Nu är det Yoke ratt som gäller

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Teslaspolen »

Och det är fult som stryk i samtliga renderingar. :?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av SwedishAdvocate »



Det här testet finns redan i en annan tråd, men jag tyckte det var högst relevant i den här tråden också.

Det är det första riktiga testet av yoke-ratten som jag sett och tyvärr så är det ju en totalsågning...

Spola fram till 20:48...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:

Det här testet finns redan i en annan tråd, men jag tyckte det var högst relevant i den här tråden också.

Det är det första riktiga testet av yoke-ratten som jag sett och tyvärr så är det ju en totalsågning...

Spola fram till 20:48...

Model S är helt död för mig. Inte enbart pga yoke men det är en stor del i det hela.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av DanneLKPG »

SwedishAdvocate skrev:


Det här testet finns redan i en annan tråd, men jag tyckte det var högst relevant i den här tråden också.

Det är det första riktiga testet av yoke-ratten som jag sett och tyvärr så är det ju en totalsågning...

Spola fram till 20:48...
"This is a question nobody asked and an answer nobody wanted. It's just for Twitter"

Bra sagt! Ser ut som att han ska slå ihjäl sig själv med flygande armar när han försöker använda den i kurvorna...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
wheels skrev:
Väldigt dålig "fluga". När man har gjort en sväng, så vill man ju låta ratten glida i handen så att man lätt kan bestämma färdriktningen.
Om man nu inte har ett halvt varv styrutslag åt vardera riktningen
Jo, jag är själv ganska tveksam till vad en yoke förbättrar på en vanlig personbil (är snarare rädd att det kan bli något av en försämring).

Mest illa tycker jag dock trenden med touch-knappar istället för fysiska knappar är. Alltså inte intstrument/infotianmentskärm (där fungerar touch bra), men vanliga knappar på rattar som byts från mekaniska till touch. Gillar verkligen inte alls den trenden, och detta ser jag som den potentiellt största missen på ny MS/MX.
Tror det är en vanesak. Har du kört någon bil med touchknappar en längre sammanhängande period? Jag älskar ID4'ans touch knappar på ratten efter att ha vant mig vid den. Mycket bättre funktionalitet jämfört med min tidigare bils fysiska knappar. En yoke har jag dock svårt att se poängen med eller vilket problem den löster, precis som du. Som bäst kan den väl bli lika bra som en vanlig ratt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av infelicitas »

iAkita skrev:
En yoke har jag dock svårt att se poängen med eller vilket problem den löster, precis som du. Som bäst kan den väl bli lika bra som en vanlig ratt.
Den löser problemet med att man inte ser mer än halva instrumentbrädan. Handhavandet är nog också en vanesak skulle jag säga. Hur ofta gör man mer än ett halvt rattutslag i vardagen?
Tycker videon är lite vinklad, men visst det är ju inte i sak fel. Ska man köra sakta och svänga mycket så bör man välja en vanlig ratt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Nicke Nyfiken »

iAkita skrev:

Tror det är en vanesak. Har du kört någon bil med touchknappar en längre sammanhängande period? Jag älskar ID4'ans touch knappar på ratten efter att ha vant mig vid den. Mycket bättre funktionalitet jämfört med min tidigare bils fysiska knappar.
Det är nog mer individuellt än en vanesak. Vissa gillar det och andra vänjer sig aldrig. Min kollega t ex som kört ID3 i drygt ett år har precis sålt den för att byta upp sig till en lite större bil och det blev en Enyaq istället för en ID4 enbart för att han hatade touchknapparna på ratten.
Man kan säga att han var ganska tydlig med vad han tyckte om touchknapparna. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Jordad »

DanneLKPG skrev:
SwedishAdvocate skrev:


Det här testet finns redan i en annan tråd, men jag tyckte det var högst relevant i den här tråden också.

Det är det första riktiga testet av yoke-ratten som jag sett och tyvärr så är det ju en totalsågning...

Spola fram till 20:48...
"This is a question nobody asked and an answer nobody wanted. It's just for Twitter"

Bra sagt! Ser ut som att han ska slå ihjäl sig själv med flygande armar när han försöker använda den i kurvorna...
Yoken har sina nackdelar men det går garanterat att ta sig igenom den där banan utan att vifta som en idiot. Edmunds har varit sura på Tesla länge och det märktes i den här recensionen. Edmunds ägs av Carmax som är den största handlaren av begagnade bilar i USA. Det har varit massa konstigt krångel mellan Carmax och Tesla senaste åren. Tesla förbjöd tom Carmax att sälja begagnade Teslabilar under en längre period.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av iAkita »

Nicke Nyfiken skrev:
iAkita skrev:

