Norra Norrland is tha shit??

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av Robertrimmevik »

Fortsätter diskussionen kring det nya batteribältet från norra Norge och över kvarken.
Går det att få dit kompetensen eller är det bland annat för mycket vinter och mörker för att få folk att välja och bo där. Jag hävdar motsatsen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av mikebike »

Jag flyttade från Sundsvall till Stockholm och när jag går i pension flyttar jag ännu längre söderut. Det skulle krävas groteska lönelyft för att vi skulle flytta norrut. Även om det bara vore för 5 år.

Imorgon åker jag till Lappland och jagar. Norrland är bra i små doser. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
Jag flyttade från Sundsvall till Stockholm och när jag går i pension flyttar jag ännu längre söderut. Det skulle krävas groteska lönelyft för att vi skulle flytta norrut. Även om det bara vore för 5 år.

Imorgon åker jag till Lappland och jagar. Norrland är bra i små doser. ;)
Jo jag rör mig söderut också. Ljusdal -> Gävle -> Uppsala. Nästa flytt blir nog söderut också. Skåne eller Spanien känns mest aktuellt. Men det är nog 10-15 år bort. Barnen ska växa upp först och så vill jag inte flytta så långt bort medan mina föräldrar lever.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av Zalman3 »

Andra flyttar norrut.
En kompis i Stockholm flyttade från Stockholm till Skellefteå när ett barn på dagiset blev kidnappat.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av wheels »

Jag flyr Sverige på vintern för varmare breddgrader. Och med alla som arbetar hemifrån så borde det va en möjlighet för många
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av Vasp »

Personligen kan jag inte tänka mig att flytta söderut. Jag vill ha en riktigt vinter med snö, kyla och allt vad det innebär. I Norra Norrland får man riktiga vintrar och riktig sommar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av mikebike »

Vasp skrev:
Personligen kan jag inte tänka mig att flytta söderut. Jag vill ha en riktigt vinter med snö, kyla och allt vad det innebär. I Norra Norrland får man riktiga vintrar och riktig sommar.
Man kan åka norrut en vecka eller två och sedan räcker det.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av MWall »

Vasp skrev:
Personligen kan jag inte tänka mig att flytta söderut. Jag vill ha en riktigt vinter med snö, kyla och allt vad det innebär. I Norra Norrland får man riktiga vintrar och riktig sommar.
Jo jag håller med. Men proportionerna blir fel där uppe. Vintern är lååååång och sommaren är kort.

Jag skulle helst velat bo i alperna. Eller typ Pyrenéerna. Dagsljus året om, gott om snö, långa varma somrar.
benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av benke_berguv »

Tjusningen med att bo här uppe anser jag vara att det finns både sommar (vann solligan i år) och en distinkt vinter som gör att vi åker slalom flera dagar/veckan. Hellre kallt och snö än blött som det tenderar att bli söderut:)

Ang kompetens så tror jag inte det är några problem alls pga geografin. Tror mer att det är problem pga konkurrens från andra intressanta arbetsgivare.

//Lulebo.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av Jerker »

Jag har av och till närt en tanke att flytta norrut för att få bättre vintrar. Inte så att jag är intresserad av vintersporter, jag vill bara ha kyla och snö. Men det faller på att alla mina släktingar bor här nere och min son ända nere i Malmö. Dessutom vet jag inte om jag vill ha längre mörkerperiod.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av MWall »

benke_berguv skrev:
Tjusningen med att bo här uppe anser jag vara att det finns både sommar (vann solligan i år) och en distinkt vinter som gör att vi åker slalom flera dagar/veckan. Hellre kallt och snö än blött som det tenderar att bli söderut:)

Ang kompetens så tror jag inte det är några problem alls pga geografin. Tror mer att det är problem pga konkurrens från andra intressanta arbetsgivare.

//Lulebo.
Fast ni är ju dopade av att ni har typ midnattssol. Blir lite lättare att vinna solligan då. ;)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av BrooklynS »

Jag har en MC-säsong som sträcker sig från slutet av mars till början-mitten av oktober.

Sol-ligan vinner vi i stort sett varje år, trots att man bara mäter vissa tider.

Vi har 25 grader i havet om vi har tur, älvar och sjöar går också fint att bada i, en fantastisk vårvinter mellan februari och april och aldrig särskilt mörkt under vinterhalvåret pga snön. Dessutom nästan alltid bra väder.

Jag har svårt att förstå de där fördomarna om Norrbotten, att det skulle vara ”kallt” eller ”mörkt”. Det är ju tvärtom.
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av Fredrik j »

Behöver man verkligen kompetens på plats i fabriken i någon stor utsträckning? Är det inte en hyfsat automatiserad process att tillverka batterier?
Utveckling kan väl ske var som helst rent geografiskt?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Behöver man verkligen kompetens på plats i fabriken i någon stor utsträckning? Är det inte en hyfsat automatiserad process att tillverka batterier?
Utveckling kan väl ske var som helst rent geografiskt?
Northvolts Lab finns ju i Västerås.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Behöver man verkligen kompetens på plats i fabriken i någon stor utsträckning? Är det inte en hyfsat automatiserad process att tillverka batterier?
Utveckling kan väl ske var som helst rent geografiskt?
Northvolts Lab finns ju i Västerås.
Ja precis.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av jpetters »

MWall skrev:
Vasp skrev:
Personligen kan jag inte tänka mig att flytta söderut. Jag vill ha en riktigt vinter med snö, kyla och allt vad det innebär. I Norra Norrland får man riktiga vintrar och riktig sommar.
Jo jag håller med. Men proportionerna blir fel där uppe. Vintern är lååååång och sommaren är kort.

Jag skulle helst velat bo i alperna. Eller typ Pyrenéerna. Dagsljus året om, gott om snö, långa varma somrar.
Kan intyga att alperna är fantastiskt! Bor i Schweiz sedan 10 år och det är verkligen inte fel. Man kan åka längdskidor på förmiddagen och sen cykla i kortbyxor på eftermiddagen. I januari värmer solen som i april i Stockholm. Två månader längre sommar är Stockholm, verkligen inte fel.
Vill man ha ordentlig vinter åker man upp i bergen eller så stannar man på "låglandet" och njuter av vårtemperaturer.
Men visst är juli fantastiskt i Sverige, därom råder ingen tvekan.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av roder99 »

jpetters skrev:
MWall skrev:
Vasp skrev:
Personligen kan jag inte tänka mig att flytta söderut. Jag vill ha en riktigt vinter med snö, kyla och allt vad det innebär. I Norra Norrland får man riktiga vintrar och riktig sommar.
Jo jag håller med. Men proportionerna blir fel där uppe. Vintern är lååååång och sommaren är kort.

Jag skulle helst velat bo i alperna. Eller typ Pyrenéerna. Dagsljus året om, gott om snö, långa varma somrar.
Kan intyga att alperna är fantastiskt! Bor i Schweiz sedan 10 år och det är verkligen inte fel. Man kan åka längdskidor på förmiddagen och sen cykla i kortbyxor på eftermiddagen. I januari värmer solen som i april i Stockholm. Två månader längre sommar är Stockholm, verkligen inte fel.
Vill man ha ordentlig vinter åker man upp i bergen eller så stannar man på "låglandet" och njuter av vårtemperaturer.
Men visst är juli fantastiskt i Sverige, därom råder ingen tvekan.
Har ingen erfarenhet av Schweiz mer än att ha landat där för vidare befodran till Van Thorens. Däremot Zell am Zee i Österrike är precis som du beskriver. Skidåkning på Kaprun i shorts på förmiddagen och bada i sjön på eftermiddagen ända in i slutet av juli. För mej passar norra Norrland bäst på sommaren. Vintern avnjuts lämpligen i ett varmare klimat, typ Kanarieöarna.

Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark vill skicka alla arbetssökande till Northvolt i Skellefteå. Ska det bli Sveriges arbetsläger (Gulag)?
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av NiklasTesla »

Håller med ovan. Vill helst byta adress till södra Spanien så fort som bara är möjligt men ekonomi/skolplikt sätter stopp.

MVH
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av Vasp »

MWall skrev:
Vasp skrev:
Personligen kan jag inte tänka mig att flytta söderut. Jag vill ha en riktigt vinter med snö, kyla och allt vad det innebär. I Norra Norrland får man riktiga vintrar och riktig sommar.
Jo jag håller med. Men proportionerna blir fel där uppe. Vintern är lååååång och sommaren är kort.

Jag skulle helst velat bo i alperna. Eller typ Pyrenéerna. Dagsljus året om, gott om snö, långa varma somrar.


Det är väl klart att sommaren ska vara kort är den lång så ljuger ju låten Sommaren är kort av Thomas Ledin.

Sen tycker jag inte att sommaren är så kort egentligen i Skellefte trakten är den iallafall 3 hela månader juni-augusti med lite överspill i Maj och September.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av Credde »

jpetters skrev:
MWall skrev:
Vasp skrev:
Personligen kan jag inte tänka mig att flytta söderut. Jag vill ha en riktigt vinter med snö, kyla och allt vad det innebär. I Norra Norrland får man riktiga vintrar och riktig sommar.
Jo jag håller med. Men proportionerna blir fel där uppe. Vintern är lååååång och sommaren är kort.

Jag skulle helst velat bo i alperna. Eller typ Pyrenéerna. Dagsljus året om, gott om snö, långa varma somrar.
Kan intyga att alperna är fantastiskt! Bor i Schweiz sedan 10 år och det är verkligen inte fel. Man kan åka längdskidor på förmiddagen och sen cykla i kortbyxor på eftermiddagen. I januari värmer solen som i april i Stockholm. Två månader längre sommar är Stockholm, verkligen inte fel.
Vill man ha ordentlig vinter åker man upp i bergen eller så stannar man på "låglandet" och njuter av vårtemperaturer.
Men visst är juli fantastiskt i Sverige, därom råder ingen tvekan.
Håller med - har tillbringat många vintrar och sommar i Schweiz och det är fantastiskt natur och skidåkning.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av BrooklynS »

Fredrik j skrev:
Behöver man verkligen kompetens på plats i fabriken i någon stor utsträckning? Är det inte en hyfsat automatiserad process att tillverka batterier?
Utveckling kan väl ske var som helst rent geografiskt?
Om du tror att det inte krävs kompetens för att arbeta i moderna fabriker så tror du fel.

Det är en av anledningarna till att många vill förlägga sin produktion till just Sverige.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av dstr »

NiklasTesla skrev:
Håller med ovan. Vill helst byta adress till södra Spanien så fort som bara är möjligt men ekonomi/skolplikt sätter stopp.

MVH
Det finns skolor i Spanien... till och med svenska sådana.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev:
Fredrik j skrev:
Behöver man verkligen kompetens på plats i fabriken i någon stor utsträckning? Är det inte en hyfsat automatiserad process att tillverka batterier?
Utveckling kan väl ske var som helst rent geografiskt?
Om du tror att det inte krävs kompetens för att arbeta i moderna fabriker så tror du fel.

Det är en av anledningarna till att många vill förlägga sin produktion till just Sverige.
Klart dom får lära upp sin personal.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av jonasl »

Min svåger var inte helt nöjd efter att ha flyttat upp till Östersund, de två första somrarna var det inte många dagar över 15 grader. Och dåliga vintrar.

Men sen blev det bättre.. årstiderna är ju det fina med Sverige, annars hade jag nog bott i Italien.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av jeppe_sthlm »

Det längsta norrut jag har bott är Hudik och det räknas väl inte som Norrland direkt. Skulle nog kunna tänka mig att flytta åt det hållet, men kanske inte så mycket längre pga avstånd till släkt.

Bor i Stockholm nu och de vintrar som varit vita är så mycket lättare att ta sig igenom. Dels blir det mycket ljusare, barnen kan vara ute och roa sig i snön, det går att åka längdskidor och med lite tur även långfärdsskridskor osv.

De vintrar som slaskat bort är hemska. Tvärgrått, kommer snö ena dan, regnar bort den andra. Mörkt och blött, motivationen att gå ut är lika med noll.

Det skulle vara en anledning till att flytta norröver, men om jag ändå skulle göra ansträngningen och flytta så skulle det nog kanske snarare bli till ett sydligare land.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar