Elbilars räckvidd gymnasiearbete
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 13 okt 2021 14:01
Elbilars räckvidd gymnasiearbete
Hej!
Jag heter Alexander Good och läser teknik, design och produktutveckling på gymnasiet. Jag arbetar med ett gymnasiearbete som handlar om att förlänga elbilars räckvidd när dem drar något, tex en husvagn.Min tanke var att sätta ett batteri på det man drar och jag undrar om problemet med räckvidden är ett verkligt problem som begränsar en som elbilsägare och om det är något man som bilägare tänker på alls? Jag är väl medveten om att många elbilar idag inte har dragkrok, det är endast dem i storleken av Tesla Model X, Audi E- tron, Polestar m.m som har tillgång till dragkrok.
Jag heter Alexander Good och läser teknik, design och produktutveckling på gymnasiet. Jag arbetar med ett gymnasiearbete som handlar om att förlänga elbilars räckvidd när dem drar något, tex en husvagn.Min tanke var att sätta ett batteri på det man drar och jag undrar om problemet med räckvidden är ett verkligt problem som begränsar en som elbilsägare och om det är något man som bilägare tänker på alls? Jag är väl medveten om att många elbilar idag inte har dragkrok, det är endast dem i storleken av Tesla Model X, Audi E- tron, Polestar m.m som har tillgång till dragkrok.
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Elbilars räckvidd gymnasiearbete
Hej Alexander!
Tips är att kolla in det här: viewtopic.php?f=29&t=25903
De är inne på samma spår som du och testar en husvagn med eget batteri/framdrivning.
Har själv inte dragit något tungt/långt så är inte rätt person på att svara huruvida det är ett problem i praktiken eller inte.
Tips är att kolla in det här: viewtopic.php?f=29&t=25903
De är inne på samma spår som du och testar en husvagn med eget batteri/framdrivning.
Har själv inte dragit något tungt/långt så är inte rätt person på att svara huruvida det är ett problem i praktiken eller inte.
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 747
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Elbilars räckvidd gymnasiearbete
Kollar du dragvikten på elbilar är den oftast skräp, men är den inte det är ofta bilen tung och ändå inte får dra så mycket.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 13 okt 2021 14:01
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Elbilars räckvidd gymnasiearbete
Dessutom går det inte att ladda elbilar medan man kör.
Det är ungefär som att gasa och bromsa samtidigt.
Det är ungefär som att gasa och bromsa samtidigt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Elbilars räckvidd gymnasiearbete
Om man bortser från dragvikterna och tänker sig att det är något som ändras längre fram så finns det flera fördelar med ett stort batteri i husvagnen.
+ Uppvärmning, varmvatten, kylning och matlagning vid fricamping blir helt oberoende av Gasol.
+ Hela husvagnens tak kan täckas av solpaneler och energin kan dumpas i batteriet
+ Husvagnen kan stå och långsamladda på en campingplats medan bilen används till t.ex. en dagstur
+ Där husvagnen står parkerad mellan campingturerna kan batteriet användas för V2G
Sett som räckviddsförlängare så finns det några nackdelar,
- Besvärligt att överföra ström till bilens batteri som mikebike skriver. I princip är eget framdriftssystem enklast, som styrs av t.ex. dragstången p.s.s. påskjutbromsen
- Bilens och husvagnens batterier kan ha olika SoC när det är dags att ladda, vilket gör laddningens optimering mer komplex
- Husvagnen och bilen måste anslutas till en egen snabbladdare, så om inte laddarna råkar vara exakt rätt positionerade måste man först ladda den ena, sedan flytta ekipaget och ladda den andra.
+ Uppvärmning, varmvatten, kylning och matlagning vid fricamping blir helt oberoende av Gasol.
+ Hela husvagnens tak kan täckas av solpaneler och energin kan dumpas i batteriet
+ Husvagnen kan stå och långsamladda på en campingplats medan bilen används till t.ex. en dagstur
+ Där husvagnen står parkerad mellan campingturerna kan batteriet användas för V2G
Sett som räckviddsförlängare så finns det några nackdelar,
- Besvärligt att överföra ström till bilens batteri som mikebike skriver. I princip är eget framdriftssystem enklast, som styrs av t.ex. dragstången p.s.s. påskjutbromsen
- Bilens och husvagnens batterier kan ha olika SoC när det är dags att ladda, vilket gör laddningens optimering mer komplex
- Husvagnen och bilen måste anslutas till en egen snabbladdare, så om inte laddarna råkar vara exakt rätt positionerade måste man först ladda den ena, sedan flytta ekipaget och ladda den andra.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elbilars räckvidd gymnasiearbete
Bra sammanfattning, ett tillägg kan vara att man med ditt scenario förstås kan använda husvagnen som en "mobil laddstation".tor-ake skrev:Om man bortser från dragvikterna och tänker sig att det är något som ändras längre fram så finns det flera fördelar med ett stort batteri i husvagnen.
+ Uppvärmning, varmvatten, kylning och matlagning vid fricamping blir helt oberoende av Gasol.
+ Hela husvagnens tak kan täckas av solpaneler och energin kan dumpas i batteriet
+ Husvagnen kan stå och långsamladda på en campingplats medan bilen används till t.ex. en dagstur
+ Där husvagnen står parkerad mellan campingturerna kan batteriet användas för V2G
Sett som räckviddsförlängare så finns det några nackdelar,
- Besvärligt att överföra ström till bilens batteri som mikebike skriver. I princip är eget framdriftssystem enklast, som styrs av t.ex. dragstången p.s.s. påskjutbromsen
- Bilens och husvagnens batterier kan ha olika SoC när det är dags att ladda, vilket gör laddningens optimering mer komplex
- Husvagnen och bilen måste anslutas till en egen snabbladdare, så om inte laddarna råkar vara exakt rätt positionerade måste man först ladda den ena, sedan flytta ekipaget och ladda den andra.
Man behöver alltså kanske inte nödvändigtvis ladda under färd, istället stannar man när/var man vill och slangar över lite el från husvagnen till bilen, istället för att som idag vara tvungen att stanna på SuC eller andra laddstationer och vara utlämnad till mat och faciliteter som erbjuds där. Det öppnar ju också upp möjligheten att ta sig till platser dit man inte normalt skulle kunna ta sig bara på bilens batteri, genom att använda bilens batteri på ditvägen och slanga över från husvagnen inför hemresan.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Elbilars räckvidd gymnasiearbete
Jag är skeptisk till en lösning med batterier i släpvagnen. Dels då som ovan nämnts med de tekniska bekymren som säkert går att lösa. Men kanske främst för att det kommer sitta ett batteri i husvagnen (tex) som bara används några veckor per år.
Jag tror istället på samma lösning som för alla andra elbilsresor, nämligen snabbladdare. Med ett Superchargenätverk som har bra spridning och där det går att ladda utan att plocka loss släpet så att det blir snabbt och enkelt att ladda.
Men det är ju möjligt att man kan ha ett system där du kan ha ett batteri som kan användas till många olika saker. Under sommaren i husvagnen och på vintern till traktorn för snöröjning eller helt enkelt ett hemmabatteri för utjämning av förbrukningen.
Jag tror istället på samma lösning som för alla andra elbilsresor, nämligen snabbladdare. Med ett Superchargenätverk som har bra spridning och där det går att ladda utan att plocka loss släpet så att det blir snabbt och enkelt att ladda.
Men det är ju möjligt att man kan ha ett system där du kan ha ett batteri som kan användas till många olika saker. Under sommaren i husvagnen och på vintern till traktorn för snöröjning eller helt enkelt ett hemmabatteri för utjämning av förbrukningen.
Re: Elbilars räckvidd gymnasiearbete
Hej Alexander.
Vi har en husvagn som vi drar med vår e-tron. Räckvidden med husvagn brukar ligga runt 20 mil. I motorvägsfart utan släp kommer man ungefär 30-35 mil. Ta det som referens så du vet på ett ungefär hur mycket räckvidd man tappar med husvagn. Mycket beror såklart på hur man kör, hur stor vagn man har och vad det är för väder. Fördelen är ju att man drar sin husvagn oftast under den varmare delen av året, vilket gynnar räckvidden.
Jag håller med föregående kommentarer att ett extra batteri i husvagnen är troligen en ganska dålig idé. Av följande skäl:
- Vagnen blir onödigt tung. Redan idag är vikten ett stort problem, inte bara för elbilar som drar släp. En husvagn vill man ha så lätt som möjligt. För det första får man ju inte överskrida bilens dragvikt, för det andra får man problem med körkortsbehörigeten när ekipaget blir för tungt. Man försöker snåla på varje gram i en husvagn. Allting är lättviktsgrejer, specialanpassade prylar som väger så lite om möjligt. Det sista man vill släpa med sig är ett tungt batteri.
- Det är slöseri med resurser att ha ett batteri i ett släpfordon eftersom det används för sällan, och som en direkt följd av detta blir det en ganska kostsam affär. Batterier är inga billiga grejer. En husvagn skulle bli avsevärt dyrare med ett batteri.
Precis som det redan nämnts så heter lösningen snabbladdning. Det gör ingenting att behöva snabbladda varannan timme när man drar husvagn. För det första borde man inte ha så himla bråttom eftersom man är ju på semester när man kör med husvagn. För det andra så har man ju faktiskt huset med sig. Man kan alltså göra nåt vettigt under tiden bilen laddar. Laga mat, käka, osv.
Det är viktigare att laddinfrastrukturen byggs ut ordentligt. Dessutom vill man gärna ha möjlighet att ladda bilen med släpet påkopplat. Idag är man oftast tvungen att koppla loss släpet när man laddar, eftersom snabbladdarna är så dumt placerade att man skulle blockera för andra om man har släpet kvar på bilen.
Vi har en husvagn som vi drar med vår e-tron. Räckvidden med husvagn brukar ligga runt 20 mil. I motorvägsfart utan släp kommer man ungefär 30-35 mil. Ta det som referens så du vet på ett ungefär hur mycket räckvidd man tappar med husvagn. Mycket beror såklart på hur man kör, hur stor vagn man har och vad det är för väder. Fördelen är ju att man drar sin husvagn oftast under den varmare delen av året, vilket gynnar räckvidden.
Jag håller med föregående kommentarer att ett extra batteri i husvagnen är troligen en ganska dålig idé. Av följande skäl:
- Vagnen blir onödigt tung. Redan idag är vikten ett stort problem, inte bara för elbilar som drar släp. En husvagn vill man ha så lätt som möjligt. För det första får man ju inte överskrida bilens dragvikt, för det andra får man problem med körkortsbehörigeten när ekipaget blir för tungt. Man försöker snåla på varje gram i en husvagn. Allting är lättviktsgrejer, specialanpassade prylar som väger så lite om möjligt. Det sista man vill släpa med sig är ett tungt batteri.
- Det är slöseri med resurser att ha ett batteri i ett släpfordon eftersom det används för sällan, och som en direkt följd av detta blir det en ganska kostsam affär. Batterier är inga billiga grejer. En husvagn skulle bli avsevärt dyrare med ett batteri.
Precis som det redan nämnts så heter lösningen snabbladdning. Det gör ingenting att behöva snabbladda varannan timme när man drar husvagn. För det första borde man inte ha så himla bråttom eftersom man är ju på semester när man kör med husvagn. För det andra så har man ju faktiskt huset med sig. Man kan alltså göra nåt vettigt under tiden bilen laddar. Laga mat, käka, osv.
Det är viktigare att laddinfrastrukturen byggs ut ordentligt. Dessutom vill man gärna ha möjlighet att ladda bilen med släpet påkopplat. Idag är man oftast tvungen att koppla loss släpet när man laddar, eftersom snabbladdarna är så dumt placerade att man skulle blockera för andra om man har släpet kvar på bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14