Tror det är en vanesak. Har du kört någon bil med touchknappar en längre sammanhängande period? Jag älskar ID4'ans touch knappar på ratten efter att ha vant mig vid den. Mycket bättre funktionalitet jämfört med min tidigare bils fysiska knappar.
Det är nog mer individuellt än en vanesak. Vissa gillar det och andra vänjer sig aldrig. Min kollega t ex som kört ID3 i drygt ett år har precis sålt den för att byta upp sig till en lite större bil och det blev en Enyaq istället för en ID4 enbart för att han hatade touchknapparna på ratten.
Man kan säga att han var ganska tydlig med vad han tyckte om touchknapparna. :lol:
Oj, så han föredrar en separat spak där man måste ta handen från ratten för att justera hastigheten när den adaptiva farthållaren är påslagen? Det är inte lätt att tillfredställa alla, själv skulle jag välja bort Enyaq av enbart den anledningen! Så du har nog rätt i att det snarare är individuella preferenser som avgör vad man tycker om det.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Nicke Nyfiken »

infelicitas skrev:
iAkita skrev:
En yoke har jag dock svårt att se poängen med eller vilket problem den löster, precis som du. Som bäst kan den väl bli lika bra som en vanlig ratt.
Den löser problemet med att man inte ser mer än halva instrumentbrädan. Handhavandet är nog också en vanesak skulle jag säga. Hur ofta gör man mer än ett halvt rattutslag i vardagen?
Tycker videon är lite vinklad, men visst det är ju inte i sak fel. Ska man köra sakta och svänga mycket så bör man välja en vanlig ratt.
Tesla försöker inte lösa ett problem som inte finns. Uppmärksamhet är det enda man vill åstadkomma med en yoke.

Hur sitter du om du bara ser halva instrumentbrädan? Har aldrig upplevt problemet du beskriver.

Har du aldrig kört i stan? Man vrider mer än ett halvt rattutslag varje gång man svänger runt ett gathörn.

Problemet är att man inte kan välja ratt på Model S ännu. Tror dock att det kommer framöver.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av dd88 »

Jordad skrev:
DanneLKPG skrev:
SwedishAdvocate skrev:


Det här testet finns redan i en annan tråd, men jag tyckte det var högst relevant i den här tråden också.

Det är det första riktiga testet av yoke-ratten som jag sett och tyvärr så är det ju en totalsågning...

Spola fram till 20:48...
"This is a question nobody asked and an answer nobody wanted. It's just for Twitter"

Bra sagt! Ser ut som att han ska slå ihjäl sig själv med flygande armar när han försöker använda den i kurvorna...
Yoken har sina nackdelar men det går garanterat att ta sig igenom den där banan utan att vifta som en idiot. Edmunds har varit sura på Tesla länge och det märktes i den här recensionen. Edmunds ägs av Carmax som är den största handlaren av begagnade bilar i USA. Det har varit massa konstigt krångel mellan Carmax och Tesla senaste åren. Tesla förbjöd tom Carmax att sälja begagnade Teslabilar under en längre period.
Finns ju även massor med lovord i testet samtidigt som det inte finns något ingen klagat på tidigare.

Finns det något som tyder på att han var extra kritisk?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Jordad »

dd88 skrev:
Finns ju även massor med lovord i testet samtidigt som det inte finns något ingen klagat på tidigare.

Finns det något som tyder på att han var extra kritisk?
Det var mycket som var överdrivet kritiskt och han avfärdade hela bilen som en meningslös marknadsföringsploj. Det är nog inte en helt rättvis bedömning :?

Jag är inte en multimiljonär i en cocktailbar men hade ändå gärna kört runt i en meningslösa marknadsförningspoj varje dag och njutit av det. Tycker yoken ser rolig ut. Har man svårt för saker som är annorlunda som yoken så finns det mängder med nya bilar som är samma gamla gråa tråkiga som det alltid har varit. Vill man ha långsammare bil så finns det med.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av dd88 »

Jordad skrev:
dd88 skrev:
Finns ju även massor med lovord i testet samtidigt som det inte finns något ingen klagat på tidigare.

Finns det något som tyder på att han var extra kritisk?
Det var mycket som var överdrivet kritiskt och han avfärdade hela bilen som en meningslös marknadsföringsploj. Det är nog inte en helt rättvis bedömning :?

Jag är inte en multimiljonär i en cocktailbar men hade ändå gärna kört runt i en meningslösa marknadsförningspoj varje dag och njutit av det. Tycker yoken ser rolig ut. Har man svårt för saker som är annorlunda som yoken så finns det mängder med nya bilar som är samma gamla gråa tråkiga som det alltid har varit. Vill man ha långsammare bil så finns det med.
Det gamla gråa tråkiga fungerar. Sen är det väl egentligen inte ratten det är fel på (kan ju diskuteras) utan implementeringen. Man har ersatt en hel ratt med en halv utan att göra nödvändiga förändringar för att det ska komma upp i samma nivå som det man ersatt. Hade den haft variabel styrning så är jag säker på att ratten fått ett annat mottagande.

Men om man bortser från ratten. Vad var han överdrivet kritisk om? Tycker han var väldigt saklig och påläst.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
dd88 skrev:
Finns ju även massor med lovord i testet samtidigt som det inte finns något ingen klagat på tidigare.

Finns det något som tyder på att han var extra kritisk?
Det var mycket som var överdrivet kritiskt och han avfärdade hela bilen som en meningslös marknadsföringsploj. Det är nog inte en helt rättvis bedömning :?

Jag är inte en multimiljonär i en cocktailbar men hade ändå gärna kört runt i en meningslösa marknadsförningspoj varje dag och njutit av det. Tycker yoken ser rolig ut. Har man svårt för saker som är annorlunda som yoken så finns det mängder med nya bilar som är samma gamla gråa tråkiga som det alltid har varit. Vill man ha långsammare bil så finns det med.

Ja, usch för en gammal grå och trist rund ratt... Tyckte Saab redan på 90-talet

https://driving.ca/features/feature-sto ... -ever-seen
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Gargamel »

Nicke Nyfiken skrev:
Hur sitter du om du bara ser halva instrumentbrädan? Har aldrig upplevt problemet du beskriver.
Är du en sådan som sitter med dubbelvikta armar och vilar hakan på ratten och stolen så långt fram som möjligt?

12-very-real-short-people-struggles-that-all-cute-sized-malaysians-will-know-world-of-buzz-18.jpg
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Fredrik j »

infelicitas skrev:
iAkita skrev:
En yoke har jag dock svårt att se poängen med eller vilket problem den löster, precis som du. Som bäst kan den väl bli lika bra som en vanlig ratt.
Den löser problemet med att man inte ser mer än halva instrumentbrädan. Handhavandet är nog också en vanesak skulle jag säga. Hur ofta gör man mer än ett halvt rattutslag i vardagen?
Tycker videon är lite vinklad, men visst det är ju inte i sak fel. Ska man köra sakta och svänga mycket så bör man välja en vanlig ratt.
I vilken bil ser du bara halva instrumenbrädan?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av SwedishAdvocate »

Gargamel skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Hur sitter du om du bara ser halva instrumentbrädan? Har aldrig upplevt problemet du beskriver.
Är du en sådan som sitter med dubbelvikta armar och vilar hakan på ratten och stolen så långt fram som möjligt?
Och hur lång är du nu igen? 206 cm? Jag kan ju ha fel, men tror inte det är så många som är 206 cm eller längre...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Gargamel skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Hur sitter du om du bara ser halva instrumentbrädan? Har aldrig upplevt problemet du beskriver.
Är du en sådan som sitter med dubbelvikta armar och vilar hakan på ratten och stolen så långt fram som möjligt?
Sitter du så förstår jag att du bara ser halva instrumentpanelen.

Så din fråga borde rimligen vara:
Är du en sådan som INTE sitter med dubbelvikta armar och vilar hakan på ratten och stolen så långt fram som möjligt?
Model Y P
Model S P
Model S P
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Gargamel »

Nicke Nyfiken skrev:
Gargamel skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Hur sitter du om du bara ser halva instrumentbrädan? Har aldrig upplevt problemet du beskriver.
Är du en sådan som sitter med dubbelvikta armar och vilar hakan på ratten och stolen så långt fram som möjligt?
Sitter du så förstår jag att du bara ser halva instrumentpanelen.

Så din fråga borde rimligen vara:
Är du en sådan som INTE sitter med dubbelvikta armar och vilar hakan på ratten och stolen så långt fram som möjligt?
Nix, jag frågade om HAN satt så, för då ser man ju troligen hela instrumentpanelen, då man kikar över ratten och får fritt synfält.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Gargamel skrev:

Nix, jag frågade om HAN satt så, för då ser man ju troligen hela instrumentpanelen, då man kikar över ratten och får fritt synfält.
Har du ens suttit i en Model S?
Det verkar inte så med tanke på dina tokiga påstående.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av infelicitas »

Gargamel skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Gargamel skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Hur sitter du om du bara ser halva instrumentbrädan? Har aldrig upplevt problemet du beskriver.
Är du en sådan som sitter med dubbelvikta armar och vilar hakan på ratten och stolen så långt fram som möjligt?
Sitter du så förstår jag att du bara ser halva instrumentpanelen.

Så din fråga borde rimligen vara:
Är du en sådan som INTE sitter med dubbelvikta armar och vilar hakan på ratten och stolen så långt fram som möjligt?
Nix, jag frågade om HAN satt så, för då ser man ju troligen hela instrumentpanelen, då man kikar över ratten och får fritt synfält.
Fredrik j skrev:
infelicitas skrev:
iAkita skrev:
En yoke har jag dock svårt att se poängen med eller vilket problem den löster, precis som du. Som bäst kan den väl bli lika bra som en vanlig ratt.
Den löser problemet med att man inte ser mer än halva instrumentbrädan. Handhavandet är nog också en vanesak skulle jag säga. Hur ofta gör man mer än ett halvt rattutslag i vardagen?
Tycker videon är lite vinklad, men visst det är ju inte i sak fel. Ska man köra sakta och svänga mycket så bör man välja en vanlig ratt.
I vilken bil ser du bara halva instrumenbrädan?
Ställer jag in ratt och stol så att den är bekväm för mig, så blir det så i de flesta bilar. "Värst" var väl Ioniq 5, där fick jag sträcka mig ganska mycket för att se hastighetsmätaren.

Det finns en som postat en bild på sin ratt i modell S som stämmer bra överens med mig, men jag hittade inte den nu. Men tänk er att mitten på ratten sänks så den nästan precis täcker hastighetssiffrorna på modell S.

Tillbaka till ratten, det har ju varit många besked om denna ratt men skulle den inte ha variabel utväxling?

Jag tycker inte att man ska vara tvingad till yoke, utan ha valet mellan de båda. Där har det ju också varit många rykten, men det senaste var väl just att det skulle vara möjligt att välja.
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Fredrik j »

infelicitas skrev:

Ställer jag in ratt och stol så att den är bekväm för mig, så blir det så i de flesta bilar. "Värst" var väl Ioniq 5, där fick jag sträcka mig ganska mycket för att se hastighetsmätaren.

Det finns en som postat en bild på sin ratt i modell S som stämmer bra överens med mig, men jag hittade inte den nu. Men tänk er att mitten på ratten sänks så den nästan precis täcker hastighetssiffrorna på modell S.

Tillbaka till ratten, det har ju varit många besked om denna ratt men skulle den inte ha variabel utväxling?

Jag tycker inte att man ska vara tvingad till yoke, utan ha valet mellan de båda. Där har det ju också varit många rykten, men det senaste var väl just att det skulle vara möjligt att välja.
Ok. Så du får sträcka dig för att se hastighetsmätaren? Så det är inte rattkransen som är ivägen utan själva navet på ratten?
Jag trodde du menade att själva rattkransen täcker. Det är ju den som försvinner på en yoke-ratt.
Men det drabbar ju bara långa personer.
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Aida »

Jag tycker inte att man kan skylla på programledaren. De var ju imponerade av bilen i övrigt (förutom ratten och kvaliteten). Dessutom så poängterade han ju flera gånger att han kör en Model 3 privat - så ngt emot Tesla verkar han inte ha.

Det var ju inte en vanlig bana utan en hallbana och där måste man ratta så för att styra emot retursladdar.

Plaid är riktigt coolt. Men i sak så har han ju rätt. De motorerna gör sig inte riktigt i den stora vräkiga lyxsedanen (halvkombin). Är ju lite av en plojgrej för att skapa uppmärksamhet för Model S som haft riktigt vikande försäljningssiffror. Det är ju eg en ansiktslyftning av bilen - vilket inte ens kan ses på utsidan. Då måste ju uppmärksamhet skapas. Är väl smart!?
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av infelicitas »

Fredrik j skrev:
infelicitas skrev:

Ställer jag in ratt och stol så att den är bekväm för mig, så blir det så i de flesta bilar. "Värst" var väl Ioniq 5, där fick jag sträcka mig ganska mycket för att se hastighetsmätaren.

Det finns en som postat en bild på sin ratt i modell S som stämmer bra överens med mig, men jag hittade inte den nu. Men tänk er att mitten på ratten sänks så den nästan precis täcker hastighetssiffrorna på modell S.

Tillbaka till ratten, det har ju varit många besked om denna ratt men skulle den inte ha variabel utväxling?

Jag tycker inte att man ska vara tvingad till yoke, utan ha valet mellan de båda. Där har det ju också varit många rykten, men det senaste var väl just att det skulle vara möjligt att välja.
Ok. Så du får sträcka dig för att se hastighetsmätaren? Så det är inte rattkransen som är ivägen utan själva navet på ratten?
Jag trodde du menade att själva rattkransen täcker. Det är ju den som försvinner på en yoke-ratt.
Men det drabbar ju bara långa personer.
Jo, rattkransen är ivägen. Jag måste huka mig för att se hastighetsmätaren.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av MWall »

Ni som tjatar om hur en vanlig ratt är i vägen. Varför nämner ni inte att yoke tydligen är så bred att den skymmer vänstra delen av stora skärmen. Särskilt om man inte är så lång och sitter långt bak.

För mig och många andra är yoke en dealbreaker. Särskilt tillsammans med blinkersknappar och knepig växelväljare. De har förstört bilen. Plain and simple.
Skriv svar