Nu är det Yoke ratt som gäller

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av infelicitas »

Gargamel skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Gargamel skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Hur sitter du om du bara ser halva instrumentbrädan? Har aldrig upplevt problemet du beskriver.
Är du en sådan som sitter med dubbelvikta armar och vilar hakan på ratten och stolen så långt fram som möjligt?
Sitter du så förstår jag att du bara ser halva instrumentpanelen.

Så din fråga borde rimligen vara:
Är du en sådan som INTE sitter med dubbelvikta armar och vilar hakan på ratten och stolen så långt fram som möjligt?
Nix, jag frågade om HAN satt så, för då ser man ju troligen hela instrumentpanelen, då man kikar över ratten och får fritt synfält.
Fredrik j skrev:
infelicitas skrev:
iAkita skrev:
En yoke har jag dock svårt att se poängen med eller vilket problem den löster, precis som du. Som bäst kan den väl bli lika bra som en vanlig ratt.
Den löser problemet med att man inte ser mer än halva instrumentbrädan. Handhavandet är nog också en vanesak skulle jag säga. Hur ofta gör man mer än ett halvt rattutslag i vardagen?
Tycker videon är lite vinklad, men visst det är ju inte i sak fel. Ska man köra sakta och svänga mycket så bör man välja en vanlig ratt.
I vilken bil ser du bara halva instrumenbrädan?
Ställer jag in ratt och stol så att den är bekväm för mig, så blir det så i de flesta bilar. "Värst" var väl Ioniq 5, där fick jag sträcka mig ganska mycket för att se hastighetsmätaren.

Det finns en som postat en bild på sin ratt i modell S som stämmer bra överens med mig, men jag hittade inte den nu. Men tänk er att mitten på ratten sänks så den nästan precis täcker hastighetssiffrorna på modell S.

Tillbaka till ratten, det har ju varit många besked om denna ratt men skulle den inte ha variabel utväxling?

Jag tycker inte att man ska vara tvingad till yoke, utan ha valet mellan de båda. Där har det ju också varit många rykten, men det senaste var väl just att det skulle vara möjligt att välja.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Fredrik j »

infelicitas skrev:

Ställer jag in ratt och stol så att den är bekväm för mig, så blir det så i de flesta bilar. "Värst" var väl Ioniq 5, där fick jag sträcka mig ganska mycket för att se hastighetsmätaren.

Det finns en som postat en bild på sin ratt i modell S som stämmer bra överens med mig, men jag hittade inte den nu. Men tänk er att mitten på ratten sänks så den nästan precis täcker hastighetssiffrorna på modell S.

Tillbaka till ratten, det har ju varit många besked om denna ratt men skulle den inte ha variabel utväxling?

Jag tycker inte att man ska vara tvingad till yoke, utan ha valet mellan de båda. Där har det ju också varit många rykten, men det senaste var väl just att det skulle vara möjligt att välja.
Ok. Så du får sträcka dig för att se hastighetsmätaren? Så det är inte rattkransen som är ivägen utan själva navet på ratten?
Jag trodde du menade att själva rattkransen täcker. Det är ju den som försvinner på en yoke-ratt.
Men det drabbar ju bara långa personer.
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Aida »

Jag tycker inte att man kan skylla på programledaren. De var ju imponerade av bilen i övrigt (förutom ratten och kvaliteten). Dessutom så poängterade han ju flera gånger att han kör en Model 3 privat - så ngt emot Tesla verkar han inte ha.

Det var ju inte en vanlig bana utan en hallbana och där måste man ratta så för att styra emot retursladdar.

Plaid är riktigt coolt. Men i sak så har han ju rätt. De motorerna gör sig inte riktigt i den stora vräkiga lyxsedanen (halvkombin). Är ju lite av en plojgrej för att skapa uppmärksamhet för Model S som haft riktigt vikande försäljningssiffror. Det är ju eg en ansiktslyftning av bilen - vilket inte ens kan ses på utsidan. Då måste ju uppmärksamhet skapas. Är väl smart!?
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av infelicitas »

Fredrik j skrev:
infelicitas skrev:

Ställer jag in ratt och stol så att den är bekväm för mig, så blir det så i de flesta bilar. "Värst" var väl Ioniq 5, där fick jag sträcka mig ganska mycket för att se hastighetsmätaren.

Det finns en som postat en bild på sin ratt i modell S som stämmer bra överens med mig, men jag hittade inte den nu. Men tänk er att mitten på ratten sänks så den nästan precis täcker hastighetssiffrorna på modell S.

Tillbaka till ratten, det har ju varit många besked om denna ratt men skulle den inte ha variabel utväxling?

Jag tycker inte att man ska vara tvingad till yoke, utan ha valet mellan de båda. Där har det ju också varit många rykten, men det senaste var väl just att det skulle vara möjligt att välja.
Ok. Så du får sträcka dig för att se hastighetsmätaren? Så det är inte rattkransen som är ivägen utan själva navet på ratten?
Jag trodde du menade att själva rattkransen täcker. Det är ju den som försvinner på en yoke-ratt.
Men det drabbar ju bara långa personer.
Jo, rattkransen är ivägen. Jag måste huka mig för att se hastighetsmätaren.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av MWall »

Ni som tjatar om hur en vanlig ratt är i vägen. Varför nämner ni inte att yoke tydligen är så bred att den skymmer vänstra delen av stora skärmen. Särskilt om man inte är så lång och sitter långt bak.

För mig och många andra är yoke en dealbreaker. Särskilt tillsammans med blinkersknappar och knepig växelväljare. De har förstört bilen. Plain and simple.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Esterox »

MWall skrev:
Ni som tjatar om hur en vanlig ratt är i vägen. Varför nämner ni inte att yoke tydligen är så bred att den skymmer vänstra delen av stora skärmen. Särskilt om man inte är så lång och sitter långt bak.

För mig och många andra är yoke en dealbreaker. Särskilt tillsammans med blinkersknappar och knepig växelväljare. De har förstört bilen. Plain and simple.
För att få här har kört en bil med Yoke ratt. Och sen hänvisar man till racing också, anledningen till varför man har detta i flertalet racerbilar är ju för att man sitter såpass lågt att det behövs. Ingen sitter nog korrekt i detta forum om vi tänker oss körning med det rätta kvart i tre greppet. Ingen sitter nog tillräckligt långt ifrån ratten heller.

Men thats the Tesla way. Försvara försvara försvara.!

Mwall, bra imput!
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av DanneLKPG »

MWall skrev:
Ni som tjatar om hur en vanlig ratt är i vägen. Varför nämner ni inte att yoke tydligen är så bred att den skymmer vänstra delen av stora skärmen. Särskilt om man inte är så lång och sitter långt bak.

För mig och många andra är yoke en dealbreaker. Särskilt tillsammans med blinkersknappar och knepig växelväljare. De har förstört bilen. Plain and simple.
Håller med. Helt sjukt att man ens kan försvara Teslas Yoke-lösning i en bil avsedd för vanliga vägar...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av taliz »

DanneLKPG skrev:
MWall skrev:
Ni som tjatar om hur en vanlig ratt är i vägen. Varför nämner ni inte att yoke tydligen är så bred att den skymmer vänstra delen av stora skärmen. Särskilt om man inte är så lång och sitter långt bak.

För mig och många andra är yoke en dealbreaker. Särskilt tillsammans med blinkersknappar och knepig växelväljare. De har förstört bilen. Plain and simple.
Håller med. Helt sjukt att man ens kan försvara Teslas Yoke-lösning i en bil avsedd för vanliga vägar...
Hur kan man försvara hypersportbilar, trehjulingar, lowriders etc etc? :roll:
Folk gillar olika, deal with it. 8-)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Zalman3 »

Hyundai kommer med ännu bättre lösningar.
Joystick!
hyundai-prophecy-2-1024x683.jpg

https://alltomelbil.se/nasta-elbil-fran ... 920-talet/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:
Hyundai kommer med ännu bättre lösningar.
Joystick!
hyundai-prophecy-2-1024x683.jpg

https://alltomelbil.se/nasta-elbil-fran ... 920-talet/
Jobbigt om man är vänsterhänt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av SwedishAdvocate »

iAkita skrev:
.../ Jobbigt om man är vänsterhänt.
Bild

Verkar som de har tänkt på det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av iAkita »

SwedishAdvocate skrev:
iAkita skrev:
.../ Jobbigt om man är vänsterhänt.
Bild

Verkar som de har tänkt på det...
Ja men då så! Då är det ju bara att köra!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
twinor
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 05 dec 2018 21:20
Ort: Götlaborg

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av twinor »

ced79525dc328824901d6ab71230f58e.jpg
Det där gjorde ju SAAB redan 1993 :)
Model 3 Performance -19, Blå med svart inredning
Model Y LR AWD -21 MIC, Midnight silver metallic med svart inredning
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Zalman3 »

Nu vaknade Vi Bilägare till och kopierade mitt inlägg.
:lol:

Efter Teslas rattbesked: Nu hakar konkurrenterna på.

De stora biljättarna vägrar ofta erkänna att de inspirerats av Tesla, men det är klart att de gör. Än så länge har jag inte sett någon biltillverkare som kopierat Teslas ”yoke” i en produktionsbil, men på bilmässan i München nyligen fanns flera konceptbilar som har den här typen av tv-spelsratt.
http://www.vibilagare.se/opinion/kronik ... enterna-pa
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Curik »

Nicke Nyfiken skrev:
Tesla försöker inte lösa ett problem som inte finns. Uppmärksamhet är det enda man vill åstadkomma med en yoke.

Hur sitter du om du bara ser halva instrumentbrädan? Har aldrig upplevt problemet du beskriver.

Har du aldrig kört i stan? Man vrider mer än ett halvt rattutslag varje gång man svänger runt ett gathörn.

Problemet är att man inte kan välja ratt på Model S ännu. Tror dock att det kommer framöver.
Det är klart att det är för uppmärksamhetens skull. If it ain't broke, don't fix it.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Nu vaknade Vi Bilägare till och kopierade mitt inlägg.
:lol:

Efter Teslas rattbesked: Nu hakar konkurrenterna på.

De stora biljättarna vägrar ofta erkänna att de inspirerats av Tesla, men det är klart att de gör. Än så länge har jag inte sett någon biltillverkare som kopierat Teslas ”yoke” i en produktionsbil, men på bilmässan i München nyligen fanns flera konceptbilar som har den här typen av tv-spelsratt.
http://www.vibilagare.se/opinion/kronik ... enterna-pa
Förstår dock inte varför de kallar det TV-spelsratt? Rattar till TV-spelskonsoler, och till speldatorer, är ju minst lika ofta runda som i vanliga bilar (även om det finns enstaka Yoke för de som efterliknar F1-rattar).

Är väl bättre att kalla det för Yoke, eller möjligen formelbilsratt?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lite mer om Yoke-ratten i Tesla Model S. Spola fram till 09:52:...

EDIT: Tankarna om yoken är inte baserade på det här testet med hela familjen. Det illustreras istället med video från ett annat tillfälle...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Jerka »

Jag misstänker att Yokeratt är nya självmordsdörrarna. Alla konceptbilar har det, ingen produktionsbil har det.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tesla har släppt en liten YouTube-film om vintertestning i Nya Zeeland. Den innehåller lite film inifrån en 3 eller Y med lite 'inspirerat rattande'... Undrar hur lätt det hade varit att göra med en Yoke-ratt... Kanske därför som det inte förekommer någon Yoke-ratt i filmen... :?

För den intresserade: Spola fram till till 0:44.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Airlift »

SwedishAdvocate skrev: 22 dec 2022 19:00
Tesla har släppt en liten YouTube-film om vintertestning i Nya Zeeland. Den innehåller lite film inifrån en 3 eller Y med lite 'inspirerat rattande'... Undrar hur lätt det hade varit att göra med en Yoke-ratt... Kanske därför som det inte förekommer någon Yoke-ratt i filmen... :?

För den intresserade: Spola fram till till 0:44.

Så är det ju. Formelbilar har sin Yoke-ratt men den har knappt ens ett kvarts varv rörelse från mittlöge. Det och att f1 föraren inte ska flytta händerna från ratten någon gång gör den bra där. Flygplan, runt 45gr från mittläge är ungefär vad man får ut.

Funkar även i dragracing, där man inte svänger särkilt mycket…

Överallt annars, banracing, rally… är ratten formad så man kan flytta handen, eller rotera mer än 90gr, då greppbyte krävs.

Hur yoke ens blev en grej när man saknar det fundamentala, rattvinkel, för att ackompanjera detta är, tja..ett märkligt/besynnerligt val..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av SwedishAdvocate »

Ska man köra ringen kanske det inte är så tokigt med rund ratt ändå... ;)

Inga medelålders män skadades i den här 'lilla' avåkningen... ;)

Spola fram till ~0:35 nedan:

Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av AAKEE »

Esterox skrev: 08 sep 2021 11:17
Trist, kommer inte gå att köpa en enda bil i framtiden isåfall.
Både okk.

Jag var grymt mot (för att det bara kändes löjligt och en dum ide) och skulle egentligen bytt bort yoken i bilen jag köpte som råkade ha (lagerbil).
Vande mig, nu vill jag inte byta.

Men kommer dussinbilar med det då måste man ju byta ifrån det 😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar