Norra Norrland is tha shit??

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av jpetters »

Någon nämnde ju alperna, så får väl bidra med utsikten från min trädgård. 25 mil till Milano, 38 mil till Medelhavet, 30 mil till München, 2000 höjdmeter skidåkning 1h. Kan också rekommenderas. Tyvärr pratar dom Schweizertyska i byn....Bild
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av Fredrik j »

jpetters skrev:
Någon nämnde ju alperna, så får väl bidra med utsikten från min trädgård. 25 mil till Milano, 38 mil till Medelhavet, 30 mil till München, 2000 höjdmeter skidåkning 1h. Kan också rekommenderas. Tyvärr pratar dom Schweizertyska i byn....Bild
Bild
Har noterat att platsen är i det närmaste optimal. Schweizertyskan undantagen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av MWall »

jpetters skrev:
Någon nämnde ju alperna, så får väl bidra med utsikten från min trädgård. 25 mil till Milano, 38 mil till Medelhavet, 30 mil till München, 2000 höjdmeter skidåkning 1h. Kan också rekommenderas. Tyvärr pratar dom Schweizertyska i byn....Bild
Bild

Språket och även den väldigt konservativa kulturen är tyvärr lite av deal breakers. Tror det skulle vara enklare att finna sig tillrätta i Tyskland eller Österrike. Men det är egentligen bara en gissning. :)
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av point1 »

MWall skrev:
fth skrev:
cpt_rb skrev:
Alla dagar i veckan jämfört med det här :D ;)
Jag har bott 35 år i Stockholm och tillbringat max en halvtimme totalt i den där miljön.

Jag har däremot dagligen vyer som denna när jag går ut med hunden:


Det finns många fördomar om både Norrland och Stockholm, men som vanligt så stämmer fördomar oftast rätt dåligt med verkligheten. ;)

/fth
Ja, för en handfull så är Stockholm det där. För majoriteten ser det ut så här. ;)
Äh du skulle se resten av landet, prova ladda Teslan vid SuC i Sundsvall eller Krokom? Det är så det ser ut i Norrland, överallt. Eller SuC i Löddeköpinge, så ser hela Skåne ut. Osv.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1069
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av bjornnilsson »

Änkeman från Stockholm med hjärtfel och handikappad son träffar mot alla odds kärleken i Örnsköldsvik, köper en ny Tesla som konsekvens och börjar pendla. Ungefär så är plotten. Vi gifte oss i somras och sedan dess har vi flyttat in i fin villa med utsikt över inloppet till Övik. Jag jobbar 100% remote, har stockholmsjobbet kvar och funderar på att hyra ut villan där nere.

Det är vackert häruppe runt höga kusten. Alla årstider. Människorna i affärerna är vänliga och grabben som går i särskolan får den uppmärksamhet han förtjänar. Det finns tid för varandra. Win-win på alla fronter. Norrland is tha shit for realz.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av themax »

bjornnilsson skrev:
Änkeman från Stockholm med hjärtfel och handikappad son träffar mot alla odds kärleken i Örnsköldsvik, köper en ny Tesla som konsekvens och börjar pendla. Ungefär så är plotten. Vi gifte oss i somras och sedan dess har vi flyttat in i fin villa med utsikt över inloppet till Övik. Jag jobbar 100% remote, har stockholmsjobbet kvar och funderar på att hyra ut villan där nere.

Det är vackert häruppe runt höga kusten. Alla årstider. Människorna i affärerna är vänliga och grabben som går i särskolan får den uppmärksamhet han förtjänar. Det finns tid för varandra. Win-win på alla fronter. Norrland is tha shit for realz.
Och trafiken (förutom möjligen genom Ö-vik)! Folk i norr har vare sig den där neurologiska sjukdomen som gör att man inte kan använda körriktningsvisare, och man vet att högerregeln finns och ska efterföljas!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av benke_berguv »

themax skrev:
bjornnilsson skrev:
Änkeman från Stockholm med hjärtfel och handikappad son träffar mot alla odds kärleken i Örnsköldsvik, köper en ny Tesla som konsekvens och börjar pendla. Ungefär så är plotten. Vi gifte oss i somras och sedan dess har vi flyttat in i fin villa med utsikt över inloppet till Övik. Jag jobbar 100% remote, har stockholmsjobbet kvar och funderar på att hyra ut villan där nere.

Det är vackert häruppe runt höga kusten. Alla årstider. Människorna i affärerna är vänliga och grabben som går i särskolan får den uppmärksamhet han förtjänar. Det finns tid för varandra. Win-win på alla fronter. Norrland is tha shit for realz.
Och trafiken (förutom möjligen genom Ö-vik)! Folk i norr har vare sig den där neurologiska sjukdomen som gör att man inte kan använda körriktningsvisare, och man vet att högerregeln finns och ska efterföljas!
Hehe, det sista får man glömma när man kör i Luleå, här gäller störst-först-regeln och blinkerspaken verkar ha BMW-läge för de flesta BildBild

//benke
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av themax »

benke_berguv skrev:
Hehe, det sista får man glömma när man kör i Luleå, här gäller störst-först-regeln och blinkerspaken verkar ha BMW-läge för de flesta BildBild

//benke
Haha, ja det kanske bara är i Västernorrland och Västerbotten det gäller. Det märks i alla fall norr om Sundsvall för mig som bor i Stockholm. Länge sedan jag var i Luleå dock, de kanske har tagit till sig storstadsfasoner?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1069
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av bjornnilsson »

themax skrev:
Och trafiken (förutom möjligen genom Ö-vik)! Folk i norr har vare sig den där neurologiska sjukdomen som gör att man inte kan använda körriktningsvisare, och man vet att högerregeln finns och ska efterföljas!
Ja! Högerregeln gäller faktiskt här i Övik. Helt riktigt. Frågade faktiskt min bättre hälft häromdagen, förvånat - "Vad gör den bilen? Den stannar när jag kommer åkande? Varför?" .. "Jo, det är högerregeln. De ska stanna där."
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av Robertrimmevik »

themax skrev:
benke_berguv skrev:
Hehe, det sista får man glömma när man kör i Luleå, här gäller störst-först-regeln och blinkerspaken verkar ha BMW-läge för de flesta BildBild

//benke
Haha, ja det kanske bara är i Västernorrland och Västerbotten det gäller. Det märks i alla fall norr om Sundsvall för mig som bor i Stockholm. Länge sedan jag var i Luleå dock, de kanske har tagit till sig storstadsfasoner?
På vissa ställen i Västerbotten gäller högerregeln till den högsta grad så att den blir farlig. Har sett dumperförare köra utan att kolla åt vänster när de kommer från höger och ska höger.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av StefL »

Den gäller även i Solna där jag bor (inflyttad norrlänning...), vilket jag brukar försöka "påminna" lokala BMW-förare om med blandat resultat. Fick nyligen svaret av en surmulen gubbe (äldre än mina 52 år) i BMW-SUV som stannade efter min långdragna signal att gatan han körde på minsann var "huvudgata" (inte huvudled alltså...) och att den gatan jag kom från minsann var enkelriktad i motsatt riktning (vilket i så fall skulle gjort att det med tiden skulle uppstå en enorm samling fordon längst in på den gatan då den är en återvändsgränd...). :lol:

Man har inte roligare än man gör sig :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Norra Norrland is tha shit??

Inlägg av jonasl »

taliz skrev:
Stockholm är jäkligt fint. Saknar särskilt lunchpromenader och cykelturer runt Djurgården, Brunnsviken och Lidingö.
Men gamla stan är hemskt med allt trafikbuller…
Jag har bott i Gamla stan i några år och det var verkligen extremt lugnt. Både på gatorna runtomkring och bullermässigt. Bodde några kvarter in från Skeppsbron, på fjärde våningen. Utsikt över Skeppsholmen över husen framför. Det var som att bullret studsade mot husen vid kajen och inte nådde min lägenhet.

Men det fanns ju andra nackdelar. Parkering, inte kunna köra bil (lagligt) fram till lägenheten, fyra trappor utan hiss.. betalade dock bara ca 3000 kr / mån för en tvåa på strax under 60 kvm!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar