En del på Vi Bilägare retar sig på långsamt laddade elbilar.
Maria Dahlin har retat upp sig på elbilister som blockerar snabbladdare utan att kunna ladda snabbt.
– Vid 150 kW-laddaren står en Nissan Leaf som inte kan ladda så snabbt med sin Chademokontakt. Jag gick nästan in på restaurangen intill och bad ägaren flytta på bilen, säger hon.
– Laddar du inte fort har du inget vid snabbladdaren att göra, då får du vänta. Vi som kan ladda snabbt ska gå före. Det är otroligt frustrerande, säger Anders Helgesson.
Med Leaf får man vara glad att ladda där man kan hitta en laddare, Chademo försvinner på många ställen. I Skövde ersatte de kombiladdaren med en enbart CCS.
Klart att det är dumt att välja en 150 kW om det finns en 50kW ledig bredvid, men med kort räckvidd kan det vara en nödvändig laddning om det inte finns annat. Alternativet med vår Leaf är 3.6 kW AC och det är inte så roligt.
Re "långsam" laddning - en Leaf laddar 10-80% på en halvtimme på CHAdeMO, och åker sedan vidare. En ID.4 laddar också 10-80% på en halvtimme och åker vidare.
Ska t.ex. Ioniq5-ägare kunna kräva att MEB-bilar skall plugga ur och vänta för att Ioniq5 kan ladda fortare? Tror inte det är det som Maria Dahlin har tänkt sig.
Självklart kan Leafen stå kvar och gneta till 100% men det kan ju alla andra också, man får vänta på sin tur helt enkelt.
Eller köpa ett bilmärke som det finns fler laddpunkter att tillgå, för.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Håller med, alla får ladda men en minuttaxa vore väl bra när man tex laddar på 30% av kapacitet eller över 80%, åtminstone tills det finns tillräckligt med laddare.
Man ställer sig ju inte vid en 150kW-laddare när bilen bara kan ta emot 40-50kW. I alla fall inte så länge det finns andra alternativ. Men verkligheten är ju oftast en helt annan, dvs precis tvärtom. Oftast finns det bara en 50kW-laddare och då vill jag inte stå i kö bakom t.ex. en e-tron. Den kan ju stå där i 1,5 timmar, medan jag kanske är klar efter 30 minuter med e-Golfen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Brukar E-tron häcka på 50 kW? Är ju absolut inte min plan.
Beroende på var man åker så kan alternativen vara superchargers eller 50 kW. Eller så finns det ett uttag med 100-150 kW så har man inte turen att få det så blir det 50 kW osv.
Brukar E-tron häcka på 50 kW? Är ju absolut inte min plan.
Beroende på var man åker så kan alternativen vara superchargers eller 50 kW. Eller så finns det ett uttag med 100-150 kW så har man inte turen att få det så blir det 50 kW osv.
I Norrland är ett gult tre skilling banco frimärke lättare att hitta än en +50kW CCS laddare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Sant, tänkte lite egoistiskt och funderar redan innan jag hämtat min E55 -19 på en -22 för att i princip helt slippa snabbladdare.
När jag kollat på ABRP så verkar det fortfarande vara 50 kW laddare på vissa resor jag gör ibland, t.ex. Stockholm - Vemdalen. Brukar vilja anlända med 50% i batteriet så man inte behöver stressa över laddning direkt när man kommer dit, finns rätt dåligt med laddstolpar så lite marginal är bra att ha tycker jag. Då är enda alternativet för många bilar att sitta i nära en timme vid en 50 kW laddare på vägen dit.
Jag har skrivit det många gånger på forumet. Laddare ska prissättas efter effekt som dom kan leverera. Pengar är det enda språk som människor förstår, samtidigt som det ger möjlighet att ladda lite billigare om man inte har så bråttom.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Igår på lokala köpcentret var det bara drygt hälften av bilarna som faktiskt laddade. Minst lika irriterande.
Det brukar jag också se och bli så irriterad på, trots att jag inte ens har elbil än. Hur tänker man när man parkerar där utan att ladda?
Varför är det irriterande ? Finns inte behovet att ladda så är det väll onödigt att ta upp en laddare, eller ?
När jag hade hybrid laddade jag sällan när behovet inte fanns. Kom jag dit och hem på el utan laddning så struntade jag helt enkelt i att ladda.
Med E-tron orkar man ju inte bry sig att koppla in på långsamladdare bara för att koppla in sig.
Igår på lokala köpcentret var det bara drygt hälften av bilarna som faktiskt laddade. Minst lika irriterande.
Det brukar jag också se och bli så irriterad på, trots att jag inte ens har elbil än. Hur tänker man när man parkerar där utan att ladda?
Varför är det irriterande ? Finns inte behovet att ladda så är det väll onödigt att ta upp en laddare, eller ?
När jag hade hybrid laddade jag sällan när behovet inte fanns. Kom jag dit och hem på el utan laddning så struntade jag helt enkelt i att ladda.
Med E-tron orkar man ju inte bry sig att koppla in på långsamladdare bara för att koppla in sig.
Va, förstår du inte varför vi tycker att det är irriterande att folk tar upp laddplatser utan att ladda?
Jag kan inte ladda hemma, så de 14 kWh jag kan få när vi veckohandlar är "viktiga" för att få min vardag att gå ihop.
Det är skyltat att det endast är tillåtet att stå där med pågående laddning, men det beivras tydligen inte.
Med E-tron orkar man ju inte bry sig att koppla in på långsamladdare bara för att koppla in sig.
Nej, det gör man inte. Men det finns massor med vägsträckor där det inte finns några alternativ till långsamladdning, dvs 50kW. Jag har själv stått vid sådana laddare med min e-tron. Extra roligt när man dessutom drar husvagn, dvs räckvidden är mindre än 20 mil, trots att man laddar till 100% varje gång. Det blir 60-90 minuter per laddning. Stackars den som står bakom mig i kön.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Igår på lokala köpcentret var det bara drygt hälften av bilarna som faktiskt laddade. Minst lika irriterande.
Det brukar jag också se och bli så irriterad på, trots att jag inte ens har elbil än. Hur tänker man när man parkerar där utan att ladda?
Varför är det irriterande ? Finns inte behovet att ladda så är det väll onödigt att ta upp en laddare, eller ?
När jag hade hybrid laddade jag sällan när behovet inte fanns. Kom jag dit och hem på el utan laddning så struntade jag helt enkelt i att ladda.
Med E-tron orkar man ju inte bry sig att koppla in på långsamladdare bara för att koppla in sig.
Va, förstår du inte varför vi tycker att det är irriterande att folk tar upp laddplatser utan att ladda?
Jag kan inte ladda hemma, så de 14 kWh jag kan få när vi veckohandlar är "viktiga" för att få min vardag att gå ihop.
Det är skyltat att det endast är tillåtet att stå där med pågående laddning, men det beivras tydligen inte.
Jaha ! men då förstår jag dig. Trodde det var att du såg bilar som inte laddade.
Men det var ju såklart bilar Parkerade på laddplatser utan att ladda. DÅ förstår jag att ni stör er på det
Maria Dahlin har retat upp sig på elbilister som blockerar snabbladdare utan att kunna ladda snabbt.
– Vid 150 kW-laddaren står en Nissan Leaf som inte kan ladda så snabbt med sin Chademokontakt. Jag gick nästan in på restaurangen intill och bad ägaren flytta på bilen, säger hon.
– Laddar du inte fort har du inget vid snabbladdaren att göra, då får du vänta. Vi som kan ladda snabbt ska gå före. Det är otroligt frustrerande, säger Anders Helgesson.
Dessa två människorna behöver verkligen skaffa sig ett liv, alternativt krypa ner i den bunker de verkar leva i.
Skulle vara intressant att träffa dessa IRL och se om de verkligen saknade all verklighetsuppfattning även då.
Eller om de själva skulle flytta sin bil så direkt de inte maxade 150Kw laddaren
Men skulle inte förvåna mig om de själva stod kvar vid laddaren och inte hade en aning hur snabbt deras egna bilar laddade...
Jag har fått för mig att vissa (miss)tolkar skyltningen som att det är parkering specifikt för elbil, dvs det handlar inte om laddning utom om parkering. Som om det fanns ett intresse av att erbjuda laddbara bilar bättre p-platser generellt.
Jag har fått för mig att vissa (miss)tolkar skyltningen som att det är parkering specifikt för elbil, dvs det handlar inte om laddning utom om parkering. Som om det fanns ett intresse av att erbjuda laddbara bilar bättre p-platser generellt.
Jag tror den (miss)tolkningen är avsiktlig i 99% av fallen.