Sida 1 av 1

Körkortsregler stoppar byten till eldrivna lastbilar

Postat: 15 sep 2021 13:17
av Zalman3

Körkortsregler stoppar byten till eldrivna lastbilar.

Transportstyrelsen är i färd med att utreda ändringar av regelverket för körkort och fordonsvikter.
Alldeles för sent, enligt leveransföretag som Di pratat med. Flera andra länder har redan genomfört ändringarna som möjliggör en snabbare hållbarhetsomställning för branschen.

”Som att någon satt upp en bom på vår väg”, säger Catherine Löfquist, hållbarhetschef på Bring.
Lätta lastbilar med en maxvikt på upp till 3,5 ton får köras med ett vanligt B-körkort.
Överstigs den vikten innebär det krav på bland annat C-körkort. Det skapar problem för de leveransföretag som vill ställa om till lätta lastbilar som drivs av el eller gas.
Eftersom de bilarna generellt är tyngre kan de inte frakta lika mycket som de dieseldrivna.

”I dagsläget kör vi mycket med fordon under 3,5 ton och det finns flera anledningar till det. Det är dels på grund av att det går smidigare centralt i städer, dels att det är ett enkelt B-körkortskrav och sedan så är det mycket dyrare med tunga lastbilar”, säger Catherine Löfquist.

Enligt Brings beräkningar tappar en lätt lastbil som drivs på el upp till 50 procent i lastkapacitet jämfört med en motsvarande dieselvariant.

”Vi vill köpa eldrivet när vi ska köpa nytt, men med dagens regelverk är det så att vi tappar för mycket i lastvikt och då blir konsekvensen att vi behöver fler fordon. Det är inte hållbart att köpa tio lastbilar istället för fem. Sedan behöver vi lika många chaufförer också. Det blir ingen klimatsmart lösning det heller.”

För tre år sedan kom ett EU-direktiv innehållande en högre maxvikt, 4,25 ton, för lätta lastbilar som går på fossilfria drivmedel. Sedan dess har bland annat Nederländerna, Storbritannien och Italien justerat sina regelverk. Även Norge har implementerat ett liknande undantag, vilket möjliggjort för Bring att lägga en stor beställning på lätta ellastbilar där, enligt Catherine Löfquist.

”Det känns som att myndigheterna i Sverige inte förstått betydelsen av detta. När jag ringde Transportstyrelsen första gången och frågade om det här så sa de det inte är så viktigt och att det bara påverkar husbilar”, säger hon.

https://www.di.se/hallbart-naringsliv/k ... lastbilar/

Re: Körkortsregler stoppar byten till eldrivna lastbilar

Postat: 15 sep 2021 14:33
av Fredrik j
Zalman3 skrev:

Körkortsregler stoppar byten till eldrivna lastbilar.

Transportstyrelsen är i färd med att utreda ändringar av regelverket för körkort och fordonsvikter.
Alldeles för sent, enligt leveransföretag som Di pratat med. Flera andra länder har redan genomfört ändringarna som möjliggör en snabbare hållbarhetsomställning för branschen.

”Som att någon satt upp en bom på vår väg”, säger Catherine Löfquist, hållbarhetschef på Bring.
Lätta lastbilar med en maxvikt på upp till 3,5 ton får köras med ett vanligt B-körkort.
Överstigs den vikten innebär det krav på bland annat C-körkort. Det skapar problem för de leveransföretag som vill ställa om till lätta lastbilar som drivs av el eller gas.
Eftersom de bilarna generellt är tyngre kan de inte frakta lika mycket som de dieseldrivna.

”I dagsläget kör vi mycket med fordon under 3,5 ton och det finns flera anledningar till det. Det är dels på grund av att det går smidigare centralt i städer, dels att det är ett enkelt B-körkortskrav och sedan så är det mycket dyrare med tunga lastbilar”, säger Catherine Löfquist.

Enligt Brings beräkningar tappar en lätt lastbil som drivs på el upp till 50 procent i lastkapacitet jämfört med en motsvarande dieselvariant.

”Vi vill köpa eldrivet när vi ska köpa nytt, men med dagens regelverk är det så att vi tappar för mycket i lastvikt och då blir konsekvensen att vi behöver fler fordon. Det är inte hållbart att köpa tio lastbilar istället för fem. Sedan behöver vi lika många chaufförer också. Det blir ingen klimatsmart lösning det heller.”

För tre år sedan kom ett EU-direktiv innehållande en högre maxvikt, 4,25 ton, för lätta lastbilar som går på fossilfria drivmedel. Sedan dess har bland annat Nederländerna, Storbritannien och Italien justerat sina regelverk. Även Norge har implementerat ett liknande undantag, vilket möjliggjort för Bring att lägga en stor beställning på lätta ellastbilar där, enligt Catherine Löfquist.

”Det känns som att myndigheterna i Sverige inte förstått betydelsen av detta. När jag ringde Transportstyrelsen första gången och frågade om det här så sa de det inte är så viktigt och att det bara påverkar husbilar”, säger hon.

https://www.di.se/hallbart-naringsliv/k ... lastbilar/
Och bara ta ett C-kort verkar vara helt uteslutet. Varför denna rädsla för att uppgradera körkort? Visst, det finns ju en kostnad men där har ju myndigheterna något konkret att subventionera i så fall. Kanske kunde man passa på med lite grundläggande elfordonskunskap när chafförerna ändå måste svänga förbi körskolan?

Re: Körkortsregler stoppar byten till eldrivna lastbilar

Postat: 15 sep 2021 15:16
av Zalman3
Det finns ju C1 också.

C1 - Medeltung lastbil
Med ett körkort med behörigheten C1 får du köra lastbilar och personbilar med en totalvikt på högst 7 500 kg.
Du får koppla till en lätt släp med totalvikt på högst 750 kg.

Re: Körkortsregler stoppar byten till eldrivna lastbilar

Postat: 15 sep 2021 15:25
av BrooklynS
C-kort = max 90 km/h...


Sedan är det väl klart att det finns eltransportbilar som har en totalvikt på 3500 kilo också. Att alla skulle ligga och köra med maxlast synar jag kraftfullt...

Re: Körkortsregler stoppar byten till eldrivna lastbilar

Postat: 15 sep 2021 15:46
av Fredrik j
BrooklynS skrev:
C-kort = max 90 km/h...


Sedan är det väl klart att det finns eltransportbilar som har en totalvikt på 3500 kilo också. Att alla skulle ligga och köra med maxlast synar jag kraftfullt...
Med tanke på förbrukningen skulle vi väl gissa att små distributionsbilar knappast kommer trycka runt i toppfart....

Re: Körkortsregler stoppar byten till eldrivna lastbilar

Postat: 19 sep 2021 08:50
av Esterox
BrooklynS skrev:
C-kort = max 90 km/h...


Sedan är det väl klart att det finns eltransportbilar som har en totalvikt på 3500 kilo också. Att alla skulle ligga och köra med maxlast synar jag kraftfullt...
Är mer saker som tillkommer med C-kort.
Dygnsvila, krav på pauser, YKB var 5-år osv.

Det är alltså inte bara att ta C-kort och köra vidare utan det kommer kosta mycket pengar per anställd per år.

Och vilka kommer det drabba ? Konsumenterna ja. Så visst vill ni alla sitta här och säga att det är bara och göra, nästa gång ni köper något och skall ha frakt. Be om att få betala lite mer i frakt för att subventionera C-kortet.

Re: Körkortsregler stoppar byten till eldrivna lastbilar

Postat: 19 sep 2021 09:12
av Fredrik j
Esterox skrev:
BrooklynS skrev:
C-kort = max 90 km/h...


Sedan är det väl klart att det finns eltransportbilar som har en totalvikt på 3500 kilo också. Att alla skulle ligga och köra med maxlast synar jag kraftfullt...
Är mer saker som tillkommer med C-kort.
Dygnsvila, krav på pauser, YKB var 5-år osv.

Det är alltså inte bara att ta C-kort och köra vidare utan det kommer kosta mycket pengar per anställd per år.

Och vilka kommer det drabba ? Konsumenterna ja. Så visst vill ni alla sitta här och säga att det är bara och göra, nästa gång ni köper något och skall ha frakt. Be om att få betala lite mer i frakt för att subventionera C-kortet.
När det handlar om distributionsbilar är väl inte dygnsvila och raster något som drar upp fraktkostnaden?
YKB vart 5år är ju inte bara av ondo.

Re: Körkortsregler stoppar byten till eldrivna lastbilar

Postat: 19 sep 2021 09:17
av mickeisol
Fredrik j skrev:
Esterox skrev:
BrooklynS skrev:
C-kort = max 90 km/h...


Sedan är det väl klart att det finns eltransportbilar som har en totalvikt på 3500 kilo också. Att alla skulle ligga och köra med maxlast synar jag kraftfullt...
Är mer saker som tillkommer med C-kort.
Dygnsvila, krav på pauser, YKB var 5-år osv.

Det är alltså inte bara att ta C-kort och köra vidare utan det kommer kosta mycket pengar per anställd per år.

Och vilka kommer det drabba ? Konsumenterna ja. Så visst vill ni alla sitta här och säga att det är bara och göra, nästa gång ni köper något och skall ha frakt. Be om att få betala lite mer i frakt för att subventionera C-kortet.
När det handlar om distributionsbilar är väl inte dygnsvila och raster något som drar upp fraktkostnaden?
YKB vart 5år är ju inte bara av ondo.
Nej, det är klart att YKB är bra. Det har ju säkert skapat en hel del arbetstillfällen med administration etc.

Re: Körkortsregler stoppar byten till eldrivna lastbilar

Postat: 19 sep 2021 12:18
av LarsL
Esterox skrev:
BrooklynS skrev:
C-kort = max 90 km/h...


Sedan är det väl klart att det finns eltransportbilar som har en totalvikt på 3500 kilo också. Att alla skulle ligga och köra med maxlast synar jag kraftfullt...
Är mer saker som tillkommer med C-kort.
Dygnsvila, krav på pauser, YKB var 5-år osv.
Mycket av det där är nog bra så borde kanske gälla all yrkestrafik, även lätta fordon. Sen kan man ju tycka att YKB är löjligt och borde avskaffas, men det borde ju gälla alla då.

Re: Körkortsregler stoppar byten till eldrivna lastbilar

Postat: 19 sep 2021 12:38
av 12man
Konstigt att våra svenska myndigheter ska släpa fötterna så mycket... eller inte kanske
Men B och C1 körkort gäller 18 år och för C 21 år, dessa lätta distibutionsjobb kommer att vara nya ungdomsjobb framöver, nåt man har medans man pluggar.

Re: Körkortsregler stoppar byten till eldrivna lastbilar

Postat: 19 sep 2021 14:20
av Fredrik j
Är inte distributionsbilar först ut när det finns helt självkörande bilar? Tänker att det vore en utmärkt applikation utan människor i bilen.

Re: Körkortsregler stoppar byten till eldrivna lastbilar

Postat: 19 sep 2021 14:28
av LarsL
Fredrik j skrev:
Är inte distributionsbilar först ut när det finns helt självkörande bilar? Tänker att det vore en utmärkt applikation utan människor i bilen.
Ja, det är ju där jag ser en stor fördel med självkörning.

Re: Körkortsregler stoppar byten till eldrivna lastbilar

Postat: 20 sep 2021 02:27
av Hammar
Fredrik j skrev:
Är inte distributionsbilar först ut när det finns helt självkörande bilar? Tänker att det vore en utmärkt applikation utan människor i bilen.
Bara om förarna inte gör något annat än kör bilen idag.