Ska långsamt laddade elbilar få ladda på snabbladdare?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Ska långsamt laddade elbilar få ladda på snabbladdare?

Inlägg av Zalman3 »

En del på Vi Bilägare retar sig på långsamt laddade elbilar.

Maria Dahlin har retat upp sig på elbilister som blockerar snabbladdare utan att kunna ladda snabbt.

– Vid 150 kW-laddaren står en Nissan Leaf som inte kan ladda så snabbt med sin Chademokontakt. Jag gick nästan in på restaurangen intill och bad ägaren flytta på bilen, säger hon.

– Laddar du inte fort har du inget vid snabbladdaren att göra, då får du vänta. Vi som kan ladda snabbt ska gå före. Det är otroligt frustrerande, säger Anders Helgesson.
https://www.vibilagare.se/podcast/poles ... -spaningar


Ska man ha olika nivåer?
Exempelvis lite billigare 50kW laddare för de som inte har så bråttom?
Och dyrare 350kW laddare för de som vill ladda snabbt?

Ur en ekonomisk synpunkt kan det ju vara lika dyrt att bygga 6st 350kW laddare, som 4st 350kW plus 2st 150kW plus 2st 50kW laddare, vad är bättre?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ska långsamt laddade elbilar få ladda på snabbladdare?

Inlägg av mikebike »

Igår på lokala köpcentret var det bara drygt hälften av bilarna som faktiskt laddade. Minst lika irriterande.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Ska långsamt laddade elbilar få ladda på snabbladdare?

Inlägg av Klintan »

Med Leaf får man vara glad att ladda där man kan hitta en laddare, Chademo försvinner på många ställen. I Skövde ersatte de kombiladdaren med en enbart CCS.
Klart att det är dumt att välja en 150 kW om det finns en 50kW ledig bredvid, men med kort räckvidd kan det vara en nödvändig laddning om det inte finns annat. Alternativet med vår Leaf är 3.6 kW AC och det är inte så roligt.
Elbilist sedan 2014
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ska långsamt laddade elbilar få ladda på snabbladdare?

Inlägg av MrRun »

mikebike skrev:
Igår på lokala köpcentret var det bara drygt hälften av bilarna som faktiskt laddade. Minst lika irriterande.
Det brukar jag också se och bli så irriterad på, trots att jag inte ens har elbil än. Hur tänker man när man parkerar där utan att ladda? :evil:
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ska långsamt laddade elbilar få ladda på snabbladdare?

Inlägg av tor-ake »

Re "långsam" laddning - en Leaf laddar 10-80% på en halvtimme på CHAdeMO, och åker sedan vidare. En ID.4 laddar också 10-80% på en halvtimme och åker vidare.
Ska t.ex. Ioniq5-ägare kunna kräva att MEB-bilar skall plugga ur och vänta för att Ioniq5 kan ladda fortare? Tror inte det är det som Maria Dahlin har tänkt sig.

Självklart kan Leafen stå kvar och gneta till 100% men det kan ju alla andra också, man får vänta på sin tur helt enkelt.

Eller köpa ett bilmärke som det finns fler laddpunkter att tillgå, för.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ska långsamt laddade elbilar få ladda på snabbladdare?

Inlägg av Dafro »

Håller med, alla får ladda men en minuttaxa vore väl bra när man tex laddar på 30% av kapacitet eller över 80%, åtminstone tills det finns tillräckligt med laddare.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ska långsamt laddade elbilar få ladda på snabbladdare?

Inlägg av mati »

Man ställer sig ju inte vid en 150kW-laddare när bilen bara kan ta emot 40-50kW. I alla fall inte så länge det finns andra alternativ. Men verkligheten är ju oftast en helt annan, dvs precis tvärtom. Oftast finns det bara en 50kW-laddare och då vill jag inte stå i kö bakom t.ex. en e-tron. Den kan ju stå där i 1,5 timmar, medan jag kanske är klar efter 30 minuter med e-Golfen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ska långsamt laddade elbilar få ladda på snabbladdare?

Inlägg av Dafro »

Brukar E-tron häcka på 50 kW? Är ju absolut inte min plan.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ska långsamt laddade elbilar få ladda på snabbladdare?

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev:
Brukar E-tron häcka på 50 kW? Är ju absolut inte min plan.
Beroende på var man åker så kan alternativen vara superchargers eller 50 kW. Eller så finns det ett uttag med 100-150 kW så har man inte turen att få det så blir det 50 kW osv.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ska långsamt laddade elbilar få ladda på snabbladdare?

Inlägg av Zalman3 »

OfarligTesla skrev:
Dafro skrev:
Brukar E-tron häcka på 50 kW? Är ju absolut inte min plan.
Beroende på var man åker så kan alternativen vara superchargers eller 50 kW. Eller så finns det ett uttag med 100-150 kW så har man inte turen att få det så blir det 50 kW osv.
I Norrland är ett gult tre skilling banco frimärke lättare att hitta än en +50kW CCS laddare. :evil:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ska långsamt laddade elbilar få ladda på snabbladdare?

Inlägg av Dafro »

Sant, tänkte lite egoistiskt och funderar redan innan jag hämtat min E55 -19 på en -22 för att i princip helt slippa snabbladdare.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ska långsamt laddade elbilar få ladda på snabbladdare?

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev:
Sant, tänkte lite egoistiskt och funderar redan innan jag hämtat min E55 -19 på en -22 för att i princip helt slippa snabbladdare.
När jag kollat på ABRP så verkar det fortfarande vara 50 kW laddare på vissa resor jag gör ibland, t.ex. Stockholm - Vemdalen. Brukar vilja anlända med 50% i batteriet så man inte behöver stressa över laddning direkt när man kommer dit, finns rätt dåligt med laddstolpar så lite marginal är bra att ha tycker jag. Då är enda alternativet för många bilar att sitta i nära en timme vid en 50 kW laddare på vägen dit.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ska långsamt laddade elbilar få ladda på snabbladdare?

Inlägg av Dafro »

E55 -22, närmare och närmare. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ska långsamt laddade elbilar få ladda på snabbladdare?

Inlägg av EnTraktor »

Jag har skrivit det många gånger på forumet. Laddare ska prissättas efter effekt som dom kan leverera. Pengar är det enda språk som människor förstår, samtidigt som det ger möjlighet att ladda lite billigare om man inte har så bråttom.

t.ex.
50 kW - 4 kr/kWh
150 kW - 5 kr/kWh
350 kW - 6 kr/kWh
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ska långsamt laddade elbilar få ladda på snabbladdare?

Inlägg av Dafro »

Jag säger dubbla 150 och 350, för billig annars. Räcker med ett billigt alternativ.
27,8 kWp solceller
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ska långsamt laddade elbilar få ladda på snabbladdare?

Inlägg av Esterox »

MrRun skrev:
mikebike skrev:
Igår på lokala köpcentret var det bara drygt hälften av bilarna som faktiskt laddade. Minst lika irriterande.
Det brukar jag också se och bli så irriterad på, trots att jag inte ens har elbil än. Hur tänker man när man parkerar där utan att ladda? :evil:

Varför är det irriterande ? Finns inte behovet att ladda så är det väll onödigt att ta upp en laddare, eller ?
När jag hade hybrid laddade jag sällan när behovet inte fanns. Kom jag dit och hem på el utan laddning så struntade jag helt enkelt i att ladda.

Med E-tron orkar man ju inte bry sig att koppla in på långsamladdare bara för att koppla in sig.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ska långsamt laddade elbilar få ladda på snabbladdare?

Inlägg av mikebike »

Esterox skrev:
MrRun skrev:
mikebike skrev:
Igår på lokala köpcentret var det bara drygt hälften av bilarna som faktiskt laddade. Minst lika irriterande.
Det brukar jag också se och bli så irriterad på, trots att jag inte ens har elbil än. Hur tänker man när man parkerar där utan att ladda? :evil:

Varför är det irriterande ? Finns inte behovet att ladda så är det väll onödigt att ta upp en laddare, eller ?
När jag hade hybrid laddade jag sällan när behovet inte fanns. Kom jag dit och hem på el utan laddning så struntade jag helt enkelt i att ladda.

Med E-tron orkar man ju inte bry sig att koppla in på långsamladdare bara för att koppla in sig.
Va, förstår du inte varför vi tycker att det är irriterande att folk tar upp laddplatser utan att ladda?
Jag kan inte ladda hemma, så de 14 kWh jag kan få när vi veckohandlar är "viktiga" för att få min vardag att gå ihop.
Det är skyltat att det endast är tillåtet att stå där med pågående laddning, men det beivras tydligen inte.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ska långsamt laddade elbilar få ladda på snabbladdare?

Inlägg av mati »

Esterox skrev:
Med E-tron orkar man ju inte bry sig att koppla in på långsamladdare bara för att koppla in sig.
Nej, det gör man inte. Men det finns massor med vägsträckor där det inte finns några alternativ till långsamladdning, dvs 50kW. Jag har själv stått vid sådana laddare med min e-tron. Extra roligt när man dessutom drar husvagn, dvs räckvidden är mindre än 20 mil, trots att man laddar till 100% varje gång. Det blir 60-90 minuter per laddning. Stackars den som står bakom mig i kön.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ska långsamt laddade elbilar få ladda på snabbladdare?

Inlägg av Esterox »

mikebike skrev:
Esterox skrev:
MrRun skrev:
mikebike skrev:
Igår på lokala köpcentret var det bara drygt hälften av bilarna som faktiskt laddade. Minst lika irriterande.
Det brukar jag också se och bli så irriterad på, trots att jag inte ens har elbil än. Hur tänker man när man parkerar där utan att ladda? :evil:

Varför är det irriterande ? Finns inte behovet att ladda så är det väll onödigt att ta upp en laddare, eller ?
När jag hade hybrid laddade jag sällan när behovet inte fanns. Kom jag dit och hem på el utan laddning så struntade jag helt enkelt i att ladda.

Med E-tron orkar man ju inte bry sig att koppla in på långsamladdare bara för att koppla in sig.
Va, förstår du inte varför vi tycker att det är irriterande att folk tar upp laddplatser utan att ladda?
Jag kan inte ladda hemma, så de 14 kWh jag kan få när vi veckohandlar är "viktiga" för att få min vardag att gå ihop.
Det är skyltat att det endast är tillåtet att stå där med pågående laddning, men det beivras tydligen inte.
Jaha ! men då förstår jag dig. Trodde det var att du såg bilar som inte laddade.
Men det var ju såklart bilar Parkerade på laddplatser utan att ladda. DÅ förstår jag att ni stör er på det :)

Sorry
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ska långsamt laddade elbilar få ladda på snabbladdare?

Inlägg av R_Edvinsson »

Zalman3 skrev:

Maria Dahlin har retat upp sig på elbilister som blockerar snabbladdare utan att kunna ladda snabbt.

– Vid 150 kW-laddaren står en Nissan Leaf som inte kan ladda så snabbt med sin Chademokontakt. Jag gick nästan in på restaurangen intill och bad ägaren flytta på bilen, säger hon.

– Laddar du inte fort har du inget vid snabbladdaren att göra, då får du vänta. Vi som kan ladda snabbt ska gå före. Det är otroligt frustrerande, säger Anders Helgesson.
Dessa två människorna behöver verkligen skaffa sig ett liv, alternativt krypa ner i den bunker de verkar leva i.

Skulle vara intressant att träffa dessa IRL och se om de verkligen saknade all verklighetsuppfattning även då.
Eller om de själva skulle flytta sin bil så direkt de inte maxade 150Kw laddaren :?

Men skulle inte förvåna mig om de själva stod kvar vid laddaren och inte hade en aning hur snabbt deras egna bilar laddade...
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Ska långsamt laddade elbilar få ladda på snabbladdare?

Inlägg av root »

Jag har fått för mig att vissa (miss)tolkar skyltningen som att det är parkering specifikt för elbil, dvs det handlar inte om laddning utom om parkering. Som om det fanns ett intresse av att erbjuda laddbara bilar bättre p-platser generellt.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ska långsamt laddade elbilar få ladda på snabbladdare?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

root skrev:
Jag har fått för mig att vissa (miss)tolkar skyltningen som att det är parkering specifikt för elbil, dvs det handlar inte om laddning utom om parkering. Som om det fanns ett intresse av att erbjuda laddbara bilar bättre p-platser generellt.
Jag tror den (miss)tolkningen är avsiktlig i 99% av fallen. :evil:
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar