ABRP

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NIRA
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 jul 2021 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

ABRP

Inlägg av NIRA »

Hej,

Har försökt hitta info om ABRP på forumet och det finns många trådar MEN rekommenderar ni att köpa det? Nyss fått bilen och har inte haft användning av ruttplanering än men det kommer behövas. Med ABRP premium får man ju en del extra funktioner men är det värt pengarna? Läst om andra appar som ”talar” med bilen att det drar mycket batteri, er åsikt om detta gällande ABRP?
Användarvisningsbild
Skaman
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 sep 2019 14:55

Re: ABRP

Inlägg av Skaman »

NIRA skrev:
Hej,

Har försökt hitta info om ABRP på forumet och det finns många trådar MEN rekommenderar ni att köpa det? Nyss fått bilen och har inte haft användning av ruttplanering än men det kommer behövas. Med ABRP premium får man ju en del extra funktioner men är det värt pengarna? Läst om andra appar som ”talar” med bilen att det drar mycket batteri, er åsikt om detta gällande ABRP?
Nej... inte för det vardagliga körandet/pendlandet.

Köpte abonnemang inför storresan i somras (som avslutades direkt efter). Såhär i efterhand hade vi klarat oss utan premium även då.

Men är man nördig å gillar analysera data i efterhand kan det vara en orsak till att man vill ha premium. Men jag tycker att den använder gps data på ett väldigt dåligt sätt, klarar för det mesta inte placera körda rutten på en väg när man kollar sin historik. Å då stämmer inte körda km eller förbrukningen...
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: ABRP

Inlägg av jonasl »

Har premium för att jag tycker det är lite kul att logga hur mycket jag laddar, men det kostar inte så mycket. Dessutom får man väl traffic aware ruttplanering.

Men inget av det krävs för att ha nytta av ABRP. Jag brukar planera rutten innan och dra igång ABRP på telefonen när vi åker iväg. Sen planerar jag till första SuC i ABRPs rutt med bilens navigering. Ibland får man tvinga bilen att hoppa över en laddare på vägen då den är lite feg.

Bara att ha koll under resan sen med energigrafen att planeringen håller - idag t.ex. så var ett av våra ben Hudiksvall-Uppsala där vi i Hudik laddade så mkt som ABRP föreslog. Bilens navigator ville då gärna stödladda lite i Gävle för säkerhets skull, men vi tog bort det laddstoppet och landade i Uppsala med 8% trots lite (men inte mycket) moms på hastigheten ibland.

Ett bra stöd för längre resor, speciellt med lite waypoints på vägen. Men jag tycker GUI och navigator kunde poleras lite till..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: ABRP

Inlägg av R_Edvinsson »

Testat under en månad på en blandad typ av turer.
Kör det via CarPlay.

Deras online/planeringsvertyg är helt galet bra…bara galet bra.
Det jag saknar är waypoints som bara räknas när man skapar rutten, så man ser laddning vid destination oavsett om man vill välja något annat än motorväg.
Lite som när man kapar rutter typ när man skall ut och cykla ;)

När det sen gäller appen finns det en hel del att förbättra.

- går inte att scrolla eller zooma vettigt på kartan.

- har en hel del avarter när det gäller navigeringen och ganska ofta kommer det upp förlag på ändringar som är +40-50min långsammare. :(

- biliconen är typ centrerad åt höger på kartan så man tappar en hel del kartinfo som andra navigeringar ger.

- den saknar trafikinformation
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: ABRP

Inlägg av jonasl »

R_Edvinsson skrev:
- den saknar trafikinformation
Tvungen att kolla - det ingår om man har premium, och den tar hänsyn till det i planeringen av energiförbrukning. Samma sak med väder och vind och även hur mycket ledig plats det finns på planerade laddare - funkar mkt bra för SuC iaf!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: ABRP

Inlägg av dstr »

jonasl skrev:
R_Edvinsson skrev:
- den saknar trafikinformation
Tvungen att kolla - det ingår om man har premium, och den tar hänsyn till det i planeringen av energiförbrukning. Samma sak med väder och vind och även hur mycket ledig plats det finns på planerade laddare - funkar mkt bra för SuC iaf!
I Teslan kan du inte ställa in din förbrukning, hur snäva marginaler du vill ha vid laddarna eller hur mkt du vill komma fram med. Teslan är alldeles för feg och tror man alltid kör 100% efter hastighetsgränserna.

ABRP är prisvärd, speciellt som nybörjare.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: ABRP

Inlägg av R_Edvinsson »

jonasl skrev:
R_Edvinsson skrev:
- den saknar trafikinformation
Tvungen att kolla - det ingår om man har premium, och den tar hänsyn till det i planeringen av energiförbrukning. Samma sak med väder och vind och även hur mycket ledig plats det finns på planerade laddare - funkar mkt bra för SuC iaf!
Premium är enda chansen att använda ABRP via Carplay.

Och inte en enda gång har jag sett att den varvar för köer eller olyckor.

Vi hade den igång på vår väg ner mot Öland när trafiken framför började sacka, noll feedback så vi startade Waze som visade ett 2mil illrött streck genom Söderköping pga olycka.
Han svänga av och var förbi på 15minuter, men vet de som stod i köerna i närmare 2,5h.

Och semesterresan har fler exempel där det absolut inte visar någon vettig trafikinformation.



Oavsett tycker jag nog konsten är värd pengarna för premium, framförallt verktyget för planering.
Men just nu är inte navigatorn där bara.
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: ABRP

Inlägg av chox »

På längre resor dit jag inte kört tidigare brukar jag:

- planera resan i ABRP och ha i bakgrunden när jag kör, så jag kan se var och hur länge jag ska ladda vid varje stopp
- ställa in bilnavigatorn på den SuC jag ska till härnäst, så att batteriet kan förkonditioneras och så att jag kan ladda så länge jag (ABRP) vill
- låta google maps sköta navigerandet, den är bäst på trafikinformation.
S85 -14
Saab med dragkrok
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: ABRP

Inlägg av Dodde »

Tidigare har beräknad snittförbrukning funnit med vid översikten på en planerad resa, det verkar ha försvunnit i IPhone iaf, någon mer som har sett det eller har jag tryckt på någon smart inställning?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: ABRP

Inlägg av Pontus »

Är det någon som vet och då kanske provat ABRP i Android Auto?
Skulle gärna köra det i vår Fiat 500e.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: ABRP

Inlägg av EnTraktor »

Det finns så mycket laddare idag så det behövs ingen större planering. Bara tuta och köra...
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: ABRP

Inlägg av jonasl »

Vill man minimera restiden är det smart att planera, samma om man vill ladda och äta samtidigt.

Sen är det ju i ärlighetens namn inte så ofta som det blir som planerat :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar