Växande skepsis för elbilar
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Växande skepsis för elbilar
https://news.cision.com/se/e-car-expo-t ... -,c3437311
Enligt en nyligen genomförd undersökning* av svenska bilisters syn på elbilar kommer elektrifieringen av vår fordonsflotta inte alls att gå på räls, trots subventionerna från statskassan. Liksom i många andra samhällsfrågor, som i synen på vaccinationer och kärnkraft, har en stark opinion vuxit fram som tydligt motsätter sig myndigheternas påbud och rekommendationer och kan bromsa elbilsomställningen.
När eCarExpo lät undersökningsföretaget Mejsel fråga ett representativt urval av Sveriges bilister för fem år sedan var två av tre positiva till att byta sina fossilbilar till elfordon. Men när frågan ställs idag, fem år senare, till 1 505 bilister har andelen positiva, tvärtemot vad man kan tro, sjunkit med över 10 procent ned mot 60 procent.
Prisläget och möjligheten att ladda framförs som de viktigaste argumenten till att man väljer bort elbilen och istället köper en begagnad bensinbil när det är dags att byta nästa gång. Men även batteritillverkningen och tillgången på el framförs som viktiga argument mot. Kunskapen har ökat och därmed också argumenten för och emot.
Bland den majoritet som är positiva till att köpa elbil – i årets enkät minskar intresset för hybridbil – är det dock inte alla som verkligen väljer elbil när det drar ihop sig.
– Fortfarande finns en klar klyfta mellan vad man skulle vilja och verkligen gör. Bland de 60 procent som säger sig vilja köra laddbart är det bara 39 procent som verkligen tar klivet över till el. Undersökningen visar att en majoritet istället överväger att köpa en begagnad fossildriven bil, summerar Rikard Lundberg, Senior rådgivare på Mejsel AB.
Höga priser på elbilar är den viktigaste orsaken till att elbilen har blivit något av en klassfråga – den mest elbilstäta kommunen i Sverige är landets rikaste, Danderyd, och tätt bakom följer många välmående storstadskommuner. Otillräcklig laddinfrastruktur är den nästa största anledningen.
– Bilisterna väljer att inte ändra sitt beteende, säger Magnus Linde, medieanalytiker. För fem år sedan var elbilen bara en framtidsdröm för de flesta som det var lätt att vara positiv till. Nu finns de överallt i trafiken, man matas med information men tveksamheten ökar när man tycker att samhället inte ställer om lika snabbt. Bilköparna tvingas att ta ställning när det är dags att byta nästa gång. Polariseringen ökar.
Nästa år förväntas det införas ett pristak på 700 000 kronor för att få tillgång till skattebonusen på en elbil. Möjligen kommer det att pressa ner priserna och ge elbilen en mer prisvärd image, och inte något bara för höginkomsttagare.
Hela undersökningen kommer att presenteras på elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 3-5 december.
*Undersökningen om svenska bilägares inställning till elbilar genomfördes för fjärde året av analysföretaget Mejsel AB på uppdrag av Nordens ledande elbilsmässa, eCarExpo. 1505 svenska bilister i åldern 20-75 år, representativt rekryterad inom Sverige, svarade på en enkät om deras inställning till elbilar. Undersökningen utfördes i slutet av augusti i år.
Enligt en nyligen genomförd undersökning* av svenska bilisters syn på elbilar kommer elektrifieringen av vår fordonsflotta inte alls att gå på räls, trots subventionerna från statskassan. Liksom i många andra samhällsfrågor, som i synen på vaccinationer och kärnkraft, har en stark opinion vuxit fram som tydligt motsätter sig myndigheternas påbud och rekommendationer och kan bromsa elbilsomställningen.
När eCarExpo lät undersökningsföretaget Mejsel fråga ett representativt urval av Sveriges bilister för fem år sedan var två av tre positiva till att byta sina fossilbilar till elfordon. Men när frågan ställs idag, fem år senare, till 1 505 bilister har andelen positiva, tvärtemot vad man kan tro, sjunkit med över 10 procent ned mot 60 procent.
Prisläget och möjligheten att ladda framförs som de viktigaste argumenten till att man väljer bort elbilen och istället köper en begagnad bensinbil när det är dags att byta nästa gång. Men även batteritillverkningen och tillgången på el framförs som viktiga argument mot. Kunskapen har ökat och därmed också argumenten för och emot.
Bland den majoritet som är positiva till att köpa elbil – i årets enkät minskar intresset för hybridbil – är det dock inte alla som verkligen väljer elbil när det drar ihop sig.
– Fortfarande finns en klar klyfta mellan vad man skulle vilja och verkligen gör. Bland de 60 procent som säger sig vilja köra laddbart är det bara 39 procent som verkligen tar klivet över till el. Undersökningen visar att en majoritet istället överväger att köpa en begagnad fossildriven bil, summerar Rikard Lundberg, Senior rådgivare på Mejsel AB.
Höga priser på elbilar är den viktigaste orsaken till att elbilen har blivit något av en klassfråga – den mest elbilstäta kommunen i Sverige är landets rikaste, Danderyd, och tätt bakom följer många välmående storstadskommuner. Otillräcklig laddinfrastruktur är den nästa största anledningen.
– Bilisterna väljer att inte ändra sitt beteende, säger Magnus Linde, medieanalytiker. För fem år sedan var elbilen bara en framtidsdröm för de flesta som det var lätt att vara positiv till. Nu finns de överallt i trafiken, man matas med information men tveksamheten ökar när man tycker att samhället inte ställer om lika snabbt. Bilköparna tvingas att ta ställning när det är dags att byta nästa gång. Polariseringen ökar.
Nästa år förväntas det införas ett pristak på 700 000 kronor för att få tillgång till skattebonusen på en elbil. Möjligen kommer det att pressa ner priserna och ge elbilen en mer prisvärd image, och inte något bara för höginkomsttagare.
Hela undersökningen kommer att presenteras på elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 3-5 december.
*Undersökningen om svenska bilägares inställning till elbilar genomfördes för fjärde året av analysföretaget Mejsel AB på uppdrag av Nordens ledande elbilsmässa, eCarExpo. 1505 svenska bilister i åldern 20-75 år, representativt rekryterad inom Sverige, svarade på en enkät om deras inställning till elbilar. Undersökningen utfördes i slutet av augusti i år.
Re: Växande skepsis för elbilar
Det kan vi nog tacka alla eminenta joutnalister och mediefolk som svalt alla myter med hull och hår och prånglar ut dom så fort tillfälle ges.
Här har vi en färsk.
https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-sv ... ot-att-ha/
Där skribenten sågar elbilar pga att det är brist på begagnade elbilar.....
Finns bara Zoe och leaf tydligen. Ehhh hallå. Det har just börjat levereras elbilar från övriga tillverkare.
Hur kan man förvänta sig att det ska finnas massor med begagnade ID4 med 3 år på nacken och 6000mil nacken när bilen just introducerats på svenska markanden.
Här har vi en färsk.
https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-sv ... ot-att-ha/
Där skribenten sågar elbilar pga att det är brist på begagnade elbilar.....
Finns bara Zoe och leaf tydligen. Ehhh hallå. Det har just börjat levereras elbilar från övriga tillverkare.
Hur kan man förvänta sig att det ska finnas massor med begagnade ID4 med 3 år på nacken och 6000mil nacken när bilen just introducerats på svenska markanden.
Re: Växande skepsis för elbilar
Tja... Detta till trots köps elbilar som aldrig förr. Visst är tillgången på begagnade elbilar en flaskhals men det går snabbt ändå. Det är genombrottet kommer.
Re: Växande skepsis för elbilar
Finns bara ett sätt för att nötterna ska fatta. Höj bensinpriset. Mer. Massor.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: Växande skepsis för elbilar
globalt så är det fortfarande stora gas guzzlers som säljer bäst och fossila utsläpp ökar hela tiden så vi kan nog se fram emot många sköna heta somrar under de närmsta 50åren
Re: Växande skepsis för elbilar
Det göder bara missnöjespartier.Jjonas skrev:Finns bara ett sätt för att nötterna ska fatta. Höj bensinpriset. Mer. Massor.
Som i dom flesta frågor så är det många som avskyr att andra berättar hur dom ska tänka och göra.
Re: Växande skepsis för elbilar
Man kan ju kolla vilka partier som dessa personer röstar på som är negativa till elbilar. Vissa personer går inte att prata sans med och dessa personer växer iom polariseringen som internet medför. Det är folk som är missnöjda med allt som har med Sverige och göra. Och just nu så ställer Sverige om till elbilar och då ska man vara emot.
Sen förstår jag inte riktigt. Först var det två av tre som var positiva dvs 67 procent. Nu har det sjunkit ned emot 60 procent. Ned emot? Alltså strax över. Så 6 procentenheter har det sjunkit. Inte 10 procent...
Sen förstår jag inte riktigt. Först var det två av tre som var positiva dvs 67 procent. Nu har det sjunkit ned emot 60 procent. Ned emot? Alltså strax över. Så 6 procentenheter har det sjunkit. Inte 10 procent...
Re: Växande skepsis för elbilar
Av de två tredjedelar som tidigare var positiva till elbilar har 10% ändrat sig. 90% av 67% är blir 60%.apkungen skrev:Sen förstår jag inte riktigt. Först var det två av tre som var positiva dvs 67 procent. Nu har det sjunkit ned emot 60 procent. Ned emot? Alltså strax över. Så 6 procentenheter har det sjunkit. Inte 10 procent...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Växande skepsis för elbilar
Skulle säga att propagandan har gått på högvarv de senaste åren och det ger så klart resultat. För 5 år sedan skrattade man fortfarande åt elbilen.Off Grid Byggaren skrev:Men även batteritillverkningen och tillgången på el framförs som viktiga argument mot. Kunskapen har ökat och därmed också argumenten för och emot.
Re: Växande skepsis för elbilar
…jag orkar inte längre.
Man blir bara trött av att tjafsa. Jag njuter numera bara av min bil och låter de andra hålla på. Börjar någon orera går jag bara därifrån.
Man blir bara trött av att tjafsa. Jag njuter numera bara av min bil och låter de andra hålla på. Börjar någon orera går jag bara därifrån.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Växande skepsis för elbilar
Samma här. Det är länge sedan jag aktivt försökte pracka på någon en elbil. Om folk kommer och frågar så kan de få en föreläsning om elbilar, om de verkligen är intresserade. Men när de bara vill tjafsa är det ingen idé att argumentera emot. Jag orkar inte. Det enklaste är att jamsa med och "erkänna" att man köpt "fel" bil. Då blir de tysta och man får vara ifred.Walker skrev:…jag orkar inte längre.
Man blir bara trött av att tjafsa. Jag njuter numera bara av min bil och låter de andra hålla på. Börjar någon orera går jag bara därifrån.
Jag trodde en gång i tiden att jag kan påverka min omgivning genom att visa att elbilar faktiskt fungerar i vardagen. Förhoppningen var då att kanske den ena eller andra också skulle byta till elbil så småningom. Detta var naivt av mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Växande skepsis för elbilar
Men detta är ju ändå bara övergående.
Vi har gått in i s-kurvan och inom de närmsta åren kommer detta lösa sig av sig självt. Trots all negativ publicitet osv.
Priserna på elbilar går nedåt, biltillverkare som inte lyckas ställa om tappar försäljning vilket leder till att priserna går upp på bränslebilar samtidigt som tillverkare går i konkurs.
Jag har två bekanta exempel på gubbar i 70-årsåldern som skaffat elbil senaste månaderna. Båda har vidhållit den märkliga hållningen att det inte är för miljön de byter. Tvärtom är det snarare att de tror att andrahandsvärdet på en ny bil med annan drivlina kommer att vara usel om 3 år.
Det säger för mig en hel del om att attitydförändringen spelar mindre roll. Omställningen är igång och kommer lösa sig själv nu. Och relativt snart har vi också en stor marknad med begagnade elbilar också.
Så håll i och håll ut kära entusiaster! Det är nästan så att alla ni som var riktiga early adopters snart behöver gå vidare till något nytt när el blir mainstream. Vätgas någon?
Vi har gått in i s-kurvan och inom de närmsta åren kommer detta lösa sig av sig självt. Trots all negativ publicitet osv.
Priserna på elbilar går nedåt, biltillverkare som inte lyckas ställa om tappar försäljning vilket leder till att priserna går upp på bränslebilar samtidigt som tillverkare går i konkurs.
Jag har två bekanta exempel på gubbar i 70-årsåldern som skaffat elbil senaste månaderna. Båda har vidhållit den märkliga hållningen att det inte är för miljön de byter. Tvärtom är det snarare att de tror att andrahandsvärdet på en ny bil med annan drivlina kommer att vara usel om 3 år.
Det säger för mig en hel del om att attitydförändringen spelar mindre roll. Omställningen är igång och kommer lösa sig själv nu. Och relativt snart har vi också en stor marknad med begagnade elbilar också.
Så håll i och håll ut kära entusiaster! Det är nästan så att alla ni som var riktiga early adopters snart behöver gå vidare till något nytt när el blir mainstream. Vätgas någon?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: Växande skepsis för elbilar
Om folk byter till elbil för miljön eller nåt annat spelar ju ingen roll egentligen. Jag tror inte att halva Norges befolkning är miljöentusiaster. De kör elbil eftersom det är billigare. Så enkelt är det.
Men vi är inte där än i Sverige.
Men vi är inte där än i Sverige.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Växande skepsis för elbilar
flipmac skrev:Men detta är ju ändå bara övergående.
Vi har gått in i s-kurvan och inom de närmsta åren kommer detta lösa sig av sig självt. Trots all negativ publicitet osv.
Priserna på elbilar går nedåt, biltillverkare som inte lyckas ställa om tappar försäljning vilket leder till att priserna går upp på bränslebilar samtidigt som tillverkare går i konkurs.
Jag har två bekanta exempel på gubbar i 70-årsåldern som skaffat elbil senaste månaderna. Båda har vidhållit den märkliga hållningen att det inte är för miljön de byter. Tvärtom är det snarare att de tror att andrahandsvärdet på en ny bil med annan drivlina kommer att vara usel om 3 år.
Det säger för mig en hel del om att attitydförändringen spelar mindre roll. Omställningen är igång och kommer lösa sig själv nu. Och relativt snart har vi också en stor marknad med begagnade elbilar också.
Så håll i och håll ut kära entusiaster! Det är nästan så att alla ni som var riktiga early adopters snart behöver gå vidare till något nytt när el blir mainstream. Vätgas någon?
Det är så det fungerar. För de allra allra flesta är det plånboken som bestämmer. Så även för mig.
Jag är en pragmatisk människa. Blir en vätgasbil det bästa köpet för mig utifrån de parametrar jag tycker är viktiga så köper jag en sån. Så enkelt är det.
Blir spännande att följa utvecklingen och framförallt utbyggnaden av laddnätverken.
Re: Växande skepsis för elbilar
För att inte tala om utbyggnaden av alla vätgasmackar.MWall skrev:flipmac skrev:Men detta är ju ändå bara övergående.
Vi har gått in i s-kurvan och inom de närmsta åren kommer detta lösa sig av sig självt. Trots all negativ publicitet osv.
Priserna på elbilar går nedåt, biltillverkare som inte lyckas ställa om tappar försäljning vilket leder till att priserna går upp på bränslebilar samtidigt som tillverkare går i konkurs.
Jag har två bekanta exempel på gubbar i 70-årsåldern som skaffat elbil senaste månaderna. Båda har vidhållit den märkliga hållningen att det inte är för miljön de byter. Tvärtom är det snarare att de tror att andrahandsvärdet på en ny bil med annan drivlina kommer att vara usel om 3 år.
Det säger för mig en hel del om att attitydförändringen spelar mindre roll. Omställningen är igång och kommer lösa sig själv nu. Och relativt snart har vi också en stor marknad med begagnade elbilar också.
Så håll i och håll ut kära entusiaster! Det är nästan så att alla ni som var riktiga early adopters snart behöver gå vidare till något nytt när el blir mainstream. Vätgas någon?
Det är så det fungerar. För de allra allra flesta är det plånboken som bestämmer. Så även för mig.
Jag är en pragmatisk människa. Blir en vätgasbil det bästa köpet för mig utifrån de parametrar jag tycker är viktiga så köper jag en sån. Så enkelt är det.
Blir spännande att följa utvecklingen och framförallt utbyggnaden av laddnätverken.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Växande skepsis för elbilar
Skepsisen växer ju garanterat också tack vare alla elbilister som propagerar om deras val utav elbil osv.
Det är lätt att bli anti fossil-älskare men lika lätt att bli anti elbils-älskare.
Titta in i alla trådar om laddare (förutom tesla supercharger) så står det mängder utav inlägg om trasiga laddare, laddaköer, bilister som tar upp plats trots att det laddar långsamt osv. Det är inget som hjälper elbilens framfart direkt.
Sen oavsett att tesla är en populär bil och en väldigt uppskattad sådan, så hjälper det inte att se alla trådar om problem som uppstår eller se M3 på parkeringen som har vatten innanför strålkastare och bakljusen.
Kom ihåg det iallafall, ni alla som blir anti ”alla andras” beteende. Det blir minst lika anti pga erat beteende.
Det är lätt att bli anti fossil-älskare men lika lätt att bli anti elbils-älskare.
Titta in i alla trådar om laddare (förutom tesla supercharger) så står det mängder utav inlägg om trasiga laddare, laddaköer, bilister som tar upp plats trots att det laddar långsamt osv. Det är inget som hjälper elbilens framfart direkt.
Sen oavsett att tesla är en populär bil och en väldigt uppskattad sådan, så hjälper det inte att se alla trådar om problem som uppstår eller se M3 på parkeringen som har vatten innanför strålkastare och bakljusen.
Kom ihåg det iallafall, ni alla som blir anti ”alla andras” beteende. Det blir minst lika anti pga erat beteende.
Re: Växande skepsis för elbilar
Jag satt i byns Tai-kök och käkade lunch idag. Då fick jag ofrivilligt lyssna på ett samtal mellan ett gäng gubbar i gula jackor som raljerande över bensinpriserna. Allt är didäringa jävvla miljöpartisternas fel, fick jag veta. Och så hävdade den ena att han känner nån- vem det nu var - som hade en bensinräkning på 600 spänn. Om dagen! Enbart från pendlingen till jobbet. Jag undrar ju lite var den människan jobbar nånstans. I Norrbotten? Inte ens med de i Götene så populära Dodge RAM har jag svårt att se hur detta skulle gå till.
Nåväl. Sen började de prata om elbilar, men det är ju såklart skit. Laddhybrider är bättre, men också skit. Vanliga hybrider var bäst. De laddas ju medan man kör. Och då går de billigt.
Nu vet vi det. Jag orkade inte lyssna på detta och gick ut. När jag åkte förbi såg jag att de blängde genom fönstret. Synd att jag inte hörde vad de sa då. Men jag anar att det inte var nåt positivt.
Nåväl. Sen började de prata om elbilar, men det är ju såklart skit. Laddhybrider är bättre, men också skit. Vanliga hybrider var bäst. De laddas ju medan man kör. Och då går de billigt.
Nu vet vi det. Jag orkade inte lyssna på detta och gick ut. När jag åkte förbi såg jag att de blängde genom fönstret. Synd att jag inte hörde vad de sa då. Men jag anar att det inte var nåt positivt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Växande skepsis för elbilar
Så är det. Ingenting man kan göra åt det. Dock tror jag att de hade blängt mera om du fortfarande hade kört Tesla. Nu går det ju inte att se på avstånd vad du kör på för bränsle...mati skrev:Jag satt i byns Tai-kök och käkade lunch idag. Då fick jag ofrivilligt lyssna på ett samtal mellan ett gäng gubbar i gula jackor som raljerande över bensinpriserna. Allt är didäringa jävvla miljöpartisternas fel, fick jag veta. Och så hävdade den ena att han känner nån- vem det nu var - som hade en bensinräkning på 600 spänn. Om dagen! Enbart från pendlingen till jobbet. Jag undrar ju lite var den människan jobbar nånstans. I Norrbotten? Inte ens med de i Götene så populära Dodge RAM har jag svårt att se hur detta skulle gå till.
