Stockholm ordnar laddplatser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inlägg av Maw »

Mats79 skrev:
tesla newbie skrev:
Tycker det är bra att man ökar på laddmöjligheterna, men principiellt så tycker jag att Stockholmarna (och alla andra också) ska få bestämma själva om de vill ha bil eller inte:

"Framöver hoppas Helldén på ny laggstiftning för att öka stadens möjligheter att kunna reservera platser i gatumiljö för bilpooler för att på sikt kunna minska det privata bilinnehavet i innerstaden. "
Det här förslaget innebär väl precis just det att man får ökade möjligheter att välja om man vill ha bil eller inte? Om fler valmöjligheter skapas med tex bilpooler (som ju inte ens FÅR tilldelas/reserveras plats på kommunal mark idag) ökar ju valfriheten dramatiskt. Då kan fler välja hur de vill göra eftersom antalet val har ökat.
"Du får välja vilket bilägaralternativ du vill, så länge du väljer bilpool"?

Inte min typ av valfrihet :)
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inlägg av Mats79 »

Maw skrev:
Mats79 skrev:
tesla newbie skrev:
Tycker det är bra att man ökar på laddmöjligheterna, men principiellt så tycker jag att Stockholmarna (och alla andra också) ska få bestämma själva om de vill ha bil eller inte:

"Framöver hoppas Helldén på ny laggstiftning för att öka stadens möjligheter att kunna reservera platser i gatumiljö för bilpooler för att på sikt kunna minska det privata bilinnehavet i innerstaden. "
Det här förslaget innebär väl precis just det att man får ökade möjligheter att välja om man vill ha bil eller inte? Om fler valmöjligheter skapas med tex bilpooler (som ju inte ens FÅR tilldelas/reserveras plats på kommunal mark idag) ökar ju valfriheten dramatiskt. Då kan fler välja hur de vill göra eftersom antalet val har ökat.
"Du får välja vilket bilägaralternativ du vill, så länge du väljer bilpool"?

Inte min typ av valfrihet :)
Fast det har ju ingen nånsin sagt.
Här handlar det ju om att tillföra ett alternativ som knappt finns alls idag. Självklart kommer vanlig parkering finnas kvar också. Det innebär ju att valfriheten ökar.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inlägg av Maw »

Mats79 skrev:
Maw skrev:
Mats79 skrev:
tesla newbie skrev:
Tycker det är bra att man ökar på laddmöjligheterna, men principiellt så tycker jag att Stockholmarna (och alla andra också) ska få bestämma själva om de vill ha bil eller inte:

"Framöver hoppas Helldén på ny laggstiftning för att öka stadens möjligheter att kunna reservera platser i gatumiljö för bilpooler för att på sikt kunna minska det privata bilinnehavet i innerstaden. "
Det här förslaget innebär väl precis just det att man får ökade möjligheter att välja om man vill ha bil eller inte? Om fler valmöjligheter skapas med tex bilpooler (som ju inte ens FÅR tilldelas/reserveras plats på kommunal mark idag) ökar ju valfriheten dramatiskt. Då kan fler välja hur de vill göra eftersom antalet val har ökat.
"Du får välja vilket bilägaralternativ du vill, så länge du väljer bilpool"?

Inte min typ av valfrihet :)
Fast det har ju ingen nånsin sagt.
Här handlar det ju om att tillföra ett alternativ som knappt finns alls idag. Självklart kommer vanlig parkering finnas kvar också. Det innebär ju att valfriheten ökar.
Ja, det är sant.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inlägg av Gargamel »

Mats79 skrev:
Maw skrev:
Mats79 skrev:
tesla newbie skrev:
Tycker det är bra att man ökar på laddmöjligheterna, men principiellt så tycker jag att Stockholmarna (och alla andra också) ska få bestämma själva om de vill ha bil eller inte:

"Framöver hoppas Helldén på ny laggstiftning för att öka stadens möjligheter att kunna reservera platser i gatumiljö för bilpooler för att på sikt kunna minska det privata bilinnehavet i innerstaden. "
Det här förslaget innebär väl precis just det att man får ökade möjligheter att välja om man vill ha bil eller inte? Om fler valmöjligheter skapas med tex bilpooler (som ju inte ens FÅR tilldelas/reserveras plats på kommunal mark idag) ökar ju valfriheten dramatiskt. Då kan fler välja hur de vill göra eftersom antalet val har ökat.
"Du får välja vilket bilägaralternativ du vill, så länge du väljer bilpool"?

Inte min typ av valfrihet :)
Fast det har ju ingen nånsin sagt.
Här handlar det ju om att tillföra ett alternativ som knappt finns alls idag. Självklart kommer vanlig parkering finnas kvar också. Det innebär ju att valfriheten ökar.
Det handlar om att tvinga bort privat ägda bilar, de tar bort p-platser som satan i stockholm, bygger skitmånga cyckelfiler, cyklar får åka mot enkelriktat.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inlägg av Beigler »

Gargamel skrev:
Mats79 skrev:
Maw skrev:
Mats79 skrev:
tesla newbie skrev:
Tycker det är bra att man ökar på laddmöjligheterna, men principiellt så tycker jag att Stockholmarna (och alla andra också) ska få bestämma själva om de vill ha bil eller inte:

"Framöver hoppas Helldén på ny laggstiftning för att öka stadens möjligheter att kunna reservera platser i gatumiljö för bilpooler för att på sikt kunna minska det privata bilinnehavet i innerstaden. "
Det här förslaget innebär väl precis just det att man får ökade möjligheter att välja om man vill ha bil eller inte? Om fler valmöjligheter skapas med tex bilpooler (som ju inte ens FÅR tilldelas/reserveras plats på kommunal mark idag) ökar ju valfriheten dramatiskt. Då kan fler välja hur de vill göra eftersom antalet val har ökat.
"Du får välja vilket bilägaralternativ du vill, så länge du väljer bilpool"?

Inte min typ av valfrihet :)
Fast det har ju ingen nånsin sagt.
Här handlar det ju om att tillföra ett alternativ som knappt finns alls idag. Självklart kommer vanlig parkering finnas kvar också. Det innebär ju att valfriheten ökar.
Det handlar om att tvinga bort privat ägda bilar, de tar bort p-platser som satan i stockholm, bygger skitmånga cyckelfiler, cyklar får åka mot enkelriktat.
Vad är problemet? Jag har haft elbil i fem år men tar ändå cykeln till city. Går snabbare, fler får plats på vägarna, bättre för miljön och man mår bra av att röra på sig. De säger ju tydligt att du får fortsätta köra bil, till och med ICE. Men du får vara beredd att betala mer för det. Alternativet känns faktiskt mer ologiskt om man tänker på det.
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inlägg av Mats79 »

Gargamel skrev:
Mats79 skrev:
Maw skrev:
Mats79 skrev:
tesla newbie skrev:
Tycker det är bra att man ökar på laddmöjligheterna, men principiellt så tycker jag att Stockholmarna (och alla andra också) ska få bestämma själva om de vill ha bil eller inte:

"Framöver hoppas Helldén på ny laggstiftning för att öka stadens möjligheter att kunna reservera platser i gatumiljö för bilpooler för att på sikt kunna minska det privata bilinnehavet i innerstaden. "
Det här förslaget innebär väl precis just det att man får ökade möjligheter att välja om man vill ha bil eller inte? Om fler valmöjligheter skapas med tex bilpooler (som ju inte ens FÅR tilldelas/reserveras plats på kommunal mark idag) ökar ju valfriheten dramatiskt. Då kan fler välja hur de vill göra eftersom antalet val har ökat.
"Du får välja vilket bilägaralternativ du vill, så länge du väljer bilpool"?

Inte min typ av valfrihet :)
Fast det har ju ingen nånsin sagt.
Här handlar det ju om att tillföra ett alternativ som knappt finns alls idag. Självklart kommer vanlig parkering finnas kvar också. Det innebär ju att valfriheten ökar.
Det handlar om att tvinga bort privat ägda bilar, de tar bort p-platser som satan i stockholm, bygger skitmånga cyckelfiler, cyklar får åka mot enkelriktat.
Du skriver det med en ton som om det vore något dåligt. Här tycker vi olika helt enkelt. Jag tycker det är extremt bra med den utbyggnad som görs. Att slippa blanda trafikslagen bil och cykel är väl det bästa för alla. Att tillåta cykling mot enkelriktat är inte heller något konstigt, så ser har det ju sett ut i resten av Europa länge och funkar ju alldeles utmärkt.

I de fall det tas bort parkering är det ju bara gatuparkering som tas bort. Det finns gott om parkering i parkeringshus i hela stan. Bättre att ytorna i staden används för rörlig trafik än som subventionerad parkering.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det är ju redan ett äventyr att parkera i Stockholm.

På gatumark kan det vara sex olika parkeringsregler på en sträcka av 100 meter.

Och så införde de plötslig städnatt på dagen mellan 09:00-14:00 eller 14:00-19:00 på många gator.

Så här går det till i Stadshuset:
P-regelr.jpg
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inlägg av jonasl »

Man lär sig rätt fort var det går att parkera och inte.

När jag bodde supercentralt och hade bil så var mitt generaltips att försöka komma fram strax före 17 och ställa sig på en lastzon som upphörde vara lastzon 17. Hade några klockrena ställen att stå på där det inte var så mkt bostäder.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inlägg av martinot »

När vi bodde i stan så letade vi i början parkeringsplatser, men blev stressigt och tidsödande i längden. Enda vettiga var att hyra egna dedikerade platser i parkeringsgarage för våra bilar. Tror parkeringsgarage är ett bra ställe att bygga ladduttag vid alla parkeringar. Kommer underlätta för kunderna och påskynda möjligheten till elbil för de som bor i stan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inlägg av tesla newbie »

Jag kanske överreagerar men jag tolkade det som att man med olika politiska medel vill minska antalet privatägda bilar i innerstan. Jag förstår bara inte varför de som bor i innerstan inte ska kunna få ha en egen bil om de vill. Redan nu är det ju rätt så dyrt och krångligt att ha bil i innerstan, speciellt om man ska stå i garage. Så de som ändå väljer att ha bil har det troligen antingen för att de har ett behov av bil, eller för att de har så mycket pengar att de inte tycker det är dyrt :-). Att satsa på elektrifiering av bilarna i innerstan tycker jag är helt rätt, speciellt ur miljösynpunkt. Jag tycker också att man kunde öka mängden parkeringsgarage för att få bort fler bilar från gatorna. I Tokyo till exempel är all gatuparkering förbjuden. Men låt de som vill ha egen bil i innerstan ha det.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inlägg av thebishop »

Att drastiskt öka mängden parkeringsgarage och att istället använda den begränsade ytan ovan jord till transport av olika trafikslag vore väldigt pragmatiskt. Men det behövs byggas många garageplatser först. Sen skall det bli billigare att stå i garage än på gatan, så töms gatorna. Sen kan man göra bil eller cykeltfiler. Undantaget är ju lastplatser dock som är svåra att ta bort, men det skulle man kunna tänka sig som fickor som tar halv cykelbana, halv trottoar på väl valda ställen.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inlägg av Mats79 »

tesla newbie skrev:
Jag förstår bara inte varför de som bor i innerstan inte ska kunna få ha en egen bil om de vill. Redan nu är det ju rätt så dyrt och krångligt att ha bil i innerstan, speciellt om man ska stå i garage. Så de som ändå väljer att ha bil har det troligen antingen för att de har ett behov av bil, eller för att de har så mycket pengar att de inte tycker det är dyrt :-). Att satsa på elektrifiering av bilarna i innerstan tycker jag är helt rätt, speciellt ur miljösynpunkt. Jag tycker också att man kunde öka mängden parkeringsgarage för att få bort fler bilar från gatorna. I Tokyo till exempel är all gatuparkering förbjuden. Men låt de som vill ha egen bil i innerstan ha det.
Man ska absolut få äga sin egen bil även om man bor i innerstaden men varför ska det vara kommunen som tillhandahåller parkering? Nånstans handlar det väl om prioriteringar av vad kommunens mark ska användas till. Vad som ger den största samhällsekonomiska nyttan. När det gäller parkering kan man fundera på om förvaring av privata ägodelar är det mest effektiva eller om man likt mycket annat helt enkelt kan låta marknaden ta hand om detta istället för den subventionering som sker idag.

Det är såklart ett ämne som inte är populärt om man som boende i innerstaden med bil är van vid nuvarande lösning men det är väl ändå en tankeställare varför just parkering i innerstadsmiljö inte ska ha marknadsmässig prissättning?
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inlägg av Swede1 »

mikebike skrev:
tesla newbie skrev:
Tycker det är bra att man ökar på laddmöjligheterna, men principiellt så tycker jag att Stockholmarna (och alla andra också) ska få bestämma själva om de vill ha bil eller inte:

"Framöver hoppas Helldén på ny laggstiftning för att öka stadens möjligheter att kunna reservera platser i gatumiljö för bilpooler för att på sikt kunna minska det privata bilinnehavet i innerstaden. "
Hellden skall sluta i Stockholm och siktar på Riksdan. Jag antar att han tar med sina visioner dit.
Dags för beslutande folkomröstning, så att inte våra folkvalda svävar iväg för mycket. Deras ideologier och fantasier och spel, kan de hålla på med bäst de orkar. ;)
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inlägg av tesla newbie »

Visst har kommunen rätt att göra vad den vill med sin mark och om de inte vill använda den till parkering så är det ju inte mycket man kan göra. Dock är ju kommunstyrelsen vald av folket och de kanske borde höra efter om folket i innerstan vill ha bilpool eller egen bil innan de börjar avskaffa parkeringsplatser. Rent principiellt så borde politikerna inte bry sig om ifall folk går till fots eller åker Dodge Ram i innerstan. Vill man att folk ska sluta åka Dodge Ram får man ju ta fram ett bättre alternativ som en Rivian :-). Att försöka nudga människor i en viss riktning baserat på ideologisk övertygelse har jag svårt för och tycker inte det hör hemma i en demokrati.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5477
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inlägg av SwedishAdvocate »

tesla newbie skrev:
.../ Rent principiellt så borde politikerna inte bry sig om ifall folk går till fots eller åker Dodge Ram i innerstan. Vill man att folk ska sluta åka Dodge Ram får man ju ta fram ett bättre alternativ som en Rivian :-). Att försöka nudga människor i en viss riktning baserat på ideologisk övertygelse har jag svårt för och tycker inte det hör hemma i en demokrati.
Att "nudga" människor i en viss riktning pga av vetenskapligt fastslagna gränser för hur mycket växthusgaser planetens atmosfär klarar av då – vad tycker du om det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inlägg av tesla newbie »

Tycker nog samma sak där. Jag köpte en Tesla Model Y för att jag tycker det är en bättre produkt än en fossilbil på alla plan. Inte för att jag tror att mitt bilval kommer rädda planeten. Ärligt talat så hade jag inte bytt till elbil nu om inte Model Y funnits. Har provkört ett flertal elbilar och fossilbilar de senaste åren, men ingen har gett mersmak förrän jag provade Tesla Model 3 förra året. Dock tyckte jag det var opraktiskt med en låg sedan så jag inväntade Model Y. Jag tror att det bästa sättet att få folk att börja köra elbilar är att göra dem så pass bra att det blir naturligt att köpa dem istället för fossilbilar. Bara argumentet att man får samma prestanda och gasrespons som en 4,5 liters sug V8 till en milkostnad på 2 kr/mil borde vinna över många :-)
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inlägg av Aida »

Nu kommer en härlig killgissning! Det skulle inte förvåna mig om det vid en folkomröstning i Stockholm stad skulle framkomma att majoriteten stödjer fler cykel och gångbanor och färre gatuparkeringar och bort med Dodge RAM…

Väldigt många har faktiskt inte bil i sthlm själva - kolla på Söder, Gamla stan, viss del av Kumgsholmen, Östermalm o Norrmalm. Många unga karriärister som inte behöver bil iom centrala läget. Jag lägger ingen värdering i det.


Däremot kan jag konstatera att det är mkt trafik med hög bullernivå och mkt avgaser. Man får springa över övergångsställen för att inte bli påkörd ibland. Många olagliga u-svängar vid letande efter parkeringsplatser o dubbelparkerade bilar med varningsblinkers som stoppar upp trafiken.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inlägg av OfarligTesla »

Aida skrev:
Nu kommer en härlig killgissning! Det skulle inte förvåna mig om det vid en folkomröstning i Stockholm stad skulle framkomma att majoriteten stödjer fler cykel och gångbanor och färre gatuparkeringar och bort med Dodge RAM…

Väldigt många har faktiskt inte bil i sthlm själva - kolla på Söder, Gamla stan, viss del av Kumgsholmen, Östermalm o Norrmalm. Många unga karriärister som inte behöver bil iom centrala läget. Jag lägger ingen värdering i det.


Däremot kan jag konstatera att det är mkt trafik med hög bullernivå och mkt avgaser. Man får springa över övergångsställen för att inte bli påkörd ibland. Många olagliga u-svängar vid letande efter parkeringsplatser o dubbelparkerade bilar med varningsblinkers som stoppar upp trafiken.
Det vet jag inte om jag tror på, de flesta här verkar redan ha eller vill ha bil och är mest irriterade på parkeringssituationen då det finns för få platser. Bortsett 20 åringar som bor i ettorna då. Däremot är nog stödet för skarpa bullergränser och utsläpp relativt högt hos oss som bor i stan.

De som verkar vilja ha mer gågator är väl främst de som inte bor i stan utan utanför och bara åker in till stan för att festa så de vill ha fler uteserveringar.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Inlägg av Kriper »

Stockholm stad är betydligt större än innanför tullarna. Räkna med förorterna söderut till Farsta, västerut till Skärholmen, nordväst till Hässelby strand, norr mot Spånga-Tensta och Husby-Akalla samt Kista, så är jag benägen att hålla med i killgissandet. Innan pandemin bröt ut reste 850 000 personer kollektivt i Stockholm varje dag. Dessutom väljer fler och fler att cykla i stan. Alla dessa kanske inte är bilkramare?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re:

Inlägg av OfarligTesla »

Kriper skrev:
Stockholm stad är betydligt större än innanför tullarna. Räkna med förorterna söderut till Farsta, västerut till Skärholmen, nordväst till Hässelby strand, norr mot Spånga-Tensta och Husby-Akalla samt Kista, så är jag benägen att hålla med i killgissandet. Innan pandemin bröt ut reste 850 000 personer kollektivt i Stockholm varje dag. Dessutom väljer fler och fler att cykla i stan. Alla dessa kanske inte är bilkramare?
Ja det är sant, men frågan är om de vill ha gågator överallt i stan eller ej. Men innanför tullarna kan jag väl säga att snacket snarare handlat om att det finns för få parkeringsplatser på de olika ställena jag bott. Att folk cyklar inne i stan är väl inget konstigt egentligen, många som bor här verkar ju arbeta i stan så de tar ju inte bilen dit utan det är cykel som är vanligt. Vilket ju gör parkeringssituationen värre eftersom bilen står på dagarna och använda på helgerna.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inlägg av Vasp »

Av de jag känner som bor i Stockholm stad och Stockholm i överlag så har kanske 15-20% egen bil. De som inte har egen bil inkluderar då folk från 20 års åldern till de som är pensionärer och allt från infödda stockholmare till såna som har flyttat dit.

Min faster exempelvis har inte bil hon hyr när hon har behov av bil. Hennes son som är 25+ har inte ens körkort.

Att äga egen bil blir mindre och mindre vanligt i hela landet skulle jag säga. Till och med här i Skellefte. Har vänner som har partner, barn, hus, hund etc men inte bil.
AstonQuaston
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 okt 2021 20:44

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inlägg av AstonQuaston »

Helt offtopic men kunde inte hålla mig.
Väldigt mycket tyckande som det ska vara i ett forum men många verkar dra sina tyckande till sanningar på hur det är i Stockholm city eller att man inte behöver bil i city. Ja det stämmer om man jobbar nära hemmet, ej har barn alt barn som ska lämnas runt hörnet och inte på olika ställen, har inga hobbys som är utanför stan eller inte kräver transport, ej har stuga, ej vill komma ut från stan till naturen.
Allt finns inte i city precis som allt finns inte utanför city.
Det går liksom inte att ta familjen med full skidutrustning till flottsbrobacken med buss även om bussar åker dit, vem släpar 4par skidor med 8a och 4a åringar, barnen ska kissa mitt I resan, , ajdå bussen kom inte eller är full, nästa går om 30min,etc det finns liksom tusen exempel som dessa. Flottsbrobacken är långt jämfört med de turer jag kan ta i stan.
Jag bor i city men behöver bil precis lika mycket som den som bor utanför city då jag jobbar utanför, har barn på olika skolor, aktiviteter och vill komma ut från stan.
Nästan alla jag känner som bor i stan har faktiskt bil, de som inte har det är yngre utan barn eller äldre med vuxna barn.
Sedan finns de som gör valet att inte ha bil såklart men de lustiga är att de köper en bil tillslut ändå för det gick inte att leva det liv man ville och inte ha bil. Har man inte behov så har man inte det men att säga att man inte behöver bil i stan så har man inte koll. Det handlar om ens liv och behov som jag tror alla självklart förstår och inte var man bor om stället inte uppfyller alla ens behov och uppenbarligen finns det få sådana platser eftersom alla vi här har bil och något behov av den.
Personligen tycker jag att om man vill ha en bättre närmiljö men förbjud då bilar rakt av på olika platser istället för att mjölka pengar från de som behöver pengar, bilar är ju trots allt dåliga för miljön i alla former.

Sorry
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inlägg av mikebike »

AstonQuaston skrev:
Helt offtopic men kunde inte hålla mig.
Väldigt mycket tyckande som det ska vara i ett forum men många verkar dra sina tyckande till sanningar på hur det är i Stockholm city eller att man inte behöver bil i city. Ja det stämmer om man jobbar nära hemmet, ej har barn alt barn som ska lämnas runt hörnet och inte på olika ställen, har inga hobbys som är utanför stan eller inte kräver transport, ej har stuga, ej vill komma ut från stan till naturen.
Allt finns inte i city precis som allt finns inte utanför city.
Det går liksom inte att ta familjen med full skidutrustning till flottsbrobacken med buss även om bussar åker dit, vem släpar 4par skidor med 8a och 4a åringar, barnen ska kissa mitt I resan, , ajdå bussen kom inte eller är full, nästa går om 30min,etc det finns liksom tusen exempel som dessa. Flottsbrobacken är långt jämfört med de turer jag kan ta i stan.
Jag bor i city men behöver bil precis lika mycket som den som bor utanför city då jag jobbar utanför, har barn på olika skolor, aktiviteter och vill komma ut från stan.
Nästan alla jag känner som bor i stan har faktiskt bil, de som inte har det är yngre utan barn eller äldre med vuxna barn.
Sedan finns de som gör valet att inte ha bil såklart men de lustiga är att de köper en bil tillslut ändå för det gick inte att leva det liv man ville och inte ha bil. Har man inte behov så har man inte det men att säga att man inte behöver bil i stan så har man inte koll. Det handlar om ens liv och behov som jag tror alla självklart förstår och inte var man bor om stället inte uppfyller alla ens behov och uppenbarligen finns det få sådana platser eftersom alla vi här har bil och något behov av den.
Personligen tycker jag att om man vill ha en bättre närmiljö men förbjud då bilar rakt av på olika platser istället för att mjölka pengar från de som behöver pengar, bilar är ju trots allt dåliga för miljön i alla former.

Sorry
Någon kommenterade att man inte behöver bil i stan.
Nej, jag kör inte bil i stan. Jag kör bil för att komma bort från stan. Till skjutbanan, till jaktmarker, till cykellopp, till släkt i Norrland och till Västra Götaland. Ofta med cyklar.
Kollektivtrafik är sällan ett alternativ.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inlägg av Robertrimmevik »

mikebike skrev:
AstonQuaston skrev:
Helt offtopic men kunde inte hålla mig.
Väldigt mycket tyckande som det ska vara i ett forum men många verkar dra sina tyckande till sanningar på hur det är i Stockholm city eller att man inte behöver bil i city. Ja det stämmer om man jobbar nära hemmet, ej har barn alt barn som ska lämnas runt hörnet och inte på olika ställen, har inga hobbys som är utanför stan eller inte kräver transport, ej har stuga, ej vill komma ut från stan till naturen.
Allt finns inte i city precis som allt finns inte utanför city.
Det går liksom inte att ta familjen med full skidutrustning till flottsbrobacken med buss även om bussar åker dit, vem släpar 4par skidor med 8a och 4a åringar, barnen ska kissa mitt I resan, , ajdå bussen kom inte eller är full, nästa går om 30min,etc det finns liksom tusen exempel som dessa. Flottsbrobacken är långt jämfört med de turer jag kan ta i stan.
Jag bor i city men behöver bil precis lika mycket som den som bor utanför city då jag jobbar utanför, har barn på olika skolor, aktiviteter och vill komma ut från stan.
Nästan alla jag känner som bor i stan har faktiskt bil, de som inte har det är yngre utan barn eller äldre med vuxna barn.
Sedan finns de som gör valet att inte ha bil såklart men de lustiga är att de köper en bil tillslut ändå för det gick inte att leva det liv man ville och inte ha bil. Har man inte behov så har man inte det men att säga att man inte behöver bil i stan så har man inte koll. Det handlar om ens liv och behov som jag tror alla självklart förstår och inte var man bor om stället inte uppfyller alla ens behov och uppenbarligen finns det få sådana platser eftersom alla vi här har bil och något behov av den.
Personligen tycker jag att om man vill ha en bättre närmiljö men förbjud då bilar rakt av på olika platser istället för att mjölka pengar från de som behöver pengar, bilar är ju trots allt dåliga för miljön i alla former.

Sorry
Någon kommenterade att man inte behöver bil i stan.
Nej, jag kör inte bil i stan. Jag kör bil för att komma bort från stan. Till skjutbanan, till jaktmarker, till cykellopp, till släkt i Norrland och till Västra Götaland. Ofta med cyklar.
Kollektivtrafik är sällan ett alternativ.
Kan mycket väl bli så att bilarna kommer att öka i antal istället. Kombinationen att åka helt på förnyelsebar energi med människors rädsla för epidemier i framtiden. Samt en eventuell utflyttning från city. Nu ser det ju inte lika dant ut i hela världen. Men city verkar ha förlorat lite av sin dragningskraft.
Fredrik j
Inlägg: 10825
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inlägg av Fredrik j »

Misstaget är ju att se fotgängare, cyklister, kollektivåkare och bilister som fyra olika grupper.
Ofta är det ju samma människor som är i alla fyra men vid olika tidpunkter.
Skriv svar