Nej, det enda landet som följer Parisavtalet är Gambia.LarsL skrev:Menar du Norge? För de tycker jag ska vara diskvalificerade så länge de pumpar upp olja och gas… eller den ska åtminstone räknas med i deras utsläpp.ovelundkvist skrev:Exakt! Men när ska våra politiker förstå det? Hur illa behöver det bli innan de hittar den lilla rest av ryggrad de förhoppningsvis har kvar och börjar fatta beslut som får oss att börja gå åt rätt håll? Alla påstår att de vill göra så mycket åt klimatproblemen, men väldigt lite görs.
Det är ett enda land som uppfyller kraven i Parisavtalet, som alla hyllade som det som till slut skulle få världen att ta itu med problemen, och det är inte Sverige…
Diesel kostar nu 18.22 kr per liter
Moderator: Redaktion
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter
Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter
Nej, miljöpartiet är inte regeringsdugliga. De duger kanske till att vara ett dåligt miljösamvete i periferin. Men att släppa fram dem och deras världsfrånvända idéer till regeringsställning är fan inte bra alltså. Då blir det feministisk snöröjning, elcyklar och pallkragar för odling i stadsparkerna. Det tar liksom ingenting. Puttefjuttig och stadscentrerad symbolpolitik.martinot skrev:Nej, men politker kan (och gör det även idag) styra marknaden genom ramar, regleringar och skatter/avgifter/subventioner.MWall skrev:martinot skrev:Lysande för att "miljöland" som Sverige.ovelundkvist skrev:
Men det är ju inte av energiskäl de kör Karlshamn, utan enbart för att tjäna pengar.
Så här säger chefen för verket till Aftonbladet:
”Varken av nät eller balansskäl har det funnits några behov av stöttning från Karlshamnsverket. Karlshamn deltar på elmarknaden som vilken annan kommersiell aktör som helst. När priserna är tillräckligt höga blir det lönsamt att köra verket.”
Hade föredragit om man bränt kärnbränsle och exporterat den elen istället för att elda mer dinosaurieolja och släppa ut all dess skit i atmosfären.
Man kan ju inte förbjuda privata företag att tjäna pengar heller.
Att missgynna kärnkraft, och gynna produktion av att elda fossil olja för att generera elektricitet, som MP och regeringen praktiskt gör som en konsekvens av deras nuvarande politik, är inga bra förutsättningar för en hållbar marknadsekonomi och miljö.
Den enda större vision de har, förutom att ständigt maximera invandringen, verkar vara snabbtåg. Men det är otidsenligt, dyrt och onödigt. Ännu mer nu efter pandemin. Folk kommer inte vilja eller behöva pendla långt framöver. Man kan bo längre från stadskärnan ändå genom att utnyttja annan infrastruktur
Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter
Håller med helt och hållet. Finns en massa viktiga saker som påverkar livskvalitet. Endast hög lön och stora inkomster är inte tillräckligt för mig. Finns en massa viktigare aspekter på livet och vardagen (pengar är delvis bra, men långt ifrån allt).LarsL skrev:Problemet med Norrland är väl klimatet och ljuset. Jag vet inte riktigt vad som skulle krävas för att jag skulle välja bort sol och värme mot mörker och snö. Det är klart att lön och arbetsmiljö ger plus men kompenserar det? Men vad är det för liv att jobba, jobba och sedan ta ledigt och åka dit där man vill vara?
Det blir ju iofs lite samma med Stockholm. Ja, det finns jobb där men vill man bo i smeten? Göteborg har ju samma problem med sitt regnande som jag kan bli tokig på.
En mycket bra poäng och reflektion som jag helt håller med i.MWall skrev:Nej, miljöpartiet är inte regeringsdugliga. De duger kanske till att vara ett dåligt miljösamvete i periferin. Men att släppa fram dem och deras världsfrånvända idéer till regeringsställning är fan inte bra alltså. Då blir det feministisk snöröjning, elcyklar och pallkragar för odling i stadsparkerna. Det tar liksom ingenting. Puttefjuttig och stadscentrerad symbolpolitik.martinot skrev:Nej, men politker kan (och gör det även idag) styra marknaden genom ramar, regleringar och skatter/avgifter/subventioner.MWall skrev:martinot skrev:Lysande för att "miljöland" som Sverige.ovelundkvist skrev:
Men det är ju inte av energiskäl de kör Karlshamn, utan enbart för att tjäna pengar.
Så här säger chefen för verket till Aftonbladet:
”Varken av nät eller balansskäl har det funnits några behov av stöttning från Karlshamnsverket. Karlshamn deltar på elmarknaden som vilken annan kommersiell aktör som helst. När priserna är tillräckligt höga blir det lönsamt att köra verket.”
Hade föredragit om man bränt kärnbränsle och exporterat den elen istället för att elda mer dinosaurieolja och släppa ut all dess skit i atmosfären.
Man kan ju inte förbjuda privata företag att tjäna pengar heller.
Att missgynna kärnkraft, och gynna produktion av att elda fossil olja för att generera elektricitet, som MP och regeringen praktiskt gör som en konsekvens av deras nuvarande politik, är inga bra förutsättningar för en hållbar marknadsekonomi och miljö.
Den enda större vision de har, förutom att ständigt maximera invandringen, verkar vara snabbtåg. Men det är otidsenligt, dyrt och onödigt. Ännu mer nu efter pandemin. Folk kommer inte vilja eller behöva pendla långt framöver. Man kan bo längre från stadskärnan ändå genom att utnyttja annan infrastruktur
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter
ovelundkvist skrev:Nej, det enda landet som följer Parisavtalet är Gambia.LarsL skrev:Menar du Norge? För de tycker jag ska vara diskvalificerade så länge de pumpar upp olja och gas… eller den ska åtminstone räknas med i deras utsläpp.ovelundkvist skrev:Exakt! Men när ska våra politiker förstå det? Hur illa behöver det bli innan de hittar den lilla rest av ryggrad de förhoppningsvis har kvar och börjar fatta beslut som får oss att börja gå åt rätt håll? Alla påstår att de vill göra så mycket åt klimatproblemen, men väldigt lite görs.
Det är ett enda land som uppfyller kraven i Parisavtalet, som alla hyllade som det som till slut skulle få världen att ta itu med problemen, och det är inte Sverige…
Det är väl för att de inte har råd till annat.
Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter
Ja, jag tror också de gör större nytta som ett oppositionsparti ute i marginalen. Precis som de andra extremistpartierna. Makten borde ju så klart ligga oss de partier som den stora massa faktiskt röstar på… men det är ju tyvärr omöjligt.MWall skrev:Nej, miljöpartiet är inte regeringsdugliga. De duger kanske till att vara ett dåligt miljösamvete i periferin. Men att släppa fram dem och deras världsfrånvända idéer till regeringsställning är fan inte bra alltså. Då blir det feministisk snöröjning, elcyklar och pallkragar för odling i stadsparkerna. Det tar liksom ingenting. Puttefjuttig och stadscentrerad symbolpolitik.
Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter
LarsL skrev:Problemet med Norrland är väl klimatet och ljuset. Jag vet inte riktigt vad som skulle krävas för att jag skulle välja bort sol och värme mot mörker och snö. Det är klart att lön och arbetsmiljö ger plus men kompenserar det? Men vad är det för liv att jobba, jobba och sedan ta ledigt och åka dit där man vill vara?
Det blir ju iofs lite samma med Stockholm. Ja, det finns jobb där men vill man bo i smeten? Göteborg har ju samma problem med sitt regnande som jag kan bli tokig på.
Nu är väl inte sol och värme något man direkt förknippar med Göteborg heller iofs.
Sägs att snötäcket uppe i norr gör att det känns ljusare. Är ju oftast becksvart här i Mälardalen i november-januari också om det inte kommer lite snö. Samma med kylan. Är torrare luft så -20 grader känns inte så himla kallt som det låter. Somrarna där uppe verkar ofta vara helt ok. Mycket "ryssvärme" och sånt som drar in via Finland.
Mitt problem med norra Norrland är inte det. Utan det är att vintern är så himla lång och sommaren så kort. Ingen riktig vår heller. Det går från vårvinter till sommar direkt. Sen är växtligheten lite torftig. Torrt och knastrigt liksom. Mycket barrträd och björkar. Tror man får ställa om sina intressen lite. Dumpa golf och trädgårdsodling och börja köra skoter och pimpelfiska i vårsolen istället. Behöver inte vara fel.
Stockholm har stora problem att locka till sig arbetskraft numera. Det är så jävla dyrt att flytta dit från andra delar av landet att det inte går om man inte har speciella förutsättningar.
Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter
Konstigt inlägg? Var det ens riktat emot mig eller var det ett allmänt konstaterande?
Jag skriver att det regnar i Göteborg.
Jag skriver att klimatet och ljuset är ett problem… kallt och mörkt = vinter i min bok.
Stockholm har ju bara ballat-ur och borde läggas ner… för att vara diplomatisk. Om man saknar arbetskraft får man väl flytta ut kontoret till andra ställen. Men det är klart cheferna sitter i sina lägenheter inne i centrum och de vill slippa köra ut till någonstans.
Jag skriver att det regnar i Göteborg.
Jag skriver att klimatet och ljuset är ett problem… kallt och mörkt = vinter i min bok.
Stockholm har ju bara ballat-ur och borde läggas ner… för att vara diplomatisk. Om man saknar arbetskraft får man väl flytta ut kontoret till andra ställen. Men det är klart cheferna sitter i sina lägenheter inne i centrum och de vill slippa köra ut till någonstans.
Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter
Konstigt att man hela tiden anklagar MP för att kärnkraftverk stängs. Är det någon som minns vad som hände 23.03.1980. ? Var det MP som orsakade det som hände då?
Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter
LarsL skrev:Konstigt inlägg? Var det ens riktat emot mig eller var det ett allmänt konstaterande?
Jag skriver att det regnar i Göteborg.
Jag skriver att klimatet och ljuset är ett problem… kallt och mörkt = vinter i min bok.
Stockholm har ju bara ballat-ur och borde läggas ner… för att vara diplomatisk. Om man saknar arbetskraft får man väl flytta ut kontoret till andra ställen. Men det är klart cheferna sitter i sina lägenheter inne i centrum och de vill slippa köra ut till någonstans.
Konstigt och konstigt. Jag tror en decemberdag kan upplevas som trevligare med snö och minusgrader än med mörker och regn i sidled. Snö gör mycket för att det ska upplevas ljusare. Det reflekterar det ljus som finns.
För viss jämförde du Göteborg med Norrland? Eller var det Marbella?
Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter
Fanns ett beslut för över 100 år sedan att kvinnor inte fick sitta i riksdag och regering. Men det kunde ändras (som väl var).nek0 skrev:Konstigt att man hela tiden anklagar MP för att kärnkraftverk stängs. Är det någon som minns vad som hände 23.03.1980. ? Var det MP som orsakade det som hände då?
Beslut är inte låsta för evighet, utan kan förändras efter både omständigheter (nya energilägen, klimathot, etc) och nya väljare/folkvilja (är inte ens säkert att alla som röstade 1980 lever ens idag).
Däremot så har MPs hållning som hårdnackade anti-kärnkraftsmotståndare bestått på ett närmast religiöst sätt (tyvärr). Även på bekostnad av miljön och klimatet (tyvärr).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter
Men kolla lite noggrannare på alternativen så ser du att samtliga alternativ handlade om att vi skulle avveckla den, om man tyckte att vi skulle bygga ut den så fanns det inget alternativ. Det är som att vi skulle ha en folkomröstning om vi skulle stanna i EU och alternativen var att gå ut direkt, gå ut inom två år och att gå ut om fem år. Är det då rimligt att efteråt säga att man borde kolla på resultatet och se att ingen vill stanna i EU?nek0 skrev:Konstigt att man hela tiden anklagar MP för att kärnkraftverk stängs. Är det någon som minns vad som hände 23.03.1980. ? Var det MP som orsakade det som hände då?
Folkomröstningen handlade inte om alternativen att behålla eller avveckla kärnkraften, utan i vilken takt den skulle avvecklas. Valdeltagandet hamnade på nästan 76 procent, och var därmed det högsta dittills i en folkomröstning. Linje ett handlade om att ingen ny kärnkraftsutbyggnad skulle planeras. Det alternativet blev minst populärt och kammade hem 19 procent av rösterna. Linje två, som byggde på linje ett men också tyckte att särskilt utsatta grupper skulle värnas samt att resurser i form av forskning om förnyelsebar energi skulle utvecklas, fick flest anhängare med drygt 39 procent av rösterna. Linje tre, som tydligast tog avstånd från kärnkraften, innebar att den skulle avvecklas inom en tioårsperiod. Det förslaget fick också knappa 39 procent av rösterna.
https://www.scb.se/hitta-statistik/arti ... t-sa-sitt/
Sen kan man alltid ställa sig frågan vilka frågor man bör ha folkomröstning om, hur stor del av Sveriges befolkning hade på 1980-talet en bra insikt i hur Sveriges elnät fungerade med effekter, frekvens och reaktiva effekter i elnätet och dess påverkan?
Sen så har den svenska regeringen där miljöpartiet ingår valt att dela upp ansökan om slutförvar och tillfälligt förvar trots att det var starkt rekommenderade att inte göra detta av flera myndigheter och instanser med god insikt. Detta ledde till att ägarna av Svensk kärnkraft än idag inte vet om det kan fortsätta köra vår kärnkraft efter 2025.
https://group.vattenfall.com/se/nyheter ... gusti-2021Anledningen till marknadsmeddelandet är att regeringens beslut den 26 augusti 2021 har skapat osäkerheter i den juridiska processen för att få lagakraftvunna tillstånd för mellanförvar av använt kärnbränsle i tid. SKB:s sammanhållna ansökan gällde hela slutförvarssystemet omfattande både en utökning av kapaciteten för mellanlagret Clab i Oskarshamn och slutförvaret i Forsmark. Regeringen valde dock att enbart meddela tillåtlighet till Clab, skiljt från det integrerade slutförvarssystemet, och nu behöver en analys göras av vad det utbrutna beslutet har för konsekvenser för den efterföljande domstolsprocessen.
Möjligheterna att återstarta reaktorerna Forsmark 2 efter den årliga revisionen 2024 och Forsmark 3 efter den årliga revisionen 2025 samt Ringhals 3 och Ringhals 4 efter den årliga revisionen 2025, är efter regeringens utbrutna beslut inte förutsägbara i dagsläget. Uppdateringar till marknaden kommer att ges kontinuerligt när planer har uppdaterats eller mer information finns tillgänglig.
Redan i våras meddelade Ringhals AB och Forsmarks Kraftgrupp elmarknaden Nord Pool att det föreligger en risk för produktionspåverkan från år 2024 om använt kärnbränsle inte kan skeppas till Clab på grund av kapacitetsbegränsningar där. Enligt vårens marknadsmeddelande behövdes ett regeringsbeslut senast 31 augusti i år för att inte riskera att tillståndstaket nås i Clab. Även om regeringen nu har fattat ett utbrutet beslut kvarstår en risk att mellanlagret blir fullt innan alla tillstånd är på plats.
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter
Det jag inte förstår är hur vissa människor idag anser att de har rätt att lämpa över mängder med radioaktivt livsfarligt avfall på de nästkommande generationer som ska bebo den här planeten i 100.000+ år!martinot skrev:.../ Däremot så har MPs hållning som hårdnackade anti-kärnkraftsmotståndare bestått på ett närmast religiöst sätt (tyvärr). Även på bekostnad av miljön och klimatet (tyvärr).
Om det kommer en dag då det visar sig att slutförvaret börjat läcka – kommer ni vara där och hjälpa till då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter
Det finns redan en tråd för diskussioner om kärnkraften. Kan ni inte hållas där? Misstänker starkt att allt som sagts i den här tråden om kärnkraft redan sagts i den andra redan, säkert flera gånger.
Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter
Utan att lägga några värderingar kring för eller emot kärnkraft, men premissen för slutförvaren är att de måste vara säkra även om de börjar läcka (t.ex. på så pass djup, vattenströmmar i berggrunden ska inte kunna föra radioaktiva ämnen åt "fel" håll etc).SwedishAdvocate skrev:Det jag inte förstår är hur vissa människor idag anser att de har rätt att lämpa över mängder med radioaktivt livsfarligt avfall på de nästkommande generationer som ska bebo den här planeten i 100.000+ år!
Om det kommer en dag då det visar sig att slutförvaret börjat läcka – kommer ni vara där och hjälpa till då?
Jag håller dock med om att ganska mycket kan hända på 100000 år, människorna (om det finns några) då kanske blir jätteglada över och hitta massa fint radioaktivt avfall nergrävt. Eller så blir det en katastrof...
Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter
Håller med nu behövs det en moderator som städar upp trådarna.Jerker skrev:Det finns redan en tråd för diskussioner om kärnkraften. Kan ni inte hållas där? Misstänker starkt att allt som sagts i den här tråden om kärnkraft redan sagts i den andra redan, säkert flera gånger.
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter
Men behövs det verkligen?LarsL skrev:Håller med nu behövs det en moderator som städar upp trådarna.
Kan man inte bara ta tillbaka tråden 'on topic' om man vill fortsätta diskutera king "Diesel kostar nu 18.22 kr per liter" i den här tråden?...
Eller så kan man väl bryta ut något som man är särskilt intresserad av och fortsätta med det i en ny tråd. Eller i en annan existerande tråd.
På så sätt kan vi själva moderera diskussionen så slipper Tibor eller vem det nu är som är ansvarig för just den här tråden. Det är ju trots allt lördageftermiddag och folk kanske hellre vill göra andra saker...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter
FEDs/ECBs/Med flera centralbankers valutapolitik skall man inte glömma hellerMWall skrev:Tyskland driver ju priset då de är en så stor marknad.12man skrev:Även Frankrike har höga elpriser nu, högre än Tysklands, även Belgiens, bägge med mycket kärnkraft
https://www.epexspot.com/en/market-data
MVH
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter
Okej. Jag startar en ny tråd och fortsätter diskussionen kring att få upp kompetens till Norrland.SwedishAdvocate skrev:Men behövs det verkligen?LarsL skrev:Håller med nu behövs det en moderator som städar upp trådarna.
Kan man inte bara ta tillbaka tråden 'on topic' om man vill fortsätta diskutera king "Diesel kostar nu 18.22 kr per liter" i den här tråden?...
Eller så kan man väl bryta ut något som man är särskilt intresserad av och fortsätta med det i en ny tråd. Eller i en annan existerande tråd.
På så sätt kan vi själva moderera diskussionen så slipper Tibor eller vem det nu är som är ansvarig för just den här tråden. Det är ju trots allt lördageftermiddag och folk kanske hellre vill göra andra saker...
Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter
Skrattar hela vägen till free SuC for life. Planerar redan för Island i maj, Österrike i juni samt UK i juli. Kan även bli kanarieöarna i december, får ladda på Lidl då.TiborBlomhall skrev:Diesel kostar nu 18.22 kr per liter
Skrattar hela vägen till laddboxen
Diesel kostade 18.50 NOK i norra Norge för två månader sedan. Uppe i 20 NOK nu?
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart