Är det slut på Lidl gratis laddning snart?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Är det slut på Lidl gratis laddning snart?

Inlägg av NiklasTesla »

kallekula skrev:
Med tanke på hur bra utbyggt Lidls nätverk är så hoppas jag verkligen det snart börjar kosta pengar så det faktiskt är ledigt när man verkligen behöver ladda. Gratis laddning är djävulens påfund.
Håller inte med. Gratis laddning är ett genialiskt drag (gud). Det får inte bli så att endast dom mest rika har råd med elfordon. Hoppas flera följer Lidls idé om gratis-laddning (ex Ica kör 6laddare à 75kw peak osv).

Har själv velat köpa Tesla sedan 2011 men det var först 2019 när Model 3 lanserades som jag hade råd (pga min med Svenska mått ganska dåliga lön).

MVH
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Är det slut på Lidl gratis laddning snart?

Inlägg av NiklasTesla »

IcePic skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jag brukar passera Lidl i Sollentuna några gånger varje vecka. Det är nästan alltid fullt med taxibilar som står där.
50 kW laddaren är tyvärr även blockerad om någon laddhybrid står och laddar med 3,7 kW AC-laddning.
Märkligt att måla 4 platser om det bara är två bilar som kan ladda.
4st kan ladda men då får 2st växelström med lägre hastighet och 2st likström (upp till 50kw).

MVH
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Är det slut på Lidl gratis laddning snart?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

NiklasTesla skrev:
IcePic skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jag brukar passera Lidl i Sollentuna några gånger varje vecka. Det är nästan alltid fullt med taxibilar som står där.
50 kW laddaren är tyvärr även blockerad om någon laddhybrid står och laddar med 3,7 kW AC-laddning.
Märkligt att måla 4 platser om det bara är två bilar som kan ladda.
4st kan ladda men då får 2st växelström med lägre hastighet och 2st likström (upp till 50kw).

MVH
När jag var där i maj gick det inte att ladda två på en laddstation.

AC uttaget är ända upp till 43 kW och så fort någon använder det blockeras DC-laddaren.

Även om det bara är en laddhybrid på 3,7 kW.

Verkar gå att ställa in beroende på hur grov elkabel du har fram till laddstationer:
Screenshot_20210907-154924_Drive.jpg
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Är det slut på Lidl gratis laddning snart?

Inlägg av NiklasTesla »

Har gått för mig alla ggr (11kw AC) samtidigt som någon annan kör DC (upp till 50kw). DC (Chademo) DC (CCS) går dock inte på samma stolpe.

Senast var i söndags samt MVH :)
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Är det slut på Lidl gratis laddning snart?

Inlägg av IcePic »

NiklasTesla skrev:
Har gått för mig alla ggr (11kw AC) samtidigt som någon annan kör DC (upp till 50kw). DC (Chademo) DC (CCS) går dock inte på samma stolpe.
Senast var i söndags samt MVH :)
Jag fick ingen 11kw idag när nån annan hade CCS igång iallafall.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 686
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Är det slut på Lidl gratis laddning snart?

Inlägg av Dinsdale »

Tycker det står taxi hela tiden på Lidls parkeringar om de inte sätter upp skyltar. De butiker som har skyltar verkar det funka bättre hos.

Vidare tycker jag Lidl är för generösa, 50 kW (jag har aldrig fått mer än 42 kW, nån som faktiskt fått 50?) behövs inte för att åka till och från affären förutom i glesbygd möjligen. Den snabba laddningen gör att folk sitter kvar i bilarna efter att de handlat bara för att ladda fullt, det lockar även dit taxibilar. 11 kW är en lagom kompromiss för gratisladdare. Elen till och från affären blir gratis, men extremt få är så pass snåla att de orkar stå i timmar vid en sådan laddare bara för att ladda fullt. Taxibilar lyser oftast med sin frånvaro.

Att de inte kräver app utan att det bara funkar (förutom att chademoladdaren blockerar ccs och vice versa) är ju också extremt generöst. Jag har inte upplevt att typ 2 blockeras av de andra två, men kanske är laddaren i den aktuella butiken annorlunda konfigurerad? Fråga i butiken nästa gång vetja.
Model 3 SR+ 18" 2021
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 925
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Är det slut på Lidl gratis laddning snart?

Inlägg av R_Edvinsson »

En app där man startar laddning och när du laddar får du upp en QR kod.

Skannar man den i kassan, och handlar för tex en hundring, får man laddningen gratis.

Annars debiterar de 5sek/kWh på förreggat betalkort.

Då slipper de alla taxisnyltare och annat löst folk som bor i närheten och väljer Lidl som parkering.


Jag har testat deras laddare 2ggr.
Först gången blockerade en Zoe CSS uttaget så jag kunde inte ladda.

