Energiupproret

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Energiupproret

Inlägg av Gargamel »

martinot skrev:
Curik skrev:
HenrikC skrev:
lator skrev:
Denna video dök upp på Facebook i "Tesla Ägare och Entusiaster" och har blivit anmäld där av flera personer. Behöver jag göra det här också? (ja, jag har sett videon)
Vad är det här för knasigheter? Det är ju lite som gamla elbil.forum24.se eller etanol.nu som hade en del miljöfundamentalister. TCS är ett forum för bilälskare.
Verkligen jättemärklig reaktion, förstår inte heller vad det är som händer här.
Sedan varför folk vill anmäla detta vet jag inte? Känns helt sjukt nu när jag sett filmen hur någon ens kan föreslå något sådant korkat. :?

Verkar vara en åsiktsförtryck på TCS som blir allt mer tydligt. Man skall tycka som S+MP i allt. Gör man inte det så är man alt.right som älskar bensinupproret 2.0. Även fast åsikten verkligen är precis tvärt om mot alt.right och Bensinupproret.

Klimatet och tonen har verkligen hårdnat bara under de senaste två åren på TCS och åsikterna radikaliserats allt mer. Debatt om hur vi skall skapa en god miljö, gott klimat och hjälpa till med en omställning till grönare samhälle får inte avvika från den doktrin som MP satt. Det finns helt enkelt inga andra lösningar än deras att ens diskutera. Partiprogrammet gäller. Punkt. (verkar tyvärr konsensus av allt för många personer vara).
Det blir lätt så när man låter hysteriskt panikslagna personer styra skutan.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Energiupproret

Inlägg av MWall »

Gargamel skrev:
martinot skrev:
Curik skrev:
HenrikC skrev:
lator skrev:
Denna video dök upp på Facebook i "Tesla Ägare och Entusiaster" och har blivit anmäld där av flera personer. Behöver jag göra det här också? (ja, jag har sett videon)
Vad är det här för knasigheter? Det är ju lite som gamla elbil.forum24.se eller etanol.nu som hade en del miljöfundamentalister. TCS är ett forum för bilälskare.
Verkligen jättemärklig reaktion, förstår inte heller vad det är som händer här.
Sedan varför folk vill anmäla detta vet jag inte? Känns helt sjukt nu när jag sett filmen hur någon ens kan föreslå något sådant korkat. :?

Verkar vara en åsiktsförtryck på TCS som blir allt mer tydligt. Man skall tycka som S+MP i allt. Gör man inte det så är man alt.right som älskar bensinupproret 2.0. Även fast åsikten verkligen är precis tvärt om mot alt.right och Bensinupproret.

Klimatet och tonen har verkligen hårdnat bara under de senaste två åren på TCS och åsikterna radikaliserats allt mer. Debatt om hur vi skall skapa en god miljö, gott klimat och hjälpa till med en omställning till grönare samhälle får inte avvika från den doktrin som MP satt. Det finns helt enkelt inga andra lösningar än deras att ens diskutera. Partiprogrammet gäller. Punkt. (verkar tyvärr konsensus av allt för många personer vara).
Det blir lätt så när man låter hysteriskt panikslagna personer styra skutan.
Jag pratade med en person som har en son i tidiga tonåren som mår uselt på grund av alla katastroflarm. Han vill inte gå till skolan eftersom allt känns meningslöst när han ändå inte tycker han har någon framtid. Vem tar ansvar för unga människors psykiska hälsa i allt det här? Jag kommer ju ihåg själv hur jag hade mardrömmar om ozon-hålet och atombomber som liten. Ändå var rapporteringen och tonläget kring de sakerna en viskning jämfört med dagens domedagsretorik om klimatet.

Om mina barn börjar få tankar om klimatet så kommer jag säga att det inte är nåt att bry sig om. Det finns ingen som helst anledning att gå runt och må dåligt, ha mardrömmar o dyl över sånt som man ändå inte kan påverka.

ps. Däremot har vi väl haft omröstningar där MP fått påfallande litet stöd här på forumet. Största parti blev väl föga överraskande Centern? Andra parti var nog Moderaterna. Dock möjligt att det är fler "grönisar" bland Model 3-ägarna och att det har ändrats?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Energiupproret

Inlägg av MWall »

mati skrev:
martinot skrev:
Verkar vara en åsiktsförtryck på TCS som blir allt mer tydligt. Man skall tycka som S+MP i allt. Gör man inte det så är man alt.right som älskar bensinupproret 2.0. Även fast åsikten verkligen är precis tvärt om mot alt.right och Bensinupproret.
Nej, det är inte bara TCS, det genomsyrar hela samhället, hela världen har blivit så känns det som. Den som har en annan syn på saker och ting är extremhöger, mindre vetande, en flat-earther, lågutbildad, eller whatever. I Tyskland har man infört ett begrepp för detta, "Querdenker", som används flitigt i media och av politiker i alla fraktioner. Rakt översatt betyder det "tvärtänkare", alltså en som tänker annorlunda, inte som main-stream. Förr i tiden var det inget negativt ord, utan det användes för folk som hade förmågan att tänka outside-the-box. Men nu används det i samma anda som att kalla folk för rasister eller högerextrema. Jag tycker att det är beklämmande. Det går inte längre att diskutera saker, man måste vara rädd att yttra sin åsikt. Det skulle fan inte falla mig in att svara ärligt om någon skulle fråga mig vad jag verkligen tycker. Jag skulle självklart svara så som jag förväntas svara, dvs med "rätt" åsikt.

Jag tycker nästan det har blivit lite bättre under senare år. Före 2015 fick man inte ens andas om att invandrare kunde vara annat än en ren vinst för samhället. Ju fler desto bättre var devisen. Att de skulle ha nånstans att bo, att deras barn behövde en skola, att de behövde lära sig svenska, integreras osv låtsades man inte om. Nu har det där ändrats väldigt mycket. Till och med SSU är ute och "fiskar i grumliga vatten" som man uttryckte det förr. Det var några år där som det kändes som att Sverige blivit galet. Nu har de flesta nyktrat till, förutom C, V och Mp. Det pratas öppet om avigsidorna och att vi måste begränsa antalet invandrare för att orka med som samhälle. Förut var det ju strikt förbudet att prata om "volymer" och Reinfeldt såg en massa ödemark där folk kunde bo från flygplanet. Höjden av naivitet både bildligt och bokstavligt talat. :lol:

På sätt och vis har klimatfrågan ersatt invandringsfrågan som "klassmarkör" eller vad man ska kalla det. Gränsen för vem som är en "bra" respektive "dålig" människa går nu längs med klimatfrågan istället. Även kärnkraftsfrågan har blivit väldigt laddad igen. Så kanske är det den förskjutningen som gjort att vi upplever en starkare polarisering just här på det här forumet numera? Just eftersom den definierande frågan nu gäller frågor som ligger ganska nära elbilar.

Jag ser det inte som helt uteslutet att vi "nyktrar till" även i den här masshysterin. Att vi till slut kommer till insikten att det inte spelar så stor roll vad vi gör eftersom det som egentligen krävs är helt omöjligt att genomföra.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Energiupproret

Inlägg av BrooklynS »

Är denna tråd baserad på ett påstående om att ett inlägg har ”rapporterats” till moderator?

Har den ev rapportören själv vidgått detta samt orsak varför?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Energiupproret

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Jag tycker nästan det har blivit lite bättre under senare år.
Ja, till viss del håller jag med, åtminstone när det gäller Sverige och invandringsfrågan. Man blir inte längre lynchad till döds när man har en mindre naiv inställning till invandringsproblematiken, gränsen för vad som är pk har förflyttats på senare år. Nu har fokus hamnat någon annanstans. Klimatet, corona, energipolitik osv har fått en mer central roll i samhällsdiskussionen.
Men det ändrar ingenting i grundproblemet, att man inte får säga vad man tycker när man har en åsikt som avviker från det som just nu anses vara "rätt". Och det är absolut inte begränsat till Sverige. Det spelar ingen roll om man har bra argument eller inte. Det finns ämnen som inte får belysas från alla vinklar helt enkelt. Det censureras, YT-kanaler blockas, facebook-grupper stängs osv osv. Den som inte säger rätt saker får det tufft helt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Energiupproret

Inlägg av Gargamel »

MWall skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Curik skrev:
HenrikC skrev:

Vad är det här för knasigheter? Det är ju lite som gamla elbil.forum24.se eller etanol.nu som hade en del miljöfundamentalister. TCS är ett forum för bilälskare.
Verkligen jättemärklig reaktion, förstår inte heller vad det är som händer här.
Sedan varför folk vill anmäla detta vet jag inte? Känns helt sjukt nu när jag sett filmen hur någon ens kan föreslå något sådant korkat. :?

Verkar vara en åsiktsförtryck på TCS som blir allt mer tydligt. Man skall tycka som S+MP i allt. Gör man inte det så är man alt.right som älskar bensinupproret 2.0. Även fast åsikten verkligen är precis tvärt om mot alt.right och Bensinupproret.

Klimatet och tonen har verkligen hårdnat bara under de senaste två åren på TCS och åsikterna radikaliserats allt mer. Debatt om hur vi skall skapa en god miljö, gott klimat och hjälpa till med en omställning till grönare samhälle får inte avvika från den doktrin som MP satt. Det finns helt enkelt inga andra lösningar än deras att ens diskutera. Partiprogrammet gäller. Punkt. (verkar tyvärr konsensus av allt för många personer vara).
Det blir lätt så när man låter hysteriskt panikslagna personer styra skutan.
Jag pratade med en person som har en son i tidiga tonåren som mår uselt på grund av alla katastroflarm. Han vill inte gå till skolan eftersom allt känns meningslöst när han ändå inte tycker han har någon framtid. Vem tar ansvar för unga människors psykiska hälsa i allt det här? Jag kommer ju ihåg själv hur jag hade mardrömmar om ozon-hålet och atombomber som liten. Ändå var rapporteringen och tonläget kring de sakerna en viskning jämfört med dagens domedagsretorik om klimatet.

Om mina barn börjar få tankar om klimatet så kommer jag säga att det inte är nåt att bry sig om. Det finns ingen som helst anledning att gå runt och må dåligt, ha mardrömmar o dyl över sånt som man ändå inte kan påverka.

ps. Däremot har vi väl haft omröstningar där MP fått påfallande litet stöd här på forumet. Största parti blev väl föga överraskande Centern? Andra parti var nog Moderaterna. Dock möjligt att det är fler "grönisar" bland Model 3-ägarna och att det har ändrats?
Min systers tonårsdotter har tydligen grav klimatångest pga all hysteri som prånglas ut i media och skolorna
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Energiupproret

Inlägg av +46 »

LarsL skrev:
Jag har ju varit borglig, alliansen eller höger hela mitt liv. Jag tror på företagsamhet och liberalism. Men under den senaste mandatperioden har jag tappat hoppet om höger-högern då de blivit fördummade, läs Apkungens inlägg. Nu vänder jag mig mer och mer mot Centern, även om jag inte håller med om allt där heller… så klart.
Håller med i det mesta. Har själv blivit kallad miljömupp, sosse, mm. Vilket i sig är lite komiskt eftersom jag alltid har röstat borgligt.
Det jag reagerar på är att så många är dåligt pålästa och ändå väljer att basunera ut sina okunskaper. Inte minst politikerna. Vem minns inte Björklund som i alla debatter, likt ett mantra upprepade att vindkraft är bra men problemet är bara att när elen behövs som mest, dvs på vintern, så blåser det inte. Till sist fick SMHI nog och tog den före detta folkskolläraren i örat. Att vindkraften producerar som bäst och mest under den kalla årstiden är ren fakta. Fakta är också att en avreglerad och en alltmer integrerad Europeisk elmarknad skiter fullständigt i vad Ulf, Ebba, med flera vill och kan göra åt saken. Paradigmskiftet är redan en verklighet som vi alla måste förhålla oss till. Förhoppningsvis på mer gott än ont.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Energiupproret

Inlägg av MWall »

mati skrev:
martinot skrev:
Verkar vara en åsiktsförtryck på TCS som blir allt mer tydligt. Man skall tycka som S+MP i allt. Gör man inte det så är man alt.right som älskar bensinupproret 2.0. Även fast åsikten verkligen är precis tvärt om mot alt.right och Bensinupproret.
Nej, det är inte bara TCS, det genomsyrar hela samhället, hela världen har blivit så känns det som. Den som har en annan syn på saker och ting är extremhöger, mindre vetande, en flat-earther, lågutbildad, eller whatever. I Tyskland har man infört ett begrepp för detta, "Querdenker", som används flitigt i media och av politiker i alla fraktioner. Rakt översatt betyder det "tvärtänkare", alltså en som tänker annorlunda, inte som main-stream. Förr i tiden var det inget negativt ord, utan det användes för folk som hade förmågan att tänka outside-the-box. Men nu används det i samma anda som att kalla folk för rasister eller högerextrema. Jag tycker att det är beklämmande. Det går inte längre att diskutera saker, man måste vara rädd att yttra sin åsikt. Det skulle fan inte falla mig in att svara ärligt om någon skulle fråga mig vad jag verkligen tycker. Jag skulle självklart svara så som jag förväntas svara, dvs med "rätt" åsikt.

Kanske är den starka konsensustraditionen i Sverige en förklaring? Fast du kanske är inne på att det är likadant i Tyskland?

