Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Maw skrev:
taliz skrev:
Man får nog planera lite mer och ha lite tålamod, särskilt om man tänkt köra på populära tider. Men vill man så går det säkert...
Ja, så är det. Med tillgång till Tesla SuC så är det säkert enklare att välja väg och välja laddtillfälle.
Jo, behöver man ofta köra längre än vinter-range (55% av WLTP för att få lite marginal) så bör man nog fortfarande välja en Tesla, ..om man har råd.
Fast, jämfört med när jag började köra elbil (2015) är det ju löjligt enkelt att köra långt idag oavsett vilken bil man väljer.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av BrooklynS »

BEV[e-Rage] skrev:
Fast, jämfört med när jag började köra elbil (2015) är det ju löjligt enkelt att köra långt idag oavsett vilken bil man väljer.
Det här torde vara poängen. När jag 2019 jämförde bilar så var det flera timmars skillnad i laddtid mellan Audi e-tron 55 och Tesla 3LR nästan oavsett vart man åkte. Idag är skillnaden minimal.

Skillnaden är nu främst att det är färre laddare tillgängliga om man inte kör Tesla.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av slugger75 »

BrooklynS skrev:

Skillnaden är nu främst att det är färre laddare tillgängliga om man inte kör Tesla.
Ja fyra gånger fler för Tesla. 96 st om man kör Tesla mot 24 st om man inte gör det, på sträckan Uppsala-Sundsvall. (På minst 150 kW).
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av BrooklynS »

Jag kör ofta Luleå-Uppsala, Luleå-Östersund och Luleå-Pajala/Kiruna och då blir skillnaden större eftersom konkurrerande +150kW-laddare i princip lyser med sin frånvaro.
Tesla Y LR -22 EAP
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Jag har kört 1500 mil sen i juni med iX3. Aldrig haft problem eller väntetid vid Ionity hittills (ibland har någon stolpe varit ur funktion). Men känns ändå inte helt tryggt att det alltid finns där när man behöver på samma sätt som när man kör Tesla. Får se hur det blir nu med vinter och storhelger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?

Inlägg av MWall »

Hmpftfhdns skrev:
Jag har kört 1500 mil sen i juni med iX3. Aldrig haft problem eller väntetid vid Ionity hittills (ibland har någon stolpe varit ur funktion). Men känns ändå inte helt tryggt att det alltid finns där när man behöver på samma sätt som när man kör Tesla. Får se hur det blir nu med vinter och storhelger.
Har kört förbi Ionity i Uppsala både lördag och söndag nu i helgen. I lördags var det fullt med en bil som köade och även en bil som laddade på en annan laddare på Max-parkeringen bredvid. I söndags såg jag inte så bra men det var iaf fyra som laddade.

Enligt bilen var 10/10 laddare i Fullerö lediga samtidigt som det var kö på Ionity. Glömde bort att kolla igår.

Lustigt nog stod det en Model 3 och laddade på Ionity igår också.
Skriv svar