Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av slugger75 »

Jag kommer från januari börja pendla sträckan Uppsala - Sundsvall ungefär en gång i veckan (ca 70 mil ToR) med min M3 LR RWD. Jag ser absolut inga problem med det, i och med att det finns gott om Superchargerstationer på den sträckan.

Men, många nya fina elbilar börjar komma, och jag började då fundera: Hur skulle en regelbunden, återkommande pendling av den här typen gå att genomföra med något annan elbil än Tesla? Skulle det gå lika smidigt? Finns ni, som regelbundet pendlar långa sträckor i elbilar från t.ex. Audi, Kia, osv? Går det bra att hitta laddare?

Om vi jämför Tesla med övriga, t.ex. Ionity och E.ON (minst 150 kW) på sträckan så ser det ut så här gällande antalet laddpunkter per ort (Supercharger Söderhamn öppnar prel. Q4 2021):

Ort, Tesla antal, Övriga antal
Uppsala, 10, 4
Gävle, 14, 8
Tönnebro, 0, 4
Söderhamn, 12, 0
Hudiksvall, 16, 4
Sundsvall, 20, 4

Så om jag räknat rätt så har Tesla från januari 72 st laddpunkter på sträckan, medan övriga har 24 st laddpunkter.

Jag tycker också man hör mycket rapporter om att laddarna hos Ionity ofta är trasiga eller svåra att få igång, och att det kan vara kö där.

Jag är nyfiken på att höra hur ni (om ni finns) själva upplever det.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av MWall »

Nu skräpar jag kanske ner tråden men den där typen av vardagspendlande kan man nog göra ganska lätt i en annan elbil också. Är ju oftast inte så hårt tryck på laddarna och till Sundsvall behöver man bara stanna en gång och ladda litegrann. Funkar med en 50kW-stolpe också skulle jag säga. Iaf om man har laddmöjlighet på plats i Sundsvall.

Om du inte kör alltför fort behöver du nog inte stanna alls med din LR.

Det som är problemet med icke-Teslor är när man ska köra långt runt stora lov och helgdagar när det är mycket trafik. Iaf som jag ser det.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av mikebike »

Ja, det går med andra elbilar också. Både jag och en kompis kommer från Sundsvall men bor i Fjollträsk. Eftersom vi har föräldrar och syskon kvar i Sundsvall så åker vi din exempelsträcka ibland.

Han har en ID.3 och jag har en Model 3LR. Han kan ladda och därmed starta med 100%, jag har oftast 80% SoC när jag startar. Åt andra hållet kan jag ladda till 100% hos mina föräldrar, det kan inte han. T.o.r. tar resan nästan två timmar längre med ID.3:an.

För tre veckor sedan körde jag till Risbäck, via Sundsvall. Tack vare SuC i Dorotea sparade jag nästan 10 timmar i laddtid!
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av slugger75 »

Jag hade nog tänkt mig ett 10 minuters stopp antingen i Söderhamn eller Hudiksvall. Sträcka på benen lite. Vill nog inte stanna längre än så.

Ja det är klart det går med andra elbilar att köra sträckan, men jag tror (vet inte) att det tar längre tid och är mer osäkert om man kommer kunna knipa en laddare.

Men det kanske främst är vid lov och stora helger som köerna uppstår då.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av mikebike »

slugger75 skrev:

Ort, Tesla antal, Övriga antal
Uppsala, 10, 4
Gävle, 14, 8
Tönnebro, 0, 4
Söderhamn, 12, 0
Hudiksvall, 16, 4
Sundsvall, 20, 4.
Här saknas uppgift om max effekt från laddarna. Om jag förstod min kompis rätt var han hänvisad till 50 kW laddare vid några tillfällen. Sedan vi talades vid har det dock tillkommit snabbladdare vid Gävle bro.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av Niklas Z »

MWall skrev:
Om du inte kör alltför fort behöver du nog inte stanna alls med din LR.
Jag har kört den sträckan flera gånger och det krävs inget laddstopp. En gång körde jag i -15 ° C. Då var marginalen inte så stor, men den räckte. Sommartid är den sträckan en barnlek med M3LR
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av slugger75 »

mikebike skrev:
slugger75 skrev:

Ort, Tesla antal, Övriga antal
Uppsala, 10, 4
Gävle, 14, 8
Tönnebro, 0, 4
Söderhamn, 12, 0
Hudiksvall, 16, 4
Sundsvall, 20, 4.
Här saknas uppgift om max effekt från laddarna. Om jag förstod min kompis rätt var han hänvisad till 50 kW laddare vid några tillfällen. Sedan vi talades vid har det dock tillkommit snabbladdare vid Gävle bro.
Jag tog med de jag hittade som var på minst 150 kW.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av slugger75 »

Niklas Z skrev:
MWall skrev:
Om du inte kör alltför fort behöver du nog inte stanna alls med din LR.
Jag har kört den sträckan flera gånger och det krävs inget laddstopp. En gång körde jag i -15 ° C. Då var marginalen inte så stor, men den räckte. Sommartid är den sträckan en barnlek med M3LR
Ok det låter bra, tack. Jag kommer vilja göra ett stopp ändå.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av MWall »

slugger75 skrev:
mikebike skrev:
slugger75 skrev:

Ort, Tesla antal, Övriga antal
Uppsala, 10, 4
Gävle, 14, 8
Tönnebro, 0, 4
Söderhamn, 12, 0
Hudiksvall, 16, 4
Sundsvall, 20, 4.
Här saknas uppgift om max effekt från laddarna. Om jag förstod min kompis rätt var han hänvisad till 50 kW laddare vid några tillfällen. Sedan vi talades vid har det dock tillkommit snabbladdare vid Gävle bro.
Jag tog med de jag hittade som var på minst 150 kW.
Jo, fast ska man bara ta sig 35 mil så behöver inte laddstoppet vara så långt och då räcker det med 50kW skulle jag säga.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av slugger75 »

Ok ja det blir intressant att se om det blir nån som har en annan elbil än Tesla som kommer kommentera min frågeställning.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
slugger75 skrev:
mikebike skrev:
slugger75 skrev:

Ort, Tesla antal, Övriga antal
Uppsala, 10, 4
Gävle, 14, 8
Tönnebro, 0, 4
Söderhamn, 12, 0
Hudiksvall, 16, 4
Sundsvall, 20, 4.
Här saknas uppgift om max effekt från laddarna. Om jag förstod min kompis rätt var han hänvisad till 50 kW laddare vid några tillfällen. Sedan vi talades vid har det dock tillkommit snabbladdare vid Gävle bro.
Jag tog med de jag hittade som var på minst 150 kW.
Jo, fast ska man bara ta sig 35 mil så behöver inte laddstoppet vara så långt och då räcker det med 50kW skulle jag säga.
Om man kan ladda i "båda ändarna" möjligen. Jag måste alltid stanna och ladda minst en gång mellan Stockholm och Sundsvall eftersom jag inte kan starta med 100% och inte kan/vill komma hem med mindre än 20%.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av mikebike »

slugger75 skrev:
Ok ja det blir intressant att se om det blir nån som har en annan elbil än Tesla som kommer kommentera min frågeställning.
Du kan nog använda abetterrouteplanner för att simulera olika scenarier genom att lägga in olika bilar.
Det kan vara intressant att vilka skillnaderna blir.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av Maw »

Jag har inte kört vinterkörning med min Polestar 2 ännu men i somras kom jag drygt 40 mil på en laddning så en stor del av året borde 35 mil vara möjligt. Om det behövs ett laddstopp bör väl 5-10 min räcka för att enkelt klara sträckan även i dåligt väder?

Jag skulle inte vara orolig för den veckopendlingen med min bil.

Har så smått börjat fundera över att köra en av döttrarna till ett nationellt 4-dagars volleybolläger i Holmsund utanför Umeå i början av januari. Vi bor i Växjö så det blir lite över 100 mil att köra men jag kommer helt säkert att välja Polestar framför Skoda Kodiaq som vi också har om resan blir av :)
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av Hoppsan_84 »

Jag kör upp till Sundsvall någon gång i halvåret med en Kona. Innan Ionity Gävle öppnade brukade jag stödladda lite i Tönnebro för att ta mig till Ionity Hudiksvall.
Nu har jag en e-Vito men räckvidden är typ samma.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av slugger75 »

Ok men hur är det att förlita sig på Ionity och andra (ej Tesla) när man kör långt? Är det köer, trasiga laddare, annat strul?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag brukar åka den sträckan 4-5 gånger per år med Audi e-tron 55.

År 2019 fanns endast 50 kW laddare.

År 2021 finns 150 kW laddare hela sträckan och restiden har minskat cirka 1,5 timmar.

Vi åker inte på skollovs veckor och har inte behövt köa ännu. I sommras fick vi sista platsen i Sundsvall.

April resa:
ABRP.png
Ytterån:
Ytteran.jpg
Sundsvall med lunch bar:
20210427_165353.jpg
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av Maw »

slugger75 skrev:
Ok men hur är det att förlita sig på Ionity och andra (ej Tesla) när man kör långt? Är det köer, trasiga laddare, annat strul?
Jag fick min Polestar 2 i början av juni och har kört drygt 1400 mil nu och kanske snabbladdat ett 30-tal gånger. Jag har inte upplevt det som besvärligt att snabbladda. Var 8-10:e gång eller har det varit några minuters kö när jag kommit fram men jag har valt bort t ex gratisladdarna runt Göteborg eftersom de alltid varit upptagna när jag kollat i appen. Jag har ifs bara kört i Götaland, det kanske är större belastning längre norrut? Vid ett tillfälle har jag fått vänta 15 minuter, det var på gratisladdningen vid Powerstop i Mjölby. Jag har nog mest laddat på Ionity eftersom det är billigast och fungerar bra.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av slugger75 »

Verkar ju funka bra då, tack för input!
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av taliz »

Man får nog planera lite mer och ha lite tålamod, särskilt om man tänkt köra på populära tider. Men vill man så går det säkert...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av Maw »

taliz skrev:
Man får nog planera lite mer och ha lite tålamod, särskilt om man tänkt köra på populära tider. Men vill man så går det säkert...
Ja, så är det. Med tillgång till Tesla SuC så är det säkert enklare att välja väg och välja laddtillfälle.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Maw skrev:
taliz skrev:
Man får nog planera lite mer och ha lite tålamod, särskilt om man tänkt köra på populära tider. Men vill man så går det säkert...
Ja, så är det. Med tillgång till Tesla SuC så är det säkert enklare att välja väg och välja laddtillfälle.
Jo, behöver man ofta köra längre än vinter-range (55% av WLTP för att få lite marginal) så bör man nog fortfarande välja en Tesla, ..om man har råd.
Fast, jämfört med när jag började köra elbil (2015) är det ju löjligt enkelt att köra långt idag oavsett vilken bil man väljer.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av BrooklynS »

BEV[e-Rage] skrev:
Fast, jämfört med när jag började köra elbil (2015) är det ju löjligt enkelt att köra långt idag oavsett vilken bil man väljer.
Det här torde vara poängen. När jag 2019 jämförde bilar så var det flera timmars skillnad i laddtid mellan Audi e-tron 55 och Tesla 3LR nästan oavsett vart man åkte. Idag är skillnaden minimal.

Skillnaden är nu främst att det är färre laddare tillgängliga om man inte kör Tesla.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av slugger75 »

BrooklynS skrev:

Skillnaden är nu främst att det är färre laddare tillgängliga om man inte kör Tesla.
Ja fyra gånger fler för Tesla. 96 st om man kör Tesla mot 24 st om man inte gör det, på sträckan Uppsala-Sundsvall. (På minst 150 kW).
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av BrooklynS »

Jag kör ofta Luleå-Uppsala, Luleå-Östersund och Luleå-Pajala/Kiruna och då blir skillnaden större eftersom konkurrerande +150kW-laddare i princip lyser med sin frånvaro.
Tesla Y LR -22 EAP
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Jag har kört 1500 mil sen i juni med iX3. Aldrig haft problem eller väntetid vid Ionity hittills (ibland har någon stolpe varit ur funktion). Men känns ändå inte helt tryggt att det alltid finns där när man behöver på samma sätt som när man kör Tesla. Får se hur det blir nu med vinter och storhelger.
Skriv svar