chaffis75 skrev:
Ok en massa drömmar och förhoppningar.. Knappt en praktiskt praktiskt lösning.
Vattenfall funderar på ett pump krafter eftersom de i stort resan är byggt, bara en mindre investering. Ja de är dags att börja bygga nu om vi ska lägga när all kärnkraft om säg 10 år eller hur länge håller den existerande kärnkraften.
V2G, ja men vem ska betala för de.. Vad tycker du själv vore en rimlig ersättning?
Jag har idag 52 kW kW batteri.. Säg jag kan låta de ladda ur 10 kWh om jag nu en är kopplad eftersom jag är på jobbet dagtid.. Hur ser det ut för dig själv?
Alltså jag pratar om framtiden och då får man ha lite visioner. Det är i alla fall helt säkert att det inte kommer vara som idag och att teknik som vi inte ens känner till idag kommer användas i framtiden. Så har det alltid varit och att tro att det inte kommer ske innovation är ju rätt begränsande. Ingen av de lösningar jag pratar om är dock praktiskt ogenomförbara — all teknologi finns ju redan där, men utbyggnaden och spelreglerna är inte på plats i alla lägen ännu.
Mitt resonemang handlar INTE om hur vi akut ska få ner kostnaden på el i Sverige (eller UK/Europa för den delen).
Vem ska betala för V2G? Det blir i slutänden vi människor som betalar för det, genom att vi väljer den lösning som är mer attraktiv än alternativen. Vad är rimlig ersättning? Om jag fyller på 20kWh extra på natten i min Tesla och säljer det under dagtid nästa dag med en vinst på drygt 1 kr så drar min bil in 7500 kr/år mot att det är som att jag kört 3500 mil extra per år. Med million mile batteries är ju inte det nåt märkvärdigt, och med dagens batterier som sitter trot jag många skulle nappa på det. Att välja bort den intäkten vore ju bara korkat. Om det dessutom blir effekttariffer som gäller i framtiden är detta ett utmärkt sätt att kapa effekttoppar och spara ännu mer pengar. Man kan också få ersättning för själva nätnyttan som bilen bidrar med förutom att handla med timprisdiffar natt/dag. Finns massor med tänkbara sätt.
För att V2G ska funka så måste tillräckligt många bilar vara inpluggade hemma hos folk eller på deras jobb. Dagens bilar står parkerade 96% av tiden så bara det finns AC-ladduttag så är väl inte det några problem.
Hur jag själv använder bilen? Jag cyklar till jobbet och låter bilen stå hemma dagtid i regel (fast under Corona är det ju mycket arbete hemifrån). Samma för min fru. Men det är ju inte så viktigt hur just jag gör utan hur bilägare gör i genomsnitt.
Är jag kärnkraftsmotståndare? Nä inte egentligen, men jag tycker att vi borde satsa på nåt som är mindre riskfyllt (jag bedömer sannolikhet för olycka extremt låg x konsekvens för olycka multimega extrem = dvs för hög risk) för vårt energibehov. Vill jag omedelbart lägga ner befintliga reaktorer? Nej, det får väl ägaren avgöra tidpunkt för. Tex om underhållskostnaderna överstiger intäkterna. Och det kommer sig lämpligast av att vi hittar mer kostnadseffektiva sätt att utvinna energi (sol+vind+lagring) Fortsatt forskning för att se om vi med gen 4 kan bryta ner kärnavfall och på så sätt minska tiden vi ska lagra körnavfallet (och samtidigt utvinna energi ur det)? Gärna, men det verkar inte gå så fort framåt på den punkten så gen 4 är nog inte heller en akut lösning.