Stockholm - Paris (Enyaq 80)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Stockholm - Paris (Enyaq 80)

Inlägg av Lacho »

Funderar på att bila från Stockholm till ungefär Paris i vår och testar runt lite i ABRP. Har Enyaq 80.

Först och främst, referensförbrukning vid 110km/h. Hur vet jag vad den är? Läste att Björns test visade ca 236 Wh/km vid 120km/h. Detta måste väl påverkas av temperatur och vind osv? När jag försökt att avgöra vad jag har vid 110 så visar bilen allt från 80-250 (med takbox, men känns inte som att den påverkar förbrukningen märkvärt) beroende på vind, upp- och nerförsbacke. Detta har varit vid ca 12-15 grader. Så jag gissar runt 225 för att vara på den säkra sidan? Men om jag gör resan vid 20 grader, ska jag ändå skriva 225 referensförbrukning och sen när jag anger 20 grader så räknar ABRP om referensförbrukningen vid 20 grader?

Sen föreslår ABRP att jag kör ca 1,5-2h och sen laddar 15-30min. Trodde iaf jag skulle kunna göra 2-3h mellan laddstoppen men det kanske är för optimistiskt? Den säger att jag kommer ha snittförbrukning på 228 Wh/km vilket känns lite högt? Jag gjorde en körning på 200km när det var 18 grader och hade då en snittförbrukning på 175 och medelhastighet på 95km/h.

Har ingen erfarenhet av bilens ruttplanerare. Läste att någon slår in nästa laddstopp (enligt ABRP) i navigatorn och kör så hela tiden. Är det bara att lita på den rutten ABRP föreslår och följa den till punkt och pricka?

Frågar för att samla på mig så mycket tips och tricks som möjligt eftersom jag tänkt åka med en 5-åring. Kortare sträckor med fler pauser är ju bra med barn men ibland sover dom eller bara njuter av att åka bil och då är det ju bra att passa på och göra en längre sträcka. Men vill inte "riskera" att tappa jättemycket tid och ev riskera väldigt låg SoC som skapar oro för att jag inte följer ABRP...
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Stockholm - Paris (Enyaq 80)

Inlägg av jonasl »

Det går att justera preferens för långa ben eller korta stopp.

Och när du väl kört första benet kommer ABRP om vilja ladda från ganska låg SoC till 60-70% eller när nu laddkurvan börjar dippa neråt på Enyaq 80. Det blir effektivast sett till total restid.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Stockholm - Paris (Enyaq 80)

Inlägg av taliz »

Räkna med ca 20 mil motorväg i stöten.
Det bör du klara med ca 80% laddnivå.
Skulle ett stopp bli längre och du laddar fullt kan du ju köra lite längre nästa gång.
Men det beror ju på var det finns snabbladdare.

När man inte kör Tesla så får man vara beredd på att planera betydligt mer.
Dvs kolla var det finns stationer med 150kw+ effekt längs vägen och ha såväl plan A, B och C. Dvs en station där du tänker dig stanna, en om du kan/vill köra längre och en om du måste stanna tidigare…
För varje delsträcka alltså.
Sen får du ju se till att du faktiskt kan ladda där också, dvs har förberett med app/kort/tag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Stockholm - Paris (Enyaq 80)

Inlägg av Lacho »

jonasl skrev:
Det går att justera preferens för långa ben eller korta stopp.

Och när du väl kört första benet kommer ABRP om vilja ladda från ganska låg SoC till 60-70% eller när nu laddkurvan börjar dippa neråt på Enyaq 80. Det blir effektivast sett till total restid.
Jo, väljer jag färre stopp så blir det 10 istället för 11. Den vill ladda till 60-75% för det mesta. Mot slutet av resan till 55%. Antar att man förlorar för mycket tid på att köra ner till ca 10 och ladda upp till 80 vid varje stopp?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Stockholm - Paris (Enyaq 80)

Inlägg av taliz »

Lacho skrev:
jonasl skrev:
Det går att justera preferens för långa ben eller korta stopp.

Och när du väl kört första benet kommer ABRP om vilja ladda från ganska låg SoC till 60-70% eller när nu laddkurvan börjar dippa neråt på Enyaq 80. Det blir effektivast sett till total restid.
Jo, väljer jag färre stopp så blir det 10 istället för 11. Den vill ladda till 60-75% för det mesta. Mot slutet av resan till 55%. Antar att man förlorar för mycket tid på att köra ner till ca 10 och ladda upp till 80 vid varje stopp?
Det försöker ju passa in med laddare på vägen också. Det är ju inte som så att de finns överallt så att man kan stanna precis när man når laddnivå X.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 235
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Stockholm - Paris (Enyaq 80)

Inlägg av borgward »

Jag körde en hel del i Frankrike och grannländer med Nissan Leaf och hade mycket nytta av franska chargemap.com och deras laddkort. Värt sina 20 EUR.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Stockholm - Paris (Enyaq 80)

Inlägg av Lacho »

taliz skrev:
Lacho skrev:
jonasl skrev:
Det går att justera preferens för långa ben eller korta stopp.

Och när du väl kört första benet kommer ABRP om vilja ladda från ganska låg SoC till 60-70% eller när nu laddkurvan börjar dippa neråt på Enyaq 80. Det blir effektivast sett till total restid.
Jo, väljer jag färre stopp så blir det 10 istället för 11. Den vill ladda till 60-75% för det mesta. Mot slutet av resan till 55%. Antar att man förlorar för mycket tid på att köra ner till ca 10 och ladda upp till 80 vid varje stopp?
Det försöker ju passa in med laddare på vägen också. Det är ju inte som så att de finns överallt så att man kan stanna precis när man når laddnivå X.
Så är det så klart.
taliz skrev:
Räkna med ca 20 mil motorväg i stöten.
Det bör du klara med ca 80% laddnivå.
Skulle ett stopp bli längre och du laddar fullt kan du ju köra lite längre nästa gång.
Men det beror ju på var det finns snabbladdare.

När man inte kör Tesla så får man vara beredd på att planera betydligt mer.
Dvs kolla var det finns stationer med 150kw+ effekt längs vägen och ha såväl plan A, B och C. Dvs en station där du tänker dig stanna, en om du kan/vill köra längre och en om du måste stanna tidigare…
För varje delsträcka alltså.
Sen får du ju se till att du faktiskt kan ladda där också, dvs har förberett med app/kort/tag.
Bilen har en ruttplanerare med laddstopp men jag vettefan hur bra/up2date den är. Får kanske jämföra vad den föreslår med ABRP.

Japp, får förbereda alla appar också :)
borgward skrev:
Jag körde en hel del i Frankrike och grannländer med Nissan Leaf och hade mycket nytta av franska chargemap.com och deras laddkort. Värt sina 20 EUR.
Tack för tipset!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Stockholm - Paris (Enyaq 80)

Inlägg av jonasl »

Värt att betala för ABRP under resan kanske. Då tar den hänsyn till trafik och väder också.

Under första långresorna för mig har det varit trevligt att ha lite stöd av ABRP, Teslans egen ruttplanering är feg ibland. Kunde hoppa över Hudiksvall och köra direkt till Uppsala när jag körde från Höga Kusten för nån månad sen t.ex., det hade jag inte vågat "på egen hand". Rullade in med 8% dvs god marginal!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Stockholm - Paris (Enyaq 80)

Inlägg av taliz »

jonasl skrev:
Värt att betala för ABRP under resan kanske. Då tar den hänsyn till trafik och väder också.

Under första långresorna för mig har det varit trevligt att ha lite stöd av ABRP, Teslans egen ruttplanering är feg ibland. Kunde hoppa över Hudiksvall och köra direkt till Uppsala när jag körde från Höga Kusten för nån månad sen t.ex., det hade jag inte vågat "på egen hand". Rullade in med 8% dvs god marginal!
Ruttplanetaren har 10% säkerhetsmarginal vad jag minns. Dvs beräknar den att du ankommer med mindre än så så planerar den in ett extra laddstopp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Stockholm - Paris (Enyaq 80)

Inlägg av Lacho »

jonasl skrev:
Värt att betala för ABRP under resan kanske. Då tar den hänsyn till trafik och väder också.

Under första långresorna för mig har det varit trevligt att ha lite stöd av ABRP, Teslans egen ruttplanering är feg ibland. Kunde hoppa över Hudiksvall och köra direkt till Uppsala när jag körde från Höga Kusten för nån månad sen t.ex., det hade jag inte vågat "på egen hand". Rullade in med 8% dvs god marginal!
Ja så får det nog bli!
Skriv svar