Sandy Munro om Berlin byggda Teslor

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Thed75 skrev:
Om battpacket behöver bytas blir inte det svårt när det kapslas in så mycket i chassiet?
Är inte själva tanken, liksom förutsättningen med ett helintegrerat batteri att det inte behöver bytas? Men visst är det så. Skulle man vilja byta batteri blir det nog jäkligt jobbigt. Inte direkt nån battery-swap på 3 minuter.
Ja ungefär så… man får väl skicka bilen till Berlin och ställa den vid utporten och köra linan baklänges tills
man kommer till batteri-(de)monteringen :mrgreen: :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Thed75 skrev:
Om battpacket behöver bytas blir inte det svårt när det kapslas in så mycket i chassiet?
Är inte själva tanken, liksom förutsättningen med ett helintegrerat batteri att det inte behöver bytas? Men visst är det så. Skulle man vilja byta batteri blir det nog jäkligt jobbigt. Inte direkt nån battery-swap på 3 minuter.
Ja ungefär så… man får väl skicka bilen till Berlin och ställa den vid utporten och köra linan baklänges tills
man kommer till batteri-(de)monteringen :mrgreen: :lol:
Fast ska det vara nödvändigt? Annars har jag en fin liten vinkelslip här hemma. Det är nog lätt att komma åt battericellerna skulle jag tro. Möjligen får man räkna med att det blir lite spår i lacken och så. Men ingenting som inte går att fixa med en burk plastic padding och lite ny färg. Eller ännu bättre, om man vill underlätta för framtida arbeten kan man också skarva ihop den snyggt med silvertejp. Då blir det mycket lättare nästa gång man ska byta batteri. Det blir nog bra. Jag brukar se sådana silvertejpade bilar ibland häromkring. Det är riktigt häftigt, framförallt när tejpen börjar släppa. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor

Inlägg av Thed75 »

Lär bli ett antal vaskade bilar om inte batteriet går att serva
Var ju ett jäkla tjat för några år sen om prylar med inbyggda batterier som bidrog till sopberget med kort livslängd, nu har vi nått en ny nivå med 2tons grejer.
Pajar battpacket, kasta bilen!
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor

Inlägg av Front242 »

pajjar en cell, koppla bort den bara. Undrar om det finns någon statistik på batterier som har totalhavererat
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor

Inlägg av Jordad »

Thed75 skrev:
Lär bli ett antal vaskade bilar om inte batteriet går att serva
Var ju ett jäkla tjat för några år sen om prylar med inbyggda batterier som bidrog till sopberget med kort livslängd, nu har vi nått en ny nivå med 2tons grejer.
Pajar battpacket, kasta bilen!
Tesla har designat nya cellkontakter för nya packen och tanken är garanterat att celler som får fel isoleras och batteripacket fortsätter att fungera under lång tid. Teslas mål är att packet ska hålla i 160000 mil. Efter det kan packet vara användbart i energilagring. Sedan har JB Straubel som är en av grundarna och som varit drivande i alla hans år på Tesla startat Redwood Materials bara för att lösa problematiken med effektiv återvinning när batterpacken är helt uttjänta.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor

Inlägg av Bjelke »

Det är alltså inte omöjligt att byta batteriet också om det skulle behövas… och Tesla räknar
med att vinsten med detta montage är stor och försvarbar, dvs tidsvinsten vid montage är så stor
att det övervinner den extra tiden vid demontage dom (förhoppningsvis) få gånger det behövs :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
backe
Inlägg: 1714
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor

Inlägg av backe »

Bjelke skrev:
Det är alltså inte omöjligt att byta batteriet också om det skulle behövas… och Tesla räknar
med att vinsten med detta montage är stor och försvarbar, dvs tidsvinsten vid montage är så stor
att det övervinner den extra tiden vid demontage dom (förhoppningsvis) få gånger det behövs :)

Tesla vinner vid tillverkning och försäkringsgivaren förlorar vid ev. olycka där man ska reparera bilen.

Frågan är om försäkringsbolagen kommer höja premierna på MY när man går över tills dessa konstruktioner med strukturella batterier och gigacast-konstruktion fram och bak?
För man går ändå in i ett otestat territorium ur deras synvinkel. Vad händer vid kollisioner, går bilen att reparera någorlunda enkelt eller måste man lösa in bilen?

Nu vet jag att det finns en massa youtubers som säger att det inte är något problem, men då ingen av dom har någon erfarenhet av detta rent praktiskt så kan man inte dra för stora växlar av det.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Ja ungefär så… man får väl skicka bilen till Berlin och ställa den vid utporten och köra linan baklänges tills
man kommer till batteri-(de)monteringen :mrgreen: :lol:
Nån mer än jag som ser kopplingen till filmen "Ägget är löst" av Hasse Alfredson? ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sandy Munro om Berlin byggda Teslor

Inlägg av Bjelke »

backe skrev:
Bjelke skrev:
Det är alltså inte omöjligt att byta batteriet också om det skulle behövas… och Tesla räknar
med att vinsten med detta montage är stor och försvarbar, dvs tidsvinsten vid montage är så stor
att det övervinner den extra tiden vid demontage dom (förhoppningsvis) få gånger det behövs :)

Tesla vinner vid tillverkning och försäkringsgivaren förlorar vid ev. olycka där man ska reparera bilen.

Frågan är om försäkringsbolagen kommer höja premierna på MY när man går över tills dessa konstruktioner med strukturella batterier och gigacast-konstruktion fram och bak?
För man går ändå in i ett otestat territorium ur deras synvinkel. Vad händer vid kollisioner, går bilen att reparera någorlunda enkelt eller måste man lösa in bilen?

Nu vet jag att det finns en massa youtubers som säger att det inte är något problem, men då ingen av dom har någon erfarenhet av detta rent praktiskt så kan man inte dra för stora växlar av det.
Det kan absolut bli ett problem, håller med där. Vi får väl se men en viss oro helt klart.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar