Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av Fredrik j »

Går det illa i Göteborg?

Vad är ditt förslag?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av martinot »

Mitt förslag är att skrota den effektbaserade avgiften som Göteborg Energi nu inför, och istället variera nätavgiften per timme över dygnet beroende på hur mycket ledig nätkapacitet det finns.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Mitt förslag är att skrota den effektbaserade avgiften som Göteborg Energi nu inför, och istället variera nätavgiften per timme över dygnet beroende på hur mycket ledig nätkapacitet det finns.
Så precis innan du slår på effektkrävande utrustning så är det billigt och när många därför tar beslutet att slå på så stiger priset kraftigt just för att många just slår på?
Att premiera att sprida ut effektbehovet borde ju ha bättre effekt. På lokal nivå spelar det ju ingen roll om du belastar när elintensiv industri står still eller inte.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Mitt förslag är att skrota den effektbaserade avgiften som Göteborg Energi nu inför, och istället variera nätavgiften per timme över dygnet beroende på hur mycket ledig nätkapacitet det finns.
Så precis innan du slår på effektkrävande utrustning så är det billigt och när många därför tar beslutet att slå på så stiger priset kraftigt just för att många just slår på?
Att premiera att sprida ut effektbehovet borde ju ha bättre effekt. På lokal nivå spelar det ju ingen roll om du belastar när elintensiv industri står still eller inte.
Priserna på Nordpol som Tibber använder sätts dagen innan. Samma går ju göra göra med nätavgifterna.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Mitt förslag är att skrota den effektbaserade avgiften som Göteborg Energi nu inför, och istället variera nätavgiften per timme över dygnet beroende på hur mycket ledig nätkapacitet det finns.
Så precis innan du slår på effektkrävande utrustning så är det billigt och när många därför tar beslutet att slå på så stiger priset kraftigt just för att många just slår på?
Att premiera att sprida ut effektbehovet borde ju ha bättre effekt. På lokal nivå spelar det ju ingen roll om du belastar när elintensiv industri står still eller inte.
Priserna på Nordpol som Tibber använder sätts dagen innan. Samma går ju göra göra med nätavgifterna.
Nä. Om många lockas av erbjudandet imorgon och väljer att konsumera hög effekt finns det risk för att nätet blir överbelastat. Det är ju stor skillnad på elleverantörens och nätleverantörens utmaningar.
Vad menar du skulle trigga låga nätavgifter i morgon? Utmaningen ligger ju på lokal nivå.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Mitt förslag är att skrota den effektbaserade avgiften som Göteborg Energi nu inför, och istället variera nätavgiften per timme över dygnet beroende på hur mycket ledig nätkapacitet det finns.
Så precis innan du slår på effektkrävande utrustning så är det billigt och när många därför tar beslutet att slå på så stiger priset kraftigt just för att många just slår på?
Att premiera att sprida ut effektbehovet borde ju ha bättre effekt. På lokal nivå spelar det ju ingen roll om du belastar när elintensiv industri står still eller inte.
Priserna på Nordpol som Tibber använder sätts dagen innan. Samma går ju göra göra med nätavgifterna.
Exakt. Mycket bättre idé och förslag!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Mitt förslag är att skrota den effektbaserade avgiften som Göteborg Energi nu inför, och istället variera nätavgiften per timme över dygnet beroende på hur mycket ledig nätkapacitet det finns.
Så precis innan du slår på effektkrävande utrustning så är det billigt och när många därför tar beslutet att slå på så stiger priset kraftigt just för att många just slår på?
Att premiera att sprida ut effektbehovet borde ju ha bättre effekt. På lokal nivå spelar det ju ingen roll om du belastar när elintensiv industri står still eller inte.
Priserna på Nordpol som Tibber använder sätts dagen innan. Samma går ju göra göra med nätavgifterna.
Exakt. Mycket bättre idé och förslag!
Hur menar ni att det skulle fungera? Vad skulle trigga låga nätavgifter imorgon? Att få användare lovar att inte använda hög effekt?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av [JM] »

martinot skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Mitt förslag är att skrota den effektbaserade avgiften som Göteborg Energi nu inför, och istället variera nätavgiften per timme över dygnet beroende på hur mycket ledig nätkapacitet det finns.
Så precis innan du slår på effektkrävande utrustning så är det billigt och när många därför tar beslutet att slå på så stiger priset kraftigt just för att många just slår på?
Att premiera att sprida ut effektbehovet borde ju ha bättre effekt. På lokal nivå spelar det ju ingen roll om du belastar när elintensiv industri står still eller inte.
Priserna på Nordpol som Tibber använder sätts dagen innan. Samma går ju göra göra med nätavgifterna.
Exakt. Mycket bättre idé och förslag!
Låt mig prediktera framtiden i detta förslag.
När elpriset är lågt kompenseras det marknadsmässigt genom om en högre effekttariff.
Så att all form av aktiv och intelligent laststyrning av hemmet blir meningslös.

Toppenbra förslag....
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av Fredrik j »

[JM] skrev:
Låt mig prediktera framtiden i detta förslag.
När elpriset är lågt kompenseras det marknadsmässigt genom om en högre effekttariff.
Så att all form av aktiv och intelligent laststyrning av hemmet blir meningslös.

Toppenbra förslag....
Nätägaren tjänar ju pengar per kWh oavsett vad elen kostar. Man behöver inte justera effekttariff för att skydda sina inkomster. Möjligen i det omvända scenariot där höga elpriser drar ner förbrukningen och därmed nätägarens inkomster.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av vigge50 »

Fredrik j skrev:
[JM] skrev:
Låt mig prediktera framtiden i detta förslag.
När elpriset är lågt kompenseras det marknadsmässigt genom om en högre effekttariff.
Så att all form av aktiv och intelligent laststyrning av hemmet blir meningslös.

Toppenbra förslag....
Nätägaren tjänar ju pengar per kWh oavsett vad elen kostar. Man behöver inte justera effekttariff för att skydda sina inkomster. Möjligen i det omvända scenariot där höga elpriser drar ner förbrukningen och därmed nätägarens inkomster.
Tror JM syftar på att när allt fler har möjlighet att påverka sin förbrukning så kommer de styra den till när elpriset är lågt. Detta kommer leda till att elnätsavgiften i så fall blir hög när elpriset är lågt och därmed tar det ut varandra.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Nä. Om många lockas av erbjudandet imorgon och väljer att konsumera hög effekt finns det risk för att nätet blir överbelastat. Det är ju stor skillnad på elleverantörens och nätleverantörens utmaningar.
Vad menar du skulle trigga låga nätavgifter i morgon? Utmaningen ligger ju på lokal nivå.
De bygger det på statistik och värderprognoser. Det skulle fungera lika bra som spotpriserna som Nordpol har nu. Det går ju att sätta priserna så att folk inte går bananas under korta perioder. Det är ju för övrigt nästan bara elbilar som kan stryka sin elkonsumtion.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Nä. Om många lockas av erbjudandet imorgon och väljer att konsumera hög effekt finns det risk för att nätet blir överbelastat. Det är ju stor skillnad på elleverantörens och nätleverantörens utmaningar.
Vad menar du skulle trigga låga nätavgifter i morgon? Utmaningen ligger ju på lokal nivå.
De bygger det på statistik och värderprognoser. Det skulle fungera lika bra som spotpriserna som Nordpol har nu. Det går ju att sätta priserna så att folk inte går bananas under korta perioder. Det är ju för övrigt nästan bara elbilar som kan stryka sin elkonsumtion.
Skillnaden är att en felprognos hos elbolagen resulterar i en ekonomisk förlust. En felprognos hos nätbolagen skulle ju resultera i ett överbelastat nät och påverkade kunder.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av RagWal »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Nä. Om många lockas av erbjudandet imorgon och väljer att konsumera hög effekt finns det risk för att nätet blir överbelastat. Det är ju stor skillnad på elleverantörens och nätleverantörens utmaningar.
Vad menar du skulle trigga låga nätavgifter i morgon? Utmaningen ligger ju på lokal nivå.
De bygger det på statistik och värderprognoser. Det skulle fungera lika bra som spotpriserna som Nordpol har nu. Det går ju att sätta priserna så att folk inte går bananas under korta perioder. Det är ju för övrigt nästan bara elbilar som kan stryka sin elkonsumtion.
Skillnaden är att en felprognos hos elbolagen resulterar i en ekonomisk förlust. En felprognos hos nätbolagen skulle ju resultera i ett överbelastat nät och påverkade kunder.
Nja. De får ju prissätta så det skapas tillräcklig marginal. Nog inre så svärt att få hyfsa rrätt. De kan ju också prissätta för att undvika när detnär nära definitiva gränserna. Frågannär hurbstora nätområdeen det ska bli. Kvarter, sradsdelar eller kommuner.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Fler elnätsbolag inför effektavgift för privatkunder.

Synd att det nu blir dygnet runt.

https://www.ellevio.se/privat/om-din-el ... r-elnatet/
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av tor-ake »

BTEA i Bergs kommun har en spännande effektavgiftsmodell. Om jag pluggar in bilen och drar fullt på säkringarna, 11kW i en timme, en gång, då pröjsar jag maximal effektavgift i de tolv(!) efterföljande månaderna, som tur är "bara" 2200kr totalt men ändå.

Plötsligt förstår jag varför stugägare i Klövsjöområdet inte sätter upp laddboxar som hyresgästerna får låna...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av termosen »

tor-ake skrev:
BTEA i Bergs kommun har en spännande effektavgiftsmodell. Om jag pluggar in bilen och drar fullt på säkringarna, 11kW i en timme, en gång, då pröjsar jag maximal effektavgift i de tolv(!) efterföljande månaderna, som tur är "bara" 2200kr totalt men ändå.

Plötsligt förstår jag varför stugägare i Klövsjöområdet inte sätter upp laddboxar som hyresgästerna får låna...
I fjällen kan du ju dock ladda över hela kvällen och natten efter en skiddag. Så 3,7kw räcker ganska långt.
Model Y LR
Model S 100D -18
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av Dafro »

tor-ake skrev:
BTEA i Bergs kommun har en spännande effektavgiftsmodell. Om jag pluggar in bilen och drar fullt på säkringarna, 11kW i en timme, en gång, då pröjsar jag maximal effektavgift i de tolv(!) efterföljande månaderna, som tur är "bara" 2200kr totalt men ändå.

Plötsligt förstår jag varför stugägare i Klövsjöområdet inte sätter upp laddboxar som hyresgästerna får låna...
Vad blir för typ 5,5 kW då, så man har något att jämföra med?
27,8 kWp solceller
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av Fredrik j »

tor-ake skrev:
BTEA i Bergs kommun har en spännande effektavgiftsmodell. Om jag pluggar in bilen och drar fullt på säkringarna, 11kW i en timme, en gång, då pröjsar jag maximal effektavgift i de tolv(!) efterföljande månaderna, som tur är "bara" 2200kr totalt men ändå.

Plötsligt förstår jag varför stugägare i Klövsjöområdet inte sätter upp laddboxar som hyresgästerna får låna...
I praktiken kostar det 185kr/månad extra med ett elabonnemang? Man gasar väl på och har det gjort. Vilket märkligt system. Skulle vara intressant att se hur stor andel som hamnar på max. En majoritet skulle jag tro.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3627
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av jonasl »

Mycket märkligt system, har man timdebitering så vill man ju ladda under de 3-4 (ofta) timmar som det är billigt på natten och lär ta smällen.

Vår BRF har effektabonnemang men under vinterhalvåret högre nätavgift 07-22.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av tor-ake »

termosen skrev:
tor-ake skrev:
BTEA i Bergs kommun har en spännande effektavgiftsmodell. Om jag pluggar in bilen och drar fullt på säkringarna, 11kW i en timme, en gång, då pröjsar jag maximal effektavgift i de tolv(!) efterföljande månaderna, som tur är "bara" 2200kr totalt men ändå.

Plötsligt förstår jag varför stugägare i Klövsjöområdet inte sätter upp laddboxar som hyresgästerna får låna...
I fjällen kan du ju dock ladda över hela kvällen och natten efter en skiddag. Så 3,7kw räcker ganska långt.
Fast man vill ju kanske ha på värmepumpen också? Och varmvattenberedaren. Jag klagar inte egentligen, men det är ju i princip omöjligt att inte nån gång under ett helt års tid råka ha hög effektförbrukning en timme.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av tor-ake »

Dafro skrev:
tor-ake skrev:
BTEA i Bergs kommun har en spännande effektavgiftsmodell. Om jag pluggar in bilen och drar fullt på säkringarna, 11kW i en timme, en gång, då pröjsar jag maximal effektavgift i de tolv(!) efterföljande månaderna, som tur är "bara" 2200kr totalt men ändå.

Plötsligt förstår jag varför stugägare i Klövsjöområdet inte sätter upp laddboxar som hyresgästerna får låna...
Vad blir för typ 5,5 kW då, så man har något att jämföra med?
Det är 200kr per år och kW, så 1100kr eller 92kr/mån.
Alltså utöver 700kr/mån i fast nätavgift för 16A.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 722
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av Dinsdale »

dd88 skrev:
Insändare i skittidningen GP (överst) med svar från avdelningschef Kundvård Göteborg Energi (underst).
Göteborg Energi har precis infört en ny avgift, effektavgift. På sin hemsida skriver man: ”Det finns ingen brist på el i Göteborgsområdet just nu, men för att klara omställningen och trygga elleveranserna även i framtiden behöver vi använda elen på ett smartare sätt” Det smarta ska vara att sprida ut elförbrukningen genom att förändra vårt sätt att leva eftersom det är det som styr elförbrukningen.

Men varför styr man inte istället när på dygnet och i veckan vi har våra effekttoppar?

Vad jag förstår så är det främst elledningar som är flaskhalsen för att kunna täcka ett stigande elbehov. För min del blir det en väldigt dålig styrning eftersom söndagseftermiddagens bastubad blir straffskatt på hela månaden. Vad jag förstått är det både billig el och gott om plats i nätet en söndagseftermiddag.

Mitt elbolag som jag köper elen av har en enkel och logisk app där jag får varningar i tid om riktiga effekttoppar på nätet och med det högre kostnad per kilowattimme, kanske något för monopolföretaget Göteborg Energi att kika på.

Samtidigt har vi en energiminister som envist hävdar att vi har ett enormt elöverskott. Inte på söndagar i alla fall enligt Göteborg Energi! Min elräkning gick upp 8 procent under augusti för att jag badar bastu på söndagseftermiddagar. Känner mig mest lurad på pengar, kanske det som är planen.

Bävar för vilka fler missriktade straffskatter vi ska utsättas för när elbilsförsäljningen tar fart. Kommer förresten konvertera min bastu till vedeldning.
Svar:
Den 1 augusti införde Göteborg Energi en ny prismodell med en rörlig effektavgift. Syftet är att jämna ut effekttopparna i det lokala elnätet i Göteborg. Detta är nödvändigt om vi ska kunna elektrifiera Göteborg och göra det möjligt för fler att köra elbil.

En enda elbil som snabbladdas orsakar en 3-4 gånger högre belastning på elnätet jämfört med en genomsnittlig villakund. Vårt elnät är i dag helt enkelt inte dimensionerat för att snabbladda många elbilar samtidigt på en villagata. Om vi i stället, genom att ändra vårt beteende, jämnar ut effektuttaget över dygnets alla timmar så räcker elnätet längre och vi kan undvika onödig och kostsam utbyggnad som ska betalas av oss alla, även de som inte förbrukar hög effekt.

Detta är också orsaken till att vi tar ut effektavgiften på natten. Även om det generella effektuttaget, liksom elpriset, är lägre på natten hjälper det inte elnätet på den lokala villagatan från att bli överlastat. För att göra det möjligt för fler att till exempel skaffa en elbil behöver vi jämna ut effektuttaget över hela dygnet – inte skjuta elanvändningen till nattetid och skapa nya effekttoppar då.

Robert Fråhn, avdelningschef Kundvård Göteborg Energi Nät AB
Jag tycker det var jättebra förklarat av Göteborg Energi, genom Robert.

Det jag är intresserad av är när grupptalan lämnas in. Tidigare har de ju tagit betalt för nivån på säkringen - här erkänner Robert att de tagit betalt för något de aldrig har kunnat leverera. Jag har betalt för att kunna nyttja 16A dygnet runt i alla år. Nu när jag skaffat elbil vill jag kunna utnyttja mina 16A för att ladda under de få timmar som elen är billig. Men det skriver Göteborg Energi här är en omöjlighet. De har lurat mig. Jag har aldrig kunnat utnyttja 16A om mina kära grannar som köpt samma tjänst också vill nyttja sina 16A samtidigt. När får jag tillbaka mina pengar? Och vilka brott har elbolaget gjort sig skyldiga till genom att sälja något de inte har en möjlighet att leverera?

Det är verkligen under all kritik att först blåsa kunderna i flera decennier genom att med flit underdimensionera nätet. Sedan, när man står där med byxorna nere, förändra prismodellen som att det är kunds fel att kund nu vill ha det kund i alla år betalat för.
Model 3 SR+ 18" 2021
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av Erxon »

Dinsdale skrev:
dd88 skrev:
Insändare i skittidningen GP (överst) med svar från avdelningschef Kundvård Göteborg Energi (underst).
Göteborg Energi har precis infört en ny avgift, effektavgift. På sin hemsida skriver man: ”Det finns ingen brist på el i Göteborgsområdet just nu, men för att klara omställningen och trygga elleveranserna även i framtiden behöver vi använda elen på ett smartare sätt” Det smarta ska vara att sprida ut elförbrukningen genom att förändra vårt sätt att leva eftersom det är det som styr elförbrukningen.

Men varför styr man inte istället när på dygnet och i veckan vi har våra effekttoppar?

Vad jag förstår så är det främst elledningar som är flaskhalsen för att kunna täcka ett stigande elbehov. För min del blir det en väldigt dålig styrning eftersom söndagseftermiddagens bastubad blir straffskatt på hela månaden. Vad jag förstått är det både billig el och gott om plats i nätet en söndagseftermiddag.

Mitt elbolag som jag köper elen av har en enkel och logisk app där jag får varningar i tid om riktiga effekttoppar på nätet och med det högre kostnad per kilowattimme, kanske något för monopolföretaget Göteborg Energi att kika på.

Samtidigt har vi en energiminister som envist hävdar att vi har ett enormt elöverskott. Inte på söndagar i alla fall enligt Göteborg Energi! Min elräkning gick upp 8 procent under augusti för att jag badar bastu på söndagseftermiddagar. Känner mig mest lurad på pengar, kanske det som är planen.

Bävar för vilka fler missriktade straffskatter vi ska utsättas för när elbilsförsäljningen tar fart. Kommer förresten konvertera min bastu till vedeldning.
Svar:
Den 1 augusti införde Göteborg Energi en ny prismodell med en rörlig effektavgift. Syftet är att jämna ut effekttopparna i det lokala elnätet i Göteborg. Detta är nödvändigt om vi ska kunna elektrifiera Göteborg och göra det möjligt för fler att köra elbil.

En enda elbil som snabbladdas orsakar en 3-4 gånger högre belastning på elnätet jämfört med en genomsnittlig villakund. Vårt elnät är i dag helt enkelt inte dimensionerat för att snabbladda många elbilar samtidigt på en villagata. Om vi i stället, genom att ändra vårt beteende, jämnar ut effektuttaget över dygnets alla timmar så räcker elnätet längre och vi kan undvika onödig och kostsam utbyggnad som ska betalas av oss alla, även de som inte förbrukar hög effekt.

Detta är också orsaken till att vi tar ut effektavgiften på natten. Även om det generella effektuttaget, liksom elpriset, är lägre på natten hjälper det inte elnätet på den lokala villagatan från att bli överlastat. För att göra det möjligt för fler att till exempel skaffa en elbil behöver vi jämna ut effektuttaget över hela dygnet – inte skjuta elanvändningen till nattetid och skapa nya effekttoppar då.

Robert Fråhn, avdelningschef Kundvård Göteborg Energi Nät AB
Jag tycker det var jättebra förklarat av Göteborg Energi, genom Robert.

Det jag är intresserad av är när grupptalan lämnas in. Tidigare har de ju tagit betalt för nivån på säkringen - här erkänner Robert att de tagit betalt för något de aldrig har kunnat leverera. Jag har betalt för att kunna nyttja 16A dygnet runt i alla år. Nu när jag skaffat elbil vill jag kunna utnyttja mina 16A för att ladda under de få timmar som elen är billig. Men det skriver Göteborg Energi här är en omöjlighet. De har lurat mig. Jag har aldrig kunnat utnyttja 16A om mina kära grannar som köpt samma tjänst också vill nyttja sina 16A samtidigt. När får jag tillbaka mina pengar? Och vilka brott har elbolaget gjort sig skyldiga till genom att sälja något de inte har en möjlighet att leverera?

Det är verkligen under all kritik att först blåsa kunderna i flera decennier genom att med flit underdimensionera nätet. Sedan, när man står där med byxorna nere, förändra prismodellen som att det är kunds fel att kund nu vill ha det kund i alla år betalat för.
Hur många snabbladdar hemma? Jag tror inte det är speciellt många
3*16A är 11 kWh och i min värld är det inte snabbladdning.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av agehall »

Jag har 2st 3x16A laddare. Det är helt klart overkill, men det var lika bra att installera på båda parkeringsplatserna när elektrikerna ändå var här. Dock är det ju ganska sällan man faktiskt använder 3x16A - om jag inte verkligen behöver tanka snabbt hemma, så finns det ju ingen anledning att blåsa på fullt om bilen ändå ska stå över natten.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el

Inlägg av [JM] »

Erxon skrev:
Dinsdale skrev:
dd88 skrev:
Insändare i skittidningen GP (överst) med svar från avdelningschef Kundvård Göteborg Energi (underst).
Göteborg Energi har precis infört en ny avgift, effektavgift. På sin hemsida skriver man: ”Det finns ingen brist på el i Göteborgsområdet just nu, men för att klara omställningen och trygga elleveranserna även i framtiden behöver vi använda elen på ett smartare sätt” Det smarta ska vara att sprida ut elförbrukningen genom att förändra vårt sätt att leva eftersom det är det som styr elförbrukningen.

Men varför styr man inte istället när på dygnet och i veckan vi har våra effekttoppar?

Vad jag förstår så är det främst elledningar som är flaskhalsen för att kunna täcka ett stigande elbehov. För min del blir det en väldigt dålig styrning eftersom söndagseftermiddagens bastubad blir straffskatt på hela månaden. Vad jag förstått är det både billig el och gott om plats i nätet en söndagseftermiddag.

Mitt elbolag som jag köper elen av har en enkel och logisk app där jag får varningar i tid om riktiga effekttoppar på nätet och med det högre kostnad per kilowattimme, kanske något för monopolföretaget Göteborg Energi att kika på.

Samtidigt har vi en energiminister som envist hävdar att vi har ett enormt elöverskott. Inte på söndagar i alla fall enligt Göteborg Energi! Min elräkning gick upp 8 procent under augusti för att jag badar bastu på söndagseftermiddagar. Känner mig mest lurad på pengar, kanske det som är planen.

Bävar för vilka fler missriktade straffskatter vi ska utsättas för när elbilsförsäljningen tar fart. Kommer förresten konvertera min bastu till vedeldning.
Svar:
Den 1 augusti införde Göteborg Energi en ny prismodell med en rörlig effektavgift. Syftet är att jämna ut effekttopparna i det lokala elnätet i Göteborg. Detta är nödvändigt om vi ska kunna elektrifiera Göteborg och göra det möjligt för fler att köra elbil.

En enda elbil som snabbladdas orsakar en 3-4 gånger högre belastning på elnätet jämfört med en genomsnittlig villakund. Vårt elnät är i dag helt enkelt inte dimensionerat för att snabbladda många elbilar samtidigt på en villagata. Om vi i stället, genom att ändra vårt beteende, jämnar ut effektuttaget över dygnets alla timmar så räcker elnätet längre och vi kan undvika onödig och kostsam utbyggnad som ska betalas av oss alla, även de som inte förbrukar hög effekt.

Detta är också orsaken till att vi tar ut effektavgiften på natten. Även om det generella effektuttaget, liksom elpriset, är lägre på natten hjälper det inte elnätet på den lokala villagatan från att bli överlastat. För att göra det möjligt för fler att till exempel skaffa en elbil behöver vi jämna ut effektuttaget över hela dygnet – inte skjuta elanvändningen till nattetid och skapa nya effekttoppar då.

Robert Fråhn, avdelningschef Kundvård Göteborg Energi Nät AB
Jag tycker det var jättebra förklarat av Göteborg Energi, genom Robert.

Det jag är intresserad av är när grupptalan lämnas in. Tidigare har de ju tagit betalt för nivån på säkringen - här erkänner Robert att de tagit betalt för något de aldrig har kunnat leverera. Jag har betalt för att kunna nyttja 16A dygnet runt i alla år. Nu när jag skaffat elbil vill jag kunna utnyttja mina 16A för att ladda under de få timmar som elen är billig. Men det skriver Göteborg Energi här är en omöjlighet. De har lurat mig. Jag har aldrig kunnat utnyttja 16A om mina kära grannar som köpt samma tjänst också vill nyttja sina 16A samtidigt. När får jag tillbaka mina pengar? Och vilka brott har elbolaget gjort sig skyldiga till genom att sälja något de inte har en möjlighet att leverera?

Det är verkligen under all kritik att först blåsa kunderna i flera decennier genom att med flit underdimensionera nätet. Sedan, när man står där med byxorna nere, förändra prismodellen som att det är kunds fel att kund nu vill ha det kund i alla år betalat för.
Hur många snabbladdar hemma? Jag tror inte det är speciellt många
3*16A är 11 kWh och i min värld är det inte snabbladdning.
När elpriset är 10 kr på dagen och några få ören under 4 timmar på natten så laddar nog de flesta med timdebitering med full fart de få timmarna på natten.

Sen om det kallas snabbladdning eller inte kvittar.
Behöver inte ens ha med laddning att göra.
Nån kanske kör sin varmvattenberedare full fart när elen är billig.
Skriv svar