Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av Fredrik j »

vigge50 skrev:
Fredrik j skrev:
vigge50 skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jag ser bara två lösningar. Förstatliga eller gör så att jag kan välja fritt. Fast det går ju inte välja vem som kommer med kabel… så varför är det lossas konkurrens utsatt?
Nätbolagen är väl så gott som alltid kommunala bolag som inte har avkastning som huvudmål? Vad skulle förstatligande göra för skillnad?
Nja, det varierar stort. Visst, här i Göteborg så är det som du säger Göteborg energi som äger elnätet och det är i sin tur ägt av Göteborg kommun. Men Eon t ex är inte statligt och har en hel del elnät runt om i Sverige.
Är det bättre med ett privat, vinstdrivande företag i monopolställning menar du?
”Välja fritt” skulle ju kunna betyda individuella priser där den som bor nära kraftverket nyttjar en kortare och därmed billigare del av elnätet än den som bor längre bort. Jag gissar att din entusiasm för det alternativet skulle påverkas av om det blir dyrare eller billigare för dig?
Jag har inte sagt att privat är bättre, jag ville bara kommentera att det finns många som är kopplade till privata nätägare.
Ok. Jag trodde det var mycket sällsynt med annat än kommunala bolag som nätägare. Jag tycker det är ett typexempel på en verksamhet som borde drivas i kommunal regi. Hur som helst är ju varken konkurrensutsättning eller förstatligande någon väg framåt tycker jag. Kommunala bolag ger bäst förutsättningar.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av chaffis75 »

Om. Inte annat är är ju eon enormt stora.. Kolla på detta drift karta så ser du hur de har stora delar av södra Sverige.
https://www.eon.se/el/stromavbrott/avbrottskarta

Beror såklart på att eon en gång i tiden köpte sydkraft som var kommun ägt av väldigt många kommuner i skåne.

Ofta är ju kommun ägda elbolag dessutom ganska små då de såklart oftast bara täcker sin egna kommun. Sen är ju Göteborg en stor kommun/stad så blir såklart många abonnenter på en mindre yta.

Men vad är är bäst, privat eller "statligt" ägande, tja vet inte, största problemet är nog alltid att de blir ett lokalt monopol.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av martinot »

Är inte säker på att kommunalt ägande alltid är bättre. Tittar man på ekonomi så är det ofta sämre i kommuner än på statlig nivå.

Känns även som många kommuner har lättare för att styras mindre proffesionellt, lättare för korruption och andra mindre effektiva organisationer. Men det är kanske min förutfattade mening skall jag erkänna.

Sämre på att sköta sin ekonomi i snitt finns iaf. underlag för.

Det största problemet är oavsett deras monopolställning (oavsett om privat, kommunalt eller statligt ägt). De borde regleras mycket hårdare. I dag kan de köra över och mjölka oss ”kunder” nästan hur de vill. Vilket sällan är till vår favör.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Är inte säker på att kommunalt ägande alltid är bättre. Tittar man på ekonomi så är det ofta sämre i kommuner än på statlig nivå.

Känns även som många kommuner har lättare för att styras mindre proffesionellt, lättare för korruption och andra mindre effektiva organisationer. Men det är kanske min förutfattade mening skall jag erkänna.

Sämre på att sköta sin ekonomi i snitt finns iaf. underlag för.

Det största problemet är oavsett deras monopolställning (oavsett om privat, kommunalt eller statligt ägt). De borde regleras mycket hårdare. I dag kan de köra över och mjölka oss ”kunder” nästan hur de vill. Vilket sällan är till vår favör.
Men konkurrens med flera parallella elnät är ju knappast lösningen, särskilt inte för kommuner med olika förutsättningar.
Kommunal regi utan vinstintresse tror jag är bäst. Statligt kräver ju ändå någon form av lokal förankring av besluten. Ska man satsa där det gör mest effekt eller där det är mest eftersatt. Den som bor med undermåligt nät (mati brukar ju t.ex. beskriva hur kass elnätet verkar vara i götene) kanske tycker det borde prioriteras framför ökad kapacitet i storstäder.
Orkar man göra allt är det naturligtvis bäst men är ju inte sannolikt.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av 12man »

Kommunala nätbolag är i minoritet i antal kunder
Göteborg ja, men malmö och stockholm nej,
Vattenfall har 900k nätkunder?
Ellevio fd fortum finska staten 960k?
Eon 1000k?

Dessa bolag har legat i konflikt med myndigheterna http://www.ei.se om nivåer och höjningar av nätavgifter i flera år, 10år+, verkar som de hittat nya fronter

Finns några nätbolag som infört rimliga tidsgränser i effektavgifterna, bl.a sollentuna http://www.seom.se

Ei jobbar på nya effekttariff regler

https://www.ei.se/om-oss/projekt/pagaen ... tet#query/*
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Men konkurrens med flera parallella elnät är ju knappast lösningen, särskilt inte för kommuner med olika förutsättningar.
???

Tror du blandar ihop mig med någon annan här.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Men konkurrens med flera parallella elnät är ju knappast lösningen, särskilt inte för kommuner med olika förutsättningar.
???

Tror du blandar ihop mig med någon annan här.
Det var min kanske förhastade slutsats när du skrev att du inte är säker på att kommunalt ägande är bättre samt att du pekade ut monopolställningen som största problemet. Det finns väl bara två vägar seriösa vägar där. Antingen driva utan vinstintresse eller konkurrensutsätta.

Men du menar att förstatliga skulle vara bäst?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Men konkurrens med flera parallella elnät är ju knappast lösningen, särskilt inte för kommuner med olika förutsättningar.
???

Tror du blandar ihop mig med någon annan här.
Det var min kanske förhastade slutsats när du skrev att du inte är säker på att kommunalt ägande är bättre samt att du pekade ut monopolställningen som största problemet. Det finns väl bara två vägar seriösa vägar där. Antingen driva utan vinstintresse eller konkurrensutsätta.

Men du menar att förstatliga skulle vara bäst?
Ja. Verkligen hörhastade slutsatser. Menar du på allvar att det skulle vara ens idé att bygga parallella elnät?

Kan se din poäng med att det bir mer redundans, men samtidigt så tror jag inte att ditt förslag är realistiskt genomförbart.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Men konkurrens med flera parallella elnät är ju knappast lösningen, särskilt inte för kommuner med olika förutsättningar.
???

Tror du blandar ihop mig med någon annan här.
Det var min kanske förhastade slutsats när du skrev att du inte är säker på att kommunalt ägande är bättre samt att du pekade ut monopolställningen som största problemet. Det finns väl bara två vägar seriösa vägar där. Antingen driva utan vinstintresse eller konkurrensutsätta.

Men du menar att förstatliga skulle vara bäst?
Ja. Verkligen hörhastade slutsatser. Menar du på allvar att det skulle vara ens idé att bygga parallella elnät?

Kan se din poäng med att det bir mer redundans, men samtidigt så tror jag inte att ditt förslag är realistiskt genomförbart.
Jag tror den som bor väldigt nära inkopplingspunkten skulle kunna få såna ideer, ja. "Varför ska jag betala för att andra vill bo längre bort" och sånt resonemang.
Jag tror nätbolag går att framgångsrikt går att bedriva i kommunala bolag utan vinstintresse. Sen kan man konkurrensutsätta innehållet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Men konkurrens med flera parallella elnät är ju knappast lösningen, särskilt inte för kommuner med olika förutsättningar.
???

Tror du blandar ihop mig med någon annan här.
Det var min kanske förhastade slutsats när du skrev att du inte är säker på att kommunalt ägande är bättre samt att du pekade ut monopolställningen som största problemet. Det finns väl bara två vägar seriösa vägar där. Antingen driva utan vinstintresse eller konkurrensutsätta.

Men du menar att förstatliga skulle vara bäst?
Ja. Verkligen hörhastade slutsatser. Menar du på allvar att det skulle vara ens idé att bygga parallella elnät?

Kan se din poäng med att det bir mer redundans, men samtidigt så tror jag inte att ditt förslag är realistiskt genomförbart.
Jag tror den som bor väldigt nära inkopplingspunkten skulle kunna få såna ideer, ja. "Varför ska jag betala för att andra vill bo längre bort" och sånt resonemang.
Jag tror nätbolag går att framgångsrikt går att bedriva i kommunala bolag utan vinstintresse. Sen kan man konkurrensutsätta innehållet.
Uppenbarligen så är ju GBG Energi ett bevis på den totala motsatsen. Bevisar hur illa det kan gå när det drivs verksamhet utan konkurrens. Väldigt glad att jag inte bor i Göteborg.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av Fredrik j »

Går det illa i Göteborg?

Vad är ditt förslag?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av martinot »

Mitt förslag är att skrota den effektbaserade avgiften som Göteborg Energi nu inför, och istället variera nätavgiften per timme över dygnet beroende på hur mycket ledig nätkapacitet det finns.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Mitt förslag är att skrota den effektbaserade avgiften som Göteborg Energi nu inför, och istället variera nätavgiften per timme över dygnet beroende på hur mycket ledig nätkapacitet det finns.
Så precis innan du slår på effektkrävande utrustning så är det billigt och när många därför tar beslutet att slå på så stiger priset kraftigt just för att många just slår på?
Att premiera att sprida ut effektbehovet borde ju ha bättre effekt. På lokal nivå spelar det ju ingen roll om du belastar när elintensiv industri står still eller inte.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Mitt förslag är att skrota den effektbaserade avgiften som Göteborg Energi nu inför, och istället variera nätavgiften per timme över dygnet beroende på hur mycket ledig nätkapacitet det finns.
Så precis innan du slår på effektkrävande utrustning så är det billigt och när många därför tar beslutet att slå på så stiger priset kraftigt just för att många just slår på?
Att premiera att sprida ut effektbehovet borde ju ha bättre effekt. På lokal nivå spelar det ju ingen roll om du belastar när elintensiv industri står still eller inte.
Priserna på Nordpol som Tibber använder sätts dagen innan. Samma går ju göra göra med nätavgifterna.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Mitt förslag är att skrota den effektbaserade avgiften som Göteborg Energi nu inför, och istället variera nätavgiften per timme över dygnet beroende på hur mycket ledig nätkapacitet det finns.
Så precis innan du slår på effektkrävande utrustning så är det billigt och när många därför tar beslutet att slå på så stiger priset kraftigt just för att många just slår på?
Att premiera att sprida ut effektbehovet borde ju ha bättre effekt. På lokal nivå spelar det ju ingen roll om du belastar när elintensiv industri står still eller inte.
Priserna på Nordpol som Tibber använder sätts dagen innan. Samma går ju göra göra med nätavgifterna.
Nä. Om många lockas av erbjudandet imorgon och väljer att konsumera hög effekt finns det risk för att nätet blir överbelastat. Det är ju stor skillnad på elleverantörens och nätleverantörens utmaningar.
Vad menar du skulle trigga låga nätavgifter i morgon? Utmaningen ligger ju på lokal nivå.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Mitt förslag är att skrota den effektbaserade avgiften som Göteborg Energi nu inför, och istället variera nätavgiften per timme över dygnet beroende på hur mycket ledig nätkapacitet det finns.
Så precis innan du slår på effektkrävande utrustning så är det billigt och när många därför tar beslutet att slå på så stiger priset kraftigt just för att många just slår på?
Att premiera att sprida ut effektbehovet borde ju ha bättre effekt. På lokal nivå spelar det ju ingen roll om du belastar när elintensiv industri står still eller inte.
Priserna på Nordpol som Tibber använder sätts dagen innan. Samma går ju göra göra med nätavgifterna.
Exakt. Mycket bättre idé och förslag!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Mitt förslag är att skrota den effektbaserade avgiften som Göteborg Energi nu inför, och istället variera nätavgiften per timme över dygnet beroende på hur mycket ledig nätkapacitet det finns.
Så precis innan du slår på effektkrävande utrustning så är det billigt och när många därför tar beslutet att slå på så stiger priset kraftigt just för att många just slår på?
Att premiera att sprida ut effektbehovet borde ju ha bättre effekt. På lokal nivå spelar det ju ingen roll om du belastar när elintensiv industri står still eller inte.
Priserna på Nordpol som Tibber använder sätts dagen innan. Samma går ju göra göra med nätavgifterna.
Exakt. Mycket bättre idé och förslag!
Hur menar ni att det skulle fungera? Vad skulle trigga låga nätavgifter imorgon? Att få användare lovar att inte använda hög effekt?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av [JM] »

martinot skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Mitt förslag är att skrota den effektbaserade avgiften som Göteborg Energi nu inför, och istället variera nätavgiften per timme över dygnet beroende på hur mycket ledig nätkapacitet det finns.
Så precis innan du slår på effektkrävande utrustning så är det billigt och när många därför tar beslutet att slå på så stiger priset kraftigt just för att många just slår på?
Att premiera att sprida ut effektbehovet borde ju ha bättre effekt. På lokal nivå spelar det ju ingen roll om du belastar när elintensiv industri står still eller inte.
Priserna på Nordpol som Tibber använder sätts dagen innan. Samma går ju göra göra med nätavgifterna.
Exakt. Mycket bättre idé och förslag!
Låt mig prediktera framtiden i detta förslag.
När elpriset är lågt kompenseras det marknadsmässigt genom om en högre effekttariff.
Så att all form av aktiv och intelligent laststyrning av hemmet blir meningslös.

