Norra Norrland is tha shit??

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
taliz skrev:
Remuz skrev:
Mickep skrev:
En fördel kan vara att företag slipper "hoppjeker" och istället får de som stannar på jobbet längre.(och är mer lojala)
Jag har aldrig förstått den där inställningen. Det är bara ett jobb. Om man tror att arbetsgivaren känner lojalitet utöver det som stipuleras i regler så gissar jag att man har fel. Företagets mål är att maximera vinst. Det är klart lättare när man slipper lära upp nya som måste in på nya lönenivåer, men det är få riktigt duktiga personer som är nöjda med sina 1% I löneutveckling. De man får kvar är de som är bekväma (dessa kan såklart vara duktiga också, men gissningsvis med något mindre driv)
Ja det är nog väldigt få som stannar kvar på samma position med fortsatt driv år efter år. Efter några år tröttar det flesta och allt blir bara rutin, man utvecklas inte.
Vill man det måste man i många fall byta jobb. Inte sällan krävs det då att man också byter arbetsgivare för att (noterbart) få upp lönen.
Och det är det som är största fördelen med Fjollträsk, det finns gott om olika arbetsgivare inom samma bransch.
Jag flyttade eftersom det enda företaget med "rätt" inriktning i Sundsvall var mina föräldrars företag!
En kompis flyttade nyligen (55+) ned eftersom han redan jobbat hos de tre arbetsgivare på orten som passade hans kompetens.
Ja, därför jag en gång i tiden flyttade till Stockholm. Men här i sydvästra Skåne har vi nära till Köpenhamn.
Med de växelkurser som gällt senaste åren är det mkt fördelaktigt att arbeta där.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av Robertrimmevik »

MWall skrev:
Robertrimmevik skrev:
taliz skrev:
Robertrimmevik skrev:
Vi kan nästan slå fast att rent vädermässigt så verkar norra Norrland vinna matchen då de flesta här som bor i södra Sverige hellre verkar vilja bo i södra Europa och de som bor här uppe gillar sitt klimat. Men det är ju bara en liten del av ekvationen. Anser att utbud och service är än viktigare.
Sen tycker jag personligen att det sämsta med att bo här är just avståndet ner till södra Sverige och kontinenten. Men det kanske spelar mindre roll om man tagit steget och flyttat från andra sidan jordklotet.

Fast med elbil blir man lite mer social för då stannar man och laddar hos släkt och vänner på vägen ner och sover över. Det gäller att vårda sina vänner. ;)
Låter mer som att det finns många, oavsett var man bor i Sverige, som ogillar klimatet.
Inte särskilt förvånande.
Det är betydligt fler som flyttar söderut än mot norr, det om något säger vad folk söker.
Tror att du blandar ihop avfolkningen i glesbygden med flytten söderut. Det är nog bra många som flyttar norrut till Stockholm också. De stora avstånden till de större städerna i Norrland gör det ännu svårare för glesbygden där.

De flesta flyttlassen går till regionala centrum. Städer som Karlstad, Kristianstad, Linköping, Umeå, Växjö... Väldigt få flyttar till Stockholm. De har faktiskt en nettoutflyttning numera. Allt på grund av bostadsbristen där som gör att bara vissa har råd. Förorterna som tidigare försedde stadens mindre bemedlade med bostäder är numera populära hos unga killar som springer runt och skjuter varandra så de känns väl inte lika inbjudande. Då är det kanske mer lockande att bo i ett "bra" område i en mindre stad än i ett så kallat "utsatt område" i en större stad.
Stämmer bra, men det har vänt ganska nyligen. Så ur den synvinkeln ser det ljust ut för Skellefteå. Mo i rana däremot kan nog vara i minsta laget.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av Robertrimmevik »

LarsL skrev:
Numera är ju landsbygd inget hinder. Internet och elbilar har ju tagit bort de flesta nackdelarna åtminstone för personer i min ålder som inte kräver fysisk kontakt med en massa människor. Med internet kan jag jobba vart som helst och köpa allt jag vill ha. Elbilen gör att det inte kostar skjortan om man har 3-4 mil till en mataffär heller. Egentligen borde jag utnyttja det mer och flytta längre ut till billigare/större hus och längre avstånd till grannar. Men bra för barnen att kunna gå eller cykla till skolorna.
Jag är inne på samma linje men det är nog en väldigt liten del av befolkningen som ser dessa fördelar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av Jerker »

Robertrimmevik skrev:
LarsL skrev:
Numera är ju landsbygd inget hinder. Internet och elbilar har ju tagit bort de flesta nackdelarna åtminstone för personer i min ålder som inte kräver fysisk kontakt med en massa människor. Med internet kan jag jobba vart som helst och köpa allt jag vill ha. Elbilen gör att det inte kostar skjortan om man har 3-4 mil till en mataffär heller. Egentligen borde jag utnyttja det mer och flytta längre ut till billigare/större hus och längre avstånd till grannar. Men bra för barnen att kunna gå eller cykla till skolorna.
Jag är inne på samma linje men det är nog en väldigt liten del av befolkningen som ser dessa fördelar.
Det är så som även jag tänker. Vi bor redan på landet, i närhet till större städer, men planerar att bo ännu längre ut på landet. Det är ett sätt att sänka boendekostnaderna eftersom hus i glesbygd är billiga. Att sälja ett hus i ett mer attraktivt läge, ett hus som man har förädlat genom egenhändig renovering till låg kostnad, och sen köpa ett billigt hus i ett mindre attraktivt läge är en bra pensionsförsäkring. Jag närmar mig 60, så jag har börjat att tänka så.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av MWall »

Robertrimmevik skrev:
MWall skrev:
Robertrimmevik skrev:
taliz skrev:
Robertrimmevik skrev:
Vi kan nästan slå fast att rent vädermässigt så verkar norra Norrland vinna matchen då de flesta här som bor i södra Sverige hellre verkar vilja bo i södra Europa och de som bor här uppe gillar sitt klimat. Men det är ju bara en liten del av ekvationen. Anser att utbud och service är än viktigare.
Sen tycker jag personligen att det sämsta med att bo här är just avståndet ner till södra Sverige och kontinenten. Men det kanske spelar mindre roll om man tagit steget och flyttat från andra sidan jordklotet.

Fast med elbil blir man lite mer social för då stannar man och laddar hos släkt och vänner på vägen ner och sover över. Det gäller att vårda sina vänner. ;)
Låter mer som att det finns många, oavsett var man bor i Sverige, som ogillar klimatet.
Inte särskilt förvånande.
Det är betydligt fler som flyttar söderut än mot norr, det om något säger vad folk söker.
Tror att du blandar ihop avfolkningen i glesbygden med flytten söderut. Det är nog bra många som flyttar norrut till Stockholm också. De stora avstånden till de större städerna i Norrland gör det ännu svårare för glesbygden där.

De flesta flyttlassen går till regionala centrum. Städer som Karlstad, Kristianstad, Linköping, Umeå, Växjö... Väldigt få flyttar till Stockholm. De har faktiskt en nettoutflyttning numera. Allt på grund av bostadsbristen där som gör att bara vissa har råd. Förorterna som tidigare försedde stadens mindre bemedlade med bostäder är numera populära hos unga killar som springer runt och skjuter varandra så de känns väl inte lika inbjudande. Då är det kanske mer lockande att bo i ett "bra" område i en mindre stad än i ett så kallat "utsatt område" i en större stad.
Stämmer bra, men det har vänt ganska nyligen. Så ur den synvinkeln ser det ljust ut för Skellefteå. Mo i rana däremot kan nog vara i minsta laget.
Ja det är en fascinerande utveckling för mig som så länge hört om inflyttningen till Stockholm som närmast en naturlag. Får se hur länge trenden håller i sig. Kan det vara nu i och med pandemin och digitaliseringen som drömmen om den stora staden dog lite?
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av CrazyGang »

Nästa år går flyttlasset från Stockholm till Östersund. Aldrig bott norr om huvudstaden - blir grymt det här!

Ser fram emot:
- fjäll och natur
- riktig vinter
- frisk luft
- trevliga människor
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av mikebike »

Snyggt, men inte fan skulle jag vilja bo här. :lol:
20210927_114824.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
cpt_rb
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 jan 2020 13:48

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av cpt_rb »

mikebike skrev:
Snyggt, men inte fan skulle jag vilja bo här. :lol:
Alla dagar i veckan jämfört med det här :D ;)
1907624-rok-fran-bilen-avgaser-gratis-fotona.jpg
M3 LR -20, okrokad
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av mikebike »

cpt_rb skrev:
mikebike skrev:
Snyggt, men inte fan skulle jag vilja bo här. :lol:
Alla dagar i veckan jämfört med det här :D ;)
1907624-rok-fran-bilen-avgaser-gratis-fotona.jpg
Jag vill inte bo där heller. Jag vill bo på landet i Västra Götaland eller Halland.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av Fredrik j »

cpt_rb skrev:
mikebike skrev:
Snyggt, men inte fan skulle jag vilja bo här. :lol:
Alla dagar i veckan jämfört med det här :D ;)
1907624-rok-fran-bilen-avgaser-gratis-fotona.jpg
Kanske finns det något mitt i mellan?

Kommer precis hem från en dryg veckas älgjakt i norrbotten och visst är det vackert men tveksamt om jag skulle vilja bo där när mörkret lägger sig och det är 10mil till allting.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av fth »

cpt_rb skrev:
Alla dagar i veckan jämfört med det här :D ;)
Jag har bott 35 år i Stockholm och tillbringat max en halvtimme totalt i den där miljön.

Jag har däremot dagligen vyer som denna när jag går ut med hunden:
chapman.jpg
Det finns många fördomar om både Norrland och Stockholm, men som vanligt så stämmer fördomar oftast rätt dåligt med verkligheten. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av MWall »

Hit hade vi tänkt flytta. Eller åtminstone vara här på somrarna och i Spanien på vintrarna. (Är inte så glad i hetta heller så vill nog inte vara där när det är 40 grader varmt.)
DSC01832_webb.jpg
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av MWall »

fth skrev:
cpt_rb skrev:
Alla dagar i veckan jämfört med det här :D ;)
Jag har bott 35 år i Stockholm och tillbringat max en halvtimme totalt i den där miljön.

Jag har däremot dagligen vyer som denna när jag går ut med hunden:


Det finns många fördomar om både Norrland och Stockholm, men som vanligt så stämmer fördomar oftast rätt dåligt med verkligheten. ;)

/fth
Ja, för en handfull så är Stockholm det där. För majoriteten ser det ut så här. ;)
förort (1).jpg
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av Robertrimmevik »

Intressanta åsikter och konstateranden. Jag sammanfattar det som att ett batteribälte här uppe kan komma att lyckas bra ur ett personalperspektiv.
Storstäderna verkar ha förlorat lite av sin dragningskraft och de som skyr Norrland verkar helst vilja hamna på någon solkust på sikt.
Tycker mig kunna se genom tråden att det är ett ganska svagt försvar av storstäders förträfflighet att leva och bo i.

Vi är en ganska brokig skara här på forumet och jag tror vi representerar mångt och mycket av människors åsikter. Det mest gemensamma vi har är nog att vi törs testa något nytt. Någon nämnde något om att byta jobb och ha driv. Kanske är det just de som flyttar och driver på utvecklingen på något mindre orter och att det blir de bekväma som blir kvar i storstäderna istället. ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av Jerker »

Storstäder kan vara kul ett par dagar, gå på museer och teatrar, annars vill jag inte vara där. Och allt är ju relativt. När man säger att en stad är vacker så är det ju i jämförelse med andra städer. Jag tycker att städer snarare är fula i olika grader. Den fria naturen är vacker.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Ja, för en handfull så är Stockholm det där. För majoriteten ser det ut så här. ;)
Nja, det där är återigen en fördom, majoriteten av invånarna i Stockholm bor inte alls så där.

Runt 40% av invånarna i Stockholms stad bor i innerstaden, den ser inte ut så där någonstans vad jag vet.

Övriga Stockholm består av alla möjliga former av boenden, allt från betongområden med hyreskaserner liknande din bild, till vräkiga villaområden i närförort.

Din bild representerar snarare en ganska liten minoritet av boenden i Stockholm.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
cpt_rb
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 jan 2020 13:48

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av cpt_rb »

fth skrev:
Det finns många fördomar om både Norrland och Stockholm, men som vanligt så stämmer fördomar oftast rätt dåligt med verkligheten. ;)

/fth
Instämmer helt.
M3 LR -20, okrokad
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av Erxon »

När vi för 2 år sedan flyttade från ett hus på 234 m2 var jag ett kort ögonblick inne på att flytta till "vår" stad Uppsala och lägenhet.
Men insåg att man skulle bli av med garage och bi-ytorna, så det blev ett nybyggt hus där bottenplattan på garage/carport är marginellt mindre än husets bottenplatta.

Skulle inte heller ha något emot att flytta lite längre norrut så vi skulle komma närmare stugan i Lofsdalen, men just nu är det inte möjligt pga av våra arbeten som inte är rena "jobba-hemma jobb"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av taliz »

fth skrev:
cpt_rb skrev:
Alla dagar i veckan jämfört med det här :D ;)
Jag har bott 35 år i Stockholm och tillbringat max en halvtimme totalt i den där miljön.

Jag har däremot dagligen vyer som denna när jag går ut med hunden:
chapman.jpg
Det finns många fördomar om både Norrland och Stockholm, men som vanligt så stämmer fördomar oftast rätt dåligt med verkligheten. ;)

/fth
Stockholm är jäkligt fint. Saknar särskilt lunchpromenader och cykelturer runt Djurgården, Brunnsviken och Lidingö.
Men gamla stan är hemskt med allt trafikbuller…

Har aldrig suttit i bilkö heller(well, säkert i taxi nån gång…). Rullade runt på två hjul, var inte så dumt när man slank förbi köerna och parkering var gratis. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av Bjelke »

Bott på Scandic i Alvik några gånger i samband med träffarna på brostugan och båda dom områdena
är riktigt trevliga och det finns ju sjukt många såna i Stockholm :)
Tycker vi upptäcker nya såna varenda gång vi är i krokarna fast jag är uppvuxen i stan :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av jpetters »

Någon nämnde ju alperna, så får väl bidra med utsikten från min trädgård. 25 mil till Milano, 38 mil till Medelhavet, 30 mil till München, 2000 höjdmeter skidåkning 1h. Kan också rekommenderas. Tyvärr pratar dom Schweizertyska i byn....Bild
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av Fredrik j »

jpetters skrev:
Någon nämnde ju alperna, så får väl bidra med utsikten från min trädgård. 25 mil till Milano, 38 mil till Medelhavet, 30 mil till München, 2000 höjdmeter skidåkning 1h. Kan också rekommenderas. Tyvärr pratar dom Schweizertyska i byn....Bild
Bild
Har noterat att platsen är i det närmaste optimal. Schweizertyskan undantagen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av MWall »

jpetters skrev:
Någon nämnde ju alperna, så får väl bidra med utsikten från min trädgård. 25 mil till Milano, 38 mil till Medelhavet, 30 mil till München, 2000 höjdmeter skidåkning 1h. Kan också rekommenderas. Tyvärr pratar dom Schweizertyska i byn....Bild
Bild

Språket och även den väldigt konservativa kulturen är tyvärr lite av deal breakers. Tror det skulle vara enklare att finna sig tillrätta i Tyskland eller Österrike. Men det är egentligen bara en gissning. :)
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av point1 »

MWall skrev:
fth skrev:
cpt_rb skrev:
Alla dagar i veckan jämfört med det här :D ;)
Jag har bott 35 år i Stockholm och tillbringat max en halvtimme totalt i den där miljön.

Jag har däremot dagligen vyer som denna när jag går ut med hunden:


Det finns många fördomar om både Norrland och Stockholm, men som vanligt så stämmer fördomar oftast rätt dåligt med verkligheten. ;)

/fth
Ja, för en handfull så är Stockholm det där. För majoriteten ser det ut så här. ;)
Äh du skulle se resten av landet, prova ladda Teslan vid SuC i Sundsvall eller Krokom? Det är så det ser ut i Norrland, överallt. Eller SuC i Löddeköpinge, så ser hela Skåne ut. Osv.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av bjornnilsson »

Änkeman från Stockholm med hjärtfel och handikappad son träffar mot alla odds kärleken i Örnsköldsvik, köper en ny Tesla som konsekvens och börjar pendla. Ungefär så är plotten. Vi gifte oss i somras och sedan dess har vi flyttat in i fin villa med utsikt över inloppet till Övik. Jag jobbar 100% remote, har stockholmsjobbet kvar och funderar på att hyra ut villan där nere.

Det är vackert häruppe runt höga kusten. Alla årstider. Människorna i affärerna är vänliga och grabben som går i särskolan får den uppmärksamhet han förtjänar. Det finns tid för varandra. Win-win på alla fronter. Norrland is tha shit for realz.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skriv svar