystem från elbilar. Det finns också fortfarande några oklarheter i regleringen, till exempel med elpriser, säger han. Men någon gång måste biltillverkarna börja bygga det nya energilagringssystemet, och det Wolfsburg-baserade företaget börjar nu med det.


”Vi går framåt”, sa Ulbrich. Med tiden kommer idén att utveckla den nödvändiga drivkraften på egen hand. Dubbelriktad laddning kan höja elektromobiliteten till en "ny nivå".

Konkurrens med energibolagen
Bilindustrins tillvägagångssätt mötte godkännande från forskare. "Mängden lagrad energi som reser runt på fyra hjul är mycket större än något elföretag någonsin kommer att bygga och lägga på nätet", säger Gerbrand Ceder, professor i materialvetenskap och teknik vid University of California. Elnätet kan stabiliseras med lagring av elbilar.

En betydande förbättring av batterierna är också avgörande. Tidigare hade batterierna för kort livslängd. Dessutom tappade de snabbt en stor del av sin kapacitet på grund av dubbelriktad laddning. Moderna batterier tål lätt strömmen i båda riktningarna utan att märkbart förlora kapacitet.

Frågan som förblir obesvarad idag är hur förhållandet mellan en biltillverkare som Volkswagen och de stora energibolagen kommer att utvecklas. För företag som Eon och Vattenfall kan också försöka få tillgång till lagringskapaciteten i e-bilarna, som i slutändan inte tillhör Volkswagen utan enskilda förare.


"Det överlåts till fri konkurrens vem kunden i slutändan beslutar om", understryker VW -styrelseledamoten Ulbrich. I slutet av dagen kan biltillverkaren ha övertaget - över garantivillkoren för batteriet. För det skulle till exempel kunna föreskrivas att biltillverkarna måste ha den sista åtkomsten till laddningscyklerna. Den som som kund inte håller fast vid det och hellre gör sina affärer med ett elföretag kan tappa garantin.

Nya affärsmodeller tack vare digitalisering
För den nya styrelseledamoten för utveckling av Volkswagen -märket är utökade affärsmodeller relaterade till batteriet bara en del av en mycket mer grundläggande förändring i bilindustrin, utlöst av digitalisering. "Allt kommer att digitaliseras, förutom kanske inte däcken", tror Ulbrich. Detta kommer att resultera i en rad nya idéer och affärsmodeller. Hela bilindustrin arbetar med det.

Förändringen kommer också att nå Volkswagen utvecklingsavdelning i Wolfsburg, där mer än 10 000 personer arbetar. Ingenjörer som fortfarande arbetar med förbränningsmotorer idag kommer att behövas mindre i framtiden. Samtidigt ökar behovet av mjukvarukunskap. Ulbrich är därför optimistiskt att antalet anställda i utvecklingen förblir ”i stort sett stabilt”. Anställda från traditionella områden måste alltmer anpassa sig till omskolning och vidareutbildning.

Autonom körning kommer att vara ett mycket centralt tillväxtområde under de kommande åren. "Bilen borde bli en tidsmaskin, så den ger sin" förare "tid", säger Thomas Ulbrich. Inom personbilsektorn kommer autonom körning att ha stor betydelse i framtiden som ett nytt komfortelement, särskilt på längre resor, när bilen styrs av datorer och programvara.


På kortare sträckor, som i stadstrafik, kommer autonom körning inte att spela en så stor roll. Den tekniska insatsen i en stad med många fotgängare och cyklister är för stor och blir alldeles för dyr.


https://www.handelsblatt.com/mobilitaet ... 52182.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vilka V2G laddare är på gång?

Inlägg av Zalman3 »

Vad Vattenfall säger om V2G.

V2G kan snart bli standard i bättre elbilar.

Redan i dag är det möjligt att använda sig av V2G. Vissa biltillverkare, främst japanska, har system med en fast installerad laddstation förberedd för V2G. Den typen av laddstation för likströmsöverföring är dock lite mer komplicerad och kostsam än en vanlig, enkel laddstation för normalladdning hemma med växelström.

V2G-laddstationer fungerar heller inte med alla bilar eftersom de inte bygger på den europeiska laddstandarden för elöverföring och kontakter (CCS2). Men en internationell standardisering är på gång och förväntas bli klar i början av 2022. Sannolikt kommer den därefter att bli godkänd även i Europa, spår Peter Herbert.

– Ganska många biltillverkare tittar på V2G och har planer på att införa det, så inom fem år tror jag att vi kommer se det här mer. Det blir nog standard i bättre bilar för det är inte så komplicerat att lägga till den funktionaliteten. Jag tror inte att det behöver bli så mycket dyrare heller, kanske att man får betala 10–20 procent mer för en laddbox och några tusenlappar extra för bilen, säger Fredrik Carlsson.
https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivn ... bilsagare/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Vilka V2G laddare är på gång?

Inlägg av Peter Andersson »


VW-chefen lovar: Tvåvägsladdning i alla nya bilar från nästa år.

Mycket talar för att elbilar som kan dela med sig av ström till elnätet är på väg att bli en ny standard i branschen. Nu lovar Volkswagen att de från och med nästa år ska ha funktionen inbyggd i sina elbilar.
https://www.vibilagare.se/nyheter/vw-ch ... n-nasta-ar
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vilka V2G laddare är på gång?

Inlägg av Zalman3 »

Det kanske inte blir DC-DC för V2G.

Tydligen så har en DC-AC inverter upp till 98% verkningsgrad. Så det är inte ett måste att ha DC-DC.

Men i praktiken så sätter ju bilens AC inverter gräns för hur snabbt man kan ladda bilen.
Någon sådan praktisk gräns finns ju inte om man laddar med DC CCS.

Och en inverter kommer man inte runt.
Om hemma batteriet är på 350V och bilens batteri vill ha 400V DC, så måste det lösas.
Kanske enklare att köra från hemmabatteriets DC till AC i alla fall.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar