Växande skepsis för elbilar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av Walker »

…jag orkar inte längre.
Man blir bara trött av att tjafsa. Jag njuter numera bara av min bil och låter de andra hålla på. Börjar någon orera går jag bara därifrån.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av mati »

Walker skrev:
…jag orkar inte längre.
Man blir bara trött av att tjafsa. Jag njuter numera bara av min bil och låter de andra hålla på. Börjar någon orera går jag bara därifrån.
Samma här. Det är länge sedan jag aktivt försökte pracka på någon en elbil. Om folk kommer och frågar så kan de få en föreläsning om elbilar, om de verkligen är intresserade. Men när de bara vill tjafsa är det ingen idé att argumentera emot. Jag orkar inte. Det enklaste är att jamsa med och "erkänna" att man köpt "fel" bil. Då blir de tysta och man får vara ifred.
Jag trodde en gång i tiden att jag kan påverka min omgivning genom att visa att elbilar faktiskt fungerar i vardagen. Förhoppningen var då att kanske den ena eller andra också skulle byta till elbil så småningom. Detta var naivt av mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av flipmac »

Men detta är ju ändå bara övergående.
Vi har gått in i s-kurvan och inom de närmsta åren kommer detta lösa sig av sig självt. Trots all negativ publicitet osv.
Priserna på elbilar går nedåt, biltillverkare som inte lyckas ställa om tappar försäljning vilket leder till att priserna går upp på bränslebilar samtidigt som tillverkare går i konkurs.

Jag har två bekanta exempel på gubbar i 70-årsåldern som skaffat elbil senaste månaderna. Båda har vidhållit den märkliga hållningen att det inte är för miljön de byter. Tvärtom är det snarare att de tror att andrahandsvärdet på en ny bil med annan drivlina kommer att vara usel om 3 år.
Det säger för mig en hel del om att attitydförändringen spelar mindre roll. Omställningen är igång och kommer lösa sig själv nu. Och relativt snart har vi också en stor marknad med begagnade elbilar också.

Så håll i och håll ut kära entusiaster! Det är nästan så att alla ni som var riktiga early adopters snart behöver gå vidare till något nytt när el blir mainstream. Vätgas någon? ;)
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av mati »

Om folk byter till elbil för miljön eller nåt annat spelar ju ingen roll egentligen. Jag tror inte att halva Norges befolkning är miljöentusiaster. De kör elbil eftersom det är billigare. Så enkelt är det.
Men vi är inte där än i Sverige.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av MWall »

flipmac skrev:
Men detta är ju ändå bara övergående.
Vi har gått in i s-kurvan och inom de närmsta åren kommer detta lösa sig av sig självt. Trots all negativ publicitet osv.
Priserna på elbilar går nedåt, biltillverkare som inte lyckas ställa om tappar försäljning vilket leder till att priserna går upp på bränslebilar samtidigt som tillverkare går i konkurs.

Jag har två bekanta exempel på gubbar i 70-årsåldern som skaffat elbil senaste månaderna. Båda har vidhållit den märkliga hållningen att det inte är för miljön de byter. Tvärtom är det snarare att de tror att andrahandsvärdet på en ny bil med annan drivlina kommer att vara usel om 3 år.
Det säger för mig en hel del om att attitydförändringen spelar mindre roll. Omställningen är igång och kommer lösa sig själv nu. Och relativt snart har vi också en stor marknad med begagnade elbilar också.

Så håll i och håll ut kära entusiaster! Det är nästan så att alla ni som var riktiga early adopters snart behöver gå vidare till något nytt när el blir mainstream. Vätgas någon? ;)

Det är så det fungerar. För de allra allra flesta är det plånboken som bestämmer. Så även för mig.

Jag är en pragmatisk människa. Blir en vätgasbil det bästa köpet för mig utifrån de parametrar jag tycker är viktiga så köper jag en sån. Så enkelt är det.

Blir spännande att följa utvecklingen och framförallt utbyggnaden av laddnätverken.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
flipmac skrev:
Men detta är ju ändå bara övergående.
Vi har gått in i s-kurvan och inom de närmsta åren kommer detta lösa sig av sig självt. Trots all negativ publicitet osv.
Priserna på elbilar går nedåt, biltillverkare som inte lyckas ställa om tappar försäljning vilket leder till att priserna går upp på bränslebilar samtidigt som tillverkare går i konkurs.

Jag har två bekanta exempel på gubbar i 70-årsåldern som skaffat elbil senaste månaderna. Båda har vidhållit den märkliga hållningen att det inte är för miljön de byter. Tvärtom är det snarare att de tror att andrahandsvärdet på en ny bil med annan drivlina kommer att vara usel om 3 år.
Det säger för mig en hel del om att attitydförändringen spelar mindre roll. Omställningen är igång och kommer lösa sig själv nu. Och relativt snart har vi också en stor marknad med begagnade elbilar också.

Så håll i och håll ut kära entusiaster! Det är nästan så att alla ni som var riktiga early adopters snart behöver gå vidare till något nytt när el blir mainstream. Vätgas någon? ;)

Det är så det fungerar. För de allra allra flesta är det plånboken som bestämmer. Så även för mig.

Jag är en pragmatisk människa. Blir en vätgasbil det bästa köpet för mig utifrån de parametrar jag tycker är viktiga så köper jag en sån. Så enkelt är det.

Blir spännande att följa utvecklingen och framförallt utbyggnaden av laddnätverken.
För att inte tala om utbyggnaden av alla vätgasmackar. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av Esterox »

Skepsisen växer ju garanterat också tack vare alla elbilister som propagerar om deras val utav elbil osv.

Det är lätt att bli anti fossil-älskare men lika lätt att bli anti elbils-älskare.

Titta in i alla trådar om laddare (förutom tesla supercharger) så står det mängder utav inlägg om trasiga laddare, laddaköer, bilister som tar upp plats trots att det laddar långsamt osv. Det är inget som hjälper elbilens framfart direkt.
Sen oavsett att tesla är en populär bil och en väldigt uppskattad sådan, så hjälper det inte att se alla trådar om problem som uppstår eller se M3 på parkeringen som har vatten innanför strålkastare och bakljusen.

Kom ihåg det iallafall, ni alla som blir anti ”alla andras” beteende. Det blir minst lika anti pga erat beteende.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av mati »

Jag satt i byns Tai-kök och käkade lunch idag. Då fick jag ofrivilligt lyssna på ett samtal mellan ett gäng gubbar i gula jackor som raljerande över bensinpriserna. Allt är didäringa jävvla miljöpartisternas fel, fick jag veta. Och så hävdade den ena att han känner nån- vem det nu var - som hade en bensinräkning på 600 spänn. Om dagen! Enbart från pendlingen till jobbet. Jag undrar ju lite var den människan jobbar nånstans. I Norrbotten? Inte ens med de i Götene så populära Dodge RAM har jag svårt att se hur detta skulle gå till.
Nåväl. Sen började de prata om elbilar, men det är ju såklart skit. Laddhybrider är bättre, men också skit. Vanliga hybrider var bäst. De laddas ju medan man kör. Och då går de billigt.
Nu vet vi det. Jag orkade inte lyssna på detta och gick ut. När jag åkte förbi såg jag att de blängde genom fönstret. Synd att jag inte hörde vad de sa då. Men jag anar att det inte var nåt positivt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av lator »

mati skrev:
Jag satt i byns Tai-kök och käkade lunch idag. Då fick jag ofrivilligt lyssna på ett samtal mellan ett gäng gubbar i gula jackor som raljerande över bensinpriserna. Allt är didäringa jävvla miljöpartisternas fel, fick jag veta. Och så hävdade den ena att han känner nån- vem det nu var - som hade en bensinräkning på 600 spänn. Om dagen! Enbart från pendlingen till jobbet. Jag undrar ju lite var den människan jobbar nånstans. I Norrbotten? Inte ens med de i Götene så populära Dodge RAM har jag svårt att se hur detta skulle gå till.
Nåväl. Sen började de prata om elbilar, men det är ju såklart skit. Laddhybrider är bättre, men också skit. Vanliga hybrider var bäst. De laddas ju medan man kör. Och då går de billigt.
Nu vet vi det. Jag orkade inte lyssna på detta och gick ut. När jag åkte förbi såg jag att de blängde genom fönstret. Synd att jag inte hörde vad de sa då. Men jag anar att det inte var nåt positivt.
Så är det. Ingenting man kan göra åt det. Dock tror jag att de hade blängt mera om du fortfarande hade kört Tesla. Nu går det ju inte att se på avstånd vad du kör på för bränsle... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
Skepsisen växer ju garanterat också tack vare alla elbilister som propagerar om deras val utav elbil osv.

Det är lätt att bli anti fossil-älskare men lika lätt att bli anti elbils-älskare.

Titta in i alla trådar om laddare (förutom tesla supercharger) så står det mängder utav inlägg om trasiga laddare, laddaköer, bilister som tar upp plats trots att det laddar långsamt osv. Det är inget som hjälper elbilens framfart direkt.
Sen oavsett att tesla är en populär bil och en väldigt uppskattad sådan, så hjälper det inte att se alla trådar om problem som uppstår eller se M3 på parkeringen som har vatten innanför strålkastare och bakljusen.

Kom ihåg det iallafall, ni alla som blir anti ”alla andras” beteende. Det blir minst lika anti pga erat beteende.
Otroligt inlägg...

Vanliga Svenssona hänger inte på Tesla Club Swedens forum. Sorry, men detta är ett nördforum för oss Tesla-entusiaser som få vanliga människor hänger på.

Sedan blir jag nyfiken på om du tycker att vi skall undanhålla sanningen för att någon potentiell läsare kan bli rädd att skaffa elbil?

Tror det är fel väg att ljuga eller censurera information från läsare för att få elbilar att framstå som bättre än vad de är. Knappast något som skapar förtroende i längden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av BrooklynS »

600 kr är idag ca 30 liter diesel/bensin. Pendlar man exempelvis Pajala-Gällivare varje dag är detta en högst reell kostnad och vardag för många i inlandet. Även om de flesta kanske ”bara” har 200-300 kr/dag för sin pendling.

Det alla måste komma ihåg är att Sverige är stort och att mångas livspussel framförallt norrut bygger på att du har två bilar i familjen och bägge pendlar fast till olika ställen. Kollektivtrafik finns inte.
Tesla Y LR -22 EAP
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Esterox skrev:
Skepsisen växer ju garanterat också tack vare alla elbilister som propagerar om deras val utav elbil osv.

Det är lätt att bli anti fossil-älskare men lika lätt att bli anti elbils-älskare.

Titta in i alla trådar om laddare (förutom tesla supercharger) så står det mängder utav inlägg om trasiga laddare, laddaköer, bilister som tar upp plats trots att det laddar långsamt osv. Det är inget som hjälper elbilens framfart direkt.
Sen oavsett att tesla är en populär bil och en väldigt uppskattad sådan, så hjälper det inte att se alla trådar om problem som uppstår eller se M3 på parkeringen som har vatten innanför strålkastare och bakljusen.

Kom ihåg det iallafall, ni alla som blir anti ”alla andras” beteende. Det blir minst lika anti pga erat beteende.
Otroligt inlägg...

Vanliga Svenssona hänger inte på Tesla Club Swedens forum. Sorry, men detta är ett nördforum för oss Tesla-entusiaser som få vanliga människor hänger på.

Sedan blir jag nyfiken på om du tycker att vi skall undanhålla sanningen för att någon potentiell läsare kan bli rädd att skaffa elbil?

Tror det är fel väg att ljuga eller censurera information från läsare för att få elbilar att framstå som bättre än vad de är. Knappast något som skapar förtroende i längden.
Det behöver inte bara handla om forumet, det handlar om elbilsägare generellt och dess övertygelse. Läst om flertalet som försöker konvertera vänner och kollegor osv.

Sen ska du inte underskatta nyfikna elbilsköpare och Google. Vart hamnar dom tro ?

Sen ska man absolut inte undanhålla saker. Men det visar ju på en stor problematik som finns just nu och att det finns stora brister just nu som bara en entusiast kan förbise.

Det gäller att förstå den andra sidan också och acceptera att det inte är redo ännu. Det verkar dock svårt för många här. Åker man inte elbil så är det en idiot.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
Det behöver inte bara handla om forumet, det handlar om elbilsägare generellt och dess övertygelse. Läst om flertalet som försöker konvertera vänner och kollegor osv.
Det där är en helt annan sak.

Kan bara svara för mig själv, men jag försöker aldrig övertala vänner eller kollegor.

Varken gällande vilka bilar, drivlinor, telefoner eller datorsystem de skall köra. Det får de bestämma själva.

Frågor någon mig om hjälp och råd vad de skall köpa, så är det dock givetvis en helt annan sak.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
martinot skrev:
Esterox skrev:
Skepsisen växer ju garanterat också tack vare alla elbilister som propagerar om deras val utav elbil osv.

Det är lätt att bli anti fossil-älskare men lika lätt att bli anti elbils-älskare.

Titta in i alla trådar om laddare (förutom tesla supercharger) så står det mängder utav inlägg om trasiga laddare, laddaköer, bilister som tar upp plats trots att det laddar långsamt osv. Det är inget som hjälper elbilens framfart direkt.
Sen oavsett att tesla är en populär bil och en väldigt uppskattad sådan, så hjälper det inte att se alla trådar om problem som uppstår eller se M3 på parkeringen som har vatten innanför strålkastare och bakljusen.

Kom ihåg det iallafall, ni alla som blir anti ”alla andras” beteende. Det blir minst lika anti pga erat beteende.
Otroligt inlägg...

Vanliga Svenssona hänger inte på Tesla Club Swedens forum. Sorry, men detta är ett nördforum för oss Tesla-entusiaser som få vanliga människor hänger på.

Sedan blir jag nyfiken på om du tycker att vi skall undanhålla sanningen för att någon potentiell läsare kan bli rädd att skaffa elbil?

Tror det är fel väg att ljuga eller censurera information från läsare för att få elbilar att framstå som bättre än vad de är. Knappast något som skapar förtroende i längden.
Det behöver inte bara handla om forumet, det handlar om elbilsägare generellt och dess övertygelse. Läst om flertalet som försöker konvertera vänner och kollegor osv.

Sen ska du inte underskatta nyfikna elbilsköpare och Google. Vart hamnar dom tro ?
Men du tyckte ju det var dumt att vi i forumet tog upp trasiga snabbladdare och fukt i baklyktor!

Tycker du verkligen att vi skall lura läsare och hålla tillbaka sanningen? :?

Galet korkad idé IMO. Man skapar inte nöjda elbilsanvändare genom att censurera information och fakta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1056
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av jeppe_sthlm »

BrooklynS skrev:
600 kr är idag ca 30 liter diesel/bensin. Pendlar man exempelvis Pajala-Gällivare varje dag är detta en högst reell kostnad och vardag för många i inlandet. Även om de flesta kanske ”bara” har 200-300 kr/dag för sin pendling.

Det alla måste komma ihåg är att Sverige är stort och att mångas livspussel framförallt norrut bygger på att du har två bilar i familjen och bägge pendlar fast till olika ställen. Kollektivtrafik finns inte.
Kör man de sträckorna är det ju en no-brainer att skaffa en elbil. Även en ny bil för 400k är betald på några få år med de sträckorna.
Det kan knappast vara billigare att hålla liv i en gammal V70 jämfört med att åka i en ny elbil om man kör 30 mil per dag, även om soppan kostade 5kr mindre per liter.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av BrooklynS »

Såklart - om det finns laddare vilket är det stora problemet i norr. Och dragkrok på bilen.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av mati »

BrooklynS skrev:
600 kr är idag ca 30 liter diesel/bensin. Pendlar man exempelvis Pajala-Gällivare varje dag är detta en högst reell kostnad och vardag för många i inlandet. Även om de flesta kanske ”bara” har 200-300 kr/dag för sin pendling.

Det alla måste komma ihåg är att Sverige är stort och att mångas livspussel framförallt norrut bygger på att du har två bilar i familjen och bägge pendlar fast till olika ställen. Kollektivtrafik finns inte.
Visst, bor man i Norrland så är det en helt annan sak. Men personen i fråga pendlade tydligen till eller från Skövde, hörde jag. Det är alltså inte sannolikt att det handlar om mer än 10 mil om dagen eller så. 30 liter diesel räcker däremot för 60 mil i en hyfsat modern bil. Skulle man ändå ha en påstådd bränslekostnad på 600 spänn om dagen så är mitt förslag att köpa en snålare bil i första hand. Som jag skrev ovan, så länge folk envisas med att köra feta pickuper, bara för att det ser ballt ut, ska de för h*e inte gnälla över höga bränslekostnader.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Esterox skrev:
martinot skrev:
Esterox skrev:
Skepsisen växer ju garanterat också tack vare alla elbilister som propagerar om deras val utav elbil osv.

Det är lätt att bli anti fossil-älskare men lika lätt att bli anti elbils-älskare.

Titta in i alla trådar om laddare (förutom tesla supercharger) så står det mängder utav inlägg om trasiga laddare, laddaköer, bilister som tar upp plats trots att det laddar långsamt osv. Det är inget som hjälper elbilens framfart direkt.
Sen oavsett att tesla är en populär bil och en väldigt uppskattad sådan, så hjälper det inte att se alla trådar om problem som uppstår eller se M3 på parkeringen som har vatten innanför strålkastare och bakljusen.

Kom ihåg det iallafall, ni alla som blir anti ”alla andras” beteende. Det blir minst lika anti pga erat beteende.
Otroligt inlägg...

Vanliga Svenssona hänger inte på Tesla Club Swedens forum. Sorry, men detta är ett nördforum för oss Tesla-entusiaser som få vanliga människor hänger på.

Sedan blir jag nyfiken på om du tycker att vi skall undanhålla sanningen för att någon potentiell läsare kan bli rädd att skaffa elbil?

Tror det är fel väg att ljuga eller censurera information från läsare för att få elbilar att framstå som bättre än vad de är. Knappast något som skapar förtroende i längden.
Det behöver inte bara handla om forumet, det handlar om elbilsägare generellt och dess övertygelse. Läst om flertalet som försöker konvertera vänner och kollegor osv.

Sen ska du inte underskatta nyfikna elbilsköpare och Google. Vart hamnar dom tro ?
Men du tyckte ju det var dumt att vi i forumet tog upp trasiga snabbladdare och fukt i baklyktor!

Tycker du verkligen att vi skall lura läsare och hålla tillbaka sanningen? :?

Galet korkad idé IMO. Man skapar inte nöjda elbilsanvändare genom att censurera information och fakta.
Nej jag skrev inte att det var dumt. Du läser det däremot som det.

Jag skrev bara att sådant hjälper inte elbilarnas framfart. Det är jättebra att sådant kommer fram men man måste också förstå att det ökar ju skepsisen.

Men att ljuga om det är inte rätt. Men det visar på att marknaden är fortfarande ung och med mycket kullar att ta sig över innan det funkar i verkligheten. Och att Tesla som är den största bästa spelaren har väldigt svårt att leverera en riktigt bra produkt för pengarna (även om aktieägarna verkar anse en helt annan sak)
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av tesla newbie »

Själv kör jag elbil för att jag är teknikintresserad och att elbilen är en så mycket bättre produkt än förbränningsmotorbilar. Köpte min bil privat så i mitt fall styrde inte ekonomin. Hade nog blivit ungefär lika dyrt för mig i totalkostnad att köpa en ny BMW X3 diesel som Model Y. Men efter att ha kört Model 3 och sedan Model Y så finns det ingenting som lockar mig med en ny fossibil. Och då har jag ändå provkört en hel del bilar, allt från Volvo V60 till Porsche Cayenne. Jag tror dock inte på att försöka omvända andra, folk måste få fatta sina egna beslut. Jag har själv varit mycket skeptisk till elbilar i allmänhet och Teslor i synnerhet. Har tyckt att det är en enorm hype kring företaget och dess VD. Provkörde också Model S ganska tidigt, men gillade den inte alls. Sedan hade jag länge ingen laddmöjlighet i garaget heller. När det sedermera installerades laddboxar i garaget så började jag kolla på elbilar mer seriöst och fastnade till slut för Model Y.
Så jag tror mycket på att man måste bygga ut infrastrukturen för att ge fler möjlighet till elbilsladdning nära hemmet, samt att göra det lättare att åka på långresa med andra elbilar än Tesla. Utbud och pris är egentligen inget problem längre. Skulle tro att merparten av alla svenskar har råd att privatleasa en VW ID3 och definitivt en MG ZS EV.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av MWall »

BrooklynS skrev:
600 kr är idag ca 30 liter diesel/bensin. Pendlar man exempelvis Pajala-Gällivare varje dag är detta en högst reell kostnad och vardag för många i inlandet. Även om de flesta kanske ”bara” har 200-300 kr/dag för sin pendling.

Det alla måste komma ihåg är att Sverige är stort och att mångas livspussel framförallt norrut bygger på att du har två bilar i familjen och bägge pendlar fast till olika ställen. Kollektivtrafik finns inte.

Ja, det är mycket pengar. Men förut var ju inte kostnaden noll heller utan det kanske var 500:-/dag.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av BjornS »

BrooklynS skrev:
600 kr är idag ca 30 liter diesel/bensin. Pendlar man exempelvis Pajala-Gällivare varje dag är detta en högst reell kostnad och vardag för många i inlandet. Även om de flesta kanske ”bara” har 200-300 kr/dag för sin pendling.

Det alla måste komma ihåg är att Sverige är stort och att mångas livspussel framförallt norrut bygger på att du har två bilar i familjen och bägge pendlar fast till olika ställen. Kollektivtrafik finns inte.
Myten om de långa arbetspendlingarna i Norrland är väldigt seglivad, men likväl falsk. I själva verket bor de flesta svenskar nära sitt arbete, även i Norrland. Medianavstånden är till och med större i storstadsområdena än på glesbygden.
medianavstånd-arbete-2015.jpg
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av MWall »

BjornS skrev:
BrooklynS skrev:
600 kr är idag ca 30 liter diesel/bensin. Pendlar man exempelvis Pajala-Gällivare varje dag är detta en högst reell kostnad och vardag för många i inlandet. Även om de flesta kanske ”bara” har 200-300 kr/dag för sin pendling.

Det alla måste komma ihåg är att Sverige är stort och att mångas livspussel framförallt norrut bygger på att du har två bilar i familjen och bägge pendlar fast till olika ställen. Kollektivtrafik finns inte.
Myten om de långa arbetspendlingarna i Norrland är väldigt seglivad, men likväl falsk. I själva verket bor de flesta svenskar nära sitt arbete, även i Norrland. Medianavstånden är till och med större i storstadsområdena än på glesbygden.
medianavstånd-arbete-2015.jpg

Att räkna median är dock lite fult. Vore ärligare att räkna med medelavstånd.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av BjornS »

MWall skrev:
Att räkna median är dock lite fult. Vore ärligare att räkna med medelavstånd.
Nej, tvärtom. Medianvärdet visar hur de flesta människor har det. Lika många människor har kortare som längre resväg än medianvärdet.

Medelavståndet visar per definition ett större avstånd än de flesta reser. Det visar därmed inte hur situationen är för de flesta människor.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av jonasl »

Både och. Jag propagerar inte men många är nyfikna och frågar, blir förvånade att det "går" att ha en elbil som enda bil och att vi även använder den för längre resor.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av MWall »

BjornS skrev:
MWall skrev:
Att räkna median är dock lite fult. Vore ärligare att räkna med medelavstånd.
Nej, tvärtom. Medianvärdet visar hur de flesta människor har det. Lika många människor har kortare som längre resväg än medianvärdet.

Medelavståndet visar per definition ett större avstånd än de flesta reser. Det visar därmed inte hur situationen är för de flesta människor.

Njae. Det beror lite på vad man vill visa.

I en glesbygdskommun är det ofta så att majoriteten jobbar ganska nära sitt boende. Förmodligen närmare än i storstadsområdena. Men sen har du en inte obetydlig andel som kanske veckopendlar till en helt annan del av landet. Eller dagpendlar 10-15 mil enkel väg. Det är ju de som drabbas. Har du 4 personer som kör 100 mil i veckan och 6 personer som kör 20 mil i veckan så blir ju medianen 20 mil. Långpendlarna "sväljs".

Runt storstäderna har de flesta en bit till arbetet men få har väldigt långt. Därför blir medianen högre där.
Skriv svar