https://www.nyteknik.se/elbilar/vagen-t ... lt-7023007Både Krister Kilbrandt på Rise och Chalmersprofessorn Anders Grauers tror att majoriteten av elbilarna kan gå mot högre spänning på sikt.
– Jag skulle säga att den ökade möjligheten till snabb energiöverföring och effektivitet i drivlinorna talar för det, och utvecklingen kommer inte att stanna vid 800 V, säger Krister Kilbrandt.
Ny 800-voltsteknik som ger ultrasnabb elbilsladdning hajpas stort av bilindustrin. Men frågan är – överväger verkligen fördelarna? ”Vem vill inte kunna göra en 'splash and dash'-laddning med sin elbil”, säger Krister Kilbrandt på forskningsinstitutet Rise.
800V laddning räcker inte
Moderator: Redaktion
800V laddning räcker inte
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: 800V laddning räcker inte
Hela debatten om 800V är rejält vriden. Batterispänningen är ovidkommande för laddtiden så det är cellernas kylning och kemi som begränsar till nästintill 100%. Att man vill spara på något kilo (?) koppar i bilen må vara hänt, men ingen som pratar om verkningsgraden i tex motorinvertern vid 400V resp 800V.Zalman3 skrev:https://www.nyteknik.se/elbilar/vagen-t ... lt-7023007Både Krister Kilbrandt på Rise och Chalmersprofessorn Anders Grauers tror att majoriteten av elbilarna kan gå mot högre spänning på sikt.
– Jag skulle säga att den ökade möjligheten till snabb energiöverföring och effektivitet i drivlinorna talar för det, och utvecklingen kommer inte att stanna vid 800 V, säger Krister Kilbrandt.
Ny 800-voltsteknik som ger ultrasnabb elbilsladdning hajpas stort av bilindustrin. Men frågan är – överväger verkligen fördelarna? ”Vem vill inte kunna göra en 'splash and dash'-laddning med sin elbil”, säger Krister Kilbrandt på forskningsinstitutet Rise.
Jag skulle vilja påstå att det är marknadsföringsinfo. 800V låter dubbelt så ballt.
Edit: Givetvis ändras förutsättningarna vid avsevärt större effekter, men för en personbil. not so much. Mängden koppar är iaf inte orsaken i teknisk bemärkelse.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: 800V laddning räcker inte
Det får lite större betydelse med större batterier och/eller batterikemi som tillåter snabbare laddning.RagWal skrev:Hela debatten om 800V är rejält vriden. Batterispänningen är ovidkommande för laddtiden så det är cellernas kylning och kemi som begränsar till nästintill 100%. Att man vill spara på något kilo (?) koppar i bilen må vara hänt, men ingen som pratar om verkningsgraden i tex motorinvertern vid 400V resp 800V.Zalman3 skrev:https://www.nyteknik.se/elbilar/vagen-t ... lt-7023007Både Krister Kilbrandt på Rise och Chalmersprofessorn Anders Grauers tror att majoriteten av elbilarna kan gå mot högre spänning på sikt.
– Jag skulle säga att den ökade möjligheten till snabb energiöverföring och effektivitet i drivlinorna talar för det, och utvecklingen kommer inte att stanna vid 800 V, säger Krister Kilbrandt.
Ny 800-voltsteknik som ger ultrasnabb elbilsladdning hajpas stort av bilindustrin. Men frågan är – överväger verkligen fördelarna? ”Vem vill inte kunna göra en 'splash and dash'-laddning med sin elbil”, säger Krister Kilbrandt på forskningsinstitutet Rise.
Jag skulle vilja påstå att det är marknadsföringsinfo. 800V låter dubbelt så ballt.
Edit: Givetvis ändras förutsättningarna vid avsevärt större effekter, men för en personbil. not so much. Mängden koppar är iaf inte orsaken i teknisk bemärkelse.