Ackumulatortank som batteri

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ergo
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 17 dec 2018 11:02

Ackumulatortank som batteri

Inlägg av ergo »

Med stora variationer i elpris över både dygn och vecka blir energilagring mer och mer intressant. Batterier är dock fortfarande dyra och den största förbrukaren i vår villa är uppvärmning. Jag funderar på att installera ackumulatortank modell större med smart styrning för att optimera elkostnad och hålla ner huvudsäkring (med snart två elbilar). Tanken är att utnyttja värmekapaciteten i vatten för att förskjuta inköp av el. Har inte räknat på TCO alls i nuläget utan undrar ifall någon i detta eminenta forum gjort något liknande och kan dela med sig av erfarenheter. Tänker 1-2 m3 vilket borde ge storleksordningen 50-100 kwh om jag räknat rätt.

Ackumulatortank som batteri för användning den kalla årstiden
Lågtempererat golvvärmesystem

Värmekapacitet vatten 4,18 kJ/(kg °C)
=> 0,00116322 kwh/liter/grad
Tank 1000 l
Värme max 80
Värme min 40
delta 40

"Lager" 46,5 kwh

Pris för en 1000l tank verkar ligga mellan 10'-15'. Ev. kan man tilläggsisolera tanken själv för en liten kostnad för att förlänga lagringskapaciteten i tid.
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Ackumulatortank som batteri

Inlägg av Holve »

Ackumulatortank kan du hitta mycket billigt på blocket. Är många vedeldare som säljer dessa när dom tappat orken.

Det borde fungera fint som du tänker.

Min 2000L tank räcker ett dygn under den kallaste perioden när jag laddat den.
Jag laddar dock med 35 kW och inte med el..
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Nx gen
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 nov 2017 11:08

Re: Ackumulatortank som batteri

Inlägg av Nx gen »

Det finns ett finskt bolag som jobbar med sand som ackumulator samt en växlare mot vattenburen slinga.

Tydligen sänker man temperaturen på en vattentank för snabbt om den kyls ner med kallare vatten. Det är mycket effektivare att ha en slinga i en tank med sand. Lite som jordvärme antar jag med skillnaden att du värmer upp själv.

Tror jag såg detta på youtube now you know eller deras disruptive technology's kanal.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ackumulatortank som batteri

Inlägg av lator »

Hur är det med saltlagring? Det fanns ju långtgående projekt förr men jag har inte följt utvecklingen.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ackumulatortank som batteri

Inlägg av Off Grid Byggaren »

I kombination med vattenburen solfångare eller solceller och värmepatron kan det bli bättre affär.

Köp en tank med många in och utgångar på olika nivåer.

I offgrid sammanhang dumpar många överskottet från solel i vattentankar.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Ackumulatortank som batteri

Inlägg av +46 »

Jag har ett vattenburet system med kulvert från ett uthus med panncentral till bostadshuset. Från början bestod systemet av en 35 KW vedpanna och en 2m3 ackumulatortank med elpatron och varmvattenslinga. Totalt cirka 2,5 m3 vatten i systemet. Det har jag senare kompletterat med en luft-vatten värmepump som dockads till ackumulatortanken. Därefter har jag installerat 13,2 KW solceller.
Beroende på årstid, yttertemperatur, solinstrålning och aktuellt timpris på Nordpool så kan jag alltid välja det mest kostnadseffektiva alternativet (vilket inte alltid är det mest bekväma alternativet…)
För att allt ska lira ihop så har jag en intelligent styr- och reglercentral som håller koll på motoriserade shuntventiler och cirkulationspumpar så att jag får rätt framledningstemperatur utifrån yttertemperatur och önskade dygnsvariationer av innetemperatur, mm. Jag har också satsat på ett back-up system som automatiskt kopplar om till batteridrift av cirkulationspumparna, shuntar, mm vid strömavbrott.
Kanske lite nördigt men kul…
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Ackumulatortank som batteri

Inlägg av [JM] »

ergo skrev:
Med stora variationer i elpris över både dygn och vecka blir energilagring mer och mer intressant. Batterier är dock fortfarande dyra och den största förbrukaren i vår villa är uppvärmning. Jag funderar på att installera ackumulatortank modell större med smart styrning för att optimera elkostnad och hålla ner huvudsäkring (med snart två elbilar). Tanken är att utnyttja värmekapaciteten i vatten för att förskjuta inköp av el. Har inte räknat på TCO alls i nuläget utan undrar ifall någon i detta eminenta forum gjort något liknande och kan dela med sig av erfarenheter. Tänker 1-2 m3 vilket borde ge storleksordningen 50-100 kwh om jag räknat rätt.

Ackumulatortank som batteri för användning den kalla årstiden
Lågtempererat golvvärmesystem

Värmekapacitet vatten 4,18 kJ/(kg °C)
=> 0,00116322 kwh/liter/grad
Tank 1000 l
Värme max 80
Värme min 40
delta 40

"Lager" 46,5 kwh

Pris för en 1000l tank verkar ligga mellan 10'-15'. Ev. kan man tilläggsisolera tanken själv för en liten kostnad för att förlänga lagringskapaciteten i tid.
80C i maxtemp är ju lite svårt att nå upp till med en värmepump. Elpatron inga problem men jag antar att du vill generera värmen på ett effektivt sätt.

Nu har jag inte kollat på alla värmepumpar på marknaden och du kanske har koll. Men jag tänkte bara flagga för ett ev problem i kalkylen.

Gjorde samma kalkyl själv för nåt år sen och räknade då på tempdiff från 35 till 70C.
35C pga att golvvärmen maxar ut på 32C.

Kan tillägga att jag inte gick vidare pga att jag bara får plats med en 300L tank.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ackumulatortank som batteri

Inlägg av AAKEE »

[JM] skrev:
[
80C i maxtemp är ju lite svårt att nå upp till med en värmepump. Elpatron inga problem men jag antar att du vill generera värmen på ett effektivt sätt.

Nu har jag inte kollat på alla värmepumpar på marknaden och du kanske har koll. Men jag tänkte bara flagga för ett ev problem i kalkylen.
Det är nog inget problem.
Värmesystemet torde oavsett vara ett lågtempsystem med 40 grader som högsta framledningstemperatur.
Värmepumpar får dålig verkningsgrad(COP) vid högra framledningstempersturer.

Acctankens lägsta dimensionerande temp bör sättas minst lika hög som max framledningstemp. Så länge det finns energi i acctanken kan acctanken användas för att leverera värme utan VP inblandning.

(Jag har tänkt samma tanke, och då behövs betydligt mindre kapacitet i ett eventuellt batteri för att lagra elektricitet.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Ackumulatortank som batteri

Inlägg av Holve »

Har TS värmepump?

En enkel elpatron kostar typ 2000kr.
Kör du timpris kan du värma tanken på natten billigt.
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
ergo
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 17 dec 2018 11:02

Re: Ackumulatortank som batteri

Inlägg av ergo »

Ja, tanken är att köra luft/vatten VP typ Nibe 2040. Bor nere i Skåne så det är väldigt ovanligt med temperaturer under -10.

Kanske är det optimalt att ligga i intervallet 35-60 C för att få mest hävstång från VP.
Screenshot_20210919-210719_Drive.jpg
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
Skriv svar