Jag tror det är sociala medier som ligger bakom till mångt och mycket. I sin iver att hamna på den utstötta sidan så springer "alla" för långt åt andra hållet istället. Jag tror dock det stora flertalet ändå står ganska stadigt i mitten men eftersom det är lite "if you're not with us you're against us" så törs ingen ens yppa det minsta lilla ifrågasättande mot de mest radikala och högljudda på kanten. Ta bara de där 22 forskarna som ifrågasatte den svenska Corona-strategin. De förlöjligades och fick stå ut med rena personangrepp. Nu 1,5 år senare så har ju Coronakommisionen kommit fram till att Sverige hanterat pandemin sämst av alla i västvärlden och att de där utskällda och bespottade 22 kanske hade en och annan poäng...

https://www.dn.se/debatt/sverige-samst- ... -pandemin/
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Energiupproret

Inlägg av renes »

Så har jag en till, en podcast på ungefär en timme, en intervju med Per Wikström på Energiföretagen med rubriken "Obalans i elsystemet hotar klimatomställningen":

https://kvartal.se/artiklar/obalansen-i ... allningen/

Per Wikström är lite motsatsen till Henrik Jönsson, försiktig och diplomatisk där HJ är explicit och assertiv, kanske påfrestande för somliga. PW är väldigt noga med att försiktigt gå runt det kontroversiella, men i slutänden får man ändå en bra bild av hur det står till och vad som underlåtits.

Vad jag lärde mig i synnerhet från den här podcasten var problemet med att utnyttja den ledningskapacitet som finns, eftersom det krävs stödtjänster, typ frekvens och svängmassa på båda sidor om transmissionsledningen. Dvs att bristen på generatorer i söder gör att man inte kan använda sydvästlänken i tillnärmelsevis den grad som den är byggd för. Kanske viggo50 kan förklara det bättre? Det betyder ju att man inte (helt) kan ersätta stora generatorer (mao kärnkraft) i söder med ledningar från norr till söder, utan att man behöver båda.

Till skillnad från HJ är PW definitivt en kunnig insider och, är jag rätt säker på, långt ifrån ett högerspöke. Enligt mig är dock bilden som målas upp av både HJ och PW väldigt likartad.

(Jo, jag är medveten om att Kvartal är en höger site, men den risken tar jag... ;) )
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Energiupproret

Inlägg av RagWal »

renes skrev:
Det betyder ju att man inte (helt) kan ersätta stora generatorer (mao kärnkraft) i söder med ledningar från norr till söder, utan att man behöver båda.
Nu har jag inte lyssnat på ditt poddförslag, men jag vill åter påpeka att kärnkraft inte är en förutsättning för att skapa svängmassa och stabilt nät. Detta är ett sånt där politiskt förväxt spöke som brukar ploppa fram titt som tätt.
Storbritannien installerar svängmassa utan kraftgenerering i form av stora svänghjul. Tesla Megapacks kan fixa det också. Tekniskt kan man säkert låta generatorerna till nedstängda kärnkraftverk fortsätta att vara kopplade till nätet och på så vis fortsätta leverera svängmassa efter att man tar bort turbinblad mm. Men det kanske inte går av andra skäl.

Fastna inte i att kärnkraften behövs för nätstabilisering.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Energiupproret

Inlägg av renes »

RagWal skrev:
renes skrev:
Det betyder ju att man inte (helt) kan ersätta stora generatorer (mao kärnkraft) i söder med ledningar från norr till söder, utan att man behöver båda.
Nu har jag inte lyssnat på ditt poddförslag, men jag vill åter påpeka att kärnkraft inte är en förutsättning för att skapa svängmassa och stabilt nät. Detta är ett sånt där politiskt förväxt spöke som brukar ploppa fram titt som tätt.
Storbritannien installerar svängmassa utan kraftgenerering i form av stora svänghjul. Tesla Megapacks kan fixa det också. Tekniskt kan man säkert låta generatorerna till nedstängda kärnkraftverk fortsätta att vara kopplade till nätet och på så vis fortsätta leverera svängmassa efter att man tar bort turbinblad mm. Men det kanske inte går av andra skäl.

Fastna inte i att kärnkraften behövs för nätstabilisering.
Kanske det. Vad PW inte sa tydligt i podcasten var hur mycket effekt stödsystemen behöver leverera eller vilken typ det behöver vara. Men redan nu är de underdimensionerade och otillräckliga för att utnyttja de länkar som finns.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Energiupproret

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Kanske är den starka konsensustraditionen i Sverige en förklaring? Fast du kanske är inne på att det är likadant i Tyskland?
Jo, jag har för ett tag sedan börjat följa tysk media igen, efter ett uppehåll på över 10 år. Anledningen till att jag överhuvudtaget har börjat med detta igen var att jag tyckte att det råder en konstig pk-vurm i Sverige, en märklig tystnadskultur där alla ska tycka lika och där folk som tycker nånting annat inte får säga nånting. Dessutom upplever jag svensk media som extremt vinklad och enkelriktad. Så var det inte i Tyskland när jag bodde där. Jag tänkte därför att det kan vara bra att bredda sina vyer lite grann, så man får lite olika perspektiv på saker och ting genom att följa tysk media också. Tyskland ligger ju så nära Sverige, rent geografiskt, och dessutom har jag ju en del kunskaper om hur landet fungerar och så.
Men jag är chockad över hur detta land har förändrats till det negativa. Det är numera så mycket värre än i Sverige. Jag känner inte igen mig alls. Det är skrämmande hur mycket som har hänt på bara 10 år, och hur befolkningen har blivit likriktade och tvingas tycka lika. Sen är tyskarna kanske lite mer stridslystna än svenskarna, det finns fler som protesterar och som visar sitt missnöje och går ut på gatan. Men då får man ju å andra sidan räkna med att polisen går emellan. De flesta verkar ha accepterat att det är andra tider nu och att man inte längre får säga vad man vill. Såg en undersökning häromveckan som visade att mer än varannan tysk är numera rädd att yttra sin åsikt inför andra. Och nu med corona har detta urartat helt. Det är fan inte bra det där.
Jag är glad att jag inte längre bor i Tyskland.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Energiupproret

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
Verkar vara en åsiktsförtryck på TCS som blir allt mer tydligt. Man skall tycka som S+MP i allt. Gör man inte det så är man alt.right som älskar bensinupproret 2.0. Även fast åsikten verkligen är precis tvärt om mot alt.right och Bensinupproret.
Nej, det är inte bara TCS, det genomsyrar hela samhället, hela världen har blivit så känns det som. Den som har en annan syn på saker och ting är extremhöger, mindre vetande, en flat-earther, lågutbildad, eller whatever. I Tyskland har man infört ett begrepp för detta, "Querdenker", som används flitigt i media och av politiker i alla fraktioner. Rakt översatt betyder det "tvärtänkare", alltså en som tänker annorlunda, inte som main-stream. Förr i tiden var det inget negativt ord, utan det användes för folk som hade förmågan att tänka outside-the-box. Men nu används det i samma anda som att kalla folk för rasister eller högerextrema. Jag tycker att det är beklämmande. Det går inte längre att diskutera saker, man måste vara rädd att yttra sin åsikt. Det skulle fan inte falla mig in att svara ärligt om någon skulle fråga mig vad jag verkligen tycker. Jag skulle självklart svara så som jag förväntas svara, dvs med "rätt" åsikt.
Det är trist. Speciellt som jag tycker att man skall kunna debattera enskilda frågor utan att behöva tvingas in någon av de fördefinierade ytterlighetsfacken. Men det verkar inte att gå offentligt på forum som detta. Åsiktstaket är verkligen lågt och oförlåtande.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Energiupproret

Inlägg av themax »

martinot skrev:
Det är trist. Speciellt som jag tycker att man skall kunna debattera enskilda frågor utan att behöva tvingas in någon av de fördefinierade ytterlighetsfacken. Men det verkar inte att gå offentligt på forum som detta. Åsiktstaket är verkligen lågt och oförlåtande.
Anledningen till att jag bad att få kliva ner från rollen med att bistå Tibor med event var just detta. Debattörer här på forumet har fått mig att tappa tron på att vi klarar driva omställningen på ett demokratiskt sätt. Jag blev rätt hårt ansatt – jag kommer dock inte berätta på vilket sätt – men numer läser jag bara de trådar som är intressanta. Denna tråd var det i början, men när censur påkallades så avföljer jag denna också. Så snart är jag rädd att jag överger det mesta av forumet och behåller lunchtråden. För när vi träffas ansikte mot ansikte går det inte att vara lika oförsonlig.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Energiupproret

Inlägg av GreenMachine »

mati skrev:
MWall skrev:
Kanske är den starka konsensustraditionen i Sverige en förklaring? Fast du kanske är inne på att det är likadant i Tyskland?
Jo, jag har för ett tag sedan börjat följa tysk media igen, efter ett uppehåll på över 10 år. Anledningen till att jag överhuvudtaget har börjat med detta igen var att jag tyckte att det råder en konstig pk-vurm i Sverige, en märklig tystnadskultur där alla ska tycka lika och där folk som tycker nånting annat inte får säga nånting. Dessutom upplever jag svensk media som extremt vinklad och enkelriktad. Så var det inte i Tyskland när jag bodde där. Jag tänkte därför att det kan vara bra att bredda sina vyer lite grann, så man får lite olika perspektiv på saker och ting genom att följa tysk media också. Tyskland ligger ju så nära Sverige, rent geografiskt, och dessutom har jag ju en del kunskaper om hur landet fungerar och så.
Men jag är chockad över hur detta land har förändrats till det negativa. Det är numera så mycket värre än i Sverige. Jag känner inte igen mig alls. Det är skrämmande hur mycket som har hänt på bara 10 år, och hur befolkningen har blivit likriktade och tvingas tycka lika. Sen är tyskarna kanske lite mer stridslystna än svenskarna, det finns fler som protesterar och som visar sitt missnöje och går ut på gatan. Men då får man ju å andra sidan räkna med att polisen går emellan. De flesta verkar ha accepterat att det är andra tider nu och att man inte längre får säga vad man vill. Såg en undersökning häromveckan som visade att mer än varannan tysk är numera rädd att yttra sin åsikt inför andra. Och nu med corona har detta urartat helt. Det är fan inte bra det där.
Jag är glad att jag inte längre bor i Tyskland.
Vanligt folk varken får eller vågar ju ens längre ens konstruktivt ifrågasätta eller ens debattera vissa frågor eftersom man riskera att blir uthängd och stämplad som, ja vad det nu är för något beroende på ämnet av vad jag kanske skulle vilja kalla en PK eller etablissemangs-maffia. Det är ju när man tar död på det normala samtalet mellan normala människor som det bara blir extremerna som hörs tillslut.

Att spela ”rasist-kortet” för att tysta någon som vill prata om invandring är kanske det mest uppenbara men för att återföra tråden till forumet så gäller detsamma kan jag tycka när man ser trådar om elbilar i trådar på Facebook och diverse forum. Några som säger att elbilar är skit och att alla elbilsägare är idioter (där särkilt Tesla-ägare kanske personifierar en särkilt upphöjd form av sådan). Och på andra sidan, ofta just just en Tesla-ägare som frenetiskt försöker sprida evangeliet och i varje inlägg förklara både förklara hur korkade dessa ”fossilkramare” är ”som inte fattar” och hur ofantligt smart och framgångsrik han är som köpt sig just en Tesla.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Energiupproret

Inlägg av martinot »

themax skrev:
martinot skrev:
Det är trist. Speciellt som jag tycker att man skall kunna debattera enskilda frågor utan att behöva tvingas in någon av de fördefinierade ytterlighetsfacken. Men det verkar inte att gå offentligt på forum som detta. Åsiktstaket är verkligen lågt och oförlåtande.
Anledningen till att jag bad att få kliva ner från rollen med att bistå Tibor med event var just detta. Debattörer här på forumet har fått mig att tappa tron på att vi klarar driva omställningen på ett demokratiskt sätt. Jag blev rätt hårt ansatt – jag kommer dock inte berätta på vilket sätt – men numer läser jag bara de trådar som är intressanta. Denna tråd var det i början, men när censur påkallades så avföljer jag denna också. Så snart är jag rädd att jag överger det mesta av forumet och behåller lunchtråden. För när vi träffas ansikte mot ansikte går det inte att vara lika oförsonlig.
Tråkigt! :(

Jo, tystnadskulturer och helt likriktade värderingar leder sällan till något enbart gott i längden.

Extremismen och radikalisering har ofta en tendens att öka på de (a)sociala media/nätet/forum, då man normalt modererar sig mera när man möter människor direkt i verkligheten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Energiupproret

Inlägg av apkungen »

En av de kollegor som jag har mest kontakt med på jobbet och lunchar oftast med har helt andra politiska åsikter än jag. När jag gör valtest går skalan från vänster till höger. När han gör testat går det från höger till vänster. Vi är lika trevliga ändå mot varandra. Visst, jag kan tycka att han tänker dumt ibland och han tycker att jag är blåögd men det är med glimten i ögat.

Jag försöker tänka: hade jag sagt detta som jag nu skriver på internet till personen om vi stod öga mot öga? Om inte, då ändrar jag min formulering.

Sen förstår jag att föräldrar tycker att det är jobbigt att klimaträdslan som trycks ut och gör ungdomarna rädda för klimatförändringarna är jobbigt. Det är också jobbigt med att det trycks ut i media hur folk, varav många invandrare, skjuter varandra i förorten. Men det behöver sägas. Det är den verkligheten vi lever i..
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Energiupproret

Inlägg av chaffis75 »

apkungen skrev:
En av de kollegor som jag har mest kontakt med på jobbet och lunchar oftast med har helt andra politiska åsikter än jag. När jag gör valtest går skalan från vänster till höger. När han gör testat går det från höger till vänster. Vi är lika trevliga ändå mot varandra. Visst, jag kan tycka att han tänker dumt ibland och han tycker att jag är blåögd men det är med glimten i ögat.

Jag försöker tänka: hade jag sagt detta som jag nu skriver på internet till personen om vi stod öga mot öga? Om inte, då ändrar jag min formulering.

Sen förstår jag att föräldrar tycker att det är jobbigt att klimaträdslan som trycks ut och gör ungdomarna rädda för klimatförändringarna är jobbigt. Det är också jobbigt med att det trycks ut i media hur folk, varav många invandrare, skjuter varandra i förorten. Men det behöver sägas. Det är den verkligheten vi lever i..
Jag tror framförallt mitt stycket i ditt inlägg är väldigt viktig.. Jag försöker tänka så också, ska inte garantera att jag klarar de alltid men jag ser de som en väldigt viktig regel när man skriver på forum och fb.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Energiupproret

Inlägg av frippe »

apkungen skrev:
En av de kollegor som jag har mest kontakt med på jobbet och lunchar oftast med har helt andra politiska åsikter än jag. När jag gör valtest går skalan från vänster till höger. När han gör testat går det från höger till vänster. Vi är lika trevliga ändå mot varandra. Visst, jag kan tycka att han tänker dumt ibland och han tycker att jag är blåögd men det är med glimten i ögat.

Jag försöker tänka: hade jag sagt detta som jag nu skriver på internet till personen om vi stod öga mot öga? Om inte, då ändrar jag min formulering.

Sen förstår jag att föräldrar tycker att det är jobbigt att klimaträdslan som trycks ut och gör ungdomarna rädda för klimatförändringarna är jobbigt. Det är också jobbigt med att det trycks ut i media hur folk, varav många invandrare, skjuter varandra i förorten. Men det behöver sägas. Det är den verkligheten vi lever i..
Det är väl det som är viktigt, att man kan mötas även om man tycker olika, vi behöver inte slå varandra i huvudet med argument och idiotförklara den andre, bara för att.

Lyssna, värdera och tänka, det är viktigt att tillåta sig själv att göra. Vilket är så svårt i ett samhälle där vi oftast förväntas replikera och svara direkt, utan att få tid att fundera.
Model Y LR.
Model S70D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Energiupproret

Inlägg av chaffis75 »

renes skrev:
Så har jag en till, en podcast på ungefär en timme, en intervju med Per Wikström på Energiföretagen med rubriken "Obalans i elsystemet hotar klimatomställningen":

https://kvartal.se/artiklar/obalansen-i ... allningen/

Per Wikström är lite motsatsen till Henrik Jönsson, försiktig och diplomatisk där HJ är explicit och assertiv, kanske påfrestande för somliga. PW är väldigt noga med att försiktigt gå runt det kontroversiella, men i slutänden får man ändå en bra bild av hur det står till och vad som underlåtits.

Vad jag lärde mig i synnerhet från den här podcasten var problemet med att utnyttja den ledningskapacitet som finns, eftersom det krävs stödtjänster, typ frekvens och svängmassa på båda sidor om transmissionsledningen. Dvs att bristen på generatorer i söder gör att man inte kan använda sydvästlänken i tillnärmelsevis den grad som den är byggd för. Kanske viggo50 kan förklara det bättre? Det betyder ju att man inte (helt) kan ersätta stora generatorer (mao kärnkraft) i söder med ledningar från norr till söder, utan att man behöver båda.

Till skillnad från HJ är PW definitivt en kunnig insider och, är jag rätt säker på, långt ifrån ett högerspöke. Enligt mig är dock bilden som målas upp av både HJ och PW väldigt likartad.

(Jo, jag är medveten om att Kvartal är en höger site, men den risken tar jag... ;) )
Mycket intressant pod med mycket fakta..rekommenderar starkt att lyssna på den.

Som de redan sagts så är de tydligt att de räcker inte med fler ledningar till södra Sverige för att lösa problemen, de krävs planerat kraft som tex kan vara kärnkraft men han pratar även om andra styrmedel men de framkommer dåligt vad han syftar på där.. De är lite synd de inte framkommer för jag skulle vilja se vad alternativen till kärnkraft är i hans ögon då de politisk är svårt att bygga kärnkraft, idag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Energiupproret

Inlägg av martinot »

renes skrev:
Henrik Jönsson har startat en namnlista på

https://energiupproret.se/

De som håller med om att Sverige behöver en mer positivt inställd energipolitik kan där vara med och skriva under.

Se även hans lördagsvideo från idag:

Mycket bra!

Är minst lika aktuell med dagens elpriser och allt mer problem med elförsörjningen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Energiupproret

Inlägg av renes »

En video till från Henrik Jönsson om elförsörjningen. Om kärnkraft, vattenkraft och elskatter. Och politikers okunskap om ämnet de är ansvariga för.

M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Energiupproret

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Verkar vara en åsiktsförtryck på TCS som blir allt mer tydligt. Man skall tycka som S+MP i allt. Gör man inte det så är man alt.right som älskar bensinupproret 2.0. Även fast åsikten verkligen är precis tvärt om mot alt.right och Bensinupproret.
Nej, det är inte bara TCS, det genomsyrar hela samhället, hela världen har blivit så känns det som. Den som har en annan syn på saker och ting är extremhöger, mindre vetande, en flat-earther, lågutbildad, eller whatever. I Tyskland har man infört ett begrepp för detta, "Querdenker", som används flitigt i media och av politiker i alla fraktioner. Rakt översatt betyder det "tvärtänkare", alltså en som tänker annorlunda, inte som main-stream. Förr i tiden var det inget negativt ord, utan det användes för folk som hade förmågan att tänka outside-the-box. Men nu används det i samma anda som att kalla folk för rasister eller högerextrema. Jag tycker att det är beklämmande. Det går inte längre att diskutera saker, man måste vara rädd att yttra sin åsikt. Det skulle fan inte falla mig in att svara ärligt om någon skulle fråga mig vad jag verkligen tycker. Jag skulle självklart svara så som jag förväntas svara, dvs med "rätt" åsikt.
Jag tycker nästan det har blivit lite bättre under senare år. Före 2015 fick man inte ens andas om att invandrare kunde vara annat än en ren vinst för samhället. Ju fler desto bättre var devisen. Att de skulle ha nånstans att bo, att deras barn behövde en skola, att de behövde lära sig svenska, integreras osv låtsades man inte om. Nu har det där ändrats väldigt mycket. Till och med SSU är ute och "fiskar i grumliga vatten" som man uttryckte det förr. Det var några år där som det kändes som att Sverige blivit galet. Nu har de flesta nyktrat till, förutom C, V och Mp. Det pratas öppet om avigsidorna och att vi måste begränsa antalet invandrare för att orka med som samhälle. Förut var det ju strikt förbudet att prata om "volymer" och Reinfeldt såg en massa ödemark där folk kunde bo från flygplanet. Höjden av naivitet både bildligt och bokstavligt talat. :lol:

På sätt och vis har klimatfrågan ersatt invandringsfrågan som "klassmarkör" eller vad man ska kalla det. Gränsen för vem som är en "bra" respektive "dålig" människa går nu längs med klimatfrågan istället. Även kärnkraftsfrågan har blivit väldigt laddad igen. Så kanske är det den förskjutningen som gjort att vi upplever en starkare polarisering just här på det här forumet numera? Just eftersom den definierande frågan nu gäller frågor som ligger ganska nära elbilar.

Jag ser det inte som helt uteslutet att vi "nyktrar till" även i den här masshysterin. Att vi till slut kommer till insikten att det inte spelar så stor roll vad vi gör eftersom det som egentligen krävs är helt omöjligt att genomföra. [Min understrykning.]
Ok...

Så vi ska göra vad då?

Ge upp?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Energiupproret

Inlägg av Melon Must »

Försökte titta på den 27 minuter långa videon (hoppade lite) men blir faktiskt inte mycket klokare på vad energiupproret föreslår egentligen.
Energiupproret är en samlingsplats för alla som är missnöjda med den rådande energipolitiken (och hatar miljöpartiet). Ett upprop för alla som hellre vill ha energi som fungerar hellre än energi som ”låter bra”. Det skall vara politiskt oberoende (men hatar miljöpartiet). Det låter som guldläge för boomers på facebook som kan sitta och vara missnöjda tillsammans.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Energiupproret

Inlägg av martinot »

renes skrev:
En video till från Henrik Jönsson om elförsörjningen. Om kärnkraft, vattenkraft och elskatter. Och politikers okunskap om ämnet de är ansvariga för.

Mycket bra genomgång och fakta gällande hur elsystemet påverkas av olika typer av planerbara och oplanerbara källor.

Väldigt enkelt och pedagogiskt.

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar