Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Moderator: Redaktion
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Mitt förslag är att skrota den effektbaserade avgiften som Göteborg Energi nu inför, och istället variera nätavgiften per timme över dygnet beroende på hur mycket ledig nätkapacitet det finns.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Så precis innan du slår på effektkrävande utrustning så är det billigt och när många därför tar beslutet att slå på så stiger priset kraftigt just för att många just slår på?martinot skrev:Mitt förslag är att skrota den effektbaserade avgiften som Göteborg Energi nu inför, och istället variera nätavgiften per timme över dygnet beroende på hur mycket ledig nätkapacitet det finns.
Att premiera att sprida ut effektbehovet borde ju ha bättre effekt. På lokal nivå spelar det ju ingen roll om du belastar när elintensiv industri står still eller inte.
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Priserna på Nordpol som Tibber använder sätts dagen innan. Samma går ju göra göra med nätavgifterna.Fredrik j skrev:Så precis innan du slår på effektkrävande utrustning så är det billigt och när många därför tar beslutet att slå på så stiger priset kraftigt just för att många just slår på?martinot skrev:Mitt förslag är att skrota den effektbaserade avgiften som Göteborg Energi nu inför, och istället variera nätavgiften per timme över dygnet beroende på hur mycket ledig nätkapacitet det finns.
Att premiera att sprida ut effektbehovet borde ju ha bättre effekt. På lokal nivå spelar det ju ingen roll om du belastar när elintensiv industri står still eller inte.
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Nä. Om många lockas av erbjudandet imorgon och väljer att konsumera hög effekt finns det risk för att nätet blir överbelastat. Det är ju stor skillnad på elleverantörens och nätleverantörens utmaningar.LarsL skrev:Priserna på Nordpol som Tibber använder sätts dagen innan. Samma går ju göra göra med nätavgifterna.Fredrik j skrev:Så precis innan du slår på effektkrävande utrustning så är det billigt och när många därför tar beslutet att slå på så stiger priset kraftigt just för att många just slår på?martinot skrev:Mitt förslag är att skrota den effektbaserade avgiften som Göteborg Energi nu inför, och istället variera nätavgiften per timme över dygnet beroende på hur mycket ledig nätkapacitet det finns.
Att premiera att sprida ut effektbehovet borde ju ha bättre effekt. På lokal nivå spelar det ju ingen roll om du belastar när elintensiv industri står still eller inte.
Vad menar du skulle trigga låga nätavgifter i morgon? Utmaningen ligger ju på lokal nivå.
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Exakt. Mycket bättre idé och förslag!LarsL skrev:Priserna på Nordpol som Tibber använder sätts dagen innan. Samma går ju göra göra med nätavgifterna.Fredrik j skrev:Så precis innan du slår på effektkrävande utrustning så är det billigt och när många därför tar beslutet att slå på så stiger priset kraftigt just för att många just slår på?martinot skrev:Mitt förslag är att skrota den effektbaserade avgiften som Göteborg Energi nu inför, och istället variera nätavgiften per timme över dygnet beroende på hur mycket ledig nätkapacitet det finns.
Att premiera att sprida ut effektbehovet borde ju ha bättre effekt. På lokal nivå spelar det ju ingen roll om du belastar när elintensiv industri står still eller inte.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Hur menar ni att det skulle fungera? Vad skulle trigga låga nätavgifter imorgon? Att få användare lovar att inte använda hög effekt?martinot skrev:Exakt. Mycket bättre idé och förslag!LarsL skrev:Priserna på Nordpol som Tibber använder sätts dagen innan. Samma går ju göra göra med nätavgifterna.Fredrik j skrev:Så precis innan du slår på effektkrävande utrustning så är det billigt och när många därför tar beslutet att slå på så stiger priset kraftigt just för att många just slår på?martinot skrev:Mitt förslag är att skrota den effektbaserade avgiften som Göteborg Energi nu inför, och istället variera nätavgiften per timme över dygnet beroende på hur mycket ledig nätkapacitet det finns.
Att premiera att sprida ut effektbehovet borde ju ha bättre effekt. På lokal nivå spelar det ju ingen roll om du belastar när elintensiv industri står still eller inte.
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Låt mig prediktera framtiden i detta förslag.martinot skrev:Exakt. Mycket bättre idé och förslag!LarsL skrev:Priserna på Nordpol som Tibber använder sätts dagen innan. Samma går ju göra göra med nätavgifterna.Fredrik j skrev:Så precis innan du slår på effektkrävande utrustning så är det billigt och när många därför tar beslutet att slå på så stiger priset kraftigt just för att många just slår på?martinot skrev:Mitt förslag är att skrota den effektbaserade avgiften som Göteborg Energi nu inför, och istället variera nätavgiften per timme över dygnet beroende på hur mycket ledig nätkapacitet det finns.
Att premiera att sprida ut effektbehovet borde ju ha bättre effekt. På lokal nivå spelar det ju ingen roll om du belastar när elintensiv industri står still eller inte.
När elpriset är lågt kompenseras det marknadsmässigt genom om en högre effekttariff.
Så att all form av aktiv och intelligent laststyrning av hemmet blir meningslös.
Toppenbra förslag....
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Nätägaren tjänar ju pengar per kWh oavsett vad elen kostar. Man behöver inte justera effekttariff för att skydda sina inkomster. Möjligen i det omvända scenariot där höga elpriser drar ner förbrukningen och därmed nätägarens inkomster.[JM] skrev:Låt mig prediktera framtiden i detta förslag.
När elpriset är lågt kompenseras det marknadsmässigt genom om en högre effekttariff.
Så att all form av aktiv och intelligent laststyrning av hemmet blir meningslös.
Toppenbra förslag....
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Tror JM syftar på att när allt fler har möjlighet att påverka sin förbrukning så kommer de styra den till när elpriset är lågt. Detta kommer leda till att elnätsavgiften i så fall blir hög när elpriset är lågt och därmed tar det ut varandra.Fredrik j skrev:Nätägaren tjänar ju pengar per kWh oavsett vad elen kostar. Man behöver inte justera effekttariff för att skydda sina inkomster. Möjligen i det omvända scenariot där höga elpriser drar ner förbrukningen och därmed nätägarens inkomster.[JM] skrev:Låt mig prediktera framtiden i detta förslag.
När elpriset är lågt kompenseras det marknadsmässigt genom om en högre effekttariff.
Så att all form av aktiv och intelligent laststyrning av hemmet blir meningslös.
Toppenbra förslag....
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
De bygger det på statistik och värderprognoser. Det skulle fungera lika bra som spotpriserna som Nordpol har nu. Det går ju att sätta priserna så att folk inte går bananas under korta perioder. Det är ju för övrigt nästan bara elbilar som kan stryka sin elkonsumtion.Fredrik j skrev:Nä. Om många lockas av erbjudandet imorgon och väljer att konsumera hög effekt finns det risk för att nätet blir överbelastat. Det är ju stor skillnad på elleverantörens och nätleverantörens utmaningar.
Vad menar du skulle trigga låga nätavgifter i morgon? Utmaningen ligger ju på lokal nivå.
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Skillnaden är att en felprognos hos elbolagen resulterar i en ekonomisk förlust. En felprognos hos nätbolagen skulle ju resultera i ett överbelastat nät och påverkade kunder.LarsL skrev:De bygger det på statistik och värderprognoser. Det skulle fungera lika bra som spotpriserna som Nordpol har nu. Det går ju att sätta priserna så att folk inte går bananas under korta perioder. Det är ju för övrigt nästan bara elbilar som kan stryka sin elkonsumtion.Fredrik j skrev:Nä. Om många lockas av erbjudandet imorgon och väljer att konsumera hög effekt finns det risk för att nätet blir överbelastat. Det är ju stor skillnad på elleverantörens och nätleverantörens utmaningar.
Vad menar du skulle trigga låga nätavgifter i morgon? Utmaningen ligger ju på lokal nivå.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Nja. De får ju prissätta så det skapas tillräcklig marginal. Nog inre så svärt att få hyfsa rrätt. De kan ju också prissätta för att undvika när detnär nära definitiva gränserna. Frågannär hurbstora nätområdeen det ska bli. Kvarter, sradsdelar eller kommuner.Fredrik j skrev:Skillnaden är att en felprognos hos elbolagen resulterar i en ekonomisk förlust. En felprognos hos nätbolagen skulle ju resultera i ett överbelastat nät och påverkade kunder.LarsL skrev:De bygger det på statistik och värderprognoser. Det skulle fungera lika bra som spotpriserna som Nordpol har nu. Det går ju att sätta priserna så att folk inte går bananas under korta perioder. Det är ju för övrigt nästan bara elbilar som kan stryka sin elkonsumtion.Fredrik j skrev:Nä. Om många lockas av erbjudandet imorgon och väljer att konsumera hög effekt finns det risk för att nätet blir överbelastat. Det är ju stor skillnad på elleverantörens och nätleverantörens utmaningar.
Vad menar du skulle trigga låga nätavgifter i morgon? Utmaningen ligger ju på lokal nivå.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Fler elnätsbolag inför effektavgift för privatkunder.
Synd att det nu blir dygnet runt.
https://www.ellevio.se/privat/om-din-el ... r-elnatet/
Synd att det nu blir dygnet runt.
https://www.ellevio.se/privat/om-din-el ... r-elnatet/
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
BTEA i Bergs kommun har en spännande effektavgiftsmodell. Om jag pluggar in bilen och drar fullt på säkringarna, 11kW i en timme, en gång, då pröjsar jag maximal effektavgift i de tolv(!) efterföljande månaderna, som tur är "bara" 2200kr totalt men ändå.
Plötsligt förstår jag varför stugägare i Klövsjöområdet inte sätter upp laddboxar som hyresgästerna får låna...
Plötsligt förstår jag varför stugägare i Klövsjöområdet inte sätter upp laddboxar som hyresgästerna får låna...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
I fjällen kan du ju dock ladda över hela kvällen och natten efter en skiddag. Så 3,7kw räcker ganska långt.tor-ake skrev:BTEA i Bergs kommun har en spännande effektavgiftsmodell. Om jag pluggar in bilen och drar fullt på säkringarna, 11kW i en timme, en gång, då pröjsar jag maximal effektavgift i de tolv(!) efterföljande månaderna, som tur är "bara" 2200kr totalt men ändå.
Plötsligt förstår jag varför stugägare i Klövsjöområdet inte sätter upp laddboxar som hyresgästerna får låna...
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Vad blir för typ 5,5 kW då, så man har något att jämföra med?tor-ake skrev:BTEA i Bergs kommun har en spännande effektavgiftsmodell. Om jag pluggar in bilen och drar fullt på säkringarna, 11kW i en timme, en gång, då pröjsar jag maximal effektavgift i de tolv(!) efterföljande månaderna, som tur är "bara" 2200kr totalt men ändå.
Plötsligt förstår jag varför stugägare i Klövsjöområdet inte sätter upp laddboxar som hyresgästerna får låna...
27,8 kWp solceller
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
I praktiken kostar det 185kr/månad extra med ett elabonnemang? Man gasar väl på och har det gjort. Vilket märkligt system. Skulle vara intressant att se hur stor andel som hamnar på max. En majoritet skulle jag tro.tor-ake skrev:BTEA i Bergs kommun har en spännande effektavgiftsmodell. Om jag pluggar in bilen och drar fullt på säkringarna, 11kW i en timme, en gång, då pröjsar jag maximal effektavgift i de tolv(!) efterföljande månaderna, som tur är "bara" 2200kr totalt men ändå.
Plötsligt förstår jag varför stugägare i Klövsjöområdet inte sätter upp laddboxar som hyresgästerna får låna...
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3627
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Mycket märkligt system, har man timdebitering så vill man ju ladda under de 3-4 (ofta) timmar som det är billigt på natten och lär ta smällen.
Vår BRF har effektabonnemang men under vinterhalvåret högre nätavgift 07-22.
Vår BRF har effektabonnemang men under vinterhalvåret högre nätavgift 07-22.
Model Y LR AWD 2022
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Fast man vill ju kanske ha på värmepumpen också? Och varmvattenberedaren. Jag klagar inte egentligen, men det är ju i princip omöjligt att inte nån gång under ett helt års tid råka ha hög effektförbrukning en timme.termosen skrev:I fjällen kan du ju dock ladda över hela kvällen och natten efter en skiddag. Så 3,7kw räcker ganska långt.tor-ake skrev:BTEA i Bergs kommun har en spännande effektavgiftsmodell. Om jag pluggar in bilen och drar fullt på säkringarna, 11kW i en timme, en gång, då pröjsar jag maximal effektavgift i de tolv(!) efterföljande månaderna, som tur är "bara" 2200kr totalt men ändå.
Plötsligt förstår jag varför stugägare i Klövsjöområdet inte sätter upp laddboxar som hyresgästerna får låna...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Det är 200kr per år och kW, så 1100kr eller 92kr/mån.Dafro skrev:Vad blir för typ 5,5 kW då, så man har något att jämföra med?tor-ake skrev:BTEA i Bergs kommun har en spännande effektavgiftsmodell. Om jag pluggar in bilen och drar fullt på säkringarna, 11kW i en timme, en gång, då pröjsar jag maximal effektavgift i de tolv(!) efterföljande månaderna, som tur är "bara" 2200kr totalt men ändå.
Plötsligt förstår jag varför stugägare i Klövsjöområdet inte sätter upp laddboxar som hyresgästerna får låna...
Alltså utöver 700kr/mån i fast nätavgift för 16A.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 722
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Jag tycker det var jättebra förklarat av Göteborg Energi, genom Robert.dd88 skrev:Insändare i skittidningen GP (överst) med svar från avdelningschef Kundvård Göteborg Energi (underst).
Svar:Göteborg Energi har precis infört en ny avgift, effektavgift. På sin hemsida skriver man: ”Det finns ingen brist på el i Göteborgsområdet just nu, men för att klara omställningen och trygga elleveranserna även i framtiden behöver vi använda elen på ett smartare sätt” Det smarta ska vara att sprida ut elförbrukningen genom att förändra vårt sätt att leva eftersom det är det som styr elförbrukningen.
Men varför styr man inte istället när på dygnet och i veckan vi har våra effekttoppar?
Vad jag förstår så är det främst elledningar som är flaskhalsen för att kunna täcka ett stigande elbehov. För min del blir det en väldigt dålig styrning eftersom söndagseftermiddagens bastubad blir straffskatt på hela månaden. Vad jag förstått är det både billig el och gott om plats i nätet en söndagseftermiddag.
Mitt elbolag som jag köper elen av har en enkel och logisk app där jag får varningar i tid om riktiga effekttoppar på nätet och med det högre kostnad per kilowattimme, kanske något för monopolföretaget Göteborg Energi att kika på.
Samtidigt har vi en energiminister som envist hävdar att vi har ett enormt elöverskott. Inte på söndagar i alla fall enligt Göteborg Energi! Min elräkning gick upp 8 procent under augusti för att jag badar bastu på söndagseftermiddagar. Känner mig mest lurad på pengar, kanske det som är planen.
Bävar för vilka fler missriktade straffskatter vi ska utsättas för när elbilsförsäljningen tar fart. Kommer förresten konvertera min bastu till vedeldning.
Den 1 augusti införde Göteborg Energi en ny prismodell med en rörlig effektavgift. Syftet är att jämna ut effekttopparna i det lokala elnätet i Göteborg. Detta är nödvändigt om vi ska kunna elektrifiera Göteborg och göra det möjligt för fler att köra elbil.
En enda elbil som snabbladdas orsakar en 3-4 gånger högre belastning på elnätet jämfört med en genomsnittlig villakund. Vårt elnät är i dag helt enkelt inte dimensionerat för att snabbladda många elbilar samtidigt på en villagata. Om vi i stället, genom att ändra vårt beteende, jämnar ut effektuttaget över dygnets alla timmar så räcker elnätet längre och vi kan undvika onödig och kostsam utbyggnad som ska betalas av oss alla, även de som inte förbrukar hög effekt.
Detta är också orsaken till att vi tar ut effektavgiften på natten. Även om det generella effektuttaget, liksom elpriset, är lägre på natten hjälper det inte elnätet på den lokala villagatan från att bli överlastat. För att göra det möjligt för fler att till exempel skaffa en elbil behöver vi jämna ut effektuttaget över hela dygnet – inte skjuta elanvändningen till nattetid och skapa nya effekttoppar då.
Robert Fråhn, avdelningschef Kundvård Göteborg Energi Nät AB
Det jag är intresserad av är när grupptalan lämnas in. Tidigare har de ju tagit betalt för nivån på säkringen - här erkänner Robert att de tagit betalt för något de aldrig har kunnat leverera. Jag har betalt för att kunna nyttja 16A dygnet runt i alla år. Nu när jag skaffat elbil vill jag kunna utnyttja mina 16A för att ladda under de få timmar som elen är billig. Men det skriver Göteborg Energi här är en omöjlighet. De har lurat mig. Jag har aldrig kunnat utnyttja 16A om mina kära grannar som köpt samma tjänst också vill nyttja sina 16A samtidigt. När får jag tillbaka mina pengar? Och vilka brott har elbolaget gjort sig skyldiga till genom att sälja något de inte har en möjlighet att leverera?
Det är verkligen under all kritik att först blåsa kunderna i flera decennier genom att med flit underdimensionera nätet. Sedan, när man står där med byxorna nere, förändra prismodellen som att det är kunds fel att kund nu vill ha det kund i alla år betalat för.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Hur många snabbladdar hemma? Jag tror inte det är speciellt mångaDinsdale skrev:Jag tycker det var jättebra förklarat av Göteborg Energi, genom Robert.dd88 skrev:Insändare i skittidningen GP (överst) med svar från avdelningschef Kundvård Göteborg Energi (underst).
Svar:Göteborg Energi har precis infört en ny avgift, effektavgift. På sin hemsida skriver man: ”Det finns ingen brist på el i Göteborgsområdet just nu, men för att klara omställningen och trygga elleveranserna även i framtiden behöver vi använda elen på ett smartare sätt” Det smarta ska vara att sprida ut elförbrukningen genom att förändra vårt sätt att leva eftersom det är det som styr elförbrukningen.
Men varför styr man inte istället när på dygnet och i veckan vi har våra effekttoppar?
Vad jag förstår så är det främst elledningar som är flaskhalsen för att kunna täcka ett stigande elbehov. För min del blir det en väldigt dålig styrning eftersom söndagseftermiddagens bastubad blir straffskatt på hela månaden. Vad jag förstått är det både billig el och gott om plats i nätet en söndagseftermiddag.
Mitt elbolag som jag köper elen av har en enkel och logisk app där jag får varningar i tid om riktiga effekttoppar på nätet och med det högre kostnad per kilowattimme, kanske något för monopolföretaget Göteborg Energi att kika på.
Samtidigt har vi en energiminister som envist hävdar att vi har ett enormt elöverskott. Inte på söndagar i alla fall enligt Göteborg Energi! Min elräkning gick upp 8 procent under augusti för att jag badar bastu på söndagseftermiddagar. Känner mig mest lurad på pengar, kanske det som är planen.
Bävar för vilka fler missriktade straffskatter vi ska utsättas för när elbilsförsäljningen tar fart. Kommer förresten konvertera min bastu till vedeldning.
Den 1 augusti införde Göteborg Energi en ny prismodell med en rörlig effektavgift. Syftet är att jämna ut effekttopparna i det lokala elnätet i Göteborg. Detta är nödvändigt om vi ska kunna elektrifiera Göteborg och göra det möjligt för fler att köra elbil.
En enda elbil som snabbladdas orsakar en 3-4 gånger högre belastning på elnätet jämfört med en genomsnittlig villakund. Vårt elnät är i dag helt enkelt inte dimensionerat för att snabbladda många elbilar samtidigt på en villagata. Om vi i stället, genom att ändra vårt beteende, jämnar ut effektuttaget över dygnets alla timmar så räcker elnätet längre och vi kan undvika onödig och kostsam utbyggnad som ska betalas av oss alla, även de som inte förbrukar hög effekt.
Detta är också orsaken till att vi tar ut effektavgiften på natten. Även om det generella effektuttaget, liksom elpriset, är lägre på natten hjälper det inte elnätet på den lokala villagatan från att bli överlastat. För att göra det möjligt för fler att till exempel skaffa en elbil behöver vi jämna ut effektuttaget över hela dygnet – inte skjuta elanvändningen till nattetid och skapa nya effekttoppar då.
Robert Fråhn, avdelningschef Kundvård Göteborg Energi Nät AB
Det jag är intresserad av är när grupptalan lämnas in. Tidigare har de ju tagit betalt för nivån på säkringen - här erkänner Robert att de tagit betalt för något de aldrig har kunnat leverera. Jag har betalt för att kunna nyttja 16A dygnet runt i alla år. Nu när jag skaffat elbil vill jag kunna utnyttja mina 16A för att ladda under de få timmar som elen är billig. Men det skriver Göteborg Energi här är en omöjlighet. De har lurat mig. Jag har aldrig kunnat utnyttja 16A om mina kära grannar som köpt samma tjänst också vill nyttja sina 16A samtidigt. När får jag tillbaka mina pengar? Och vilka brott har elbolaget gjort sig skyldiga till genom att sälja något de inte har en möjlighet att leverera?
Det är verkligen under all kritik att först blåsa kunderna i flera decennier genom att med flit underdimensionera nätet. Sedan, när man står där med byxorna nere, förändra prismodellen som att det är kunds fel att kund nu vill ha det kund i alla år betalat för.
3*16A är 11 kWh och i min värld är det inte snabbladdning.
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Jag har 2st 3x16A laddare. Det är helt klart overkill, men det var lika bra att installera på båda parkeringsplatserna när elektrikerna ändå var här. Dock är det ju ganska sällan man faktiskt använder 3x16A - om jag inte verkligen behöver tanka snabbt hemma, så finns det ju ingen anledning att blåsa på fullt om bilen ändå ska stå över natten.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
När elpriset är 10 kr på dagen och några få ören under 4 timmar på natten så laddar nog de flesta med timdebitering med full fart de få timmarna på natten.Erxon skrev:Hur många snabbladdar hemma? Jag tror inte det är speciellt mångaDinsdale skrev:Jag tycker det var jättebra förklarat av Göteborg Energi, genom Robert.dd88 skrev:Insändare i skittidningen GP (överst) med svar från avdelningschef Kundvård Göteborg Energi (underst).
Svar:Göteborg Energi har precis infört en ny avgift, effektavgift. På sin hemsida skriver man: ”Det finns ingen brist på el i Göteborgsområdet just nu, men för att klara omställningen och trygga elleveranserna även i framtiden behöver vi använda elen på ett smartare sätt” Det smarta ska vara att sprida ut elförbrukningen genom att förändra vårt sätt att leva eftersom det är det som styr elförbrukningen.
Men varför styr man inte istället när på dygnet och i veckan vi har våra effekttoppar?
Vad jag förstår så är det främst elledningar som är flaskhalsen för att kunna täcka ett stigande elbehov. För min del blir det en väldigt dålig styrning eftersom söndagseftermiddagens bastubad blir straffskatt på hela månaden. Vad jag förstått är det både billig el och gott om plats i nätet en söndagseftermiddag.
Mitt elbolag som jag köper elen av har en enkel och logisk app där jag får varningar i tid om riktiga effekttoppar på nätet och med det högre kostnad per kilowattimme, kanske något för monopolföretaget Göteborg Energi att kika på.
Samtidigt har vi en energiminister som envist hävdar att vi har ett enormt elöverskott. Inte på söndagar i alla fall enligt Göteborg Energi! Min elräkning gick upp 8 procent under augusti för att jag badar bastu på söndagseftermiddagar. Känner mig mest lurad på pengar, kanske det som är planen.
Bävar för vilka fler missriktade straffskatter vi ska utsättas för när elbilsförsäljningen tar fart. Kommer förresten konvertera min bastu till vedeldning.
Den 1 augusti införde Göteborg Energi en ny prismodell med en rörlig effektavgift. Syftet är att jämna ut effekttopparna i det lokala elnätet i Göteborg. Detta är nödvändigt om vi ska kunna elektrifiera Göteborg och göra det möjligt för fler att köra elbil.
En enda elbil som snabbladdas orsakar en 3-4 gånger högre belastning på elnätet jämfört med en genomsnittlig villakund. Vårt elnät är i dag helt enkelt inte dimensionerat för att snabbladda många elbilar samtidigt på en villagata. Om vi i stället, genom att ändra vårt beteende, jämnar ut effektuttaget över dygnets alla timmar så räcker elnätet längre och vi kan undvika onödig och kostsam utbyggnad som ska betalas av oss alla, även de som inte förbrukar hög effekt.
Detta är också orsaken till att vi tar ut effektavgiften på natten. Även om det generella effektuttaget, liksom elpriset, är lägre på natten hjälper det inte elnätet på den lokala villagatan från att bli överlastat. För att göra det möjligt för fler att till exempel skaffa en elbil behöver vi jämna ut effektuttaget över hela dygnet – inte skjuta elanvändningen till nattetid och skapa nya effekttoppar då.
Robert Fråhn, avdelningschef Kundvård Göteborg Energi Nät AB
Det jag är intresserad av är när grupptalan lämnas in. Tidigare har de ju tagit betalt för nivån på säkringen - här erkänner Robert att de tagit betalt för något de aldrig har kunnat leverera. Jag har betalt för att kunna nyttja 16A dygnet runt i alla år. Nu när jag skaffat elbil vill jag kunna utnyttja mina 16A för att ladda under de få timmar som elen är billig. Men det skriver Göteborg Energi här är en omöjlighet. De har lurat mig. Jag har aldrig kunnat utnyttja 16A om mina kära grannar som köpt samma tjänst också vill nyttja sina 16A samtidigt. När får jag tillbaka mina pengar? Och vilka brott har elbolaget gjort sig skyldiga till genom att sälja något de inte har en möjlighet att leverera?
Det är verkligen under all kritik att först blåsa kunderna i flera decennier genom att med flit underdimensionera nätet. Sedan, när man står där med byxorna nere, förändra prismodellen som att det är kunds fel att kund nu vill ha det kund i alla år betalat för.
3*16A är 11 kWh och i min värld är det inte snabbladdning.
Sen om det kallas snabbladdning eller inte kvittar.
Behöver inte ens ha med laddning att göra.
Nån kanske kör sin varmvattenberedare full fart när elen är billig.