Sandy Munro om Berlin byggda Teslor
Moderator: Redaktion
Sandy Munro om Berlin byggda Teslor
Sandy Munro kommenterar vad Berlin fabriken kan göra.
Och vad som krävs för att komma ner i 10 timmars tillverkningstid per bil, vilket är bäst i branschen.
Han tror att man kan montera säten och mittkonsolen direkt på batteriet, och därmed förenkla ihopmontering.
Och vad som krävs för att komma ner i 10 timmars tillverkningstid per bil, vilket är bäst i branschen.
Han tror att man kan montera säten och mittkonsolen direkt på batteriet, och därmed förenkla ihopmontering.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor
Liten korrektion: Sandy trodde inte man tänkte göra så, han trodde man bara visade positioneringen, att stolarna monterades mot packet isf en extra botten i bilen. Cory, som satt bredvid Sandy, trodde däremot att det betydde att stolar och konsol monterades på batteriet först och sen helheten i bilen.Zalman3 skrev:Sandy Munro kommenterar vad Berlin fabriken kan göra.
Och vad som krävs för att komma ner i 10 timmars tillverkningstid per bil, vilket är bäst i branschen.
Han tror att man kan montera säten och mittkonsolen direkt på batteriet, och därmed förenkla ihopmontering.
Som jag förstod det trodde Sandy det skulle bli för komplicerat att montera "cable harness" innan golvet var på plats.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor
Som jag förstod det var de överens om att stolarna monteras direkt på packet innan karossen sätts på plats till skillnad ifrån innan när stolarna monteras av robotar genom dörröppningarna. Det är ju det nya som Tesla visade i Berlin.renes skrev:Liten korrektion: Sandy trodde inte man tänkte göra så, han trodde man bara visade positioneringen, att stolarna monterades mot packet isf en extra botten i bilen. Cory, som satt bredvid Sandy, trodde däremot att det betydde att stolar och konsol monterades på batteriet först och sen helheten i bilen.Zalman3 skrev:Sandy Munro kommenterar vad Berlin fabriken kan göra.
Och vad som krävs för att komma ner i 10 timmars tillverkningstid per bil, vilket är bäst i branschen.
Han tror att man kan montera säten och mittkonsolen direkt på batteriet, och därmed förenkla ihopmontering.
Som jag förstod det trodde Sandy det skulle bli för komplicerat att montera "cable harness" innan golvet var på plats.
Det Sandy och Cory var oense lät mer som om Tesla monterar mattor före eller efter karossen är på plats. Men jag kanske missuppfattade det helt?
Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor
Sandy trodde att exemplet som visades var för att visa hur man monterade stolarna direkt på batteripacket, men inte nödvändigtvis att man gjorde det på förhand, innan packet var på plats i bilen. Och skälet var att han trodde det skulle ge problem vid uppkopplingen av kabelbuntarna om stolarna (och mattorna) var på plats på förhand.Jordad skrev:Som jag förstod det var de överens om att stolarna monteras direkt på packet innan karossen sätts på plats till skillnad ifrån innan när stolarna monteras av robotar genom dörröppningarna. Det är ju det nya som Tesla visade i Berlin.
Det Sandy och Cory var oense lät mer som om Tesla monterar mattor före eller efter karossen är på plats. Men jag kanske missuppfattade det helt?
Men som han också sa, det återstår att se. Det var alltså min tolkning av det hela. We'll just have to wait...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor
Vad är det du korrigerar?renes skrev:Liten korrektion: Sandy trodde inte man tänkte göra så, han trodde man bara visade positioneringen, att stolarna monterades mot packet isf en extra botten i bilen.Zalman3 skrev:Sandy Munro kommenterar vad Berlin fabriken kan göra.
Och vad som krävs för att komma ner i 10 timmars tillverkningstid per bil, vilket är bäst i branschen.
Han tror att man kan montera säten och mittkonsolen direkt på batteriet, och därmed förenkla ihopmontering.
Zalman3 skrev bara att Sandy trodde att stolarna och mittkonsolen skulle monteras direkt på batteriet. Han skrev inget om det skulle göras före eller efter batteriet är monterat.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor
Tror det mesta av tiden är att föra in stolarna är försumbar. det är ett moment som borde ta ca 5 minuter. tror faktisk att mattan läggs på först, sedan stolarna. så ser inte tidsvinsten med att göra det först. dock kan det finnas förborrade hål på batteriet så det enkelt kan sättas på plats.
Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor
Det har du ju faktiskt rätt i.Nicke Nyfiken skrev:Vad är det du korrigerar?renes skrev:Liten korrektion: Sandy trodde inte man tänkte göra så, han trodde man bara visade positioneringen, att stolarna monterades mot packet isf en extra botten i bilen.Zalman3 skrev:Sandy Munro kommenterar vad Berlin fabriken kan göra.
Och vad som krävs för att komma ner i 10 timmars tillverkningstid per bil, vilket är bäst i branschen.
Han tror att man kan montera säten och mittkonsolen direkt på batteriet, och därmed förenkla ihopmontering.
Zalman3 skrev bara att Sandy trodde att stolarna och mittkonsolen skulle monteras direkt på batteriet. Han skrev inget om det skulle göras före eller efter batteriet är monterat.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor
Om battpacket behöver bytas blir inte det svårt när det kapslas in så mycket i chassiet?
Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor
Är inte själva tanken, liksom förutsättningen med ett helintegrerat batteri att det inte behöver bytas? Men visst är det så. Skulle man vilja byta batteri blir det nog jäkligt jobbigt. Inte direkt nån battery-swap på 3 minuter.Thed75 skrev:Om battpacket behöver bytas blir inte det svårt när det kapslas in så mycket i chassiet?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor
Ja ungefär så… man får väl skicka bilen till Berlin och ställa den vid utporten och köra linan baklänges tillsmati skrev:Är inte själva tanken, liksom förutsättningen med ett helintegrerat batteri att det inte behöver bytas? Men visst är det så. Skulle man vilja byta batteri blir det nog jäkligt jobbigt. Inte direkt nån battery-swap på 3 minuter.Thed75 skrev:Om battpacket behöver bytas blir inte det svårt när det kapslas in så mycket i chassiet?
man kommer till batteri-(de)monteringen
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor
Fast ska det vara nödvändigt? Annars har jag en fin liten vinkelslip här hemma. Det är nog lätt att komma åt battericellerna skulle jag tro. Möjligen får man räkna med att det blir lite spår i lacken och så. Men ingenting som inte går att fixa med en burk plastic padding och lite ny färg. Eller ännu bättre, om man vill underlätta för framtida arbeten kan man också skarva ihop den snyggt med silvertejp. Då blir det mycket lättare nästa gång man ska byta batteri. Det blir nog bra. Jag brukar se sådana silvertejpade bilar ibland häromkring. Det är riktigt häftigt, framförallt när tejpen börjar släppa.Bjelke skrev:Ja ungefär så… man får väl skicka bilen till Berlin och ställa den vid utporten och köra linan baklänges tillsmati skrev:Är inte själva tanken, liksom förutsättningen med ett helintegrerat batteri att det inte behöver bytas? Men visst är det så. Skulle man vilja byta batteri blir det nog jäkligt jobbigt. Inte direkt nån battery-swap på 3 minuter.Thed75 skrev:Om battpacket behöver bytas blir inte det svårt när det kapslas in så mycket i chassiet?
man kommer till batteri-(de)monteringen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor
Lär bli ett antal vaskade bilar om inte batteriet går att serva
Var ju ett jäkla tjat för några år sen om prylar med inbyggda batterier som bidrog till sopberget med kort livslängd, nu har vi nått en ny nivå med 2tons grejer.
Pajar battpacket, kasta bilen!
Var ju ett jäkla tjat för några år sen om prylar med inbyggda batterier som bidrog till sopberget med kort livslängd, nu har vi nått en ny nivå med 2tons grejer.
Pajar battpacket, kasta bilen!
Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor
pajjar en cell, koppla bort den bara. Undrar om det finns någon statistik på batterier som har totalhavererat
Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor
Tesla har designat nya cellkontakter för nya packen och tanken är garanterat att celler som får fel isoleras och batteripacket fortsätter att fungera under lång tid. Teslas mål är att packet ska hålla i 160000 mil. Efter det kan packet vara användbart i energilagring. Sedan har JB Straubel som är en av grundarna och som varit drivande i alla hans år på Tesla startat Redwood Materials bara för att lösa problematiken med effektiv återvinning när batterpacken är helt uttjänta.Thed75 skrev:Lär bli ett antal vaskade bilar om inte batteriet går att serva
Var ju ett jäkla tjat för några år sen om prylar med inbyggda batterier som bidrog till sopberget med kort livslängd, nu har vi nått en ny nivå med 2tons grejer.
Pajar battpacket, kasta bilen!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor
Det är alltså inte omöjligt att byta batteriet också om det skulle behövas… och Tesla räknar
med att vinsten med detta montage är stor och försvarbar, dvs tidsvinsten vid montage är så stor
att det övervinner den extra tiden vid demontage dom (förhoppningsvis) få gånger det behövs
med att vinsten med detta montage är stor och försvarbar, dvs tidsvinsten vid montage är så stor
att det övervinner den extra tiden vid demontage dom (förhoppningsvis) få gånger det behövs
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor
Bjelke skrev:Det är alltså inte omöjligt att byta batteriet också om det skulle behövas… och Tesla räknar
med att vinsten med detta montage är stor och försvarbar, dvs tidsvinsten vid montage är så stor
att det övervinner den extra tiden vid demontage dom (förhoppningsvis) få gånger det behövs
Tesla vinner vid tillverkning och försäkringsgivaren förlorar vid ev. olycka där man ska reparera bilen.
Frågan är om försäkringsbolagen kommer höja premierna på MY när man går över tills dessa konstruktioner med strukturella batterier och gigacast-konstruktion fram och bak?
För man går ändå in i ett otestat territorium ur deras synvinkel. Vad händer vid kollisioner, går bilen att reparera någorlunda enkelt eller måste man lösa in bilen?
Nu vet jag att det finns en massa youtubers som säger att det inte är något problem, men då ingen av dom har någon erfarenhet av detta rent praktiskt så kan man inte dra för stora växlar av det.
Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor
Nån mer än jag som ser kopplingen till filmen "Ägget är löst" av Hasse Alfredson?Bjelke skrev:Ja ungefär så… man får väl skicka bilen till Berlin och ställa den vid utporten och köra linan baklänges tills
man kommer till batteri-(de)monteringen
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor
Det kan absolut bli ett problem, håller med där. Vi får väl se men en viss oro helt klart.backe skrev:Bjelke skrev:Det är alltså inte omöjligt att byta batteriet också om det skulle behövas… och Tesla räknar
med att vinsten med detta montage är stor och försvarbar, dvs tidsvinsten vid montage är så stor
att det övervinner den extra tiden vid demontage dom (förhoppningsvis) få gånger det behövs
Tesla vinner vid tillverkning och försäkringsgivaren förlorar vid ev. olycka där man ska reparera bilen.
Frågan är om försäkringsbolagen kommer höja premierna på MY när man går över tills dessa konstruktioner med strukturella batterier och gigacast-konstruktion fram och bak?
För man går ändå in i ett otestat territorium ur deras synvinkel. Vad händer vid kollisioner, går bilen att reparera någorlunda enkelt eller måste man lösa in bilen?
Nu vet jag att det finns en massa youtubers som säger att det inte är något problem, men då ingen av dom har någon erfarenhet av detta rent praktiskt så kan man inte dra för stora växlar av det.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19