Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Inlägg av Zalman3 »

På fredagen höjde de ledande kedjorna dieselpriset med ytterligare 15 öre till rekordhöga 18:22 kronor litern
Putin är med och höjer priset på gas och olja.
Det medför också höjda elpriser.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Inlägg av dd88 »

Låter värre än vad det är, en full tank kostar runt en hundring mer än i våras.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Inlägg av Teslaspolen »

Kommer inte ihåg om han körde bensin eller diesel tidigare, men på måndag hämtar far min ut en Hyundai Kona 2020. Han provkörde min Ioniq i vintras och blev fast direkt över idén med elbil men avvaktade pga priset på elbilar med räckvidd att tala om. Men han har varit en sådan där som alltid vill tanka där det var som "billigast" och alltid höll koll på priserna vid mackarna han passerade.

I och med de stigande bränslepriserna på den senaste tiden så fick han dock rejält med fart. :D Tror det gick på ca en/två månaders tid mellan upptäckten av bilmodellen till provkörning och köpbeslut.

---

Går ofta att räkna hem en helt ny elbil på leasing nu om man räknar emot bränslekostnader. Mer synd om dom som inte kan ladda hemma och blir drabbade.
Jo jag vet Zalman att du kör Tesla ändå, men åker man färre mil om året och kanske en lite striktare budget, även på leasing så blir det desto tråkigare.

När når vi 20 Kr/litern?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Inlägg av Zalman3 »

Putin stryper gaskranen för att tvinga fram Nord Stream 2.

Reports in the media that natural gas prices in the U.K. have more than quadrupled over the last year to highs of 180p per therm from around 40p per therm this time last year are making headlines.

However, natural gas — and energy prices, broadly — have been rising strongly. This has been the case, not just in the U.K. but across Europe for much of this year.

Another less talked about contributor is the failure of Russia to supply more than its minimum contractual requirements to the European market for some months. The move is widely seen as the Russian authorities trying to apply pressure on Europe for the approval of the Nord Stream 2 gas pipeline.

Steel impact
The U.K.’s second-biggest steel producer, British Steel, is quoted by the Financial Times as saying that the U.K.’s power prices are spiraling out of control.

The company is on variable electricity prices. British Steel has warned it could have to close production in the face of unprecedented price increases.

Electricity costs can represent up to 20% of the cost of converting basic raw materials into steel. The company is quoted as saying it is facing a maximum price at peak times of up to £2,500 per MWh.

Meanwhile, it saw an average of £50 per MWh in April.

Spot prices in excess of £1,000 per month MWh are becoming increasingly common this month after wholesale prices in the U.K. rose dramatically.

With winter approaching, the situation is likely to get much worse before it gets better
https://oilprice.com/Latest-Energy-News ... rices.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
Putin stryper gaskranen för att tvinga fram Nord Stream 2.

Reports in the media that natural gas prices in the U.K. have more than quadrupled over the last year to highs of 180p per therm from around 40p per therm this time last year are making headlines.

However, natural gas — and energy prices, broadly — have been rising strongly. This has been the case, not just in the U.K. but across Europe for much of this year.

Another less talked about contributor is the failure of Russia to supply more than its minimum contractual requirements to the European market for some months. The move is widely seen as the Russian authorities trying to apply pressure on Europe for the approval of the Nord Stream 2 gas pipeline.

Steel impact
The U.K.’s second-biggest steel producer, British Steel, is quoted by the Financial Times as saying that the U.K.’s power prices are spiraling out of control.

The company is on variable electricity prices. British Steel has warned it could have to close production in the face of unprecedented price increases.

Electricity costs can represent up to 20% of the cost of converting basic raw materials into steel. The company is quoted as saying it is facing a maximum price at peak times of up to £2,500 per MWh.

Meanwhile, it saw an average of £50 per MWh in April.

Spot prices in excess of £1,000 per month MWh are becoming increasingly common this month after wholesale prices in the U.K. rose dramatically.

With winter approaching, the situation is likely to get much worse before it gets better
https://oilprice.com/Latest-Energy-News ... rices.html
Naturgasen; en varg i fårakläder. Känns ren och fin jämfört med kolet, men det är som en drog länder blir beroende av. Och vem sitter på den mesta av produktionen?

Men nu ska du kanske inte spåra ur din egna tråd direkt. Det handlar alltså om bränslet till bilar i första hand.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Inlägg av Zalman3 »


The company is quoted as saying it is facing a maximum price at peak times of up to £2,500 per MWh.
Pristoppar på 2.500pund!
Det blir 29.60kr per kWh!

Batterilagring tjänas snabbt igen!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Inlägg av MWall »

Det gör inte så stor skillnad på ekonomin. Kör du 2000 mil per år och bilen drar 0,7 liter per mil så är det 1400 liter du ska tanka. Varje krona per liter ger då en dryg hundring i månaden i skillnad. Så en ökning från "billiga" 13:-/liter till "dyra" 18:-/liter ger en skillnad på 5-600:-/månaden för de flesta. Det kan låta som mycket pengar men en ny Model S kostar i storleksordningen 15-20 tusen i månaden om man köper den privat.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Inlägg av EnTraktor »

Naturgaspriserna har gått upp 500% i Europa i år!!! 7 elbolag har gått omkull i UK på 7 veckor. Elpriserna är skyhöga även under storm när vindkraften levererar för fullt. Bli inte förvånad om du laddar Teslan för 4-6 kr/kWh hemma om några veckor. Det är inga höga odds på att vissa i Europa kommer frysa i vinter.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Inlägg av MWall »

EnTraktor skrev:
Naturgaspriserna har gått upp 500% i Europa i år!!! 7 elbolag har gått omkull i UK på 7 veckor. Elpriserna är skyhöga även under storm när vindkraften levererar för fullt. Det är inga höga odds på att vissa i Europa kommer frysa i vinter.

Var svinbra idé av Tyskland att snabbavveckla sin kärnkraft och göra sig beroende av Putin... Energiewende = Energielände.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Inlägg av NiklasTesla »

Älskar att åka elbil lite extra mkt just nu <3 <3 <3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Inlägg av HelectriC »

NiklasTesla skrev:
Älskar att åka elbil lite extra mkt just nu <3 <3 <3
Även att ladda elbil har blivit dyrt. Jag betalar nu ca 2.5kr/kWh för ström hemma! Inte så dyrt som diesel, men betydligt mer än förra året.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Inlägg av NiklasTesla »

HelectriC skrev:
NiklasTesla skrev:
Älskar att åka elbil lite extra mkt just nu <3 <3 <3
Även att ladda elbil har blivit dyrt. Jag betalar nu ca 2.5kr/kWh för ström hemma! Inte så dyrt som diesel, men betydligt mer än förra året.
Laddar nästan bara bilen på ställen där el är gratis (typ Lidl) samt har solceller på sommarhuset (energiklass A) så bryr mig inte så mycket om högt elpris (låter bara bli att ladda bilen i sommarhuset när Spotpriset är högt).

MVH
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Inlägg av HelectriC »

NiklasTesla skrev:
HelectriC skrev:
NiklasTesla skrev:
Älskar att åka elbil lite extra mkt just nu <3 <3 <3
Även att ladda elbil har blivit dyrt. Jag betalar nu ca 2.5kr/kWh för ström hemma! Inte så dyrt som diesel, men betydligt mer än förra året.
Laddar nästan bara bilen på ställen där el är gratis (typ Lidl) samt har solceller på sommarhuset (energiklass A) så bryr mig inte så mycket om högt elpris (låter bara bli att ladda bilen i sommarhuset när Spotpriset är högt).

MVH
Finns i stort sett inga gratisladdare kvar i Norge och Lidl har vi inte heller i detta land. Tror det er lite naivt att tro att gratisladdning är vägen att gå för den stora massan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
NiklasTesla skrev:
HelectriC skrev:
NiklasTesla skrev:
Älskar att åka elbil lite extra mkt just nu <3 <3 <3
Även att ladda elbil har blivit dyrt. Jag betalar nu ca 2.5kr/kWh för ström hemma! Inte så dyrt som diesel, men betydligt mer än förra året.
Laddar nästan bara bilen på ställen där el är gratis (typ Lidl) samt har solceller på sommarhuset (energiklass A) så bryr mig inte så mycket om högt elpris (låter bara bli att ladda bilen i sommarhuset när Spotpriset är högt).

MVH
Finns i stort sett inga gratisladdare kvar i Norge och Lidl har vi inte heller i detta land. Tror det er lite naivt att tro att gratisladdning är vägen att gå för den stora massan.

Ja, gratisladdning är dödsdömt med stigande efterfrågan och höjda elpriser.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Inlägg av NiklasTesla »

HelectriC skrev:
NiklasTesla skrev:
HelectriC skrev:
NiklasTesla skrev:
Älskar att åka elbil lite extra mkt just nu <3 <3 <3
Även att ladda elbil har blivit dyrt. Jag betalar nu ca 2.5kr/kWh för ström hemma! Inte så dyrt som diesel, men betydligt mer än förra året.
Laddar nästan bara bilen på ställen där el är gratis (typ Lidl) samt har solceller på sommarhuset (energiklass A) så bryr mig inte så mycket om högt elpris (låter bara bli att ladda bilen i sommarhuset när Spotpriset är högt).

MVH
Finns i stort sett inga gratisladdare kvar i Norge och Lidl har vi inte heller i detta land. Tror det er lite naivt att tro att gratisladdning är vägen att gå för den stora massan.
Vi får se, vi får se... Framtiden är inte skriven ännu men det vi gör idag påverkar utgång som jag ser på saken.

Circle K har ju nu också börjat med gratis laddning likt Lidl och Teslas destinationsladdare mfl.

Billiga och hållbara transporter är lösningen för en bättre framtid/fredligare värld som jag ser det samt MVH
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Inlägg av fth »

NiklasTesla skrev:
Circle K har ju nu också börjat med gratis laddning likt Lidl och Teslas destinationsladdare mfl.
Det är inte tanken att detta skall vara gratis, det är bara nu under utrullningen som dom ännu inte börjat ta betalt.

Du kan lugnt räkna med att dom kommer att ta rejält betalt per kWh när allt är på plats ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Inlägg av Mickep »

Troligtvis så kommer priset på energin att öka (troligtvis så det kommer nära bensinpriset per mil för några år sedan, när bensinupproret startade). Det kommer vara på gränsen till att folk börjar klaga, men sedan knyter näven i fickan). 10 kr per mil tror jag. (priset på elbilarna kommer då vara i nivån medåtidens bilar). Företagen vet var folks smärtpunkter går och de försöker hela tiden närma sig den.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Inlägg av Teslaspolen »

fth skrev:
NiklasTesla skrev:
Circle K har ju nu också börjat med gratis laddning likt Lidl och Teslas destinationsladdare mfl.
Det är inte tanken att detta skall vara gratis, det är bara nu under utrullningen som dom ännu inte börjat ta betalt.

Du kan lugnt räkna med att dom kommer att ta rejält betalt per kWh när allt är på plats ;)

/fth
Det är självklart att det kommer att kosta i framtiden. I Dalarna rullade dom ut Sveriges kanske bästa laddnätverk, utanför Tesla, 2015-2016. Det var gratis att ladda mellan Särna och Borlänge, Malung och Svärdsjö.

I Falun rullade dom ut röda mattan när vi kom med Leaf. Gratis både AC och DC laddning, och dessutom gratis parkering när man laddade, mitt i centrum.

Allt det är borta, nu får man betala för sig. Men det är ju knappast något kontroversiellt med det tycker jag.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Inlägg av fth »

Teslaspolen skrev:
Allt det är borta, nu får man betala för sig. Men det är ju knappast något kontroversiellt med det tycker jag.
Nej, inte alls, man kan förstås ha åsikter om prisnivåer hos vissa operatörer (host Ionity), men att man skall betala för sig är självklart.

"Gratis"-laddning kommer säkert fortsätta finnas på vissa ställen typ som en "bonus" hos köpcentrum, restauranger etc., men snabbladdning längs stora vägar kommer nog aldrig vara gratis igen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Inlägg av Fredrik j »

I regel är ingenting gratis. Iallafall inte i längden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Finns i stort sett inga gratisladdare kvar i Norge och Lidl har vi inte heller i detta land. Tror det er lite naivt att tro att gratisladdning är vägen att gå för den stora massan.
Nej, gratis laddning är inget att satsa på. De få gratisstolparna som finns kvar, och det är inte många, är permanent upptagna av laddhybrider. Det var länge sen jag såg en gratis laddplats som var ledig.
Hade jag varit beroende av dessa laddstolpar hade jag garanterat inte kört elbil. Och jag antar att deras dagar är räknade. Folk är ju snåla och vill ladda gratis, än mer nu med de höga elpriserna. Samtidigt ökar antalet laddbara bilar hela tiden, men antalet laddare gör inte det i samma utsträckning. Trycket ökar alltså nåt enormt. Det blir ju orimligt dyrt för den som driver en sådan laddstolpe om den ska fortsatt vara gratis.
Nej, det var trevligt så länge det varade. Men tiden med gratisladdning går nog mot sitt slut. Det är bara inse.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Inlägg av zyax »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Finns i stort sett inga gratisladdare kvar i Norge och Lidl har vi inte heller i detta land. Tror det er lite naivt att tro att gratisladdning är vägen att gå för den stora massan.
Nej, gratis laddning är inget att satsa på. De få gratisstolparna som finns kvar, och det är inte många, är permanent upptagna av laddhybrider. Det var länge sen jag såg en gratis laddplats som var ledig.
Hade jag varit beroende av dessa laddstolpar hade jag garanterat inte kört elbil. Och jag antar att deras dagar är räknade. Folk är ju snåla och vill ladda gratis, än mer nu med de höga elpriserna. Samtidigt ökar antalet laddbara bilar hela tiden, men antalet laddare gör inte det i samma utsträckning. Trycket ökar alltså nåt enormt. Det blir ju orimligt dyrt för den som driver en sådan laddstolpe om den ska fortsatt vara gratis.
Nej, det var trevligt så länge det varade. Men tiden med gratisladdning går nog mot sitt slut. Det är bara inse.
Om de som laddar handlar på Lidl är det inte orimligt dyrt, de kan dra kunder på det sättet. Om de som här har solceller på taket och folk som handlar en del när de laddar så kommer de vara kvar. Antar att vi får något system som kvittar laddningen mot betalning i butiken om det missbrukas för mycket dock.

En normal bil som står 20-30 minuter utanför Lidl handlar för bra mycket mer än elen kostar även om den kostar 2kr. PÅ den tiden får man inte in mycket i el i bilen. Investeringskostnaden på miljonen kan säkert räknas av på goodwill-kontot, men att det skulle vara en förlustaffär tror jag inte på. Jag åker till Lidl och handlar extra för att de har solceller och elbilsladdning, men jag laddar i princip aldrig där.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Inlägg av mati »

Nu är det ju inte heller så att alla Lidl-butiker ens erbjuder laddning. Vad jag vet så finns det ingen Lidl häromkring som gör det. Och alla handlar inte hos Lidl heller. Det är möjligt att Lidl på något vis kan räkna hem investeringen, eller så är det av ideologiska skäl att de bjuder på elbilsladdning. Oavsett vilket så är det ingen generell lösning, det känns mer som ett specialfall. Ungefär som att ha en gammal Model S med fri SuC. Det är heller inget som fungerar för den breda massan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Inlägg av MWall »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Finns i stort sett inga gratisladdare kvar i Norge och Lidl har vi inte heller i detta land. Tror det er lite naivt att tro att gratisladdning är vägen att gå för den stora massan.
Nej, gratis laddning är inget att satsa på. De få gratisstolparna som finns kvar, och det är inte många, är permanent upptagna av laddhybrider. Det var länge sen jag såg en gratis laddplats som var ledig.
Hade jag varit beroende av dessa laddstolpar hade jag garanterat inte kört elbil. Och jag antar att deras dagar är räknade. Folk är ju snåla och vill ladda gratis, än mer nu med de höga elpriserna. Samtidigt ökar antalet laddbara bilar hela tiden, men antalet laddare gör inte det i samma utsträckning. Trycket ökar alltså nåt enormt. Det blir ju orimligt dyrt för den som driver en sådan laddstolpe om den ska fortsatt vara gratis.
Nej, det var trevligt så länge det varade. Men tiden med gratisladdning går nog mot sitt slut. Det är bara inse.

Jag läser om kraftigt höjda elpriser lite här och där men vad är det som gäller?

https://www.nordpoolgroup.com/

För några dagar sen peakade rörliga priset på lite drygt 1:-/kWh (1 EUR = 10,14 SEK). Det är väl inte så jäkla mycket att bråka om egentligen?

Hittade historik här: https://www.7hkraft.se/att-kopa-el/hist ... -elpriser/
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Diesel kostar nu 18.22 kr per liter

Inlägg av EnTraktor »

MWall skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Finns i stort sett inga gratisladdare kvar i Norge och Lidl har vi inte heller i detta land. Tror det er lite naivt att tro att gratisladdning är vägen att gå för den stora massan.
Nej, gratis laddning är inget att satsa på. De få gratisstolparna som finns kvar, och det är inte många, är permanent upptagna av laddhybrider. Det var länge sen jag såg en gratis laddplats som var ledig.
Hade jag varit beroende av dessa laddstolpar hade jag garanterat inte kört elbil. Och jag antar att deras dagar är räknade. Folk är ju snåla och vill ladda gratis, än mer nu med de höga elpriserna. Samtidigt ökar antalet laddbara bilar hela tiden, men antalet laddare gör inte det i samma utsträckning. Trycket ökar alltså nåt enormt. Det blir ju orimligt dyrt för den som driver en sådan laddstolpe om den ska fortsatt vara gratis.
Nej, det var trevligt så länge det varade. Men tiden med gratisladdning går nog mot sitt slut. Det är bara inse.

Jag läser om kraftigt höjda elpriser lite här och där men vad är det som gäller?

https://www.nordpoolgroup.com/

För några dagar sen peakade rörliga priset på lite drygt 1:-/kWh (1 EUR = 10,14 SEK). Det är väl inte så jäkla mycket att bråka om egentligen?

Hittade historik här: https://www.7hkraft.se/att-kopa-el/hist ... -elpriser/
Elpriset (före överföring och skatter och moms) var så sent som i förrgår runt 2kr/kWh och har peakat på ca 2,50 kr/kWh. Oavsett om det är 2 eller 2,50 kr/kWh, så är det ca 300-600% högre än normalt elpris. Så ja, Europas konsumenter kommer bråka och vissa kommer frysa under vintern.

Bild
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Skriv svar