VW facket vill sparka Diess
Moderator: Redaktion
Re: VW facket vill sparka Diess
Är det någon som vet?
Dagens fråga.
Dagens fråga.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW facket vill sparka Diess
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-11-05/
FRANKFURT, Nov 5 (Reuters) - The Porsche and Piech families, which control Volkswagen's (VOWG_p.DE) largest shareholder Porsche SE (PSHG_p.DE), continue to support the carmaker's CEO Herbert Diess, a spokesperson for Porsche SE said on Friday.
"The families continue to back Mr. Diess. There has been no change in their position," the spokesperson said.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW facket vill sparka Diess
Tesla tillverkar höga volymer jämfört med resten av bilindustrin redan idag. Andra biltillverkare har tillverkning utspridd över flera olika karossversioner och man har tillverkning utspridd över mängder av fabriker. Det Tesla gör som koncentrerar produktionen till några få stora fabriker och modeller som inte är uppdelade i en mängd olika karosser och olika typer av drivlinor är helt annorlunda mot resten av bilindustrin. Volvo som tex är närmast efter Tesla i storlek har fordonstillverkning i 5-7 fabriker jämfört med Tesla som har 2.Fredrik j skrev:Än så länge tillverkar man ju inte ”mycket höga volymer” av någon modell. Jag vet att kapaciteten man bygger skulle kunna innebära det men det ligger ju fortfarande i framtiden.
Själva anledningen till att Tesla är först med gigapress är ett resultat av det. Det går bara att få ekonomi i det om man koncentrerar produktionen.
Model 3 och Y är även några av de bäst säljande bilarna i världen i år. Båda är nog nära eller inne på topp 10. Nästa år kanske topp 5.
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 172
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: VW facket vill sparka Diess
För oss som jobbat i storföretag är fackets beteende här inte alls förvånande. Jobbade på Siemens i Tyskland på den tiden då vi var 400.000 anställda. Jobbar man internt och bara pratar med kolleger utgörs ens världsbild till slut av de interna interaktioner man har. Kunder och konkurrenter blir därför bara brus i fjärran. Mentaliteten var ungefär "Vi är riket och makten och härligheten". "Om de konstiga människorna därute inte gillar det så köper vi upp dem och lägger ned dem".
Har man inte jobbat långt inne i ett storföretag är detta beteende helt obegripligt. Det måste upplevas. Man skulle kunna tro att lärdomarna av de i Business School obligatoriska fallstudierna av Facit, Nokia och Kodak har lärt oss något. Det har de förstås, men de interna krafterna är mycket starkare. Det syns tydligt här i VW-fallet. Och ännu mer hos övriga stora biltillverkare som knappt har reagerat på elekrifieringen.
Har man inte jobbat långt inne i ett storföretag är detta beteende helt obegripligt. Det måste upplevas. Man skulle kunna tro att lärdomarna av de i Business School obligatoriska fallstudierna av Facit, Nokia och Kodak har lärt oss något. Det har de förstås, men de interna krafterna är mycket starkare. Det syns tydligt här i VW-fallet. Och ännu mer hos övriga stora biltillverkare som knappt har reagerat på elekrifieringen.
Teslaägare sedan 2013
Re: VW facket vill sparka Diess
Jag tror inte att VW någonsin har erkänt detta offentligt, men jag kommer ihåg en intervju med nån högt uppsatt VW-chef på yt. Han fick frågan hur mycket vinst de gör på e-Golfen. Han vred och vände på sig, och till sist sa han nånting i stil med att det är inte direkt en bil de tjänar pengar på.vigge50 skrev:Min fetmarkeringZalman3 skrev:
According to Herbert Diess, the chairman of the board of management of Volkswagen, the ID.3 is 40 % cheaper to build than the e-Golf.
The Volkswagen ID.3 uses the new MEB platform, exclusively made for electric cars, while the Volkswagen e-Golf uses the hybrid MQB platform made to allow multiple powertrains.
“If you focus on an electric platform, all in all it accounts for a 40% reduction against the predecessor electric Golf. Most of it from cells and the battery system. Around 5-10% comes from dedicating an entire plant to electric vehicles”.
This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…
Det är just det, har vi någon kommentar från Volkswagen att de faktiskt gjorde vinst på eGolf eller kan det vara så att de accepterade en stor förlust på den bara för att ha någon elbil på marknaden? Hyundai har ju länge varit tydliga med att de går med förlust på sina elbilar men är villiga att göra detta för att få märket att associeras med bra elbilar.
Och det är föga förvånande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW facket vill sparka Diess
Intressant. Troligen så många inom VAG ser det. De tycker troligen att Diess yrar om icke relevanta saker så som deras vardag ser ut i dag.Olof Tenghoff skrev:För oss som jobbat i storföretag är fackets beteende här inte alls förvånande. Jobbade på Siemens i Tyskland på den tiden då vi var 400.000 anställda. Jobbar man internt och bara pratar med kolleger utgörs ens världsbild till slut av de interna interaktioner man har. Kunder och konkurrenter blir därför bara brus i fjärran. Mentaliteten var ungefär "Vi är riket och makten och härligheten". "Om de konstiga människorna därute inte gillar det så köper vi upp dem och lägger ned dem".
Har man inte jobbat långt inne i ett storföretag är detta beteende helt obegripligt. Det måste upplevas. Man skulle kunna tro att lärdomarna av de i Business School obligatoriska fallstudierna av Facit, Nokia och Kodak har lärt oss något. Det har de förstås, men de interna krafterna är mycket starkare. Det syns tydligt här i VW-fallet. Och ännu mer hos övriga stora biltillverkare som knappt har reagerat på elekrifieringen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW facket vill sparka Diess
Sen får man ju inte glömma att elbilar är nånting som fortfarande är väldigt sällsynt. I Tyskland kanske ännu mer än i Sverige. Även om det säljs allt fler elbilar så utgör de fortfarande en försumbar andel av alla bilar man ser på vägarna. Vi härinne tycker att nu har minsann alla fattat, nu finns det snart elbilar för alla. Men så ser ju inte verkligheten ut. Det är fullt begripligt om VW-anställda kanske tycker att de snart tvingas bara bygga bilar som ingen vill ha, elbilar alltså. Jag har hört detta nu i flera år från folk jag känner och som jobbar på VW i Wolfsburg. De tror inte på detta med elbilar. De köper fossilbilar och anser att elbilar är nånting som inte fungerar. Med detta i bakhuvudet är det fullt förståeligt varför de anser att Diess är en galning som kommer förstöra företaget.martinot skrev:Intressant. Troligen så många inom VAG ser det. De tycker troligen att Diess yrar om icke relevanta saker så som deras vardag ser ut i dag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 172
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: VW facket vill sparka Diess
Instämmer. Ett annat fenomen i riktigt stora företag är att de som har makten är inte nödvändigtvis de bästa ingenjörerna, säljarna eller visionärerna. Just med tanke på att resultatet är ganska oberoende av individuella prestationer. Allt avgörande beslutas ju ändå av kommittéer. De som kan hålla huvudet kallt och är skickliga på internt maktspel kan istället ta makten och sakta men säkert transformera ett företag till en förvaltning. Herbert Diess och Nissans Carlos Ghosn är två lysande undantag som bekräftar regeln.
Teslaägare sedan 2013
Re: VW facket vill sparka Diess
Läste på ett forum som vissa här ser ner lite granna på, att man har felöversatt från Tyskan, facket tycker att omställningen till elbilar går för långsamt och att man i Wolfsburg vill börja bygga elbilar tidigare än 2026. (Den som påstår det har tidigare bott och arbetat i Tyskland så han kan tyska bra)
https://www.flashback.org/sp77826385
https://www.flashback.org/sp77826385
Re: VW facket vill sparka Diess
Om Herbert Diess får sparken av Voltswagen så kanske Elon försöker anställa honom igen.
Re: VW facket vill sparka Diess
Ja, Diess vore antagligen en lämplig CEO när Elon lämnar.Kan ju bli så även om Diess inte får sparkenDexter skrev:Om Herbert Diess får sparken av Voltswagen så kanske Elon försöker anställa honom igen.
Re: VW facket vill sparka Diess
Ja, jag har läst den tyska artikeln. Jag är hyfsat bra på tyska. Det stämmer att de anställda i Wolfsburg är rädda att deras fabrik är nedprioriterad. Andra fabriker byggs om till produktion av elbilar, men inte Wolfsburg. Och eftersom Diess har sagt i media att det finns risk att många jobb går förlorade tror nu de anställda i Wolfsburg att de står först på tur, eftersom de bygger enbart fossilbilar, som ju Diess inte vill ha kvar. Lite kortfattat. Så fattar jag det, om jag läser lite mellan raderna.wannabee skrev:Läste på ett forum som vissa här ser ner lite granna på, att man har felöversatt från Tyskan, facket tycker att omställningen till elbilar går för långsamt och att man i Wolfsburg vill börja bygga elbilar tidigare än 2026. (Den som påstår det har tidigare bott och arbetat i Tyskland så han kan tyska bra)
https://www.flashback.org/sp77826385
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW facket vill sparka Diess
Tydligen verkar de vara rätt nära vänner de två.Maw skrev:Ja, Diess vore antagligen en lämplig CEO när Elon lämnar.Kan ju bli så även om Diess inte får sparkenDexter skrev:Om Herbert Diess får sparken av Voltswagen så kanske Elon försöker anställa honom igen.
Re: VW facket vill sparka Diess
Ja jag har fått intrycket att facken både på VW och Porsche senaste åren varit mer EV-vänliga än ledningen så jag känner inte igen att det här skulle bero på att de vill bygga hybrider och Deiss vill bygga EV.wannabee skrev:Läste på ett forum som vissa här ser ner lite granna på, att man har felöversatt från Tyskan, facket tycker att omställningen till elbilar går för långsamt och att man i Wolfsburg vill börja bygga elbilar tidigare än 2026. (Den som påstår det har tidigare bott och arbetat i Tyskland så han kan tyska bra)
https://www.flashback.org/sp77826385
Se denna artikel https://www.bloomberg.com/news/articles ... ar-factory
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: VW facket vill sparka Diess
Nu sparkar/omplacerar tydligen VW Kina chefen.
Försäljningen där har gått dåligt och man skyller på fel klädsel hos deras bilförsäljare.
Försäljningen där har gått dåligt och man skyller på fel klädsel hos deras bilförsäljare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW facket vill sparka Diess
Inget avtal om vd Diess.
Enligt Automobilwoche är VD Herbert Diess ansvarig för verksamheten i Kina i Volkswagen Groups styrelse. Och hans stol i företaget har också vinglat rejält under en tid. Med ständiga Tesla-jämförelser och varningar om förestående eftersläpningar i elbilstävlingen har han gjort sig själv delvis impopulär internt. Efter att han nämnde möjliga 30 000 nedskärningar i moderfabriken i Wolfsburg för chefer i oktober (vilket ofta offentliggjordes), uttryckte de anställdas sida i VW:s styrelse sin misstro.
Denna konflikt bör lösas med diskussioner i en medlingskommitté i förvaltningsrådet, men detta försök verkar ha fastnat i en återvändsgränd. Enligt en rapport från Handelsblatt på tisdagen sammanträdde kommittén i fredags, men fann ingen lösning på frågan om Diess kan förbli toppchefen i koncernen. Medan Kina-chefen Wöllensteins framtid tydligen redan har avgjorts negativt, är Diesss vistelseort hos det tyska företaget under renovering fortfarande vidöppen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW facket vill sparka Diess
Känns som inte facken i Tyskland kanske inte riktigt är 100% med på förändringsresan som VAG och de andra tyskarna måste igenom; inte bara gällande elektrifiering, men även gällande effektivisering och ökad konkurrens från både USA (Tesla) och Kina (många elbilsmärken som slår underifrån).
Vi får ser hur det går för Deiss.
Är inte alltid alla på företaget (inklusive alla anställda och facket) helt inser allvaret, och vad som måste till för företagets långsiktigt bästa chans att överleva.
Vi får ser hur det går för Deiss.