Vid andra försöket stod det en låst Norsk Enyaq som laddat i en timme.
Så där drog jag ut laddningen och pluggade in min bil.
Japp…stod Max 60min på skylten. 8-)
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Är det slut på Lidl gratis laddning snart?

Inlägg av TeslaRoq »

Jag laddar ibland på Lidl Järfälla och där brukar en kille med en taxi Mercedes EQV stå. Han tar med sig grabben och en liten cykel så han kan ha lite skoj en stund. Vad är man inte redo riskera för gratis el? :shock:

Frågade också personalen där inne hur de tänker kring taxi där tjejens svar var att de inte kan stoppa någon som är kund/handlar från att ladda. De kanske råkar köra sin taxi efter arbetstid etc. Det har väl en viss poäng men att göra någon form att lösning borde de skaffa då det nästan blir lika positiv som negativ reklam, i alla fall för mig.

Kanske får springa över parkeringen och knacka på huvudkontoret nästa gång? Kan vi skapa en snygg Keynote som jag kan presentera för dem i bilen där vi visar lite olika lösningar? :D
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Är det slut på Lidl gratis laddning snart?

Inlägg av Edis »

Ja, verkligen bra om det blir betalningslösning med krav på shopping. Det är ju otroligt sniket att åka och tanka gratis där ett par gånger i veckan och bara sitta och vänta i bilen. Sett många exempel på det när jag har varit i Ljungby. Är typ aldrig ledigt där...

Vi har en gratis snabbladdare på torget i Hyltebruk, där har vissa hybrider fått för sig att de har fått en egen laddplats...
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är det slut på Lidl gratis laddning snart?

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Någon som är bra på Tyska, vad är på gång?

https://www.lidl.de/c/echarge-app/s10007751
Det står att det är gratis att ladda. Ingenting annat.
Och så står det att Lidl planerar att utrusta alla sina butiker med snabbladdare. I Tyskland såklart.
Elen är alltid förnyelsebar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Är det slut på Lidl gratis laddning snart?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

IcePic skrev:
NiklasTesla skrev:
Har gått för mig alla ggr (11kw AC) samtidigt som någon annan kör DC (upp till 50kw). DC (Chademo) DC (CCS) går dock inte på samma stolpe.
Senast var i söndags samt MVH :)
Jag fick ingen 11kw idag när nån annan hade CCS igång iallafall.
Testade Lidl-laddaren i Edsberg på hemvägen igår, det funkade nu ivarjefall att ladda 1-fas 3,7 och 50 kW DC samtidigt när jag provade på den vänstra laddaren.

Laddhybriden bytte plats när jag kom dit, det hade tydligen inte funkat på den högra för hans del. Men sen kom det en kvinna med VW id3 och lyckades AC-ladda där.

BMW i3 bilen var med en helt ny elbilsförare, första gången han skulle testa snabbladdning. Frågade om det var CCS han skulle använda och hur det funkade.
AC_DC.jpg
Lidl.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är det slut på Lidl gratis laddning snart?

Inlägg av martinot »

Lite osnyggt med släpet som sticker ut, och potentiellt kanske i vägen för bilar möts i varsin riktning. När man har ett antal laddpunkter på en laddplats så hade de varit fint om de anpassat iaf. en av de för bilar med släp.

Men annars så tycker jag att det är trevligt att Lidl föregår med gott exempel med 50 kW-laddare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är det slut på Lidl gratis laddning snart?

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Lite osnyggt med släpet som sticker ut, och potentiellt kanske i vägen för bilar möts i varsin riktning. När man har ett antal laddpunkter på en laddplats så hade de varit fint om de anpassat iaf. en av de för bilar med släp.

Men annars så tycker jag att det är trevligt att Lidl föregår med gott exempel med 50 kW-laddare.
Just i fallet med Lidls laddare så är ju tanken att de är till för Lidls kunder som handlar. Och utan att veta så gissar jag att det är ganska sällan att man antas handla ett helt bilsläp fullt med grejer hos Lidl. Så just i det här specifika fallet är det väl okej att det inte finns någon laddplats för bilar med släp. I alla andra fall håller jag dock med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Är det slut på Lidl gratis laddning snart?

Inlägg av IcePic »

IcePic skrev:
NiklasTesla skrev:
Har gått för mig alla ggr (11kw AC) samtidigt som någon annan kör DC (upp till 50kw). DC (Chademo) DC (CCS) går dock inte på samma stolpe.
Senast var i söndags samt MVH :)
Jag fick ingen 11kw idag när nån annan hade CCS igång iallafall.
Men i veckan fick jag göra samma manöver, 22kW-uttag var det enda lediga och det kom 11kW ur dem trots att bilen bredvid tog 50kW, och sen efter några minuter blev en annan CCS ledig så jag kunde flytta till den, men mitt ovanstående försök var antagligen nåt tillfälligt fel.
Tesla M3 LR..
Skriv svar