VW facket vill sparka Diess

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

VW facket vill sparka Diess

Inlägg av Zalman3 »

Kan inte vara lätt för VW VD Diess att styra om VW skutan.
Screenshot_20211104-014451_YouTube.jpg
Screenshot_20211104-014539_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW facket vill sparka Diess

Inlägg av Mickep »

En vd som vill göra förändringar (spec organisatoriskt) brukar vara impopulära. Förändringen upplevs av många (de flesta) som negativt. Och facket måste då ta det vidare. Skulle vara intressant att veta argumenten.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW facket vill sparka Diess

Inlägg av mati »

Enkelt. Arbetstillfällen, arbetstillfällen och arbetstillfällen. I Tyskland fungerar detta som argument i precis vilket syfte som helst. En extremt konservativ befolkning som styrs av bakåtsträvar-anda och teknikrädsla är inte lätt att övertyga om nödvändigheten att det måste till en drastisk förändring om man inte vill gå under.
Elbilar betraktas som ett hot. Och hotet personifieras av Diess. Är Diess borta så blir allting som förr. Och då är det bra igen.
Jag tror att det inte går djupare än så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW facket vill sparka Diess

Inlägg av martinot »

Facket kommer bli arbetarnas undergång. De kommer döda omställningen till BEV som skulle kunna rädda framtida arbetstillfällen. De skapar sin egen grav och kommer se till att tysk bilindustri kommer krypa fram, medans Tesla och bilföretagen i Korea och Kina marscherar på.

Diess och diess-el-gate är den bästa chansen om VAG kunde haft. Synd att facket och arbetarna själva inte förstår det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW facket vill sparka Diess

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Diess och diess-el-gate är den bästa chansen om VAG kunde haft. Synd att facket och arbetarna själva inte förstår det.
Man kan säga såhär. Lyckas de med att få bort Diess så försvinner Volkswagens elbilsambitioner med honom. De kommer återgå till det gamla, förmodligen med stöd från diverse hybrid-modeller. Den dagen de märker att de blivit omkörda av verkligheten är det för sent. Då dör VW. Och då kommer de kräva statligt stöd för att förhindra konkurs. Och det stödet kommer de få. Och så kan de hanka sig fram några år till. Men den världsledande tyska bilindustrin tillhör det förflutna.
Herregud så korkat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW facket vill sparka Diess

Inlägg av Zalman3 »

Om VW facket absolut inte vill ha förändring.
Så sparkar Elon folk om de inte vill föra utvecklingen framåt.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW facket vill sparka Diess

Inlägg av mati »

Men så blir det ju när alla ska få bestämma. Det låter väldigt fint och så, demokratiskt, rättvist, jämställt, genusneutralt, osv osv. Men i slutändan leder det till fullständig stagnation.
Det skulle inte förvåna mig om det i slutändan blir så att totalitära strukturer, som t.ex. i Kina, blir lösningen på klimatfrågan. Man måste helt enkelt tvinga folk till sitt bästa. Om man väntar på att alla är överens kommer vi aldrig i mål. Låter hårt, men jag tror faktiskt det är så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW facket vill sparka Diess

Inlägg av Fredrik j »

Vad har tesla för relation till tyska bilarbetarfackföreningar. Det är väl snart dags för konfrontation?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW facket vill sparka Diess

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Vad har tesla för relation till tyska bilarbetarfackföreningar. Det är väl snart dags för konfrontation?
Man kan bara hoppas på att de kan hålla facket ute så mycket som möjligt. Har de väl fått fäste så är det omöjligt att bli av med de i länder som tex. Tyskland.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW facket vill sparka Diess

Inlägg av Maw »

mati skrev:
Men så blir det ju när alla ska få bestämma. Det låter väldigt fint och så, demokratiskt, rättvist, jämställt, genusneutralt, osv osv. Men i slutändan leder det till fullständig stagnation.
Det skulle inte förvåna mig om det i slutändan blir så att totalitära strukturer, som t.ex. i Kina, blir lösningen på klimatfrågan. Man måste helt enkelt tvinga folk till sitt bästa. Om man väntar på att alla är överens kommer vi aldrig i mål. Låter hårt, men jag tror faktiskt det är så.
Det där har ju provats några gånger som lösning. Brukar gå sådär kan man säga om man vill uttrycka sig milt…

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW facket vill sparka Diess

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Vad har tesla för relation till tyska bilarbetarfackföreningar. Det är väl snart dags för konfrontation?
Man kan bara hoppas på att de kan hålla facket ute så mycket som möjligt. Har de väl fått fäste så är det omöjligt att bli av med de i länder som tex. Tyskland.
Nu gissar jag bara, men jag skulle tro att Tesla kommer försöka köra en "amerikansk" approach med syftet att hålla facket utanför så gott det går. Detta kommer såklart inte bli populärt hos någon i Tyskland. De betraktas ju som ett hot redan utan detta. De erbjuder produkter som tyskarna inte har själva, de är effektivare i produktionen, och de behöver inte lika många anställda. Och till råga på allt har de dessutom fällt en massa träd. Det är ajabaja allting. Om de nu dessutom kör över facket så blir det fullständig katastrof. Tesla har inte många vänner i Tyskland tror jag. Media hetsar, facket tjatar, bilindustrin gråter. Och alla kommer bli arbetslösa. Ojojojoj.
Kan vi inte bara fortsätta bygga dieselbilar och allting blir som förr? Snälla.
Maw skrev:
Det där har ju provats några gånger som lösning. Brukar gå sådär kan man säga om man vill uttrycka sig milt…
Ja, fast det går ju ganska bra för kineserna. Bevisligen. Det är en verklighet vi måste förhålla oss till. Nazi-referenser är inte så lämpliga i det sammanhanget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW facket vill sparka Diess

Inlägg av Maw »

mati skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Vad har tesla för relation till tyska bilarbetarfackföreningar. Det är väl snart dags för konfrontation?
Man kan bara hoppas på att de kan hålla facket ute så mycket som möjligt. Har de väl fått fäste så är det omöjligt att bli av med de i länder som tex. Tyskland.
Nu gissar jag bara, men jag skulle tro att Tesla kommer försöka köra en "amerikansk" approach med syftet att hålla facket utanför så gott det går. Detta kommer såklart inte bli populärt hos någon i Tyskland. De betraktas ju som ett hot redan utan detta. De erbjuder produkter som tyskarna inte har själva, de är effektivare i produktionen, och de behöver inte lika många anställda. Och till råga på allt har de dessutom fällt en massa träd. Det är ajabaja allting. Om de nu dessutom kör över facket så blir det fullständig katastrof. Tesla har inte många vänner i Tyskland tror jag. Media hetsar, facket tjatar, bilindustrin gråter. Och alla kommer bli arbetslösa. Ojojojoj.
Kan vi inte bara fortsätta bygga dieselbilar och allting blir som förr? Snälla.
Maw skrev:
Det där har ju provats några gånger som lösning. Brukar gå sådär kan man säga om man vill uttrycka sig milt…
Ja, fast det går ju ganska bra för kineserna. Bevisligen. Det är en verklighet vi måste förhålla oss till. Nazi-referenser är inte så lämpliga i det sammanhanget.
Jag skulle inte vilja leva i den kinesiska diktaturen. Den verkar heller inte speciellt framgångsrik i klimatfrågan men även om den hade varit det ser jag inte den vägen som ett alternativ.

Jag vet inte hur man såg på nazisterna på 30-talet men jag föreställer mig att de som röstade på dem tänkte att de skulle lösa svårlösta problem med radikala metoder. Världskrig, etnisk rensning och så vidare kom väl ”på köpet” och var nog inget som väljarna förutsåg när de fortfarande kunde välja. Diktaturer har en tendens att spåra ur.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW facket vill sparka Diess

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Vad har tesla för relation till tyska bilarbetarfackföreningar. Det är väl snart dags för konfrontation?
Man kan bara hoppas på att de kan hålla facket ute så mycket som möjligt. Har de väl fått fäste så är det omöjligt att bli av med de i länder som tex. Tyskland.
Jag tror det är i det närmaste omöjligt i tyskland. Troligtvis har man även inflytande bland underleverantörer med verksamhet i tyskland samt transporter inom landet.
Tanken är ju att det ska kosta mer att inte samarbeta med dom än att göra det.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: VW facket vill sparka Diess

Inlägg av holden »

mati skrev:
Men så blir det ju när alla ska få bestämma. Det låter väldigt fint och så, demokratiskt, rättvist, jämställt, genusneutralt, osv osv. Men i slutändan leder det till fullständig stagnation.
Det skulle inte förvåna mig om det i slutändan blir så att totalitära strukturer, som t.ex. i Kina, blir lösningen på klimatfrågan. Man måste helt enkelt tvinga folk till sitt bästa. Om man väntar på att alla är överens kommer vi aldrig i mål. Låter hårt, men jag tror faktiskt det är så.
Och vilken sanning är den bästa att tvinga på folket, Aftonbladets?
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: VW facket vill sparka Diess

Inlägg av NiklasTesla »

mati skrev:
Men så blir det ju när alla ska få bestämma. Det låter väldigt fint och så, demokratiskt, rättvist, jämställt, genusneutralt, osv osv. Men i slutändan leder det till fullständig stagnation.
Det skulle inte förvåna mig om det i slutändan blir så att totalitära strukturer, som t.ex. i Kina, blir lösningen på klimatfrågan. Man måste helt enkelt tvinga folk till sitt bästa. Om man väntar på att alla är överens kommer vi aldrig i mål. Låter hårt, men jag tror faktiskt det är så.
Kan vara just det vi måste passa oss för.

Vem vet vad ex WEF har för långsiktiga och potentiellt odemokratiska målsättningar (blir mörkrädd när man läser på deras hemsida om "THE GREAT RESET")?

Om VW går i konkurs så låt dom göra det så dom kompetenta kan ta över (ex Tesla) det är så marknadsekonomi fungerar.

MVH
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW facket vill sparka Diess

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Enkelt. Arbetstillfällen, arbetstillfällen och arbetstillfällen. I Tyskland fungerar detta som argument i precis vilket syfte som helst. En extremt konservativ befolkning som styrs av bakåtsträvar-anda och teknikrädsla är inte lätt att övertyga om nödvändigheten att det måste till en drastisk förändring om man inte vill gå under.
Elbilar betraktas som ett hot. Och hotet personifieras av Diess. Är Diess borta så blir allting som förr. Och då är det bra igen.
Jag tror att det inte går djupare än så.

Diess är tyska motsvarigheten till Miljöpartiet helt enkelt?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW facket vill sparka Diess

Inlägg av mati »

MWall skrev:
mati skrev:
Enkelt. Arbetstillfällen, arbetstillfällen och arbetstillfällen. I Tyskland fungerar detta som argument i precis vilket syfte som helst. En extremt konservativ befolkning som styrs av bakåtsträvar-anda och teknikrädsla är inte lätt att övertyga om nödvändigheten att det måste till en drastisk förändring om man inte vill gå under.
Elbilar betraktas som ett hot. Och hotet personifieras av Diess. Är Diess borta så blir allting som förr. Och då är det bra igen.
Jag tror att det inte går djupare än så.

Diess är tyska motsvarigheten till Miljöpartiet helt enkelt?
Just det, samma tanke kanske. Tyskarna är ju väldigt "gröna" annars. Deras MP (die Grünen) fick ungefär 15% av rösterna i förra velet. Därmed är de allt annat än ett marginellt parti som MP i Sverige. Men det är väl som vanligt. Man röstar grönt, men mycket mer än så är man inte beredd att göra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW facket vill sparka Diess

Inlägg av mati »

Maw skrev:
Jag skulle inte vilja leva i den kinesiska diktaturen.
Inte jag heller, om det nu var någon som trodde att jag propagerar en sådan lösning. Det jag säger är att jag tror att det inte är helt osannolikt att det i slutändan blir så.
Man ser ju t.ex. vad Corona har gjort i en del länder. Australien, Tyskland osv. Folk fick och får fortfarande uppleva extrema inskränkningar i sin personliga frihet. Rättigheter som man ansåg borde bara självklara, har plockats bort, regeringen har ändrat lagen och tillskansat till befogenheter som man inte trodde skulle vara möjligt idag. Och de flesta är tydligen med på det. Man hör ju inte många som protesterar. Nu är detta en helt annan diskussion som jag inte vill gå in på. Det jag menar är att det kan gå jävligt fort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW facket vill sparka Diess

Inlägg av Maw »

mati skrev:
Maw skrev:
Jag skulle inte vilja leva i den kinesiska diktaturen.
Inte jag heller, om det nu var någon som trodde att jag propagerar en sådan lösning. Det jag säger är att jag tror att det inte är helt osannolikt att det i slutändan blir så.
Man ser ju t.ex. vad Corona har gjort i en del länder. Australien, Tyskland osv. Folk fick och får fortfarande uppleva extrema inskränkningar i sin personliga frihet. Rättigheter som man ansåg borde bara självklara, har plockats bort, regeringen har ändrat lagen och tillskansat till befogenheter som man inte trodde skulle vara möjligt idag. Och de flesta är tydligen med på det. Man hör ju inte många som protesterar. Nu är detta en helt annan diskussion som jag inte vill gå in på. Det jag menar är att det kan gå jävligt fort.
Det har du nog tyvärr rätt i.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW facket vill sparka Diess

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Vad har tesla för relation till tyska bilarbetarfackföreningar. Det är väl snart dags för konfrontation?
Man kan bara hoppas på att de kan hålla facket ute så mycket som möjligt. Har de väl fått fäste så är det omöjligt att bli av med de i länder som tex. Tyskland.
Nu gissar jag bara, men jag skulle tro att Tesla kommer försöka köra en "amerikansk" approach med syftet att hålla facket utanför så gott det går. Detta kommer såklart inte bli populärt hos någon i Tyskland. De betraktas ju som ett hot redan utan detta. De erbjuder produkter som tyskarna inte har själva, de är effektivare i produktionen, och de behöver inte lika många anställda. Och till råga på allt har de dessutom fällt en massa träd. Det är ajabaja allting. Om de nu dessutom kör över facket så blir det fullständig katastrof. Tesla har inte många vänner i Tyskland tror jag. Media hetsar, facket tjatar, bilindustrin gråter. Och alla kommer bli arbetslösa. Ojojojoj.
Kan vi inte bara fortsätta bygga dieselbilar och allting blir som förr? Snälla.
Maw skrev:
Det där har ju provats några gånger som lösning. Brukar gå sådär kan man säga om man vill uttrycka sig milt…
Ja, fast det går ju ganska bra för kineserna. Bevisligen. Det är en verklighet vi måste förhålla oss till. Nazi-referenser är inte så lämpliga i det sammanhanget.
De har ju iaf. gett med sig och öppnat upp SuC. :D

Det var ju lite av ett krav (med vissa hot) från tyska politiker.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW facket vill sparka Diess

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Vad har tesla för relation till tyska bilarbetarfackföreningar. Det är väl snart dags för konfrontation?
Man kan bara hoppas på att de kan hålla facket ute så mycket som möjligt. Har de väl fått fäste så är det omöjligt att bli av med de i länder som tex. Tyskland.
Jag tror det är i det närmaste omöjligt i tyskland. Troligtvis har man även inflytande bland underleverantörer med verksamhet i tyskland samt transporter inom landet.
Tanken är ju att det ska kosta mer att inte samarbeta med dom än att göra det.
Skulle inte förvåna mig om Tesla snart ångrar att de la fabriken i Tyskland (trots lockelsen av bilindustrikompetens)... Fört problem med byråkrater om tillståden för vatten, miljöaktivister som inte tål fällda träd, hot om sanktioner från tyska politiker om de inte öppnar upp SuC, och nu kanske facket kommer djävlas med de (de vill nog inte se konkurrens till de "riktiga" tyska biljobben i de tyskägda fabrikerna).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW facket vill sparka Diess

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Vad har tesla för relation till tyska bilarbetarfackföreningar. Det är väl snart dags för konfrontation?
Man kan bara hoppas på att de kan hålla facket ute så mycket som möjligt. Har de väl fått fäste så är det omöjligt att bli av med de i länder som tex. Tyskland.
Jag tror det är i det närmaste omöjligt i tyskland. Troligtvis har man även inflytande bland underleverantörer med verksamhet i tyskland samt transporter inom landet.
Tanken är ju att det ska kosta mer att inte samarbeta med dom än att göra det.
Skulle inte förvåna mig om Tesla snart ångrar att de la fabriken i Tyskland (trots lockelsen av bilindustrikompetens)... Fört problem med byråkrater om tillståden för vatten, miljöaktivister som inte tål fällda träd, hot om sanktioner från tyska politiker om de inte öppnar upp SuC, och nu kanske facket kommer djävlas med de (de vill nog inte se konkurrens till de "riktiga" tyska biljobben i de tyskägda fabrikerna).
Har du några belägg för att Tyska politiker skulle ha hotat Tesla med sanktioner eller är det ren spekulation?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW facket vill sparka Diess

Inlägg av Zalman3 »

Dagens citat.
"I dag sätter Tesla standarden här."

VW: Konflikten mellan Diess och företagsrådet håller tydligen på att sluta.

Enligt medieuppgifter ska VW:s företagsråd ha uttryckt misstro. En medlingskommitté har nu inrättats i förvaltningsrådet. Tvisten handlar som bekant om en eventuell massiv neddragning – men också de enskilda anläggningarnas roll i omställningen till elektromobilitet.
Som rapporterats av "Handelsblatt", med hänvisning till företagskretsar, motsatte sig inte bara företagsrådet Diess, utan även styrelsemedlemmen och Niedersachsens premiärminister Stephan Weil ska ha flyttat från Diess - båda parter var, enligt rapporten, mycket olycklig över Diess tidigare agerande. När till exempel på förvaltningsrådets möte i slutet av september avbröts 30 000 jobb. Eller med planen att flyga till en investerarkonferens i USA istället för att delta i arbetsmötet som är planerat till denna torsdag i Wolfsburg. Att han inte hade bjudit in företagsrådschefen Daniela Cavallo till sitt kontrainplanerade informationsevenemang var tydligen ganska oviktigt.
"Handelsblatt" ser "början av en diskussion i slutet av vilken han skulle kunna förlora sin post" i den uttalade misstroen och den medlingskommitté som nu har tillsatts. Utöver ilskan över den eventuella neddragningen och det interna utseendet mot det mäktiga företagsrådet ska det enligt rapporten i förvaltningsrådet också ha förekommit kritik mot den operativa verksamheten – som siffrorna från Kina och den problematiska uppstarten av nya modeller.
Medan företagsrådet har kritiserat vd:n hårt även efter bytet vid rodret från Diess långvariga rival Bernd Osterloh till Daniela Cavallo, står Porsche SE fortfarande bakom Herbert Diess, enligt tidningen "Handelsblatt". Innehavet, som familjerna Pirsche och Piëch har samlat sina aktier i, är inte representerat i medlingsnämnden, utan är inblandat i samtalen.

Tills medlingsnämnden kommer fram till ett beslut - eventuellt i början av december - avbryts viktiga beslut i den operativa verksamheten. Detta inkluderar investeringar som ännu inte har godkänts. Av denna anledning talar vissa insiders om att gruppen för närvarande är "blockerad".
Herbert Diess vill trimma koncernen ytterligare mot elektromobilitet och till exempel stärka intern mjukvaruutveckling. Dessutom ska anläggningarna bli effektivare - med exemplet med huvudanläggningen i Wolfsburg hade konflikten med företagsrådet nyligen eskalerat. Företagsrådet uttalade sig inte emot förändringen till elektromobilitet, utan snarare sättet på vilket Diess går sin väg.
Som rapporterats hade det uppstått som en kompromiss att Wolfsburg kunde ta emot översvämningsproduktionen av ID.3 och ID.4 från Zwickau - och skulle därmed gå in i elbilsproduktionen innan det elektriska flaggskeppet tillkännagavs för 2026 . Den så kallade planeringsrunda, där Volkswagen-modeller distribueras till de världsomspännande fabrikerna (och därmed påverkade deras kapacitetsutnyttjande), fick skjutas upp från mitten av november till december.
Föga överraskande försvarade Diess sin kurs vid arbetsmötet i torsdags. "Framtiden är elektrisk. Och digitalt, säger Diess enligt talmanuskriptet. "Med vår NYA AUTO-strategi kan vi skapa den största förändringen sedan uppfinningen av bilen i början av 1900-talet." Wolfsburg-byggda Golf och Tiguan.

Men: ”Ja, jag är orolig för Wolfsburg!” Om förändringen ur hans synvinkel inte sker, antyder Diess återigen en möjlig neddragning: ”Så min vädjan till dig: Vi ändrar riktning! Låt oss göra Volkswagen framtidssäker. Jag skulle vilja att dina barn och barnbarn fortfarande ska ha ett säkert jobb här hos oss i Wolfsburg 2030. Det är vad jag sysslar med idag. Det är därför jag är här. "
Diess har stora förhoppningar om Treenigheten. "För Wolfsburg är Trinity inte bara ett namn för en bil, utan för hela förändringen: vi planerar snabbare produktionstider och effektivare samarbetsformer", sa VD:n. "Det är revolutionen för Wolfsburg. Med det här projektet kommer vi att helt tänka om bilproduktionen."

Företagsrådets chef Daniela Cavallo upprepade sitt krav på en tidig e-modell för platsen och krävde mer tillförlitlighet från styrelsen. "Vi är helt klart medvetna om att mycket kommer att förändras, och till och med måste förändras, under loppet av elektromobilitet och digitalisering så att vi också kan vara konkurrenskraftiga och framgångsrika i framtiden", säger Cavallo. "Men vi behöver en annan e-modell för Wolfsburg före 2026."
Förresten: När det gäller närheten till Tesla som kritiserats av Cavallo ("Jag måste ärligt tala om för dig: fascinationen du uppenbarligen känner för Mr Musk och den kraft du lägger på att upprätthålla kontakten med honom, vi anställda skulle också göra det för vår för närvarande vill se stora utmaningar i gruppen.”) sa Diess:“ Jag får ofta frågan varför jag fortsätter att jämföra oss med Tesla. Jag vet att det irriterar vissa. Men det är mitt och hela ledningens uppgift att korrekt bedöma konkurrensen, att förbereda gruppen för den och att göra den framtidssäker.” ”I förbränningsmotorvärlden är hon VW” topp ”. I den ”nya världen” krävs dock andra styrkor. "Framför allt kommer mjukvaran att avgöra vem som kan säkra hur stor marknadsandel", säger Diess. "I dag sätter Tesla standarden här.
https://www.electrive.net/2021/11/04/vw ... fenbar-zu/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW facket vill sparka Diess

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Vad har tesla för relation till tyska bilarbetarfackföreningar. Det är väl snart dags för konfrontation?
Man kan bara hoppas på att de kan hålla facket ute så mycket som möjligt. Har de väl fått fäste så är det omöjligt att bli av med de i länder som tex. Tyskland.
Jag tror det är i det närmaste omöjligt i tyskland. Troligtvis har man även inflytande bland underleverantörer med verksamhet i tyskland samt transporter inom landet.
Tanken är ju att det ska kosta mer att inte samarbeta med dom än att göra det.
Skulle inte förvåna mig om Tesla snart ångrar att de la fabriken i Tyskland (trots lockelsen av bilindustrikompetens)... Fört problem med byråkrater om tillståden för vatten, miljöaktivister som inte tål fällda träd, hot om sanktioner från tyska politiker om de inte öppnar upp SuC, och nu kanske facket kommer djävlas med de (de vill nog inte se konkurrens till de "riktiga" tyska biljobben i de tyskägda fabrikerna).
Har du några belägg för att Tyska politiker skulle ha hotat Tesla med sanktioner eller är det ren spekulation?
Har inte varit regelrätta hot svart på vitt, men däremot så har det ju alluderats till det från politikers håll mellan raderna i media.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW facket vill sparka Diess

Inlägg av Zalman3 »

VW måste bli bättre på bygga bilar snabbt och effektivt.
Screenshot_20211104-182726_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar