Nu drar Trafikverket igång en tredje runda för att säkerställa att det är max 10 mil mellan laddstolparna i Norrland.
Västerbottens län
Rusksele tätort – väg 363
Norrbäck – väg 360
Stalon – väg 1067/1077
Slussfors – väg E12/1093/1132
Norrbottens län
Övre Soppero – väg E45
Vittangi tätort – väg E45/395
Korpilombolo tätort – väg 392
Pello – väg 99
Niemisel – väg 356
Årrenjarka eller Kvikkjokk – väg 805
Porjus – väg E45/819/827
Puoltikasvaara eller Skaulo – E10
Gällivare tätort – väg E10
Stora Sjöfallet/Vietas – väg 827
Glommersträsks tätort – väg 95/365
Moskosel – väg E45
Långträsk – väg 373
Jäckvik – väg 95
Polcirkeln – väg 95
Laisvall – väg 625
Västernorrlands län
Bredbyns tätort – väg 348/1035
Solberg – väg 348
Ramsele – väg 331
Lidens tätort eller Bispgården – väg 86
Jämtlands län
Lidsjöberg eller Gubbhögen – väg 342
Gävleborgs län
Ramsjö – väg 83
Dalarnas län
Malung tätort – E16
Värmlands län
Stöllet tätort – E16
https://www.trafikverket.se/tjanster/an ... -elfordon/
Trafikverkets tredje runda för bidrag till laddstolpar
Moderator: Redaktion
Trafikverkets tredje runda för bidrag till laddstolpar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Trafikverkets tredje runda för bidrag till laddstolpar
Får hoppas att någon tar Slussfors denna vända.
Sen är det ju så jävla dumt tänk. Skulle ju vara så mycket bättre att sätta 50kW-laddare i Slussfors som nödladdare och uppgradera Storuman istället. Där finns det ju åtminstone lite utbud. Ser ju inte klokt ut med 4ggr mer kapacitet i Slussfors. (Blir ju dock ändring på det om/när Tesla öppnar) Slutar nog med att vi får hålla tillgodo med den stackars 50kW-laddaren i Storuman ett tag till.
Umeå vill ha en batterifabrik men Umeå energi kan inte tänka sig att drifta Slussfors så att Umeås invånare tryggt kan ta sig till Hemavan med sina skotrar. Rimmar illa tycker jag.
Sen är det lite samma med den i Gunnarn. Sätt kapaciteten i Lycksele istället och smäll upp en 50kW-laddare vid 2-3 kraftverk som nödladdare.
En fördel dock med att ha högre kapacitet i byar som Slussfors, Gunnarn och Norrbäck är att nån lokal förmåga startar upp en verksamhet vid laddarna och att dessa byar lever upp igen. Men det finns det inga incitament för. Och det skulle verkligen behövas för dessa byar är så gott som urholkade bortom räddning.
Då roligt att se att en by som Granö som är på frammarsch tar saken i egna händer och driftar den själv. Mycket bra initiativ.
Sen är det ju så jävla dumt tänk. Skulle ju vara så mycket bättre att sätta 50kW-laddare i Slussfors som nödladdare och uppgradera Storuman istället. Där finns det ju åtminstone lite utbud. Ser ju inte klokt ut med 4ggr mer kapacitet i Slussfors. (Blir ju dock ändring på det om/när Tesla öppnar) Slutar nog med att vi får hålla tillgodo med den stackars 50kW-laddaren i Storuman ett tag till.
Umeå vill ha en batterifabrik men Umeå energi kan inte tänka sig att drifta Slussfors så att Umeås invånare tryggt kan ta sig till Hemavan med sina skotrar. Rimmar illa tycker jag.
Sen är det lite samma med den i Gunnarn. Sätt kapaciteten i Lycksele istället och smäll upp en 50kW-laddare vid 2-3 kraftverk som nödladdare.
En fördel dock med att ha högre kapacitet i byar som Slussfors, Gunnarn och Norrbäck är att nån lokal förmåga startar upp en verksamhet vid laddarna och att dessa byar lever upp igen. Men det finns det inga incitament för. Och det skulle verkligen behövas för dessa byar är så gott som urholkade bortom räddning.
Då roligt att se att en by som Granö som är på frammarsch tar saken i egna händer och driftar den själv. Mycket bra initiativ.