Klart bättre lösning än det stöd vi har i Sverige.
Det svenska stödet ser jag som ett tydligt incitament för tillverkarna att få köparen att acceptera en dyrare bil där tillverkaren/återförsäljaren är den som vinner på det.
Ni beskriver den ju exakt likadant med olika ord bara. Tror att ni tolkar det precis på samma sätt. Däremot menar nog Fredrik J att i Sverige hade troligtvis en liknande regel inneburit att det blir högre moms över 600.000 kr snarare än momsfritt upp till det beloppet. Det är trots allt Sverige vi lever i...
För att skriva det med bokstäver (och siffror ) och undvika missförstånd. Exempel på nya förslaget: låt säga att bilen kostar 600k, då betalar man ingen moms. Men om bilen kostar låt säga 700k, så betalar man 0% moms på de första 600k och 25% på de sista 100k och bilen kostar då 600 + 100*1,25=725k, dvs bilen blir 25k dyrare än idag.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
För att skriva det med bokstäver (och siffror ) och undvika missförstånd. Exempel på nya förslaget: låt säga att bilen kostar 600k, då betalar man ingen moms. Men om bilen kostar låt säga 700k, så betalar man 0% moms på de första 600k och 25% på de sista 100k och bilen kostar då 600 + 100*1,25=725k, dvs bilen blir 25k dyrare än idag.
Ja det känns som ett bra upplägg.
istället för Sverige som säger 699-70k bonus eller 700 och ingen bonus. 1 tusenlapp och det skiljer 71 tusen istället för 1 tusen.
Norge vill ju verkligen att det skall bli en omställning. Norge gör det bra.
För att skriva det med bokstäver (och siffror ) och undvika missförstånd. Exempel på nya förslaget: låt säga att bilen kostar 600k, då betalar man ingen moms. Men om bilen kostar låt säga 700k, så betalar man 0% moms på de första 600k och 25% på de sista 100k och bilen kostar då 600 + 100*1,25=725k, dvs bilen blir 25k dyrare än idag.
Ja det känns som ett bra upplägg.
istället för Sverige som säger 699-70k bonus eller 700 och ingen bonus. 1 tusenlapp och det skiljer 71 tusen istället för 1 tusen.
Norge vill ju verkligen att det skall bli en omställning. Norge gör det bra.
Ja fast Norge är ju ett oljeland också. De har råd med en massa saker som vi inte har råd med tack vare det.
De i norge är noga med att inte slösa på fonden. Och de förlorar ju momsintäkter. Så därför tror jag det är bra. utan att det blir alltför stor påverkan. Att få in fokus på billigare elbilar (inte dåliga) är det som behövs för att klara omställningen. och självklart när någon skriver att det borde vi införa i sverige så menas momsfritt under 600 000 inte att öka momsen över 600 000.
För att skriva det med bokstäver (och siffror ) och undvika missförstånd. Exempel på nya förslaget: låt säga att bilen kostar 600k, då betalar man ingen moms. Men om bilen kostar låt säga 700k, så betalar man 0% moms på de första 600k och 25% på de sista 100k och bilen kostar då 600 + 100*1,25=725k, dvs bilen blir 25k dyrare än idag.
Ja det känns som ett bra upplägg.
istället för Sverige som säger 699-70k bonus eller 700 och ingen bonus. 1 tusenlapp och det skiljer 71 tusen istället för 1 tusen.
Norge vill ju verkligen att det skall bli en omställning. Norge gör det bra.
Ja fast Norge är ju ett oljeland också. De har råd med en massa saker som vi inte har råd med tack vare det.
Absolut. Men de är också mycket försiktigare med sin budget och sina pengar. De slösar inte heller lika mycket på pengarna som våra politiker i Sverige gör.
De är inte perfekta i Norge (vilka politiker är det), men de tänker generellt mycket mer (än oss i Sverige) för hur de bäst kan ta han om din befolkning och sitt land på ett långsiktigt hållbart sätt. Då menar jag långsiktigt hållbart inte bara miljömässigt, men även ekonomiskt.
De slösar oftast inte lika mycket på sina pengar i onödan. Tror deras investering i tillfälligt lägre skatt/moms på rena elbilar kommer vara en god investering för det norska samhället.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Detta upplägg är så mycket bättre än det nya svenska förslaget. Dessutom tar inte pengarna ”slut” hela tiden. Fattar inte varför vi ska göra det så komplicerat i Sverige. Titta på Norge och lär, vilka säljer högst andel elbilar i världen?
Detta upplägg är så mycket bättre än det nya svenska förslaget. Dessutom tar inte pengarna ”slut” hela tiden. Fattar inte varför vi ska göra det så komplicerat i Sverige. Titta på Norge och lär, vilka säljer högst andel elbilar i världen?
Det norska systemet är genialiskt. Kostar inget när det införs, kan användas enda ner till noll i inköpspris och är lätt att avskaffa successivt som de nu har börjat göra. Synd att inte EU kunde kopierat Norges system rakt av.
Då tolkar vi meningen olika: "Samtliga av de tre tilltänkta regeringspartierna vill införa moms på dyra elbilar, för den del av priset som överstiger 600 000 kronor. "[/quote
”Införa” är väl svårt att inte tolka som ”höja”. Om något som idag är momsbefriat idag i morgon har moms så kan det ju rimligtvis inte vara något annat än höjning om man inte såklart är av den grundåsikten att allt tillhör staten.