Elbolag - Tibber vs binda

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Elbolag - Tibber vs binda

Inlägg av Teslaspolen »

N H skrev:
Man kan ju göra sig immun mot höga elpriser på lite olika sätt. Jag kör rörligt avtal med timmätning och laddar elbil på natten. Utöver det vindandelar och solceller, också på rörligt avtal med timmätning. Med den uppsättningen så spelar det ingen roll om elpriser är höga eller låga eftersom man är både producent och konsument.

Har man elbil då är ju Tibber eller rörligt elavtal med timmätning och laddning på natten fördelaktigt.

Solceller är också väldigt ekonomiskt nu (och i framtiden om elpriser fortsätter att vara höga).

Om man inte har möjlighet till solceller så är vindandelar en bra grej om man tror att elpriser fortsätter att vara höga, det kan vem som helst skaffa. Visst, det är en liten investering men förmodligen en bra sådan.

Vindkraftföreningarnas priser till sina medlemmar/investerare blir ju lägre när priserna på elmarknaden är höga. Jag har haft våra andelar i ca 10 år och de var tvungna att höja priset när elpriserna varit låga under en ganska lång period, men om ni elpriserna fortsätter att vara höga blir föreningarnas ekonomi bättre och då kan föreningarna sänka elpriset till sina medlemmar.
Hur ligger det till med vindföreningsr nuförtiden? Jag trodde att de näst intill blivit skattade ner i historieböckerna.
N H
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Elbolag - Tibber vs binda

Inlägg av N H »

Nackdelen jmf med egen produktion/egna solceller är väl att man åker på energiskatt och moms som man slipper när man använder elen ”innanför” elmätaren, och som man får skatteavdrag på 60 öre för de kWh man matar ut.

Annars borde föreningarna få ett bra uppsving om de höga elpriserna håller i sig, då bör efterfrågan och intresset för dem öka. Tror inte de är sönderskattade på något annat vis.
Anders
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 okt 2014 08:32

Re: Elbolag - Tibber vs binda

Inlägg av Anders »

Solceller om man har ett tak är klart enklaste och billigaste alternativet.
Elpriset är ju oftast den mindre delen av elräkningen. Överföringskostnaden och skatter är mer än hälften och båda dessa slipper man med egen el. Sen får man tillbaka skattereduktion.60 öre per kW man har skickat ut på nätet. Står bilen hemma mycket är det bara att fylla batteriet med solel på dagen och om man har natt tariff så är det också ett bra alternativ.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Elbolag - Tibber vs binda

Inlägg av vigge50 »

Credde skrev:
vigge50 skrev:
Credde skrev:
Zalman3 skrev:
Med fastprisavtal så blir det dyrt för elbolagen om elpriset går upp. Redan har elbolag i England gått i konkurs eftersom de klarade inte av fastprisavtalet.
Då är det elbolagen som har chansat på att priset ska vara lägre än det de har kunder som tecknar avtal på. Tyder mer på dålig skötsel av bolagen.
Nä, problem med elnätet och produktionen har lätt till elpriser upp på 50 kr/kWh och det gjorde att elhandelsbolag gick i konkurs. Finns väll inget bolag som har tagit så stora marginaler.
Elhandelsbolag tecknar väl i sin tur avtal med producenterna (PPA) för att säkra upp sig. Gör man inte det, så är det klart, man går i konkurs. Gissar att de elbolag som har gått i konkurs är inte producenter.
Någon som kan förklara för mig mer exakt hur PPA fungerar om man har det med vindkraft? Jag förstår ju att man i förväg kommit överens om ett pris när vindkraftparken producerar men behöver man ett sekundärt avtal när vindkraftparken producerar mindre än vad man använder? Om man har ett PPA kontrakt med en vindkraftpark men den inte producerar samtidigt som marknadspriset skenar så skulle jag förstå om man behöver betala marknadspriset men jag kanske har missat något?
N H
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Elbolag - Tibber vs binda

Inlägg av N H »

Anders skrev:
Solceller om man har ett tak är klart enklaste och billigaste alternativet.
Elpriset är ju oftast den mindre delen av elräkningen. Överföringskostnaden och skatter är mer än hälften och båda dessa slipper man med egen el. Sen får man tillbaka skattereduktion.60 öre per kW man har skickat ut på nätet. Står bilen hemma mycket är det bara att fylla batteriet med solel på dagen och om man har natt tariff så är det också ett bra alternativ.
Jag skulle nog säga att det bästa är att mata ut elen på dagen när man får bra betalt för den och efterfrågan är stor. Och ladda elbilen på natten när elpriserna och efterfrågan är lägre. Jag menar att det är smartare ur både ett privatekonomiskt perspektiv och ut ett hållbarhetsperspektiv, åtminstone så länge det är hyfsad skillnad i elpriser dag/natt. Och ur ett praktiskt perspektiv, ladda när man sover. Det förutsätter att man ser till att ha ett elavtal med timmätning.

Det där med att man vill ladda sin bil med egen el är nog mer en känslomässig grej.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Elbolag - Tibber vs binda

Inlägg av Tellus »

Jag har inte timdebitering idag. Om jag tecknar Tibber så kommer väl mitt nätbolag och byter till mätare med timavläsning.
Om jag i framtiden ej vill ha timavläsning, kan jag då precis som idag teckna vanligt rörligt eller fast pris?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 aug 2021 22:17
Ort: Åkersberga

Re: Elbolag - Tibber vs binda

Inlägg av zimpan »

Tellus skrev:
Jag har inte timdebitering idag. Om jag tecknar Tibber så kommer väl mitt nätbolag och byter till mätare med timavläsning.
Om jag i framtiden ej vill ha timavläsning, kan jag då precis som idag teckna vanligt rörligt eller fast pris?
Olika beroende på elbolag. Skellefteåkraft och Eon erbjuder vanligt rörligt även om man har timavläsning. Andra som jag har frågat gör inte det.
TM3 LR -21 MIC
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Elbolag - Tibber vs binda

Inlägg av MrRun »

zimpan skrev:
Tellus skrev:
Jag har inte timdebitering idag. Om jag tecknar Tibber så kommer väl mitt nätbolag och byter till mätare med timavläsning.
Om jag i framtiden ej vill ha timavläsning, kan jag då precis som idag teckna vanligt rörligt eller fast pris?
Olika beroende på elbolag. Skellefteåkraft och Eon erbjuder vanligt rörligt även om man har timavläsning. Andra som jag har frågat gör inte det.
Det pågår ju nu ett större projekt där mätare ska bytas i hela Sverige. Alla kommer då få möjlighet till timavläsning. https://www.energimarknadsbyran.se/nyhe ... -bytas-ut/

Låter väldigt osannolikt att man då tappar möjligheten att ha vanligt "månadsrörligt" eller fast pris. Typ av mätare kan inte ha någon koppling till vilka elavtal man kan teckna, förutom såklart att man måste ha en med timavläsningsfunktion för att kunna bli timdebiterad.
Ioniq 5 FE AWD
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Elbolag - Tibber vs binda

Inlägg av Tessi19 »

Vår mätare bytes för några år sedan, långt innan jag började med timmätning och Tibber. När jag anslut mig till Tibber vad jag elnätbolaget att ändra till timmätning och att de skulle aktivera HAN portet för att kunna använda Tibber Pulse.
Det gjordes mjukvara mässigt och var klart på direkten.
Så man borde kunna få tillbaka till månadsmätning ingen om man kontakter elnätsbolaget tänker jag.

Kanske det rent av inte behövs när elbolag med fastprisavtal bara hämtar in mätarställning månadsvis??
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 aug 2021 22:17
Ort: Åkersberga

Re: Elbolag - Tibber vs binda

Inlägg av zimpan »

MrRun skrev:
zimpan skrev:
Tellus skrev:
Jag har inte timdebitering idag. Om jag tecknar Tibber så kommer väl mitt nätbolag och byter till mätare med timavläsning.
Om jag i framtiden ej vill ha timavläsning, kan jag då precis som idag teckna vanligt rörligt eller fast pris?
Olika beroende på elbolag. Skellefteåkraft och Eon erbjuder vanligt rörligt även om man har timavläsning. Andra som jag har frågat gör inte det.
Det pågår ju nu ett större projekt där mätare ska bytas i hela Sverige. Alla kommer då få möjlighet till timavläsning. https://www.energimarknadsbyran.se/nyhe ... -bytas-ut/

Låter väldigt osannolikt att man då tappar möjligheten att ha vanligt "månadsrörligt" eller fast pris. Typ av mätare kan inte ha någon koppling till vilka elavtal man kan teckna, förutom såklart att man måste ha en med timavläsningsfunktion för att kunna bli timdebiterad.
Jag håller med om att det borde vara så, men t ex Mälarenergi och Dalakraft kunde inte erbjuda vanligt rörligt eftersom jag har mätare med timavläsning.
TM3 LR -21 MIC
Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2021 23:01

Re: Elbolag - Tibber vs binda

Inlägg av SomTam »

Är inte timdeb bara en inställning hos nätbolaget? De skickar ut datat till elbolaget, och den datan kan vara per timme eller annat. Borde inte spela någon roll vilken mätare man har i huset… det går säkert säga åt nätbolaget att inte skicka/samla timdata?
Skriv svar