Är inte alltid alla på företaget (inklusive alla anställda och facket) helt inser allvaret, och vad som måste till för företagets långsiktigt bästa chans att överleva.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW facket vill sparka Diess
martinot skrev:Känns som inte facken i Tyskland kanske inte riktigt är 100% med på förändringsresan som VAG och de andra tyskarna måste igenom; inte bara gällande elektrifiering, men även gällande effektivisering och ökad konkurrens från både USA (Tesla) och Kina (många elbilsmärken som slår underifrån).
Vi får ser hur det går för Deiss.
Är inte alltid alla på företaget (inklusive alla anställda och facket) helt inser allvaret, och vad som måste till för företagets långsiktigt bästa chans att överleva.
Det är väl det här som är det fina med att ha ett fack, någon som(försöker åtminstone) står på arbetarnas sida.
Där jag jobbar(relativt stort företag med ca 25 000 anställda) så har vi såna här rensningar på 500-1000 personer med jämna mellanrum, självklart måste facket säga något då det är deras roll. Oftast så tar ledningen höjd för mer personer än det som behövs i slutändan, och av dessa blir en del omplaceringar, några går i pension lite tidigare med förmåner och en del blir utköpta med en relativt bra deal, så i stort brukar alla vara nöjda när man kommer till kritan, även de som är kvar då man vet att konkurrenskraften har utökats då företaget har vidtagit lämpliga åtgärder.
Dock så blir det alltid oroligt när beskedet kommer, det kommer man aldrig ifrån.
Re: VW facket vill sparka Diess
Absolut. Denna oro är också något som man måste ha full förståelse och respekt för.backe skrev:martinot skrev:Känns som inte facken i Tyskland kanske inte riktigt är 100% med på förändringsresan som VAG och de andra tyskarna måste igenom; inte bara gällande elektrifiering, men även gällande effektivisering och ökad konkurrens från både USA (Tesla) och Kina (många elbilsmärken som slår underifrån).
Vi får ser hur det går för Deiss.
Är inte alltid alla på företaget (inklusive alla anställda och facket) helt inser allvaret, och vad som måste till för företagets långsiktigt bästa chans att överleva.
Det är väl det här som är det fina med att ha ett fack, någon som(försöker åtminstone) står på arbetarnas sida.
Där jag jobbar(relativt stort företag med ca 25 000 anställda) så har vi såna här rensningar på 500-1000 personer med jämna mellanrum, självklart måste facket säga något då det är deras roll. Oftast så tar ledningen höjd för mer personer än det som behövs i slutändan, och av dessa blir en del omplaceringar, några går i pension lite tidigare med förmåner och en del blir utköpta med en relativt bra deal, så i stort brukar alla vara nöjda när man kommer till kritan, även de som är kvar då man vet att konkurrenskraften har utökats då företaget har vidtagit lämpliga åtgärder.
Dock så blir det alltid oroligt när beskedet kommer, det kommer man aldrig ifrån.
Förhoppningsvis fungerar det lika bra för Diess och VAG.
Men känns som sådant här är ibland är lite lättare i Sverige (kan dock inte säga något konkret om varför jag har den känslan).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW facket vill sparka Diess
https://www.autonews.com/executives/vw- ... eport-says
VW board committee unlikely to decide on CEO in Tuesday meeting, report says
Tensions have risen again between Diess and union representatives over his management style and electrification strategy.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 172
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: VW facket vill sparka Diess
Verkar inte som resten av VW är bekanta med principen ”don’t shoot the messenger”
Teslaägare sedan 2013
Re: VW facket vill sparka Diess
Herbert Diess har det tufft. En maktkamp pågår.
"För närvarande verkar dessa tvister inte störa den dagliga verksamheten.
Men på lång sikt är det verkligen inte fördelaktigt för företagen att gå förbi VD:n. "
"För närvarande verkar dessa tvister inte störa den dagliga verksamheten.
Men på lång sikt är det verkligen inte fördelaktigt för företagen att gå förbi VD:n. "
https://www.elektroauto-news.net/2021/v ... stellgleis
VW-chef Diess redan på sidospår?
Volkswagens vd Herbert Diess har det tufft nu för tiden. Det finns en tvist med företagsrådet om ett uttalande om neddragningen , närmare bestämt har det varit ganska vilt i VW-koncernen sedan dess. Det betyder att VW-chefen Herbert Diess inte var närvarande vid ett möte med toppen av förvaltningsrådet förra veckan. Inte förvånande, eftersom det handlade om var hans person var på VW.
Åtminstone efter det fyra timmar långa mötet kunde man höra att ett närmande var i sikte. Men tills det slutgiltiga beslutet har tagits är det fortfarande oklart vem som kommer att leda företaget i framtiden. Än så länge står det bara klart att olika åsikter krockar hårt. Representerade i kommittén är Hans Michel Piëch och Wolfgang Porsche samt Niedersachsens premiärminister Stephan Weil (SPD) som delegater för de stora aktieägarna. På arbetstagarsidan sitter företagsrådschefen Daniela Cavallo och IG Metalls chef Jörg Hofmann vid bordet. Särskilt arbetstagarrepresentanterna går bit för bit bort från denna sida.
För närvarande verkar dessa tvister inte störa den dagliga verksamheten. Men på lång sikt är det verkligen inte fördelaktigt för företagen att gå förbi VD:n. Som Handelsblatt rapporterar handlar det specifikt om investeringsplaneringen för de kommande åren, som alltid skjuts framåt i november. För då bestämmer förvaltningsrådet vilka modeller som ska byggas i vilken anläggning. Om en plats går tomhänt för lovande modeller under en längre tid innebär det oftast nedskärningar.
Som Handelsblatt säger sig ha lärt sig av företagskretsar är Herbert Diess inte i fokus för planeringsrundan som en central figur under innevarande år. Samtalen med företagsråden fördes till stor del av cheferna för de enskilda varumärkena och Oliver Blume som produktionschef och Gunnar Kilian, styrelseledamot för personal. Enligt rapporter är Diess informerad om samråden om beläggning av anläggningarna i Hannover, Neckarsulm , Wolfsburg och andra regioner. Han var i regel inte direkt involverad i respektive förhandling, enligt företagskretsar.
Vilket beror på att Diess bara engagerar sig när något inte står rätt till i den operativa verksamheten. Snarare använder han sin energi för att ägna sig åt övergripande teknikämnen. Officiella uttalanden om detta från VW, staten och företagsrådet finns inte tillgängliga. Endast en talesman för Porsche/Piëch-familjen upprepade att de låg bakom VW-chefen. Isoleringen av verkställande direktören gäller även planerna på en omställning av direktionen, enligt insiders från koncernen. Styrelsen ska bytas i minst tre positioner. En styrelseledamot för IT blir ny. VW varumärkeschef Brandstätter ska gå upp i koncernstyrelsen. Juridisk direktör Hiltrud Werner kommer att lämna företaget för en kandidat, heter det. Övervägandena kring omstruktureringen av styrelsen beslutades inte. Situationen är fortfarande spännande.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: VW facket vill sparka Diess
Diess Out, Winterkorn Back In At Volkswagen?
Will Herbert Diess continue as the head of Volkswagen Group? We should know soon.
https://cleantechnica.com/2021/12/03/di ... know-soon/
Re: VW facket vill sparka Diess
Det känns som det är Daniela Cavallo (facket) som i verkligheten styr VAG, och inte dess CEO och ägare. Facket kommer bli döden för VAG och i längden göra en björntjänst för dess arbetare.Peter Andersson skrev:
Diess Out, Winterkorn Back In At Volkswagen?
Will Herbert Diess continue as the head of Volkswagen Group? We should know soon.
https://cleantechnica.com/2021/12/03/di ... know-soon/
Facket var enormt starka i GB på 70-talet och förhindrade mycket omställningen av bilindustrin där. Var är bilindustrin i GB idag jämfört med förr?
Tror också att hela fokuset på elektrifieringen och att ta upp den hårda konkurrensen med Tesla kommer försvinna om Diess försvinner.
Försvinner Diess så är det bra läge för de som har aktier i VAG att sälja tror jag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW facket vill sparka Diess
https://insideevs.com/news/552833/diess ... group-ceo/
Diess To Remain VW Group CEO After All But His Powers Will Diminish.
He will focus on strategy while VW brand chief Ralf Brandstätter may take over responsibility for the group’s mass-market brands.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension