Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

LFP dominerar elbils batterimarknaden

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

LFP dominerar elbils batterimarknaden

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 14 okt 2021 04:28

CATL är störst på batterimarknaden och är stora på LFP batterier.

Elon sa att han trodde på att Tesla ska ha ca 67% LFP batterier i sina bilar.
Tydligen är det fler än Tesla som tror att LFP kommer att dominera elbils batteri marknaden.

För nu ställer allt fler elbils batteritillverkare om till LFP produktion. LG Chem och SK Innovation hoppar också på LFP tåget.

Lite oroande är att Northvolt inte ser ut att satsa på LFP.


SK Innovation’s battery unit, SK On, is now finally considering developing LFP (LiFePO4) batteries for electric vehicles. This decision comes shortly after its domestic competitor, LG Energy Solution announced that’s already developing EV batteries with this cobalt-free chemistry – that should become available next year.



https://pushevs.com/2021/10/10/sk-on-is ... batteries/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 12327
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: LFP dominerar elbils batterimarknaden

Inläggav Teslaägare ChristerSjo » 14 okt 2021 18:18

LFP är väl idag av tillgänglig batterikemi idag de mest överlägsna då de har hög DoD (Deep Of Decharge) och flera cykler än andra batteri kemier på marknaden. LG är ovanlig sena på tåget
Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD levererad 2019-09-23, förmånsbil
Zoe 2019 41 kWh, inköp begagnad privat juli 2020.
21 kWp solceller. 5 stycken vakuum solfångare kopplad mot 500L. Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten som värmer hus och varmvatten.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
 
Inlägg: 1280
Blev medlem: 31 jul 2018 14:13
Referralkod: christer89272

Re: LFP dominerar elbils batterimarknaden

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 14 okt 2021 18:38

LFP blev poppis efter att Tesla anammat den... Annars bara klankad ned på under alla tidigare år i Nissan Leaf. :lol: Tufft att inte tillhöra coola gänget.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Prova ett lite roligare elbolag? :) https://invite.tibber.com/5950079
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: LFP dominerar elbils batterimarknaden

Inläggav Teslaägare ChristerSjo » 14 okt 2021 18:45

Teslaspolen skrev:LFP blev poppis efter att Tesla anammat den... Annars bara klankad ned på under alla tidigare år i Nissan Leaf. :lol: Tufft att inte tillhöra coola gänget.


LFP inom batterilagring har varit på fram marsch några år innan Tesla pratat om det. Det har lägre densitet men högre DoD och fler cykler. Lägre densitet är sällan några problem i batterilagring då utrymmet och vikt inte är några problem.

EDIT: Om du kan ha en DoD på tex 95-5% (90%) på ett vanligt LFP och kanske 90-20% (70%) på ett traditionellt litium batteri som sitter i de flesta bilar idag så blir de likvärdig eller LFP bättre trots lägre energi densitiet.
Senast redigerad av ChristerSjo 14 okt 2021 19:17, redigerad totalt 3 gånger.
Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD levererad 2019-09-23, förmånsbil
Zoe 2019 41 kWh, inköp begagnad privat juli 2020.
21 kWp solceller. 5 stycken vakuum solfångare kopplad mot 500L. Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten som värmer hus och varmvatten.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
 
Inlägg: 1280
Blev medlem: 31 jul 2018 14:13
Referralkod: christer89272

Re: LFP dominerar elbils batterimarknaden

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 14 okt 2021 18:48

ChristerSjo skrev:
Teslaspolen skrev:LFP blev poppis efter att Tesla anammat den... Annars bara klankad ned på under alla tidigare år i Nissan Leaf. :lol: Tufft att inte tillhöra coola gänget.


LFP inom batterilagring har varit på fram marsch några år innan Tesla pratat om det. Det har lägre densitet men högre DoD och fler cykler. Lägre densitet är sällan några problem i batterilagring då utrymmet och vikt inte är några problem.


Nej precis. Spelar som det säger ingen roll i säkert 95% av fallen om batteriet råkar vara ens 50% större eller tyngre.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Prova ett lite roligare elbolag? :) https://invite.tibber.com/5950079
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: LFP dominerar elbils batterimarknaden

Inläggav Teslaägare taliz » 14 okt 2021 18:48

Teslaspolen skrev:LFP blev poppis efter att Tesla anammat den... Annars bara klankad ned på under alla tidigare år i Nissan Leaf. :lol: Tufft att inte tillhöra coola gänget.


Det är sällan helt nya grejer som revolutionerar, utan snarare när någon funnit hur man bäst optimerar något befintligt.
Leaf saknar ju tex vattenkylning, vilket vi nu vet är avgörande för att en elbil ska funka på långresa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 9432
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: LFP dominerar elbils batterimarknaden

Inläggav Vasp » 14 okt 2021 19:06

LFP batterier fyller definitivt sin funktion. Men finns begränsningar med batteritypen också. Då energitätheten är lägre så begränsas man i hur många KWH man kan få plats med betydligt tidigare än om man använder sig av NMC. Nya Mg bilarna har exempelvis NMC batterier i de bilarna som har längre räckvidd.

LFP batterier i en ellastbil skulle äta upp en massa vikt som man istället skulle kunna använda till last.

Siffrorna jag hittar är att LFP batterier har cirka 30% av personbilsmarknaden. Majoriteten är NMC.
Vasp
 
Inlägg: 544
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: LFP dominerar elbils batterimarknaden

Inläggav Teslaägare ChristerSjo » 14 okt 2021 19:12

Vasp skrev:LFP batterier fyller definitivt sin funktion. Men finns begränsningar med batteritypen också. Då energitätheten är lägre så begränsas man i hur många KWH man kan få plats med betydligt tidigare än om man använder sig av NMC. Nya Mg bilarna har exempelvis NMC batterier i de bilarna som har längre räckvidd.

LFP batterier i en ellastbil skulle äta upp en massa vikt som man istället skulle kunna använda till last.

Siffrorna jag hittar är att LFP batterier har cirka 30% av personbilsmarknaden. Majoriteten är NMC.


Men som jag sa, LFP klara av större DoD med fler ladd cykler jämfört med övriga kända batterikemi som väger upp deras lägre densitet. Men det beror vilket scenario vi räknar på.

EDIT. Tesla kör väl NCA just nu om jag Googlat rätt.
EDIT2 : Förutom MiC där det är LFP
Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD levererad 2019-09-23, förmånsbil
Zoe 2019 41 kWh, inköp begagnad privat juli 2020.
21 kWp solceller. 5 stycken vakuum solfångare kopplad mot 500L. Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten som värmer hus och varmvatten.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
 
Inlägg: 1280
Blev medlem: 31 jul 2018 14:13
Referralkod: christer89272

Re: LFP dominerar elbils batterimarknaden

Inläggav Teslaägare taliz » 14 okt 2021 19:27

ChristerSjo skrev:
Vasp skrev:LFP batterier fyller definitivt sin funktion. Men finns begränsningar med batteritypen också. Då energitätheten är lägre så begränsas man i hur många KWH man kan få plats med betydligt tidigare än om man använder sig av NMC. Nya Mg bilarna har exempelvis NMC batterier i de bilarna som har längre räckvidd.

LFP batterier i en ellastbil skulle äta upp en massa vikt som man istället skulle kunna använda till last.

Siffrorna jag hittar är att LFP batterier har cirka 30% av personbilsmarknaden. Majoriteten är NMC.


Men som jag sa, LFP klara av större DoD med fler ladd cykler jämfört med övriga kända batterikemi som väger upp deras lägre densitet. Men det beror vilket scenario vi räknar på.

EDIT. Tesla kör väl NCA just nu om jag Googlat rätt.
EDIT2 : Förutom MiC där det är LFP


Tesla kör med såväl NCA(Panasonic) som NCM(LG) och LFP(CATL).
Förstår inte riktigt hur antalet laddcykler skulle "väga upp" lägre densitet? Det är ju helt olika faktorer.
Senast redigerad av taliz 14 okt 2021 19:30, redigerad totalt 1 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 9432
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: LFP dominerar elbils batterimarknaden

Inläggav Vasp » 14 okt 2021 19:29

Tesla använder nog NCA. Är förvirrande många olika batterikemier och förkortningar. Många gånger behöver man lång räckvidd. En lastbil kan inte hålla på att stanna mer än nödvändigt då transporten måste fram i tid. Och sen har vi problemet med att fordonet blir för tungt behövs annan behörighet.

Flyget ska även det elektrifierats LFP batterier blir alldeles för tungt för det ändamålet.

Kommer behövas många olika batteri typer beroende på en massa olika parametrar.

LFP,NCA,NMC, liquid metal, flow battery etc.

Nio har ett intressant batteripack som blandar LFP och NMC celler.

https://www.electrive.com/2021/09/24/ni ... lfp-cells/
Vasp
 
Inlägg: 544
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Nästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.