Sono Motors lanserar en egen dubbelriktad 11kW wallbox

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Sono Motors lanserar en egen dubbelriktad 11kW wallbox

Inlägg av Zalman3 »


Sono Motors lanserar en egen dubbelriktad 11kW wallbox.

Münchens nystartade Sono Motors vill säkerställa mer hållbarhet på våra vägar med en innovativ solelbil . En av de innovativa funktionerna är det faktum att en dubbelriktad laddningsteknik för elbilar patenterades redan i september , som installerades i den första Stromer. I och med detta finns nu den första dubbelriktade AC-väggboxen på marknaden från München-uppstarten.

Det finns en önskan från samhället om en prisvärd väggladdningsstation som är lämplig för laddning hemma såväl som för fordon-till-nät (V2G) och fordon-till-hem (V2H). Med denna wallbox kommer SION -förare att kunna använda solenergibilen som ett mobilt kraftverk och leverera lagrad el antingen tillbaka till huset eller till det allmänna nätet. Husägare i synnerhet: inuti med solcellsanläggningar, spara mycket eftersom de kan använda mer av den el de har genererat själva utan att behöva köpa ett dyrt hemlagringssystem.

SION laddas och laddas ur med en effekt på upp till 11 kW AC via den integrerade laddningskabeln typ 2. Uppstarten indikerar att wallboxen kommer att vara upp till 70% billigare än de dubbelriktade DC-wallboxarna som hittills varit tillgängliga. Det är redan möjligt att boka den nya wallboxen kostnadsfritt; leveransen förväntas börja med Sion -produktionen 2023.

”Vi vill driva framtiden för elproduktion och möjliggöra dubbelriktad laddning för alla. I kombination med Sions integrerade solteknologi representerar den nya wallboxen ett genombrott för dubbelriktad laddningsteknik, eftersom många husägare kan spara sig själva köpet av ett dyrt hemlagringssystem. För oss är det en viktig milstolpe på vägen till 100% förnybar energi. ” - Laurin Hahn, VD och grundare av Sono Motors

I det nuvarande pressmeddelandet förklarar företaget återigen det faktum att varje SION som standard är utrustad med ett dubbelriktat laddningssystem, den specialutvecklade inbyggda laddaren (OBC), och blir ett mobilt kraftverk i kombination med Sono-appen. Förutom att använda hushållsapparater och överföra ström till andra elbilar kan den nya, dubbelriktade Sono Wallbox också användas för att förse ditt hem med den energi som lagras i Sion.

Sono Motors fattade ett medvetet beslut att använda en AC wallbox som en dubbelriktad laddningslösning. Detta är möjligt eftersom omvandlingen av likström till växelström (DC / AC) sker i själva Sion och inte i wallboxen - vilket avsevärt minskar kostnaderna. Det slutliga priset kommer att meddelas före lanseringen 2023, men kommer att ligga i det lägre fyrsiffriga euroområdet. Sono Wallbox utvecklades tillsammans med den tyska tillverkaren Kostal.

Ett hem energihanteringssystem (HEMS) styr när Sion laddas och laddas ur: Väggboxen kommunicerar med HEMS med hjälp av olika protokoll som EEBUS, Modbus eller OCPP. En rekommendation om vilka HEMS som är kompatibla med Sono Wallbox kommer att ges strax efter försäljningsstart. Sono -appen och Sono Infotainment kan också användas för att ställa in laddningsnivån vid vilken fordonsbatteriet alltid ska laddas ur.

Möjliga användningsområden kommuniceras av Sono Motors enligt följande:

Laddningsstation för Sion: Sono Wallbox kan ladda Sions 54 kWh LFP -batteri fullt ut på upp till 5 timmar, vilket gör det perfekt för laddning över natten och garanterar en räckvidd på upp till 305 km. Dessutom kan Sion laddas via det integrerade CCS -gränssnittet på snabbladdningsstationer med en hastighet på upp till 75 kW (DC), dvs till 80% laddningsnivå på cirka 35 minuter.
Vehicle-to-Home (V2H): Fordonet fungerar som en ellagringsenhet och kraftverk för det egna hushållet utan att matas in i det allmänna nätet. Till exempel kan el från solcellsanläggningen eller Sion -solintegrationen lagras i Sions batteri under dagen och levereras till huset på natten.
Vehicle-to-Grid (V2G): Fordonet är direkt eller indirekt anslutet till elnätet via en byggnad och den lagrade energin matas tillbaka till nätet. I stället för att stänga av vindkraftverk när det finns överskottsenergi kan överskottsenergin lagras tillfälligt i fordonsbatteriet. Dessutom kan lasttoppar dämpas av ett nätverk av elbilar. Den mer än 257 000 planerade Sion kommer därmed att bli en decentraliserad megalagring och pionjär på vägen till 100% förnybar energi.
Det är också spännande att gemenskapen återigen har något att säga till om. Och det gäller designen av wallboxen. Det finns över 14 000 reservationer från Sion att välja mellan : det finns nu tre olika mönster inuti . Röstningen kommer att äga rum fram till den 13 september via Wallbox målsida eller bo i Sono House från 5 till 12 september. September.

https://www.elektroauto-news.net/2021/s ... kw-wallbox


EDIT:
https://sonomotors.com/en/bidirectional-wallbox/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Sono Motors lanserar en egen dubbelriktad 11kW wallbox

Inlägg av Zalman3 »



We expect to be able to offer the wallbox at a price up to 70% cheaper than other bidirectional DC wallboxes currently available.
This is possible because the conversion from direct current to alternating current (DC/AC) takes place in the Sion itself and not the wallbox - significantly reducing costs.
We will announce the final price prior to market launch in 2023. We estimate, at this time, that it will be in the lower 4-digit euro range.

This new technology is our pioneering work and thus we are offering the first cost-effective wallbox for bidirectional charging.
Bidirectional wallboxes have, in the past, been very expensive as they have to contain an inverter to convert the alternating current emitted by the socket into direct current, in turn used to charge the vehicle’s battery. By integrating the inverter into the Sion’s on board charger (OBC), we can massively reduce the cost of the wallbox. This makes bidirectional charging affordable and at the same time enables us to make our contribution to a future with 100% renewable energy. Sono Motors sees itself as a ‘community-driven’ company. Therefore we live up to this by letting the Community decide the wallbox’s final design.

The Sion can be used as a home storage system in conjunction with the wallbox. The vehicle and building are connected via a Type 2 plug. The same connection is used to charge the Sion and supply the building. It is therefore not necessary to change the charging cable.

Using the Sono app, the user can set up what proportion of the battery capacity they want to supply the building with, as well as how much range is needed the next morning.

A home energy management system (HEMS) controls when the vehicle is charged and discharged. The HEMS monitors the house’s grid connection point. If the PV system generates more electricity than the house consumes, the Sion is charged. If the PV system does not generate enough electricity to supply the house’s energy consumption, the additional energy required is fed into the house via the Sion. In this case, no more energy is fed into the house than is necessary, i.e. no energy is released into the national grid.

The wallbox is equipped with various interfaces to enable integration into the local HEMS: Modbus, OCPP, EEBUS (planned). Communication takes place via ethernet or wifi.

Currently we plan to certify our wallbox in the following countries: Germany, Austria, Switzerland, the Netherlands, Spain, Italy and France.
The wallbox can preliminarily not be used outside these countries. We intend to extend certification to other countries, depending on demand.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Sono Motors lanserar en egen dubbelriktad 11kW wallbox

Inlägg av oscfor »

Det är lite lustigt att de inte kommit med en enda kommentar till var bilarna ska byggas nu när NEVS stänger ner fabriken.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sono Motors lanserar en egen dubbelriktad 11kW wallbox

Inlägg av martinot »

oscfor skrev:
Det är lite lustigt att de inte kommit med en enda kommentar till var bilarna ska byggas nu när NEVS stänger ner fabriken.
Fundering; kanske därför de nu byter inriktning till väggboxar och annan elbilsrelaterad utrustning?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors lanserar en egen dubbelriktad 11kW wallbox

Inlägg av Klintan »

Lite fel tempus i översättningen. Wallboxen ska utvecklas, av Kostal i samarbete med Sono Motors, och beräknas vara klar till lanseringen av Sion som fn planeras in till första halvåret av 2023. Inget är klart än. Förseningar kommer troligtvis...
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sono Motors lanserar en egen dubbelriktad 11kW wallbox

Inlägg av martinot »

Finns troligen större hopp då att vi ser boxen i serieproduktion än bilen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Sono Motors lanserar en egen dubbelriktad 11kW wallbox

Inlägg av Zalman3 »


Sono Motors tillhandahåller SION för dubbelriktad laddning i megawattområdet.

Münchens uppstart Sono Motors kommer fortfarande länge med sin debutelektriker. Men innan den ens når gatorna har 100 SIONs reserverats för staden Utrecht i Nederländerna med We Drive Solar. De vill använda det solenergi-fordonet för ett storskaligt fordon-till-nät-projekt (V2G). För detta ändamål är SION avsett att hjälpa till att bli det första storskaliga stadsekosystemet som kombinerar dubbelriktad laddning och bildelning.

I Utrecht -regionen kombinerar Nederländerna lokal energiproduktion med intelligenta laddningsalternativ för elfordon och driver 500 offentliga, dubbelriktade laddstationer. Förutom kraften som genereras av de integrerade solpanelerna laddas alla Sion med ren el och kan också mata överskottsenergi tillbaka till nätet. Som vi lärde oss när vi presenterade Sono Motors wallbox kan SION laddas ur med upp till 11 kW . Detta hjälper till att dämpa toppbelastningar och minska sannolikheten för strömavbrott. Det är också intressant att de 100 SION -enheterna tillsammans kan generera en toppeffekt på 1,1 megawatt, vilket motsvarar uteffekten från ett solcellsanläggning som är ungefär två fotbollsplaner.

”Detta är det perfekta projektet för Sono Motors att främja vår vision om fossilfri rörlighet genom att demonstrera hur elfordon kan hjälpa till att omvandla hela energisektorn. Vi är stolta över att vår teknik stöder ett sådant banbrytande projekt med fokus på hållbart, urbant boende, intelligenta laddningsalternativ och delad rörlighet. ” - Jona Christians, VD och grundare av Sono Motors

Robin Berg, chef för We Drive Solar, klassificerar samarbetet enligt följande: ”Vi är mycket glada över att få arbeta med ett så innovativt företag som Sono Motors. De är den perfekta partnern för detta projekt eftersom de redan har integrerat användningen av solenergi, bildelning och dubbelriktad laddning i sitt sortiment. "

Som det Münchenbaserade företaget uppgav i slutet av tillkännagivandet, reserverades 100 SION: er av We Drive Solar som en del av bilparken i innerstaden med dubbelriktad avgift för staden Utrecht . Syftet är att expandera detta projekt till andra nederländska städer och företag samt andra europeiska länder. Detta görs i samarbete med We Drive Solar -konsortiet, med sin växande flotta av delade elfordon.

https://www.elektroauto-news.net/2021/s ... attbereich
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar