https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivn ... bilsagare/
V2G kan snart bli standard i bättre elbilar.
Redan i dag är det möjligt att använda sig av V2G. Vissa biltillverkare, främst japanska, har system med en fast installerad laddstation förberedd för V2G. Den typen av laddstation för likströmsöverföring är dock lite mer komplicerad och kostsam än en vanlig, enkel laddstation för normalladdning hemma med växelström.
V2G-laddstationer fungerar heller inte med alla bilar eftersom de inte bygger på den europeiska laddstandarden för elöverföring och kontakter (CCS2). Men en internationell standardisering är på gång och förväntas bli klar i början av 2022. Sannolikt kommer den därefter att bli godkänd även i Europa, spår Peter Herbert.
– Ganska många biltillverkare tittar på V2G och har planer på att införa det, så inom fem år tror jag att vi kommer se det här mer. Det blir nog standard i bättre bilar för det är inte så komplicerat att lägga till den funktionaliteten. Jag tror inte att det behöver bli så mycket dyrare heller, kanske att man får betala 10–20 procent mer för en laddbox och några tusenlappar extra för bilen, säger Fredrik Carlsson.
Vilka V2G laddare är på gång?
Moderator: Redaktion
Re: Vilka V2G laddare är på gång?
Vad Vattenfall säger om V2G.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Vilka V2G laddare är på gång?
https://www.vibilagare.se/nyheter/vw-ch ... n-nasta-ar
VW-chefen lovar: Tvåvägsladdning i alla nya bilar från nästa år.
Mycket talar för att elbilar som kan dela med sig av ström till elnätet är på väg att bli en ny standard i branschen. Nu lovar Volkswagen att de från och med nästa år ska ha funktionen inbyggd i sina elbilar.
Re: Vilka V2G laddare är på gång?
Det kanske inte blir DC-DC för V2G.
Tydligen så har en DC-AC inverter upp till 98% verkningsgrad. Så det är inte ett måste att ha DC-DC.
Men i praktiken så sätter ju bilens AC inverter gräns för hur snabbt man kan ladda bilen.
Någon sådan praktisk gräns finns ju inte om man laddar med DC CCS.
Och en inverter kommer man inte runt.
Om hemma batteriet är på 350V och bilens batteri vill ha 400V DC, så måste det lösas.
Kanske enklare att köra från hemmabatteriets DC till AC i alla fall.
Tydligen så har en DC-AC inverter upp till 98% verkningsgrad. Så det är inte ett måste att ha DC-DC.
Men i praktiken så sätter ju bilens AC inverter gräns för hur snabbt man kan ladda bilen.
Någon sådan praktisk gräns finns ju inte om man laddar med DC CCS.
Och en inverter kommer man inte runt.
Om hemma batteriet är på 350V och bilens batteri vill ha 400V DC, så måste det lösas.
Kanske enklare att köra från hemmabatteriets DC till AC i alla fall.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension