Sida 1 av 2

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Postat: 07 okt 2021 10:06
av thebishop
Att drastiskt öka mängden parkeringsgarage och att istället använda den begränsade ytan ovan jord till transport av olika trafikslag vore väldigt pragmatiskt. Men det behövs byggas många garageplatser först. Sen skall det bli billigare att stå i garage än på gatan, så töms gatorna. Sen kan man göra bil eller cykeltfiler. Undantaget är ju lastplatser dock som är svåra att ta bort, men det skulle man kunna tänka sig som fickor som tar halv cykelbana, halv trottoar på väl valda ställen.

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Postat: 07 okt 2021 16:41
av Mats79
tesla newbie skrev:
Jag förstår bara inte varför de som bor i innerstan inte ska kunna få ha en egen bil om de vill. Redan nu är det ju rätt så dyrt och krångligt att ha bil i innerstan, speciellt om man ska stå i garage. Så de som ändå väljer att ha bil har det troligen antingen för att de har ett behov av bil, eller för att de har så mycket pengar att de inte tycker det är dyrt :-). Att satsa på elektrifiering av bilarna i innerstan tycker jag är helt rätt, speciellt ur miljösynpunkt. Jag tycker också att man kunde öka mängden parkeringsgarage för att få bort fler bilar från gatorna. I Tokyo till exempel är all gatuparkering förbjuden. Men låt de som vill ha egen bil i innerstan ha det.
Man ska absolut få äga sin egen bil även om man bor i innerstaden men varför ska det vara kommunen som tillhandahåller parkering? Nånstans handlar det väl om prioriteringar av vad kommunens mark ska användas till. Vad som ger den största samhällsekonomiska nyttan. När det gäller parkering kan man fundera på om förvaring av privata ägodelar är det mest effektiva eller om man likt mycket annat helt enkelt kan låta marknaden ta hand om detta istället för den subventionering som sker idag.

Det är såklart ett ämne som inte är populärt om man som boende i innerstaden med bil är van vid nuvarande lösning men det är väl ändå en tankeställare varför just parkering i innerstadsmiljö inte ska ha marknadsmässig prissättning?

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Postat: 07 okt 2021 20:06
av Swede1
mikebike skrev:
tesla newbie skrev:
Tycker det är bra att man ökar på laddmöjligheterna, men principiellt så tycker jag att Stockholmarna (och alla andra också) ska få bestämma själva om de vill ha bil eller inte:

"Framöver hoppas Helldén på ny laggstiftning för att öka stadens möjligheter att kunna reservera platser i gatumiljö för bilpooler för att på sikt kunna minska det privata bilinnehavet i innerstaden. "
Hellden skall sluta i Stockholm och siktar på Riksdan. Jag antar att han tar med sina visioner dit.
Dags för beslutande folkomröstning, så att inte våra folkvalda svävar iväg för mycket. Deras ideologier och fantasier och spel, kan de hålla på med bäst de orkar. ;)

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Postat: 07 okt 2021 21:18
av tesla newbie
Visst har kommunen rätt att göra vad den vill med sin mark och om de inte vill använda den till parkering så är det ju inte mycket man kan göra. Dock är ju kommunstyrelsen vald av folket och de kanske borde höra efter om folket i innerstan vill ha bilpool eller egen bil innan de börjar avskaffa parkeringsplatser. Rent principiellt så borde politikerna inte bry sig om ifall folk går till fots eller åker Dodge Ram i innerstan. Vill man att folk ska sluta åka Dodge Ram får man ju ta fram ett bättre alternativ som en Rivian :-). Att försöka nudga människor i en viss riktning baserat på ideologisk övertygelse har jag svårt för och tycker inte det hör hemma i en demokrati.

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Postat: 07 okt 2021 22:32
av SwedishAdvocate
tesla newbie skrev:
.../ Rent principiellt så borde politikerna inte bry sig om ifall folk går till fots eller åker Dodge Ram i innerstan. Vill man att folk ska sluta åka Dodge Ram får man ju ta fram ett bättre alternativ som en Rivian :-). Att försöka nudga människor i en viss riktning baserat på ideologisk övertygelse har jag svårt för och tycker inte det hör hemma i en demokrati.
Att "nudga" människor i en viss riktning pga av vetenskapligt fastslagna gränser för hur mycket växthusgaser planetens atmosfär klarar av då – vad tycker du om det?

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Postat: 08 okt 2021 08:12
av tesla newbie
Tycker nog samma sak där. Jag köpte en Tesla Model Y för att jag tycker det är en bättre produkt än en fossilbil på alla plan. Inte för att jag tror att mitt bilval kommer rädda planeten. Ärligt talat så hade jag inte bytt till elbil nu om inte Model Y funnits. Har provkört ett flertal elbilar och fossilbilar de senaste åren, men ingen har gett mersmak förrän jag provade Tesla Model 3 förra året. Dock tyckte jag det var opraktiskt med en låg sedan så jag inväntade Model Y. Jag tror att det bästa sättet att få folk att börja köra elbilar är att göra dem så pass bra att det blir naturligt att köpa dem istället för fossilbilar. Bara argumentet att man får samma prestanda och gasrespons som en 4,5 liters sug V8 till en milkostnad på 2 kr/mil borde vinna över många :-)

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Postat: 09 okt 2021 09:44
av Aida
Nu kommer en härlig killgissning! Det skulle inte förvåna mig om det vid en folkomröstning i Stockholm stad skulle framkomma att majoriteten stödjer fler cykel och gångbanor och färre gatuparkeringar och bort med Dodge RAM…

Väldigt många har faktiskt inte bil i sthlm själva - kolla på Söder, Gamla stan, viss del av Kumgsholmen, Östermalm o Norrmalm. Många unga karriärister som inte behöver bil iom centrala läget. Jag lägger ingen värdering i det.


Däremot kan jag konstatera att det är mkt trafik med hög bullernivå och mkt avgaser. Man får springa över övergångsställen för att inte bli påkörd ibland. Många olagliga u-svängar vid letande efter parkeringsplatser o dubbelparkerade bilar med varningsblinkers som stoppar upp trafiken.

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Postat: 09 okt 2021 09:57
av OfarligTesla
Aida skrev:
Nu kommer en härlig killgissning! Det skulle inte förvåna mig om det vid en folkomröstning i Stockholm stad skulle framkomma att majoriteten stödjer fler cykel och gångbanor och färre gatuparkeringar och bort med Dodge RAM…

Väldigt många har faktiskt inte bil i sthlm själva - kolla på Söder, Gamla stan, viss del av Kumgsholmen, Östermalm o Norrmalm. Många unga karriärister som inte behöver bil iom centrala läget. Jag lägger ingen värdering i det.


Däremot kan jag konstatera att det är mkt trafik med hög bullernivå och mkt avgaser. Man får springa över övergångsställen för att inte bli påkörd ibland. Många olagliga u-svängar vid letande efter parkeringsplatser o dubbelparkerade bilar med varningsblinkers som stoppar upp trafiken.
Det vet jag inte om jag tror på, de flesta här verkar redan ha eller vill ha bil och är mest irriterade på parkeringssituationen då det finns för få platser. Bortsett 20 åringar som bor i ettorna då. Däremot är nog stödet för skarpa bullergränser och utsläpp relativt högt hos oss som bor i stan.

De som verkar vilja ha mer gågator är väl främst de som inte bor i stan utan utanför och bara åker in till stan för att festa så de vill ha fler uteserveringar.

Postat: 09 okt 2021 10:15
av Kriper
Stockholm stad är betydligt större än innanför tullarna. Räkna med förorterna söderut till Farsta, västerut till Skärholmen, nordväst till Hässelby strand, norr mot Spånga-Tensta och Husby-Akalla samt Kista, så är jag benägen att hålla med i killgissandet. Innan pandemin bröt ut reste 850 000 personer kollektivt i Stockholm varje dag. Dessutom väljer fler och fler att cykla i stan. Alla dessa kanske inte är bilkramare?

Re:

Postat: 09 okt 2021 10:26
av OfarligTesla
Kriper skrev:
Stockholm stad är betydligt större än innanför tullarna. Räkna med förorterna söderut till Farsta, västerut till Skärholmen, nordväst till Hässelby strand, norr mot Spånga-Tensta och Husby-Akalla samt Kista, så är jag benägen att hålla med i killgissandet. Innan pandemin bröt ut reste 850 000 personer kollektivt i Stockholm varje dag. Dessutom väljer fler och fler att cykla i stan. Alla dessa kanske inte är bilkramare?
Ja det är sant, men frågan är om de vill ha gågator överallt i stan eller ej. Men innanför tullarna kan jag väl säga att snacket snarare handlat om att det finns för få parkeringsplatser på de olika ställena jag bott. Att folk cyklar inne i stan är väl inget konstigt egentligen, många som bor här verkar ju arbeta i stan så de tar ju inte bilen dit utan det är cykel som är vanligt. Vilket ju gör parkeringssituationen värre eftersom bilen står på dagarna och använda på helgerna.

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Postat: 09 okt 2021 10:35
av Vasp
Av de jag känner som bor i Stockholm stad och Stockholm i överlag så har kanske 15-20% egen bil. De som inte har egen bil inkluderar då folk från 20 års åldern till de som är pensionärer och allt från infödda stockholmare till såna som har flyttat dit.

Min faster exempelvis har inte bil hon hyr när hon har behov av bil. Hennes son som är 25+ har inte ens körkort.

Att äga egen bil blir mindre och mindre vanligt i hela landet skulle jag säga. Till och med här i Skellefte. Har vänner som har partner, barn, hus, hund etc men inte bil.

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Postat: 09 okt 2021 14:02
av AstonQuaston
Helt offtopic men kunde inte hålla mig.
Väldigt mycket tyckande som det ska vara i ett forum men många verkar dra sina tyckande till sanningar på hur det är i Stockholm city eller att man inte behöver bil i city. Ja det stämmer om man jobbar nära hemmet, ej har barn alt barn som ska lämnas runt hörnet och inte på olika ställen, har inga hobbys som är utanför stan eller inte kräver transport, ej har stuga, ej vill komma ut från stan till naturen.
Allt finns inte i city precis som allt finns inte utanför city.
Det går liksom inte att ta familjen med full skidutrustning till flottsbrobacken med buss även om bussar åker dit, vem släpar 4par skidor med 8a och 4a åringar, barnen ska kissa mitt I resan, , ajdå bussen kom inte eller är full, nästa går om 30min,etc det finns liksom tusen exempel som dessa. Flottsbrobacken är långt jämfört med de turer jag kan ta i stan.
Jag bor i city men behöver bil precis lika mycket som den som bor utanför city då jag jobbar utanför, har barn på olika skolor, aktiviteter och vill komma ut från stan.
Nästan alla jag känner som bor i stan har faktiskt bil, de som inte har det är yngre utan barn eller äldre med vuxna barn.
Sedan finns de som gör valet att inte ha bil såklart men de lustiga är att de köper en bil tillslut ändå för det gick inte att leva det liv man ville och inte ha bil. Har man inte behov så har man inte det men att säga att man inte behöver bil i stan så har man inte koll. Det handlar om ens liv och behov som jag tror alla självklart förstår och inte var man bor om stället inte uppfyller alla ens behov och uppenbarligen finns det få sådana platser eftersom alla vi här har bil och något behov av den.
Personligen tycker jag att om man vill ha en bättre närmiljö men förbjud då bilar rakt av på olika platser istället för att mjölka pengar från de som behöver pengar, bilar är ju trots allt dåliga för miljön i alla former.

Sorry

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Postat: 09 okt 2021 14:57
av mikebike
AstonQuaston skrev:
Helt offtopic men kunde inte hålla mig.
Väldigt mycket tyckande som det ska vara i ett forum men många verkar dra sina tyckande till sanningar på hur det är i Stockholm city eller att man inte behöver bil i city. Ja det stämmer om man jobbar nära hemmet, ej har barn alt barn som ska lämnas runt hörnet och inte på olika ställen, har inga hobbys som är utanför stan eller inte kräver transport, ej har stuga, ej vill komma ut från stan till naturen.
Allt finns inte i city precis som allt finns inte utanför city.
Det går liksom inte att ta familjen med full skidutrustning till flottsbrobacken med buss även om bussar åker dit, vem släpar 4par skidor med 8a och 4a åringar, barnen ska kissa mitt I resan, , ajdå bussen kom inte eller är full, nästa går om 30min,etc det finns liksom tusen exempel som dessa. Flottsbrobacken är långt jämfört med de turer jag kan ta i stan.
Jag bor i city men behöver bil precis lika mycket som den som bor utanför city då jag jobbar utanför, har barn på olika skolor, aktiviteter och vill komma ut från stan.
Nästan alla jag känner som bor i stan har faktiskt bil, de som inte har det är yngre utan barn eller äldre med vuxna barn.
Sedan finns de som gör valet att inte ha bil såklart men de lustiga är att de köper en bil tillslut ändå för det gick inte att leva det liv man ville och inte ha bil. Har man inte behov så har man inte det men att säga att man inte behöver bil i stan så har man inte koll. Det handlar om ens liv och behov som jag tror alla självklart förstår och inte var man bor om stället inte uppfyller alla ens behov och uppenbarligen finns det få sådana platser eftersom alla vi här har bil och något behov av den.
Personligen tycker jag att om man vill ha en bättre närmiljö men förbjud då bilar rakt av på olika platser istället för att mjölka pengar från de som behöver pengar, bilar är ju trots allt dåliga för miljön i alla former.

Sorry
Någon kommenterade att man inte behöver bil i stan.
Nej, jag kör inte bil i stan. Jag kör bil för att komma bort från stan. Till skjutbanan, till jaktmarker, till cykellopp, till släkt i Norrland och till Västra Götaland. Ofta med cyklar.
Kollektivtrafik är sällan ett alternativ.

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Postat: 10 okt 2021 10:11
av Robertrimmevik
mikebike skrev:
AstonQuaston skrev:
Helt offtopic men kunde inte hålla mig.
Väldigt mycket tyckande som det ska vara i ett forum men många verkar dra sina tyckande till sanningar på hur det är i Stockholm city eller att man inte behöver bil i city. Ja det stämmer om man jobbar nära hemmet, ej har barn alt barn som ska lämnas runt hörnet och inte på olika ställen, har inga hobbys som är utanför stan eller inte kräver transport, ej har stuga, ej vill komma ut från stan till naturen.
Allt finns inte i city precis som allt finns inte utanför city.
Det går liksom inte att ta familjen med full skidutrustning till flottsbrobacken med buss även om bussar åker dit, vem släpar 4par skidor med 8a och 4a åringar, barnen ska kissa mitt I resan, , ajdå bussen kom inte eller är full, nästa går om 30min,etc det finns liksom tusen exempel som dessa. Flottsbrobacken är långt jämfört med de turer jag kan ta i stan.
Jag bor i city men behöver bil precis lika mycket som den som bor utanför city då jag jobbar utanför, har barn på olika skolor, aktiviteter och vill komma ut från stan.
Nästan alla jag känner som bor i stan har faktiskt bil, de som inte har det är yngre utan barn eller äldre med vuxna barn.
Sedan finns de som gör valet att inte ha bil såklart men de lustiga är att de köper en bil tillslut ändå för det gick inte att leva det liv man ville och inte ha bil. Har man inte behov så har man inte det men att säga att man inte behöver bil i stan så har man inte koll. Det handlar om ens liv och behov som jag tror alla självklart förstår och inte var man bor om stället inte uppfyller alla ens behov och uppenbarligen finns det få sådana platser eftersom alla vi här har bil och något behov av den.
Personligen tycker jag att om man vill ha en bättre närmiljö men förbjud då bilar rakt av på olika platser istället för att mjölka pengar från de som behöver pengar, bilar är ju trots allt dåliga för miljön i alla former.

Sorry
Någon kommenterade att man inte behöver bil i stan.
Nej, jag kör inte bil i stan. Jag kör bil för att komma bort från stan. Till skjutbanan, till jaktmarker, till cykellopp, till släkt i Norrland och till Västra Götaland. Ofta med cyklar.
Kollektivtrafik är sällan ett alternativ.
Kan mycket väl bli så att bilarna kommer att öka i antal istället. Kombinationen att åka helt på förnyelsebar energi med människors rädsla för epidemier i framtiden. Samt en eventuell utflyttning från city. Nu ser det ju inte lika dant ut i hela världen. Men city verkar ha förlorat lite av sin dragningskraft.

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Postat: 10 okt 2021 10:20
av Fredrik j
Misstaget är ju att se fotgängare, cyklister, kollektivåkare och bilister som fyra olika grupper.
Ofta är det ju samma människor som är i alla fyra men vid olika tidpunkter.

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Postat: 10 okt 2021 11:05
av Maw
Robertrimmevik skrev:
Kan mycket väl bli så att bilarna kommer att öka i antal istället. Kombinationen att åka helt på förnyelsebar energi med människors rädsla för epidemier i framtiden. Samt en eventuell utflyttning från city. Nu ser det ju inte lika dant ut i hela världen. Men city verkar ha förlorat lite av sin dragningskraft.
Jag tror helt klart också att biltrafiken kommer öka. Anekdotiskt så kan jag se på mitt eget beteende, jag kör betydligt mer efter att jag skaffat elbil. Jag tror inte heller på bilpooler, robotaxis och liknande som ersättning för den privatägda bilen så det kommer nog fortsatt behövas parkeringsplatser.

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Postat: 10 okt 2021 11:48
av NiklasTesla
Peak car... Pga högre oljepriser samt självkörande bilar kommer många välja bort/inte behöva privatbil i samma utsträckning främst i städer. Med elbilar och robotaxi får vi bättre luft i städerna samt mindre trängsel/mer yta till annat.

Många av mina polare som bor i stan och har barn har inte bil så det stämmer att man inte behöver bil om man bor Stockholm. Är själv uppvuxen i familj utan bil då det var för dyrt.

Har idag bil i stan mest för att jag älskar att köra bil samt har behov pga sommarhus ute på landsbygden.

MVH

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Postat: 10 okt 2021 12:32
av Teslaspolen
Är staden byggd för fotgängare och cyklister så behövs ingen bil. Är staden byggd för bilar (se i stort sett vilken stad som helst i Nordamerika) så är man nästan tvungen att ha bil.

Klarar man sig utan bil är det så klart mycket bättre och billigare!

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Postat: 10 okt 2021 14:25
av Fredrik j
NiklasTesla skrev:
Peak car... Pga högre oljepriser samt självkörande bilar kommer många välja bort/inte behöva privatbil i samma utsträckning främst i städer. Med elbilar och robotaxi får vi bättre luft i städerna samt mindre trängsel/mer yta till annat.

Många av mina polare som bor i stan och har barn har inte bil så det stämmer att man inte behöver bil om man bor Stockholm. Är själv uppvuxen i familj utan bil då det var för dyrt.

Har idag bil i stan mest för att jag älskar att köra bil samt har behov pga sommarhus ute på landsbygden.

MVH
Tror du har fel. Robotaxi kommer likna problemet med elsparkcyklar. Om man ska använda tjänsterna behöver dom vara lika tillgängliga som privatbil vilket betyder väldigt många på rull hela tiden. Dessutom tror jag huvudsakliga målgruppen för robotaxi är bilägare som vill slippa skjutsa barn.
Dessutom kommer ju kollektivtrafiken bli den stora förloraren. Vem vill åka buss om det finns robotaxi?

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Postat: 10 okt 2021 14:43
av AstonQuaston
NiklasTesla skrev:
Peak car... Pga högre oljepriser samt självkörande bilar kommer många välja bort/inte behöva privatbil i samma utsträckning främst i städer. Med elbilar och robotaxi får vi bättre luft i städerna samt mindre trängsel/mer yta till annat.

Många av mina polare som bor i stan och har barn har inte bil så det stämmer att man inte behöver bil om man bor Stockholm. Är själv uppvuxen i familj utan bil då det var för dyrt.

Har idag bil i stan mest för att jag älskar att köra bil samt har behov pga sommarhus ute på landsbygden.

MVH

Nej, man behöver inte bil om man inte har behov av den. Om man bor någonstans men klarar sig utan så gör man det, det har inte med om man bor i stan eller inte. Vissa i stan, närförort, förort, by, landsbygden, skogen behöver helt enkelt inte bil medans andra behöver det. Ditt exempel påvisar ju det själv, du säger att man inte behöver bil I Stockholm men du behöver ju uppenbarligen det ändå. Men absolut, vissa i stan har inte behov av bil men väldigt många har det.
Samma bakgrund som du men behöver transport i form av bil, tycker inte det är så kul att köra bil annars, skulle helst bli skjutsad runt om jag ska vara ärlig så hinner man utföra mer.

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Postat: 10 okt 2021 15:21
av taliz
AstonQuaston skrev:
NiklasTesla skrev:
Peak car... Pga högre oljepriser samt självkörande bilar kommer många välja bort/inte behöva privatbil i samma utsträckning främst i städer. Med elbilar och robotaxi får vi bättre luft i städerna samt mindre trängsel/mer yta till annat.

Många av mina polare som bor i stan och har barn har inte bil så det stämmer att man inte behöver bil om man bor Stockholm. Är själv uppvuxen i familj utan bil då det var för dyrt.

Har idag bil i stan mest för att jag älskar att köra bil samt har behov pga sommarhus ute på landsbygden.

MVH

Nej, man behöver inte bil om man inte har behov av den. Om man bor någonstans men klarar sig utan så gör man det, det har inte med om man bor i stan eller inte. Vissa i stan, närförort, förort, by, landsbygden, skogen behöver helt enkelt inte bil medans andra behöver det. Ditt exempel påvisar ju det själv, du säger att man inte behöver bil I Stockholm men du behöver ju uppenbarligen det ändå. Men absolut, vissa i stan har inte behov av bil men väldigt många har det.
Samma bakgrund som du men behöver transport i form av bil, tycker inte det är så kul att köra bil annars, skulle helst bli skjutsad runt om jag ska vara ärlig så hinner man utföra mer.
Beror nog på vad man klassar som "behov". Det handlar nog mest om vana och bekvämlighet.
I vissa fall ökar bil bekvämligheten och i andra fall inte.
Har ju mest med infrastrukturen att göra. Är det krångligt och dyrt att äga bil, parkera, mkt köer etc så gör det ju att många undviker det, och vice versa.
Jag hade själv ingen bil när jag bodde i Stockholm under knappt 10 år. Två hjul, dvs cykel och motorcykel var klart smidigast för mig.

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Postat: 10 okt 2021 16:13
av Fredrik j
Vi kommer alla en dag upptäcka att våra kroppar åldras och när det inträffar faller mycket av det man nu tar för givet bort.

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Postat: 10 okt 2021 20:04
av AstonQuaston
taliz skrev:
AstonQuaston skrev:
NiklasTesla skrev:
Peak car... Pga högre oljepriser samt självkörande bilar kommer många välja bort/inte behöva privatbil i samma utsträckning främst i städer. Med elbilar och robotaxi får vi bättre luft i städerna samt mindre trängsel/mer yta till annat.

Många av mina polare som bor i stan och har barn har inte bil så det stämmer att man inte behöver bil om man bor Stockholm. Är själv uppvuxen i familj utan bil då det var för dyrt.

Har idag bil i stan mest för att jag älskar att köra bil samt har behov pga sommarhus ute på landsbygden.

MVH

Nej, man behöver inte bil om man inte har behov av den. Om man bor någonstans men klarar sig utan så gör man det, det har inte med om man bor i stan eller inte. Vissa i stan, närförort, förort, by, landsbygden, skogen behöver helt enkelt inte bil medans andra behöver det. Ditt exempel påvisar ju det själv, du säger att man inte behöver bil I Stockholm men du behöver ju uppenbarligen det ändå. Men absolut, vissa i stan har inte behov av bil men väldigt många har det.
Samma bakgrund som du men behöver transport i form av bil, tycker inte det är så kul att köra bil annars, skulle helst bli skjutsad runt om jag ska vara ärlig så hinner man utföra mer.
Beror nog på vad man klassar som "behov". Det handlar nog mest om vana och bekvämlighet.
I vissa fall ökar bil bekvämligheten och i andra fall inte.
Har ju mest med infrastrukturen att göra. Är det krångligt och dyrt att äga bil, parkera, mkt köer etc så gör det ju att många undviker det, och vice versa.
Jag hade själv ingen bil när jag bodde i Stockholm under knappt 10 år. Två hjul, dvs cykel och motorcykel var klart smidigast för mig.

Min första post i denna tråd bemötte uttrycket att "dom som bor i city har inte behov av bil", det är fel. Vissa har behovet av bil med definitionen att få ihop livet som det är just nu med jobb, barn, boende och hund. Utgår från mig själv.

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Postat: 10 okt 2021 20:42
av tesla newbie
Rent strikt så behöver väl ingen bil i Storstockholmsområdet. Det går att åka kommunalt till de flesta ställen. Jag hade kunnat åka kollektivt för att hämta Teslan i Trosta, men det hade det tagit en timme extra jämfört med att åka bil. Bilen ger ju möjligheten att välja bostadsområde fritt i Stockholm och inte behöva anpassa sig till kollektivtrafikens rutter. Jag skulle kunna åka kollektivt till jobbet, men det tar mer än dubbelt så lång tid jämfört med att åka bil. Att åka mellan förorter funkar ganska dåligt i Stockholm. Kollektivtrafikens rutter bygger på att man ska bo i förorten och jobba i stan eller tvärtom. Dessutom drar min elbil inte mycket mer per personkilometer än tunnelbanan: https://teslaclubsweden.se/elbil-eller-kollektivtrafik/. :-)
Men har man all tid i världen så behöver man ingen bil. Själv tog jag inte körkort förrän jag var 30. Innan jag fick barn så hade jag inte så bråttom :-).

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Postat: 10 okt 2021 23:02
av Gargamel
tesla newbie skrev:
Rent strikt så behöver väl ingen bil i Storstockholmsområdet. Det går att åka kommunalt till de flesta ställen. Jag hade kunnat åka kollektivt för att hämta Teslan i Trosta, men det hade det tagit en timme extra jämfört med att åka bil. Bilen ger ju möjligheten att välja bostadsområde fritt i Stockholm och inte behöva anpassa sig till kollektivtrafikens rutter. Jag skulle kunna åka kollektivt till jobbet, men det tar mer än dubbelt så lång tid jämfört med att åka bil. Att åka mellan förorter funkar ganska dåligt i Stockholm. Kollektivtrafikens rutter bygger på att man ska bo i förorten och jobba i stan eller tvärtom. Dessutom drar min elbil inte mycket mer per personkilometer än tunnelbanan: https://teslaclubsweden.se/elbil-eller-kollektivtrafik/. :-)
Men har man all tid i världen så behöver man ingen bil. Själv tog jag inte körkort förrän jag var 30. Innan jag fick barn så hade jag inte så bråttom :-).
Skulle jag åka kommunal till min mamma här på södra delen av stockholm så skulle det ta mig över en timma, och då bor hon ca 15 km bort.