Om battpacket behöver bytas blir inte det svårt när det kapslas in så mycket i chassiet?
Är inte själva tanken, liksom förutsättningen med ett helintegrerat batteri att det inte behöver bytas? Men visst är det så. Skulle man vilja byta batteri blir det nog jäkligt jobbigt. Inte direkt nån battery-swap på 3 minuter.
Ja ungefär så… man får väl skicka bilen till Berlin och ställa den vid utporten och köra linan baklänges tills
man kommer till batteri-(de)monteringen
Om battpacket behöver bytas blir inte det svårt när det kapslas in så mycket i chassiet?
Är inte själva tanken, liksom förutsättningen med ett helintegrerat batteri att det inte behöver bytas? Men visst är det så. Skulle man vilja byta batteri blir det nog jäkligt jobbigt. Inte direkt nån battery-swap på 3 minuter.
Ja ungefär så… man får väl skicka bilen till Berlin och ställa den vid utporten och köra linan baklänges tills
man kommer till batteri-(de)monteringen
Fast ska det vara nödvändigt? Annars har jag en fin liten vinkelslip här hemma. Det är nog lätt att komma åt battericellerna skulle jag tro. Möjligen får man räkna med att det blir lite spår i lacken och så. Men ingenting som inte går att fixa med en burk plastic padding och lite ny färg. Eller ännu bättre, om man vill underlätta för framtida arbeten kan man också skarva ihop den snyggt med silvertejp. Då blir det mycket lättare nästa gång man ska byta batteri. Det blir nog bra. Jag brukar se sådana silvertejpade bilar ibland häromkring. Det är riktigt häftigt, framförallt när tejpen börjar släppa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Lär bli ett antal vaskade bilar om inte batteriet går att serva
Var ju ett jäkla tjat för några år sen om prylar med inbyggda batterier som bidrog till sopberget med kort livslängd, nu har vi nått en ny nivå med 2tons grejer.
Pajar battpacket, kasta bilen!
Lär bli ett antal vaskade bilar om inte batteriet går att serva
Var ju ett jäkla tjat för några år sen om prylar med inbyggda batterier som bidrog till sopberget med kort livslängd, nu har vi nått en ny nivå med 2tons grejer.
Pajar battpacket, kasta bilen!
Tesla har designat nya cellkontakter för nya packen och tanken är garanterat att celler som får fel isoleras och batteripacket fortsätter att fungera under lång tid. Teslas mål är att packet ska hålla i 160000 mil. Efter det kan packet vara användbart i energilagring. Sedan har JB Straubel som är en av grundarna och som varit drivande i alla hans år på Tesla startat Redwood Materials bara för att lösa problematiken med effektiv återvinning när batterpacken är helt uttjänta.
Det är alltså inte omöjligt att byta batteriet också om det skulle behövas… och Tesla räknar
med att vinsten med detta montage är stor och försvarbar, dvs tidsvinsten vid montage är så stor
att det övervinner den extra tiden vid demontage dom (förhoppningsvis) få gånger det behövs
Det är alltså inte omöjligt att byta batteriet också om det skulle behövas… och Tesla räknar
med att vinsten med detta montage är stor och försvarbar, dvs tidsvinsten vid montage är så stor
att det övervinner den extra tiden vid demontage dom (förhoppningsvis) få gånger det behövs
Tesla vinner vid tillverkning och försäkringsgivaren förlorar vid ev. olycka där man ska reparera bilen.
Frågan är om försäkringsbolagen kommer höja premierna på MY när man går över tills dessa konstruktioner med strukturella batterier och gigacast-konstruktion fram och bak?
För man går ändå in i ett otestat territorium ur deras synvinkel. Vad händer vid kollisioner, går bilen att reparera någorlunda enkelt eller måste man lösa in bilen?
Nu vet jag att det finns en massa youtubers som säger att det inte är något problem, men då ingen av dom har någon erfarenhet av detta rent praktiskt så kan man inte dra för stora växlar av det.
Det är alltså inte omöjligt att byta batteriet också om det skulle behövas… och Tesla räknar
med att vinsten med detta montage är stor och försvarbar, dvs tidsvinsten vid montage är så stor
att det övervinner den extra tiden vid demontage dom (förhoppningsvis) få gånger det behövs
Tesla vinner vid tillverkning och försäkringsgivaren förlorar vid ev. olycka där man ska reparera bilen.
Frågan är om försäkringsbolagen kommer höja premierna på MY när man går över tills dessa konstruktioner med strukturella batterier och gigacast-konstruktion fram och bak?
För man går ändå in i ett otestat territorium ur deras synvinkel. Vad händer vid kollisioner, går bilen att reparera någorlunda enkelt eller måste man lösa in bilen?
Nu vet jag att det finns en massa youtubers som säger att det inte är något problem, men då ingen av dom har någon erfarenhet av detta rent praktiskt så kan man inte dra för stora växlar av det.
Det kan absolut bli ett problem, håller med där. Vi får väl se men en viss oro helt klart.