Toppenbra förslag....
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av Fredrik j »

[JM] skrev:
Låt mig prediktera framtiden i detta förslag.
När elpriset är lågt kompenseras det marknadsmässigt genom om en högre effekttariff.
Så att all form av aktiv och intelligent laststyrning av hemmet blir meningslös.

Toppenbra förslag....
Nätägaren tjänar ju pengar per kWh oavsett vad elen kostar. Man behöver inte justera effekttariff för att skydda sina inkomster. Möjligen i det omvända scenariot där höga elpriser drar ner förbrukningen och därmed nätägarens inkomster.
vigge50
Inlägg: 7462
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av vigge50 »

Fredrik j skrev:
[JM] skrev:
Låt mig prediktera framtiden i detta förslag.
När elpriset är lågt kompenseras det marknadsmässigt genom om en högre effekttariff.
Så att all form av aktiv och intelligent laststyrning av hemmet blir meningslös.

Toppenbra förslag....
Nätägaren tjänar ju pengar per kWh oavsett vad elen kostar. Man behöver inte justera effekttariff för att skydda sina inkomster. Möjligen i det omvända scenariot där höga elpriser drar ner förbrukningen och därmed nätägarens inkomster.
Tror JM syftar på att när allt fler har möjlighet att påverka sin förbrukning så kommer de styra den till när elpriset är lågt. Detta kommer leda till att elnätsavgiften i så fall blir hög när elpriset är lågt och därmed tar det ut varandra.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Nä. Om många lockas av erbjudandet imorgon och väljer att konsumera hög effekt finns det risk för att nätet blir överbelastat. Det är ju stor skillnad på elleverantörens och nätleverantörens utmaningar.
Vad menar du skulle trigga låga nätavgifter i morgon? Utmaningen ligger ju på lokal nivå.
De bygger det på statistik och värderprognoser. Det skulle fungera lika bra som spotpriserna som Nordpol har nu. Det går ju att sätta priserna så att folk inte går bananas under korta perioder. Det är ju för övrigt nästan bara elbilar som kan stryka sin elkonsumtion.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Nä. Om många lockas av erbjudandet imorgon och väljer att konsumera hög effekt finns det risk för att nätet blir överbelastat. Det är ju stor skillnad på elleverantörens och nätleverantörens utmaningar.
Vad menar du skulle trigga låga nätavgifter i morgon? Utmaningen ligger ju på lokal nivå.
De bygger det på statistik och värderprognoser. Det skulle fungera lika bra som spotpriserna som Nordpol har nu. Det går ju att sätta priserna så att folk inte går bananas under korta perioder. Det är ju för övrigt nästan bara elbilar som kan stryka sin elkonsumtion.
Skillnaden är att en felprognos hos elbolagen resulterar i en ekonomisk förlust. En felprognos hos nätbolagen skulle ju resultera i ett överbelastat nät och påverkade kunder.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av RagWal »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Nä. Om många lockas av erbjudandet imorgon och väljer att konsumera hög effekt finns det risk för att nätet blir överbelastat. Det är ju stor skillnad på elleverantörens och nätleverantörens utmaningar.
Vad menar du skulle trigga låga nätavgifter i morgon? Utmaningen ligger ju på lokal nivå.
De bygger det på statistik och värderprognoser. Det skulle fungera lika bra som spotpriserna som Nordpol har nu. Det går ju att sätta priserna så att folk inte går bananas under korta perioder. Det är ju för övrigt nästan bara elbilar som kan stryka sin elkonsumtion.
Skillnaden är att en felprognos hos elbolagen resulterar i en ekonomisk förlust. En felprognos hos nätbolagen skulle ju resultera i ett överbelastat nät och påverkade kunder.
Nja. De får ju prissätta så det skapas tillräcklig marginal. Nog inre så svärt att få hyfsa rrätt. De kan ju också prissätta för att undvika när detnär nära definitiva gränserna. Frågannär hurbstora nätområdeen det ska bli. Kvarter, sradsdelar eller kommuner.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Fler elnätsbolag inför effektavgift för privatkunder.

Synd att det nu blir dygnet runt.

https://www.ellevio.se/privat/om-din-el ... r-elnatet/
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av tor-ake »

BTEA i Bergs kommun har en spännande effektavgiftsmodell. Om jag pluggar in bilen och drar fullt på säkringarna, 11kW i en timme, en gång, då pröjsar jag maximal effektavgift i de tolv(!) efterföljande månaderna, som tur är "bara" 2200kr totalt men ändå.

Plötsligt förstår jag varför stugägare i Klövsjöområdet inte sätter upp laddboxar som hyresgästerna får låna...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar