Gargamel skrev:Nix, jag frågade om HAN satt så, för då ser man ju troligen hela instrumentpanelen, då man kikar över ratten och får fritt synfält.Nicke Nyfiken skrev:Sitter du så förstår jag att du bara ser halva instrumentpanelen.Gargamel skrev:Är du en sådan som sitter med dubbelvikta armar och vilar hakan på ratten och stolen så långt fram som möjligt?Nicke Nyfiken skrev:Hur sitter du om du bara ser halva instrumentbrädan? Har aldrig upplevt problemet du beskriver.
Så din fråga borde rimligen vara:
Är du en sådan som INTE sitter med dubbelvikta armar och vilar hakan på ratten och stolen så långt fram som möjligt?
Ställer jag in ratt och stol så att den är bekväm för mig, så blir det så i de flesta bilar. "Värst" var väl Ioniq 5, där fick jag sträcka mig ganska mycket för att se hastighetsmätaren.Fredrik j skrev:I vilken bil ser du bara halva instrumenbrädan?infelicitas skrev:Den löser problemet med att man inte ser mer än halva instrumentbrädan. Handhavandet är nog också en vanesak skulle jag säga. Hur ofta gör man mer än ett halvt rattutslag i vardagen?iAkita skrev:En yoke har jag dock svårt att se poängen med eller vilket problem den löster, precis som du. Som bäst kan den väl bli lika bra som en vanlig ratt.
Tycker videon är lite vinklad, men visst det är ju inte i sak fel. Ska man köra sakta och svänga mycket så bör man välja en vanlig ratt.
Det finns en som postat en bild på sin ratt i modell S som stämmer bra överens med mig, men jag hittade inte den nu. Men tänk er att mitten på ratten sänks så den nästan precis täcker hastighetssiffrorna på modell S.
Tillbaka till ratten, det har ju varit många besked om denna ratt men skulle den inte ha variabel utväxling?
Jag tycker inte att man ska vara tvingad till yoke, utan ha valet mellan de båda. Där har det ju också varit många rykten, men det senaste var väl just att det skulle vara möjligt att välja.