Det är inte avsaknad av vattenkylning som är problemet. Luftkylningen på Leaf hade säkert fungerat bra om den varit aktiv luftkylning. Problemet med Leaf är att den har passiv luftkylning vilket knappt fungerar alls när den står stilla och snabbladdar och behöver kylningen som bäst, fartvinden blir sällan speciellt imponerande vid snabbladdaren...taliz skrev:Det är sällan helt nya grejer som revolutionerar, utan snarare när någon funnit hur man bäst optimerar något befintligt.Teslaspolen skrev:LFP blev poppis efter att Tesla anammat den... Annars bara klankad ned på under alla tidigare år i Nissan Leaf. Tufft att inte tillhöra coola gänget.
Leaf saknar ju tex vattenkylning, vilket vi nu vet är avgörande för att en elbil ska funka på långresa.
LFP dominerar elbils batterimarknaden
Moderator: Redaktion
Re: LFP dominerar elbils batterimarknaden
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: LFP dominerar elbils batterimarknaden
Du måste koppla antal ladd cykler till DoD också som skiljer mellan de olika kemierna. Vad får ut totalt av batteriet under deras olika laddcykler. När man pratar laddcykler är det även viktigt att man har samma EndOfLIfe (EOL) av batteriet, dvs vid vilken degradering (70,80% etc) har man räknat cyklerna på.taliz skrev:Tesla kör med såväl NCA(Panasonic) som NCM(LG) och LFP(CATL).ChristerSjo skrev:Men som jag sa, LFP klara av större DoD med fler ladd cykler jämfört med övriga kända batterikemi som väger upp deras lägre densitet. Men det beror vilket scenario vi räknar på.Vasp skrev:LFP batterier fyller definitivt sin funktion. Men finns begränsningar med batteritypen också. Då energitätheten är lägre så begränsas man i hur många KWH man kan få plats med betydligt tidigare än om man använder sig av NMC. Nya Mg bilarna har exempelvis NMC batterier i de bilarna som har längre räckvidd.
LFP batterier i en ellastbil skulle äta upp en massa vikt som man istället skulle kunna använda till last.
Siffrorna jag hittar är att LFP batterier har cirka 30% av personbilsmarknaden. Majoriteten är NMC.
EDIT. Tesla kör väl NCA just nu om jag Googlat rätt.
EDIT2 : Förutom MiC där det är LFP
Förstår inte riktigt hur antalet laddcykler skulle "väga upp" lägre densitet? Det är ju helt olika faktorer.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: LFP dominerar elbils batterimarknaden
Varför skulle någon välja vattenkylning om "aktiv" luftkylning funkade bra? Hint: det funkar inte.Maw skrev:Det är inte avsaknad av vattenkylning som är problemet. Luftkylningen på Leaf hade säkert fungerat bra om den varit aktiv luftkylning. Problemet med Leaf är att den har passiv luftkylning vilket knappt fungerar alls när den står stilla och snabbladdar och behöver kylningen som bäst, fartvinden blir sällan speciellt imponerande vid snabbladdaren...taliz skrev:Det är sällan helt nya grejer som revolutionerar, utan snarare när någon funnit hur man bäst optimerar något befintligt.Teslaspolen skrev:LFP blev poppis efter att Tesla anammat den... Annars bara klankad ned på under alla tidigare år i Nissan Leaf. Tufft att inte tillhöra coola gänget.
Leaf saknar ju tex vattenkylning, vilket vi nu vet är avgörande för att en elbil ska funka på långresa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: LFP dominerar elbils batterimarknaden
Glömde nej laddcykler har med livslängd att göra mer. Men DoD är viktigare. OM du kan utnyttja ett batteri till 90% istället för 70% och få samma livslängd på det (cykler) så kan det med 90% vara mindre/lägre densitet än det med 70%.ChristerSjo skrev:Du måste koppla antal ladd cykler till DoD också som skiljer mellan de olika kemierna. Vad får ut totalt av batteriet under deras olika laddcykler. När man pratar laddcykler är det även viktigt att man har samma EndOfLIfe (EOL) av batteriet, dvs vid vilken degradering (70,80% etc) har man räknat cyklerna på.taliz skrev:Tesla kör med såväl NCA(Panasonic) som NCM(LG) och LFP(CATL).ChristerSjo skrev:Men som jag sa, LFP klara av större DoD med fler ladd cykler jämfört med övriga kända batterikemi som väger upp deras lägre densitet. Men det beror vilket scenario vi räknar på.Vasp skrev:LFP batterier fyller definitivt sin funktion. Men finns begränsningar med batteritypen också. Då energitätheten är lägre så begränsas man i hur många KWH man kan få plats med betydligt tidigare än om man använder sig av NMC. Nya Mg bilarna har exempelvis NMC batterier i de bilarna som har längre räckvidd.
LFP batterier i en ellastbil skulle äta upp en massa vikt som man istället skulle kunna använda till last.
Siffrorna jag hittar är att LFP batterier har cirka 30% av personbilsmarknaden. Majoriteten är NMC.
EDIT. Tesla kör väl NCA just nu om jag Googlat rätt.
EDIT2 : Förutom MiC där det är LFP
Förstår inte riktigt hur antalet laddcykler skulle "väga upp" lägre densitet? Det är ju helt olika faktorer.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: LFP dominerar elbils batterimarknaden
Fungerar rätt hyfsat på klassiska Ioniq och Soul EV. Men det spelar i stort sett noll roll om man pratar batterilager för hemmet, då är det knappast några 100 kW som ska varken in eller ut ur batteriet.taliz skrev:Varför skulle någon välja vattenkylning om "aktiv" luftkylning funkade bra? Hint: det funkar inte.Maw skrev:Det är inte avsaknad av vattenkylning som är problemet. Luftkylningen på Leaf hade säkert fungerat bra om den varit aktiv luftkylning. Problemet med Leaf är att den har passiv luftkylning vilket knappt fungerar alls när den står stilla och snabbladdar och behöver kylningen som bäst, fartvinden blir sällan speciellt imponerande vid snabbladdaren...taliz skrev:Det är sällan helt nya grejer som revolutionerar, utan snarare när någon funnit hur man bäst optimerar något befintligt.Teslaspolen skrev:LFP blev poppis efter att Tesla anammat den... Annars bara klankad ned på under alla tidigare år i Nissan Leaf. Tufft att inte tillhöra coola gänget.
Leaf saknar ju tex vattenkylning, vilket vi nu vet är avgörande för att en elbil ska funka på långresa.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: LFP dominerar elbils batterimarknaden
Annars så blir nog CATL nya natriumjon batterier en höjdare för energilager, nästan halva priset mot LFP och möjlighet att ladda i minusgrader.
LFP änvänds ju redan i dag i entreprenadmaskiner (bra till motvikt)
https://www.liugong.com/zh-CN/ch/Produc ... s/856E-MAX
https://www.liugong.com/zh-CN/ch/Produc ... r/924FTN-E
https://www.socma-forklift.com/electric-loader/
en till intressant hjul lastare:
https://www.wingsmachinery.com/products ... oader.html
LFP änvänds ju redan i dag i entreprenadmaskiner (bra till motvikt)
https://www.liugong.com/zh-CN/ch/Produc ... s/856E-MAX
https://www.liugong.com/zh-CN/ch/Produc ... r/924FTN-E
https://www.socma-forklift.com/electric-loader/
en till intressant hjul lastare:
https://www.wingsmachinery.com/products ... oader.html
Senast redigerad av mickeisol, redigerad totalt 1 gånger.
Re: LFP dominerar elbils batterimarknaden
I teorin. I praktiken så kör man normalt inte så djupa laddcykler med en elbil. De flesta nyttjar en liten liten del av batteriet i vardagen. Endast på någon/några långresor om året nyttjar man större delen av batteriet. För detta har hittills NCA och NCM varit optimalt.ChristerSjo skrev:Glömde nej laddcykler har med livslängd att göra mer. Men DoD är viktigare. OM du kan utnyttja ett batteri till 90% istället för 70% och få samma livslängd på det (cykler) så kan det med 90% vara mindre/lägre densitet än det med 70%.ChristerSjo skrev:Du måste koppla antal ladd cykler till DoD också som skiljer mellan de olika kemierna. Vad får ut totalt av batteriet under deras olika laddcykler. När man pratar laddcykler är det även viktigt att man har samma EndOfLIfe (EOL) av batteriet, dvs vid vilken degradering (70,80% etc) har man räknat cyklerna på.taliz skrev:Tesla kör med såväl NCA(Panasonic) som NCM(LG) och LFP(CATL).ChristerSjo skrev:Men som jag sa, LFP klara av större DoD med fler ladd cykler jämfört med övriga kända batterikemi som väger upp deras lägre densitet. Men det beror vilket scenario vi räknar på.Vasp skrev:LFP batterier fyller definitivt sin funktion. Men finns begränsningar med batteritypen också. Då energitätheten är lägre så begränsas man i hur många KWH man kan få plats med betydligt tidigare än om man använder sig av NMC. Nya Mg bilarna har exempelvis NMC batterier i de bilarna som har längre räckvidd.
LFP batterier i en ellastbil skulle äta upp en massa vikt som man istället skulle kunna använda till last.
Siffrorna jag hittar är att LFP batterier har cirka 30% av personbilsmarknaden. Majoriteten är NMC.
EDIT. Tesla kör väl NCA just nu om jag Googlat rätt.
EDIT2 : Förutom MiC där det är LFP
Förstår inte riktigt hur antalet laddcykler skulle "väga upp" lägre densitet? Det är ju helt olika faktorer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: LFP dominerar elbils batterimarknaden
Dom laddar ju med typ 70kw? Inte många som kör långt med dom..Teslaspolen skrev:Fungerar rätt hyfsat på klassiska Ioniq och Soul EV. Men det spelar i stort sett noll roll om man pratar batterilager för hemmet, då är det knappast några 100 kW som ska varken in eller ut ur batteriet.taliz skrev:Varför skulle någon välja vattenkylning om "aktiv" luftkylning funkade bra? Hint: det funkar inte.Maw skrev:Det är inte avsaknad av vattenkylning som är problemet. Luftkylningen på Leaf hade säkert fungerat bra om den varit aktiv luftkylning. Problemet med Leaf är att den har passiv luftkylning vilket knappt fungerar alls när den står stilla och snabbladdar och behöver kylningen som bäst, fartvinden blir sällan speciellt imponerande vid snabbladdaren...taliz skrev:Det är sällan helt nya grejer som revolutionerar, utan snarare när någon funnit hur man bäst optimerar något befintligt.Teslaspolen skrev:LFP blev poppis efter att Tesla anammat den... Annars bara klankad ned på under alla tidigare år i Nissan Leaf. Tufft att inte tillhöra coola gänget.
Leaf saknar ju tex vattenkylning, vilket vi nu vet är avgörande för att en elbil ska funka på långresa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: LFP dominerar elbils batterimarknaden
Varför använder vissa tillverkare aktiv luftkylning i sina bilar? Hint: Det fungerar och är billigt.taliz skrev:Varför skulle någon välja vattenkylning om "aktiv" luftkylning funkade bra? Hint: det funkar inte.Maw skrev:Det är inte avsaknad av vattenkylning som är problemet. Luftkylningen på Leaf hade säkert fungerat bra om den varit aktiv luftkylning. Problemet med Leaf är att den har passiv luftkylning vilket knappt fungerar alls när den står stilla och snabbladdar och behöver kylningen som bäst, fartvinden blir sällan speciellt imponerande vid snabbladdaren...taliz skrev:Det är sällan helt nya grejer som revolutionerar, utan snarare när någon funnit hur man bäst optimerar något befintligt.Teslaspolen skrev:LFP blev poppis efter att Tesla anammat den... Annars bara klankad ned på under alla tidigare år i Nissan Leaf. Tufft att inte tillhöra coola gänget.
Leaf saknar ju tex vattenkylning, vilket vi nu vet är avgörande för att en elbil ska funka på långresa.
Re: LFP dominerar elbils batterimarknaden
Vad jag vet finns det ingen som klarar 100+kW gång på gång på gång, dvs en riktig långresa.Maw skrev:Varför använder vissa tillverkare aktiv luftkylning i sina bilar? Hint: Det fungerar och är billigt.taliz skrev:Varför skulle någon välja vattenkylning om "aktiv" luftkylning funkade bra? Hint: det funkar inte.Maw skrev:Det är inte avsaknad av vattenkylning som är problemet. Luftkylningen på Leaf hade säkert fungerat bra om den varit aktiv luftkylning. Problemet med Leaf är att den har passiv luftkylning vilket knappt fungerar alls när den står stilla och snabbladdar och behöver kylningen som bäst, fartvinden blir sällan speciellt imponerande vid snabbladdaren...taliz skrev:Det är sällan helt nya grejer som revolutionerar, utan snarare när någon funnit hur man bäst optimerar något befintligt.Teslaspolen skrev:LFP blev poppis efter att Tesla anammat den... Annars bara klankad ned på under alla tidigare år i Nissan Leaf. Tufft att inte tillhöra coola gänget.
Leaf saknar ju tex vattenkylning, vilket vi nu vet är avgörande för att en elbil ska funka på långresa.
Eller menar du att det finns?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: LFP dominerar elbils batterimarknaden
Ingen aning och jag har aldrig påstått att luftkylning kyler bättre än vätskekylning men den är enklare, billigare och lättare och den används.taliz skrev:Vad jag vet finns det ingen som klarar 100+kW gång på gång på gång, dvs en riktig långresa.
Eller menar du att det finns?
Vad jag vet så fungerar Leaf e+ med 100 kW snabbladfning, eller har den laddproblem? Lexus ux 300e har väl 1 000 000 km garanti på batteriet så de verkar säkra på sin sak. Zoe brukar väl anses vara väl fungerande. Hint: Zoe, UX 300 e och Leaf har luftkylning.
Menar du fortfarande att ingen tillverkare använder aktiv luftkylning? Med "hint" om att det inte fungerar?
Re: LFP dominerar elbils batterimarknaden
Maw skrev:Ingen aning och jag har aldrig påstått att luftkylning kyler bättre än vätskekylning men den är enklare, billigare och lättare och den används.taliz skrev:Vad jag vet finns det ingen som klarar 100+kW gång på gång på gång, dvs en riktig långresa.
Eller menar du att det finns?
Vad jag vet så fungerar Leaf e+ med 100 kW snabbladfning, eller har den laddproblem? Lexus ux 300e har väl 1 000 000 km garanti på batteriet så de verkar säkra på sin sak. Zoe brukar väl anses vara väl fungerande. Hint: Zoe, UX 300 e och Leaf har luftkylning.
Menar du fortfarande att ingen tillverkare använder aktiv luftkylning? Med "hint" om att det inte fungerar?
Hur många Leaf, Zoe & UX300 tror du rullar regelbundet mellan tex Malmö-Stockholm eller Gbg-Stockholm? Svar: noll.
Återigen, det funkar helt enkelt inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.