Norge tjänar stora pengar på sin elexport

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Norge tjänar stora pengar på sin elexport

Inlägg av Zalman3 »

Om Norge exporterar 4.000MW blir det på en timme 4.000MWh.
Om en MWh kostar 1.000kr netto tjänar Norge 4 miljoner per timme.

På 24 timmar blir det 96 miljoner.

Snart tjänar väl Norge mera på sin elexport än oljan! :lol:

Dessutom har ju elen i södra Norge varit rejält dyr.
Som också skapar stora vinster.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Norge tjänar stora pengar på sin elexport

Inlägg av vigge50 »

Och vad baserar du dina siffror på? Visst, just nu har Norge en export på över 4 000 MW men så sent som i morse var denna nere på 1000 MW och så sent som igår så importerade de el. Vi vet också att i norden så ligger fyllningsgraden på 66% i vattenmagasinen jämfört med normala 84%, alltså nästan 20 procentenheter under. Då vi vet att vi i Sverige ligger 15% under det normala och det framförallt är Sverige och Norge som har mycket vattenkraft i Norden så skulle jag vilja säga att det är högst sannolikt att Norge har betydligt mindre vatten i sina magasin än vad de brukar ha så här års.

Så nä, vattenkraften är inte en oändlig källa och om de skulle börja exportera 4 GW under 24 timmar så skulle de bara fortsätta dränera sin vattenkraft. Detta skulle betyda att de ökar risken att de behöver importera elen i vinter och vem vet vad elpriset är då? Jag kan bara hoppas att de i Norge som styr elproduktionen tänker lite längre än vad som ser ut att vara enkla pengar nu och sparar el till i vinter för jag tror både Norge och hela Norden behöver den elen senare i vinter. Då köper jag hellre in el från Norge än från Tyskland och Polen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Norge tjänar stora pengar på sin elexport

Inlägg av LarsL »

Men vänta nu ska inte slukar inte deras elbilar all el. Jag har hört att det ska bli kaos när alla köper elbilar. Men Norge kan alltså exportera el också.
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Norge tjänar stora pengar på sin elexport

Inlägg av DrDR »

Jag skulle säga att Sverige exporterar mer el än Norge just nu. Kolla Nordpool. SvK kontrollrummets siffror för Norge är fel, står på sidan.

Får hoppas att de ökade intäkterna för exporten av el kommer tillbaka till medborgarna och inte stannar i elbolagens fickor.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Norge tjänar stora pengar på sin elexport

Inlägg av martinot »

DrDR skrev:
Jag skulle säga att Sverige exporterar mer el än Norge just nu. Kolla Nordpool. SvK kontrollrummets siffror för Norge är fel, står på sidan.

Får hoppas att de ökade intäkterna för exporten av el kommer tillbaka till medborgarna och inte stannar i elbolagens fickor.
Tyvärr genom bland annat att elda olja för att producera el som säljs utomlands.

Hade det iaf. varit vattenkraft, kärnkraft eller något förnybart så hade det ju inte varit så illa som nu.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar