Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Zalman3 »


Panasonic uppfyller Teslas önskan.

Presentationen ägde rum i Tokyo, enligt rapporter från Reuters och Wall Street Journal (WSJ). Följaktligen uppgav Panasonic att kapaciteten för den nya cellen var fem gånger så hög som den för den nuvarande, vilket motsvarar Teslas information om dess batterimärke . Den utvecklades enligt Teslas krav, citerar WSJ chefen för batterienheten på det japanska företaget. En enhet för testproduktion av 4680 celler ska tas i drift i mars 2022. Det är planerat att förse Tesla med det, men han ville inte säga mer om det
https://teslamag.de/news/bericht-panaso ... esla-42277
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Zalman3 »

im-422786.jpeg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av RagWal »

Zalman3 skrev:

Panasonic uppfyller Teslas önskan.

Presentationen ägde rum i Tokyo, enligt rapporter från Reuters och Wall Street Journal (WSJ). Följaktligen uppgav Panasonic att kapaciteten för den nya cellen var fem gånger så hög som den för den nuvarande, vilket motsvarar Teslas information om dess batterimärke . Den utvecklades enligt Teslas krav, citerar WSJ chefen för batterienheten på det japanska företaget. En enhet för testproduktion av 4680 celler ska tas i drift i mars 2022. Det är planerat att förse Tesla med det, men han ville inte säga mer om det
https://teslamag.de/news/bericht-panaso ... esla-42277
Det innebär att energitätheten är något lägre på 4680-cellen.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Maw »

RagWal skrev:
Zalman3 skrev:

Panasonic uppfyller Teslas önskan.

Presentationen ägde rum i Tokyo, enligt rapporter från Reuters och Wall Street Journal (WSJ). Följaktligen uppgav Panasonic att kapaciteten för den nya cellen var fem gånger så hög som den för den nuvarande, vilket motsvarar Teslas information om dess batterimärke . Den utvecklades enligt Teslas krav, citerar WSJ chefen för batterienheten på det japanska företaget. En enhet för testproduktion av 4680 celler ska tas i drift i mars 2022. Det är planerat att förse Tesla med det, men han ville inte säga mer om det
https://teslamag.de/news/bericht-panaso ... esla-42277
Det innebär att energitätheten är något lägre på 4680-cellen.
Det är väl lite konstigt? En större cell borde få mindre overhead och därmed mer energi per volymenhet.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
RagWal skrev:
Zalman3 skrev:

Panasonic uppfyller Teslas önskan.

Presentationen ägde rum i Tokyo, enligt rapporter från Reuters och Wall Street Journal (WSJ). Följaktligen uppgav Panasonic att kapaciteten för den nya cellen var fem gånger så hög som den för den nuvarande, vilket motsvarar Teslas information om dess batterimärke . Den utvecklades enligt Teslas krav, citerar WSJ chefen för batterienheten på det japanska företaget. En enhet för testproduktion av 4680 celler ska tas i drift i mars 2022. Det är planerat att förse Tesla med det, men han ville inte säga mer om det
https://teslamag.de/news/bericht-panaso ... esla-42277
Det innebär att energitätheten är något lägre på 4680-cellen.
Det är väl lite konstigt? En större cell borde få mindre overhead och därmed mer energi per volymenhet.

Sämre kylning?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Zalman3 »

Tesla pratar ju om att endast formfaktorn för 4680 batterier ger en 16% längre räckvidd.

Tesla claims that the new form factor of the cell results in a five-times increase in energy and six-times increase in power capacity:

The automaker says that just with the new cell form factory they would increase range by 16%.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
Maw skrev:
RagWal skrev:
Zalman3 skrev:

Panasonic uppfyller Teslas önskan.

Presentationen ägde rum i Tokyo, enligt rapporter från Reuters och Wall Street Journal (WSJ). Följaktligen uppgav Panasonic att kapaciteten för den nya cellen var fem gånger så hög som den för den nuvarande, vilket motsvarar Teslas information om dess batterimärke . Den utvecklades enligt Teslas krav, citerar WSJ chefen för batterienheten på det japanska företaget. En enhet för testproduktion av 4680 celler ska tas i drift i mars 2022. Det är planerat att förse Tesla med det, men han ville inte säga mer om det
https://teslamag.de/news/bericht-panaso ... esla-42277
Det innebär att energitätheten är något lägre på 4680-cellen.
Det är väl lite konstigt? En större cell borde få mindre overhead och därmed mer energi per volymenhet.

Sämre kylning?
Ja, så kan det ju vara. För en lekman så känns det i så fall som den gjorts onödigt stor. Men det kanske finns andra fördelar än energidensitet, t ex lägre tillverkningskostnad?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Tesla pratar ju om att endast formfaktorn för 4680 batterier ger en 16% längre räckvidd.

Tesla claims that the new form factor of the cell results in a five-times increase in energy and six-times increase in power capacity:

The automaker says that just with the new cell form factory they would increase range by 16%.

I så fall hade den behövt ha högre energidensitet, inte lägre? Kanske inte blev så bra som de hoppats?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Zalman3 »

RagWal skrev:
Zalman3 skrev:

Panasonic uppfyller Teslas önskan.

Presentationen ägde rum i Tokyo, enligt rapporter från Reuters och Wall Street Journal (WSJ). Följaktligen uppgav Panasonic att kapaciteten för den nya cellen var fem gånger så hög som den för den nuvarande, vilket motsvarar Teslas information om dess batterimärke . Den utvecklades enligt Teslas krav, citerar WSJ chefen för batterienheten på det japanska företaget. En enhet för testproduktion av 4680 celler ska tas i drift i mars 2022. Det är planerat att förse Tesla med det, men han ville inte säga mer om det
https://teslamag.de/news/bericht-panaso ... esla-42277
Det innebär att energitätheten är något lägre på 4680-cellen.
Hur räknade du?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av RagWal »

Zalman3 skrev:

Hur räknade du?
Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjd
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3

133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av taliz »

Gav dom några siffror på battery day 2020?

EDIT:
Bild

Så det ser ut som de nådde målet.
Formatet gör ju bl.a. att den kan vara bärande, dvs de kan spara in massa overhead.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av MarkusL »

RagWal skrev:
Zalman3 skrev:

Hur räknade du?
Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjd
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3

133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Fast blir inte batteripacket bättre? Blir väl mindre luft och plåt mellan batterierna?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av taliz »

MarkusL skrev:
RagWal skrev:
Zalman3 skrev:

Hur räknade du?
Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjd
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3

133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Fast blir inte batteripacket bättre? Blir väl mindre luft och plåt mellan batterierna?
Exakt. Det är ju lite som BYDs blade cells och deras "cell to pack"-tänk. Fast med cylindriska celler. BYDs pack är AFAIK inte bärande dock, så Tesla är ett steg före.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Zalman3 »

MarkusL skrev:
RagWal skrev:
Zalman3 skrev:

Hur räknade du?
Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjd
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3

133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Fast blir inte batteripacket bättre? Blir väl mindre luft och plåt mellan batterierna?
Enklare att kyla ca 1.000 batterier än 7.000 batterier?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av RagWal »

taliz skrev:
MarkusL skrev:
RagWal skrev:
Zalman3 skrev:

Hur räknade du?
Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjd
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3

133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Fast blir inte batteripacket bättre? Blir väl mindre luft och plåt mellan batterierna?
Exakt. Det är ju lite som BYDs blade cells och deras "cell to pack"-tänk. Fast med cylindriska celler. BYDs pack är AFAIK inte bärande dock, så Tesla är ett steg före.
Ja packet är säkert mer kompakt men inte pga formfaktorn på cellen. En cylinder är en cylinder och andelen luft har att göra med hur tätt cellerna står och hur man löser kylningen. Det som gör en del av biffen är att man slipper kylkanaler mellan cellerna och istället i större utsträckning tar ut den i botten på kannan. Storleken på cellen har snarast med tillverkningskostnad att göra. Och kylning i botten gör att termiska nackdelarna med stor cell minskas.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Jordad »

RagWal skrev:
taliz skrev:
MarkusL skrev:
RagWal skrev:
Zalman3 skrev:

Hur räknade du?
Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjd
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3

133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Fast blir inte batteripacket bättre? Blir väl mindre luft och plåt mellan batterierna?
Exakt. Det är ju lite som BYDs blade cells och deras "cell to pack"-tänk. Fast med cylindriska celler. BYDs pack är AFAIK inte bärande dock, så Tesla är ett steg före.
Ja packet är säkert mer kompakt men inte pga formfaktorn på cellen. En cylinder är en cylinder och andelen luft har att göra med hur tätt cellerna står och hur man löser kylningen. Det som gör en del av biffen är att man slipper kylkanaler mellan cellerna och istället i större utsträckning tar ut den i botten på kannan. Storleken på cellen har snarast med tillverkningskostnad att göra. Och kylning i botten gör att termiska nackdelarna med stor cell minskas.
Nu verkar det som att man inte kyler från botten utan har samma typ av kylkanaler man har haft tidigare i 2170-packen.

Innan de visade 4680 så gjorde Sandy Munro en presentation över vad den perfekta cellstorleken hade varit för massproduktion. 4680 visade sig vara väldigt nära det formatet som Sandy Munro sa var optimalt.

Fördelen med viss mängd luft i packet och mindre celler som 4680 gör även att man inte har samma risk som med större tätt packade celler där det kan vara katastrofalt när celler råkar svälla lite. Det som hände med Chevy Bolt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av taliz »

RagWal skrev:
taliz skrev:
MarkusL skrev:
RagWal skrev:
Zalman3 skrev:

Hur räknade du?
Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjd
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3

133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Fast blir inte batteripacket bättre? Blir väl mindre luft och plåt mellan batterierna?
Exakt. Det är ju lite som BYDs blade cells och deras "cell to pack"-tänk. Fast med cylindriska celler. BYDs pack är AFAIK inte bärande dock, så Tesla är ett steg före.
Ja packet är säkert mer kompakt men inte pga formfaktorn på cellen. En cylinder är en cylinder och andelen luft har att göra med hur tätt cellerna står och hur man löser kylningen. Det som gör en del av biffen är att man slipper kylkanaler mellan cellerna och istället i större utsträckning tar ut den i botten på kannan. Storleken på cellen har snarast med tillverkningskostnad att göra. Och kylning i botten gör att termiska nackdelarna med stor cell minskas.
Ja, man slipper massa extra material. Att man kan få ut 16% mer räckvidd är ju ett tecken på hur mkt man sparar in.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MartinEmil
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 jun 2020 21:22
Ort: Malmö

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av MartinEmil »

RagWal skrev:
Zalman3 skrev:

Hur räknade du?
Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjd
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3

133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Brukar inte energidensitet beräknas i relation till vikt, snarare än volym?
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av HenrikC »

Om man har bytt från stål till aluminium så blir den lättare men tar fortfarande lika mycket volym.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Elof »

Alltså den där bilden de visade på Batteridagen, sällan har väl någon visat något så förvirrande. Snacka om att blanda äpplen med päronträd.

Bild
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
MarkusL skrev:
RagWal skrev:
Zalman3 skrev:

Hur räknade du?
Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjd
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3

133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Fast blir inte batteripacket bättre? Blir väl mindre luft och plåt mellan batterierna?
Enklare att kyla ca 1.000 batterier än 7.000 batterier?
Nej inte per automatik, antalet celler säger i sig inte mycket om det…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Mickep »

Tänk om man fick sätta i och byta ut sådana batterier själv. Men tar domkraften och flipper bilen för att öppna luckan under bilen och sedan börjar man montera (som på en radiostyrd bil)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Maw »

Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
MarkusL skrev:
RagWal skrev:
Zalman3 skrev:

Hur räknade du?
Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjd
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3

133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Fast blir inte batteripacket bättre? Blir väl mindre luft och plåt mellan batterierna?
Enklare att kyla ca 1.000 batterier än 7.000 batterier?
Nej inte per automatik, antalet celler säger i sig inte mycket om det…
Större celler är alltid svårare att kyla än mindre celler om konstruktion och material i övrigt är lika.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Remuz »

Batteridagsbilden får mig att tänka på apple när det kommer ny [insert valfri i-enhet] som alltid är 1.7x snabbare än förra och 2.9x snabbare än konkurrenten. Rätt intetsägande i applefallet, bara lite svårt att fatta i batterifallet. Det folk vill veta är ju hur det påverkar en själv, dvs får jag billigare, snabbare, snyggare eller lättare bil tex.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Elof »

Remuz skrev:
Batteridagsbilden får mig att tänka på apple när det kommer ny [insert valfri i-enhet] som alltid är 1.7x snabbare än förra och 2.9x snabbare än konkurrenten. Rätt intetsägande i applefallet, bara lite svårt att fatta i batterifallet. Det folk vill veta är ju hur det påverkar en själv, dvs får jag billigare, snabbare, snyggare eller lättare bil tex.
Ja, precis, 16% längre räckvidd, per vad? Kilo, liter, dollar, battericell?
Skriv svar