Dolphin hann före Tesla med ett strukturellt batteripack, där batterierna utgör en integrerad del av bilens bottenplatta.
Detta gör bilen lättare, snålare, billigare och ger bättre acceleration.
BYD Yuan Plus long range version
Length: 4.455 mm
Wheelbase: 2.720 mm
Width: 1.875 mm
Height: 1.615 mm
Gross vehicle weight: 2.065 kg (with passengers and cargo)
Curb weight: 1.690 kg (empty vehicle)
Motor: 150 kW and 310 N.m of torque
Max speed: 160 km/h
Battery capacity: 60,48 kWh
Battery weight: 402 kg
Battery energy density: 150 Wh/kg
Battery chemistry: LFP (LiFePO4) Blade battery by BYD
Range: 510 km (NEDC), roughly 380 km in WLTP
Consumption: 12,5 kWh/100 km (NEDC), roughly 16,7 kWh/100 km in WLTP
MIIT code: BYD7003BEVA1
BYD Dolphin Free edition
Length: 4.125 mm
Wheelbase: 2.700 mm
Width: 1.770 mm
Height: 1.570 mm
Tire specifications: 195/60 R16
Gross vehicle weight: 1.780 kg (with passengers and cargo)
Curb weight: 1.405 kg (empty vehicle)
Motor: 70 kW and 180 N.m of torque
Max speed: 150 km/h
Battery capacity: 44,928 kWh
Range: 405 km (NEDC), roughly 300 km in WLTP
Consumption: 11 kWh/100 km (NEDC), roughly 14,7 kWh/100 km in WLTP
On-board charger: 7 kW
Fast charging: 60 kW (from 30 to 80 % in 30 minutes)
Starting price (after subsidy): 106.800 yuan (13.994 euros)
Strukturellt batteripack ger lätta elbilar
Moderator: Redaktion
Strukturellt batteripack ger lätta elbilar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Strukturellt batteripack ger lätta elbilar
I oktobernumret av SAE Automotive Engineering finns en mycket intressant artikel:
"Blade Runner! Inside BYD's innovative 'blade' design for lithium-iron-phosphate batteries".
"Blade Runner! Inside BYD's innovative 'blade' design for lithium-iron-phosphate batteries".
- Reduce overall pack volume by about 50 percent
- More robust than a module-based pack
- Lighter per cell
- About 20% cheaper
- Exceeds 1.2 million km after 3,000 charge/discharge cycles.
- Typical dimensions of the compact, single-cell design are 905 x 118 x 13.5 mm
- The pack can sustain a compressive force of 445 kN
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Strukturellt batteripack ger lätta elbilar
Mycket konstigt mättal, vad vill man säga med det?HenrikC skrev:[*]Exceeds 1.2 million km after 3,000 charge/discharge cycles.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Strukturellt batteripack ger lätta elbilar
Att man räknar med att bilen klarar 3000 laddningar där man tar ur kapacitet som motsvarar 400 km körning varje gång. Det är naturligtvis beroende av hur lång räckvidd bilen har till att börja med.ChristerSjo skrev:Mycket konstigt mättal, vad vill man säga med det?HenrikC skrev:[*]Exceeds 1.2 million km after 3,000 charge/discharge cycles.
Det man vill säga är väl att bilens batteri kommer hålla 120000 mil och därför aldrig kommer behöva bytas. Ungefär som Tesla.