Nåväl. Sen började de prata om elbilar, men det är ju såklart skit. Laddhybrider är bättre, men också skit. Vanliga hybrider var bäst. De laddas ju medan man kör. Och då går de billigt.
Nu vet vi det. Jag orkade inte lyssna på detta och gick ut. När jag åkte förbi såg jag att de blängde genom fönstret. Synd att jag inte hörde vad de sa då. Men jag anar att det inte var nåt positivt.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Växande skepsis för elbilar
Otroligt inlägg...Esterox skrev:Skepsisen växer ju garanterat också tack vare alla elbilister som propagerar om deras val utav elbil osv.
Det är lätt att bli anti fossil-älskare men lika lätt att bli anti elbils-älskare.
Titta in i alla trådar om laddare (förutom tesla supercharger) så står det mängder utav inlägg om trasiga laddare, laddaköer, bilister som tar upp plats trots att det laddar långsamt osv. Det är inget som hjälper elbilens framfart direkt.
Sen oavsett att tesla är en populär bil och en väldigt uppskattad sådan, så hjälper det inte att se alla trådar om problem som uppstår eller se M3 på parkeringen som har vatten innanför strålkastare och bakljusen.
Kom ihåg det iallafall, ni alla som blir anti ”alla andras” beteende. Det blir minst lika anti pga erat beteende.
Vanliga Svenssona hänger inte på Tesla Club Swedens forum. Sorry, men detta är ett nördforum för oss Tesla-entusiaser som få vanliga människor hänger på.
Sedan blir jag nyfiken på om du tycker att vi skall undanhålla sanningen för att någon potentiell läsare kan bli rädd att skaffa elbil?
Tror det är fel väg att ljuga eller censurera information från läsare för att få elbilar att framstå som bättre än vad de är. Knappast något som skapar förtroende i längden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Växande skepsis för elbilar
600 kr är idag ca 30 liter diesel/bensin. Pendlar man exempelvis Pajala-Gällivare varje dag är detta en högst reell kostnad och vardag för många i inlandet. Även om de flesta kanske ”bara” har 200-300 kr/dag för sin pendling.
Det alla måste komma ihåg är att Sverige är stort och att mångas livspussel framförallt norrut bygger på att du har två bilar i familjen och bägge pendlar fast till olika ställen. Kollektivtrafik finns inte.
Det alla måste komma ihåg är att Sverige är stort och att mångas livspussel framförallt norrut bygger på att du har två bilar i familjen och bägge pendlar fast till olika ställen. Kollektivtrafik finns inte.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Växande skepsis för elbilar
Det behöver inte bara handla om forumet, det handlar om elbilsägare generellt och dess övertygelse. Läst om flertalet som försöker konvertera vänner och kollegor osv.martinot skrev:Otroligt inlägg...Esterox skrev:Skepsisen växer ju garanterat också tack vare alla elbilister som propagerar om deras val utav elbil osv.
Det är lätt att bli anti fossil-älskare men lika lätt att bli anti elbils-älskare.
Titta in i alla trådar om laddare (förutom tesla supercharger) så står det mängder utav inlägg om trasiga laddare, laddaköer, bilister som tar upp plats trots att det laddar långsamt osv. Det är inget som hjälper elbilens framfart direkt.
Sen oavsett att tesla är en populär bil och en väldigt uppskattad sådan, så hjälper det inte att se alla trådar om problem som uppstår eller se M3 på parkeringen som har vatten innanför strålkastare och bakljusen.
Kom ihåg det iallafall, ni alla som blir anti ”alla andras” beteende. Det blir minst lika anti pga erat beteende.
Vanliga Svenssona hänger inte på Tesla Club Swedens forum. Sorry, men detta är ett nördforum för oss Tesla-entusiaser som få vanliga människor hänger på.
Sedan blir jag nyfiken på om du tycker att vi skall undanhålla sanningen för att någon potentiell läsare kan bli rädd att skaffa elbil?
Tror det är fel väg att ljuga eller censurera information från läsare för att få elbilar att framstå som bättre än vad de är. Knappast något som skapar förtroende i längden.
Sen ska du inte underskatta nyfikna elbilsköpare och Google. Vart hamnar dom tro ?
Sen ska man absolut inte undanhålla saker. Men det visar ju på en stor problematik som finns just nu och att det finns stora brister just nu som bara en entusiast kan förbise.
Det gäller att förstå den andra sidan också och acceptera att det inte är redo ännu. Det verkar dock svårt för många här. Åker man inte elbil så är det en idiot.
Re: Växande skepsis för elbilar
Det där är en helt annan sak.Esterox skrev:Det behöver inte bara handla om forumet, det handlar om elbilsägare generellt och dess övertygelse. Läst om flertalet som försöker konvertera vänner och kollegor osv.
Kan bara svara för mig själv, men jag försöker aldrig övertala vänner eller kollegor.
Varken gällande vilka bilar, drivlinor, telefoner eller datorsystem de skall köra. Det får de bestämma själva.
Frågor någon mig om hjälp och råd vad de skall köpa, så är det dock givetvis en helt annan sak.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Växande skepsis för elbilar
Men du tyckte ju det var dumt att vi i forumet tog upp trasiga snabbladdare och fukt i baklyktor!Esterox skrev:Det behöver inte bara handla om forumet, det handlar om elbilsägare generellt och dess övertygelse. Läst om flertalet som försöker konvertera vänner och kollegor osv.martinot skrev:Otroligt inlägg...Esterox skrev:Skepsisen växer ju garanterat också tack vare alla elbilister som propagerar om deras val utav elbil osv.
Det är lätt att bli anti fossil-älskare men lika lätt att bli anti elbils-älskare.
Titta in i alla trådar om laddare (förutom tesla supercharger) så står det mängder utav inlägg om trasiga laddare, laddaköer, bilister som tar upp plats trots att det laddar långsamt osv. Det är inget som hjälper elbilens framfart direkt.
Sen oavsett att tesla är en populär bil och en väldigt uppskattad sådan, så hjälper det inte att se alla trådar om problem som uppstår eller se M3 på parkeringen som har vatten innanför strålkastare och bakljusen.
Kom ihåg det iallafall, ni alla som blir anti ”alla andras” beteende. Det blir minst lika anti pga erat beteende.
Vanliga Svenssona hänger inte på Tesla Club Swedens forum. Sorry, men detta är ett nördforum för oss Tesla-entusiaser som få vanliga människor hänger på.
Sedan blir jag nyfiken på om du tycker att vi skall undanhålla sanningen för att någon potentiell läsare kan bli rädd att skaffa elbil?
Tror det är fel väg att ljuga eller censurera information från läsare för att få elbilar att framstå som bättre än vad de är. Knappast något som skapar förtroende i längden.
Sen ska du inte underskatta nyfikna elbilsköpare och Google. Vart hamnar dom tro ?
Tycker du verkligen att vi skall lura läsare och hålla tillbaka sanningen?
Galet korkad idé IMO. Man skapar inte nöjda elbilsanvändare genom att censurera information och fakta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1055
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Växande skepsis för elbilar
Kör man de sträckorna är det ju en no-brainer att skaffa en elbil. Även en ny bil för 400k är betald på några få år med de sträckorna.BrooklynS skrev:600 kr är idag ca 30 liter diesel/bensin. Pendlar man exempelvis Pajala-Gällivare varje dag är detta en högst reell kostnad och vardag för många i inlandet. Även om de flesta kanske ”bara” har 200-300 kr/dag för sin pendling.
Det alla måste komma ihåg är att Sverige är stort och att mångas livspussel framförallt norrut bygger på att du har två bilar i familjen och bägge pendlar fast till olika ställen. Kollektivtrafik finns inte.
Det kan knappast vara billigare att hålla liv i en gammal V70 jämfört med att åka i en ny elbil om man kör 30 mil per dag, även om soppan kostade 5kr mindre per liter.
Model S Standard Range Raven