Stockholm ordnar laddplatser
Moderator: Redaktion
Stockholm ordnar laddplatser
https://www.di.se/nyheter/minst-50-000- ... lja-elbil/
Redan 2023 ska en femtedel av parkeringsplatserna ha laddplats.
Redan 2023 ska en femtedel av parkeringsplatserna ha laddplats.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Re: Stockholm ordnar laddplatser
Det här är enormt och rubriken kanske borde kompletteras med ”…på upp mot 100 000 (!) parkeringsplatser.”
Fantastiskt initiativ och kommer underlätta även för boende i flerfamiljshus att välja elbilar.
Fantastiskt initiativ och kommer underlätta även för boende i flerfamiljshus att välja elbilar.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Stockholm ordnar laddplatser
Då tillhör Stockholm ändå de bästa redan....Mats79 skrev:Det här är enormt och rubriken kanske borde kompletteras med ”…på upp mot 100 000 (!) parkeringsplatser.”
Fantastiskt initiativ och kommer underlätta även för boende i flerfamiljshus att välja elbilar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Stockholm ordnar laddplatser
Kommer det här öppna upp för andra kommuner att faktiskt sätta lite fart?
Re: Stockholm ordnar laddplatser
Intressant. Göteborg gör som vanligt precis som Stockholm när det kommer till trafik men med ambitionen att mjölka ut mer pengar ur bilisterna istället för att förbättra. Tträngselskatt som inte har med trängsel att göra, tar dubbelt betalt om du parkerar och laddar en elbil...
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Stockholm ordnar laddplatser
Tycker det är bra att man ökar på laddmöjligheterna, men principiellt så tycker jag att Stockholmarna (och alla andra också) ska få bestämma själva om de vill ha bil eller inte:
"Framöver hoppas Helldén på ny laggstiftning för att öka stadens möjligheter att kunna reservera platser i gatumiljö för bilpooler för att på sikt kunna minska det privata bilinnehavet i innerstaden. "
"Framöver hoppas Helldén på ny laggstiftning för att öka stadens möjligheter att kunna reservera platser i gatumiljö för bilpooler för att på sikt kunna minska det privata bilinnehavet i innerstaden. "
Re: Stockholm ordnar laddplatser
Ja om du menar en massa studiebesök så kan det säkert bli det, men verkstad? tveksamt....Mats79 skrev:Kommer det här öppna upp för andra kommuner att faktiskt sätta lite fart?
ms 76132 "Eleamore"
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Stockholm ordnar laddplatser
Hellden skall sluta i Stockholm och siktar på Riksdan. Jag antar att han tar med sina visioner dit.tesla newbie skrev:Tycker det är bra att man ökar på laddmöjligheterna, men principiellt så tycker jag att Stockholmarna (och alla andra också) ska få bestämma själva om de vill ha bil eller inte:
"Framöver hoppas Helldén på ny laggstiftning för att öka stadens möjligheter att kunna reservera platser i gatumiljö för bilpooler för att på sikt kunna minska det privata bilinnehavet i innerstaden. "
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Stockholm ordnar laddplatser
Det skulle förhoppningsvis kunna bli en ”proppen-ur”-effekt, alltså att andra kommunpolitiker fattar allvaret att de måste agera och att man kan ta med sig tips på idéer från Stockholm som gjort resan före de andra.12man skrev:Ja om du menar en massa studiebesök så kan det säkert bli det, men verkstad? tveksamt....Mats79 skrev:Kommer det här öppna upp för andra kommuner att faktiskt sätta lite fart?
Re: Stockholm ordnar laddplatser
Det här förslaget innebär väl precis just det att man får ökade möjligheter att välja om man vill ha bil eller inte? Om fler valmöjligheter skapas med tex bilpooler (som ju inte ens FÅR tilldelas/reserveras plats på kommunal mark idag) ökar ju valfriheten dramatiskt. Då kan fler välja hur de vill göra eftersom antalet val har ökat.tesla newbie skrev:Tycker det är bra att man ökar på laddmöjligheterna, men principiellt så tycker jag att Stockholmarna (och alla andra också) ska få bestämma själva om de vill ha bil eller inte:
"Framöver hoppas Helldén på ny laggstiftning för att öka stadens möjligheter att kunna reservera platser i gatumiljö för bilpooler för att på sikt kunna minska det privata bilinnehavet i innerstaden. "
Re: Stockholm ordnar laddplatser
"Du får välja vilket bilägaralternativ du vill, så länge du väljer bilpool"?Mats79 skrev:Det här förslaget innebär väl precis just det att man får ökade möjligheter att välja om man vill ha bil eller inte? Om fler valmöjligheter skapas med tex bilpooler (som ju inte ens FÅR tilldelas/reserveras plats på kommunal mark idag) ökar ju valfriheten dramatiskt. Då kan fler välja hur de vill göra eftersom antalet val har ökat.tesla newbie skrev:Tycker det är bra att man ökar på laddmöjligheterna, men principiellt så tycker jag att Stockholmarna (och alla andra också) ska få bestämma själva om de vill ha bil eller inte:
"Framöver hoppas Helldén på ny laggstiftning för att öka stadens möjligheter att kunna reservera platser i gatumiljö för bilpooler för att på sikt kunna minska det privata bilinnehavet i innerstaden. "
Inte min typ av valfrihet
Re: Stockholm ordnar laddplatser
Fast det har ju ingen nånsin sagt.Maw skrev:"Du får välja vilket bilägaralternativ du vill, så länge du väljer bilpool"?Mats79 skrev:Det här förslaget innebär väl precis just det att man får ökade möjligheter att välja om man vill ha bil eller inte? Om fler valmöjligheter skapas med tex bilpooler (som ju inte ens FÅR tilldelas/reserveras plats på kommunal mark idag) ökar ju valfriheten dramatiskt. Då kan fler välja hur de vill göra eftersom antalet val har ökat.tesla newbie skrev:Tycker det är bra att man ökar på laddmöjligheterna, men principiellt så tycker jag att Stockholmarna (och alla andra också) ska få bestämma själva om de vill ha bil eller inte:
"Framöver hoppas Helldén på ny laggstiftning för att öka stadens möjligheter att kunna reservera platser i gatumiljö för bilpooler för att på sikt kunna minska det privata bilinnehavet i innerstaden. "
Inte min typ av valfrihet
Här handlar det ju om att tillföra ett alternativ som knappt finns alls idag. Självklart kommer vanlig parkering finnas kvar också. Det innebär ju att valfriheten ökar.
Re: Stockholm ordnar laddplatser
Ja, det är sant.Mats79 skrev:Fast det har ju ingen nånsin sagt.Maw skrev:"Du får välja vilket bilägaralternativ du vill, så länge du väljer bilpool"?Mats79 skrev:Det här förslaget innebär väl precis just det att man får ökade möjligheter att välja om man vill ha bil eller inte? Om fler valmöjligheter skapas med tex bilpooler (som ju inte ens FÅR tilldelas/reserveras plats på kommunal mark idag) ökar ju valfriheten dramatiskt. Då kan fler välja hur de vill göra eftersom antalet val har ökat.tesla newbie skrev:Tycker det är bra att man ökar på laddmöjligheterna, men principiellt så tycker jag att Stockholmarna (och alla andra också) ska få bestämma själva om de vill ha bil eller inte:
"Framöver hoppas Helldén på ny laggstiftning för att öka stadens möjligheter att kunna reservera platser i gatumiljö för bilpooler för att på sikt kunna minska det privata bilinnehavet i innerstaden. "
Inte min typ av valfrihet
Här handlar det ju om att tillföra ett alternativ som knappt finns alls idag. Självklart kommer vanlig parkering finnas kvar också. Det innebär ju att valfriheten ökar.
Re: Stockholm ordnar laddplatser
Det handlar om att tvinga bort privat ägda bilar, de tar bort p-platser som satan i stockholm, bygger skitmånga cyckelfiler, cyklar får åka mot enkelriktat.Mats79 skrev:Fast det har ju ingen nånsin sagt.Maw skrev:"Du får välja vilket bilägaralternativ du vill, så länge du väljer bilpool"?Mats79 skrev:Det här förslaget innebär väl precis just det att man får ökade möjligheter att välja om man vill ha bil eller inte? Om fler valmöjligheter skapas med tex bilpooler (som ju inte ens FÅR tilldelas/reserveras plats på kommunal mark idag) ökar ju valfriheten dramatiskt. Då kan fler välja hur de vill göra eftersom antalet val har ökat.tesla newbie skrev:Tycker det är bra att man ökar på laddmöjligheterna, men principiellt så tycker jag att Stockholmarna (och alla andra också) ska få bestämma själva om de vill ha bil eller inte:
"Framöver hoppas Helldén på ny laggstiftning för att öka stadens möjligheter att kunna reservera platser i gatumiljö för bilpooler för att på sikt kunna minska det privata bilinnehavet i innerstaden. "
Inte min typ av valfrihet
Här handlar det ju om att tillföra ett alternativ som knappt finns alls idag. Självklart kommer vanlig parkering finnas kvar också. Det innebär ju att valfriheten ökar.
Re: Stockholm ordnar laddplatser
Vad är problemet? Jag har haft elbil i fem år men tar ändå cykeln till city. Går snabbare, fler får plats på vägarna, bättre för miljön och man mår bra av att röra på sig. De säger ju tydligt att du får fortsätta köra bil, till och med ICE. Men du får vara beredd att betala mer för det. Alternativet känns faktiskt mer ologiskt om man tänker på det.Gargamel skrev:Det handlar om att tvinga bort privat ägda bilar, de tar bort p-platser som satan i stockholm, bygger skitmånga cyckelfiler, cyklar får åka mot enkelriktat.Mats79 skrev:Fast det har ju ingen nånsin sagt.Maw skrev:"Du får välja vilket bilägaralternativ du vill, så länge du väljer bilpool"?Mats79 skrev:Det här förslaget innebär väl precis just det att man får ökade möjligheter att välja om man vill ha bil eller inte? Om fler valmöjligheter skapas med tex bilpooler (som ju inte ens FÅR tilldelas/reserveras plats på kommunal mark idag) ökar ju valfriheten dramatiskt. Då kan fler välja hur de vill göra eftersom antalet val har ökat.tesla newbie skrev:Tycker det är bra att man ökar på laddmöjligheterna, men principiellt så tycker jag att Stockholmarna (och alla andra också) ska få bestämma själva om de vill ha bil eller inte:
"Framöver hoppas Helldén på ny laggstiftning för att öka stadens möjligheter att kunna reservera platser i gatumiljö för bilpooler för att på sikt kunna minska det privata bilinnehavet i innerstaden. "
Inte min typ av valfrihet
Här handlar det ju om att tillföra ett alternativ som knappt finns alls idag. Självklart kommer vanlig parkering finnas kvar också. Det innebär ju att valfriheten ökar.
Re: Stockholm ordnar laddplatser
Du skriver det med en ton som om det vore något dåligt. Här tycker vi olika helt enkelt. Jag tycker det är extremt bra med den utbyggnad som görs. Att slippa blanda trafikslagen bil och cykel är väl det bästa för alla. Att tillåta cykling mot enkelriktat är inte heller något konstigt, så ser har det ju sett ut i resten av Europa länge och funkar ju alldeles utmärkt.Gargamel skrev:Det handlar om att tvinga bort privat ägda bilar, de tar bort p-platser som satan i stockholm, bygger skitmånga cyckelfiler, cyklar får åka mot enkelriktat.Mats79 skrev:Fast det har ju ingen nånsin sagt.Maw skrev:"Du får välja vilket bilägaralternativ du vill, så länge du väljer bilpool"?Mats79 skrev:Det här förslaget innebär väl precis just det att man får ökade möjligheter att välja om man vill ha bil eller inte? Om fler valmöjligheter skapas med tex bilpooler (som ju inte ens FÅR tilldelas/reserveras plats på kommunal mark idag) ökar ju valfriheten dramatiskt. Då kan fler välja hur de vill göra eftersom antalet val har ökat.tesla newbie skrev:Tycker det är bra att man ökar på laddmöjligheterna, men principiellt så tycker jag att Stockholmarna (och alla andra också) ska få bestämma själva om de vill ha bil eller inte:
"Framöver hoppas Helldén på ny laggstiftning för att öka stadens möjligheter att kunna reservera platser i gatumiljö för bilpooler för att på sikt kunna minska det privata bilinnehavet i innerstaden. "
Inte min typ av valfrihet
Här handlar det ju om att tillföra ett alternativ som knappt finns alls idag. Självklart kommer vanlig parkering finnas kvar också. Det innebär ju att valfriheten ökar.
I de fall det tas bort parkering är det ju bara gatuparkering som tas bort. Det finns gott om parkering i parkeringshus i hela stan. Bättre att ytorna i staden används för rörlig trafik än som subventionerad parkering.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Stockholm ordnar laddplatser
Det är ju redan ett äventyr att parkera i Stockholm.
På gatumark kan det vara sex olika parkeringsregler på en sträcka av 100 meter.
Och så införde de plötslig städnatt på dagen mellan 09:00-14:00 eller 14:00-19:00 på många gator.
Så här går det till i Stadshuset:
På gatumark kan det vara sex olika parkeringsregler på en sträcka av 100 meter.
Och så införde de plötslig städnatt på dagen mellan 09:00-14:00 eller 14:00-19:00 på många gator.
Så här går det till i Stadshuset:
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3634
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Stockholm ordnar laddplatser
Man lär sig rätt fort var det går att parkera och inte.
När jag bodde supercentralt och hade bil så var mitt generaltips att försöka komma fram strax före 17 och ställa sig på en lastzon som upphörde vara lastzon 17. Hade några klockrena ställen att stå på där det inte var så mkt bostäder.
När jag bodde supercentralt och hade bil så var mitt generaltips att försöka komma fram strax före 17 och ställa sig på en lastzon som upphörde vara lastzon 17. Hade några klockrena ställen att stå på där det inte var så mkt bostäder.
Model Y LR AWD 2022
Re: Stockholm ordnar laddplatser
När vi bodde i stan så letade vi i början parkeringsplatser, men blev stressigt och tidsödande i längden. Enda vettiga var att hyra egna dedikerade platser i parkeringsgarage för våra bilar. Tror parkeringsgarage är ett bra ställe att bygga ladduttag vid alla parkeringar. Kommer underlätta för kunderna och påskynda möjligheten till elbil för de som bor i stan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Stockholm ordnar laddplatser
Jag kanske överreagerar men jag tolkade det som att man med olika politiska medel vill minska antalet privatägda bilar i innerstan. Jag förstår bara inte varför de som bor i innerstan inte ska kunna få ha en egen bil om de vill. Redan nu är det ju rätt så dyrt och krångligt att ha bil i innerstan, speciellt om man ska stå i garage. Så de som ändå väljer att ha bil har det troligen antingen för att de har ett behov av bil, eller för att de har så mycket pengar att de inte tycker det är dyrt . Att satsa på elektrifiering av bilarna i innerstan tycker jag är helt rätt, speciellt ur miljösynpunkt. Jag tycker också att man kunde öka mängden parkeringsgarage för att få bort fler bilar från gatorna. I Tokyo till exempel är all gatuparkering förbjuden. Men låt de som vill ha egen bil i innerstan ha det.
Re: Stockholm ordnar laddplatser
Att drastiskt öka mängden parkeringsgarage och att istället använda den begränsade ytan ovan jord till transport av olika trafikslag vore väldigt pragmatiskt. Men det behövs byggas många garageplatser först. Sen skall det bli billigare att stå i garage än på gatan, så töms gatorna. Sen kan man göra bil eller cykeltfiler. Undantaget är ju lastplatser dock som är svåra att ta bort, men det skulle man kunna tänka sig som fickor som tar halv cykelbana, halv trottoar på väl valda ställen.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Stockholm ordnar laddplatser
Man ska absolut få äga sin egen bil även om man bor i innerstaden men varför ska det vara kommunen som tillhandahåller parkering? Nånstans handlar det väl om prioriteringar av vad kommunens mark ska användas till. Vad som ger den största samhällsekonomiska nyttan. När det gäller parkering kan man fundera på om förvaring av privata ägodelar är det mest effektiva eller om man likt mycket annat helt enkelt kan låta marknaden ta hand om detta istället för den subventionering som sker idag.tesla newbie skrev:Jag förstår bara inte varför de som bor i innerstan inte ska kunna få ha en egen bil om de vill. Redan nu är det ju rätt så dyrt och krångligt att ha bil i innerstan, speciellt om man ska stå i garage. Så de som ändå väljer att ha bil har det troligen antingen för att de har ett behov av bil, eller för att de har så mycket pengar att de inte tycker det är dyrt . Att satsa på elektrifiering av bilarna i innerstan tycker jag är helt rätt, speciellt ur miljösynpunkt. Jag tycker också att man kunde öka mängden parkeringsgarage för att få bort fler bilar från gatorna. I Tokyo till exempel är all gatuparkering förbjuden. Men låt de som vill ha egen bil i innerstan ha det.
Det är såklart ett ämne som inte är populärt om man som boende i innerstaden med bil är van vid nuvarande lösning men det är väl ändå en tankeställare varför just parkering i innerstadsmiljö inte ska ha marknadsmässig prissättning?
Re: Stockholm ordnar laddplatser
Dags för beslutande folkomröstning, så att inte våra folkvalda svävar iväg för mycket. Deras ideologier och fantasier och spel, kan de hålla på med bäst de orkar.mikebike skrev:Hellden skall sluta i Stockholm och siktar på Riksdan. Jag antar att han tar med sina visioner dit.tesla newbie skrev:Tycker det är bra att man ökar på laddmöjligheterna, men principiellt så tycker jag att Stockholmarna (och alla andra också) ska få bestämma själva om de vill ha bil eller inte:
"Framöver hoppas Helldén på ny laggstiftning för att öka stadens möjligheter att kunna reservera platser i gatumiljö för bilpooler för att på sikt kunna minska det privata bilinnehavet i innerstaden. "
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Stockholm ordnar laddplatser
Visst har kommunen rätt att göra vad den vill med sin mark och om de inte vill använda den till parkering så är det ju inte mycket man kan göra. Dock är ju kommunstyrelsen vald av folket och de kanske borde höra efter om folket i innerstan vill ha bilpool eller egen bil innan de börjar avskaffa parkeringsplatser. Rent principiellt så borde politikerna inte bry sig om ifall folk går till fots eller åker Dodge Ram i innerstan. Vill man att folk ska sluta åka Dodge Ram får man ju ta fram ett bättre alternativ som en Rivian . Att försöka nudga människor i en viss riktning baserat på ideologisk övertygelse har jag svårt för och tycker inte det hör hemma i en demokrati.
-
- Inlägg: 5472
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Stockholm ordnar laddplatser
Att "nudga" människor i en viss riktning pga av vetenskapligt fastslagna gränser för hur mycket växthusgaser planetens atmosfär klarar av då – vad tycker du om det?tesla newbie skrev:.../ Rent principiellt så borde politikerna inte bry sig om ifall folk går till fots eller åker Dodge Ram i innerstan. Vill man att folk ska sluta åka Dodge Ram får man ju ta fram ett bättre alternativ som en Rivian . Att försöka nudga människor i en viss riktning baserat på ideologisk övertygelse har jag svårt för och tycker inte det hör hemma i en demokrati.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting