Ok att skada en Tesla

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5258
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ok att skada en Tesla

Inlägg av SwedishAdvocate »

bjornnilsson skrev:
.../ Samtidigt förstår jag inte. Mängderna med epor som på ett eller annat sätt hånar Greta här på landsbyggden där jag numera bor förvånar mig. Att det är så många tonåringar som uppenbarligen inte bryr sig om vår gemensamma framtid gör mig fundersam. Jag förstår heller inte dieselraggarna som skickar bolmande svart rök ur sina avgasrör så fort som de ser min elbil. Och det finns flera av dom. Det är nästan som att mina batterier framkallar en fullgasreaktion per automatik. När blev det coolt hos en bred skara människor att hylla destruktiviteten? /...
Tror inte att det är så mycket av det här som handlar om att "hylla destruktiviteten"...

Gissar att det är ca 10% av 'etniska svenskar' som på fullaste allvar tror att Man-Made Global Warming är en komplett bluff (eller åtminstone inget som man behöver bry sig så mycket om (av någon oklar anledning)). De har ofta helt köpt hela den missinformationspropagandakampanj kring Man-Made Global Warming som tyvärr finns och fortfarande pågår. Samtidigt har de även köpt hela den missinformationspropagandakampanj som pågått gällande elbilar...

Tyvärr så vet de inte bättre...

De tror/menar att de är 'de goda'. Förenklat har de typ alltid traditionella arbetarklassjobb (som det så klart absolut på inget sett är något som helst fel på.)

Så de är typ 'vanliga människor'. När de då konfronteras med någon som inte bara köpt elbil, utan även en elbil som de upplever att de inte har en chans att ha råd med (fastän de ofta -- och i kanske 20+ år -- lagt pengar på snus eller cigaretter istället), så kan det kanske ibland 'bli lite jobbigt' för dem... (Eller hur man nu ska uttrycka det...)

Fotnot: Ofta tror de så klart inte att rökning är särskilt farligt heller... (Vilket ju bara det säger en hel del...)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Ok att skada en Tesla

Inlägg av HerrNilsson »

Instämmer till fullo med ovanstående.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ok att skada en Tesla

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
HelectriC skrev:
Jag tror det är dags att ta en bulle och lugna ner sig. Ingen myndighet kommer göra något åt detta, vi lever inte i Kina, man får faktiskt sjunga och säga nästan vad man vill i denna del av världen. Tror inte heller det blir några horder av människor som börjar stampa på Tesla bara för detta.
Nej, jag tror inte heller att Polisen skulle göra något… varför skulle de göra det helt plötsligt. Men det är ju just sån här skit de ska sätta åt så att inte skadegörelse och skjutningar eskalerar… men det är en annan historia.

Jag tror då mer på att någon tex journalist inom elbilar ringer upp Drärngarna och frågar vad de menar med sitt uttalande. Förmodligen är har de inte tänkt alls…
Det roliga är att det faktiskt var fyra poliser på plats, så egentligen hade jag ju läge att agera på plats så att säga…
Det här snacket hade dom alltså i en paus mellan låtarna och någon direkt komisk vinkel fanns inte öht.
Det gick från att elbilar är skit och Tesla i synnerhet och om man såg en Tesla på parkeringen så ”hoppa upp
på huven och hoppa på den!”, och sen körde dom nästa låt (hörde inte texten eftersom jag gick iväg i lokalen men
jag har svårt att se att det skulle finnas en koppling till mellanspelet).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ok att skada en Tesla

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Har det här mynnat ut i en verklig skadegörelse?

Tycker det är harmlöst. Förstår vad de menar också för många Tesla-ägare är dryga som fan på Facebook. T ex den där Fröstberg som är överallt.
Inte vad jag vet iaf min stod längre bort :)
Harmlöst…. Njae det vettifasiken för sånt här späder definitivt på något som vi snarare vill dämpa, var nog ett
gäng i publiken som fick bränsle på elden (dom lär ju ha bra koll på sin publik liksom).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ok att skada en Tesla

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
LarsL skrev:
HelectriC skrev:
Jag tror det är dags att ta en bulle och lugna ner sig. Ingen myndighet kommer göra något åt detta, vi lever inte i Kina, man får faktiskt sjunga och säga nästan vad man vill i denna del av världen. Tror inte heller det blir några horder av människor som börjar stampa på Tesla bara för detta.
Nej, jag tror inte heller att Polisen skulle göra något… varför skulle de göra det helt plötsligt. Men det är ju just sån här skit de ska sätta åt så att inte skadegörelse och skjutningar eskalerar… men det är en annan historia.

Jag tror då mer på att någon tex journalist inom elbilar ringer upp Drärngarna och frågar vad de menar med sitt uttalande. Förmodligen är har de inte tänkt alls…
Det roliga är att det faktiskt var fyra poliser på plats, så egentligen hade jag ju läge att agera på plats så att säga…
Det här snacket hade dom alltså i en paus mellan låtarna och någon direkt komisk vinkel fanns inte öht.
Det gick från att elbilar är skit och Tesla i synnerhet och om man såg en Tesla på parkeringen så ”hoppa upp
på huven och hoppa på den!”, och sen körde dom nästa låt (hörde inte texten eftersom jag gick iväg i lokalen men
jag har svårt att se att det skulle finnas en koppling till mellanspelet).
Misstänker att de enbart säger sådant för att skapa en kontroversiell grej i media som ger hype och gratis PR. Samtidigt så får de kanske och en lojalare skara bland sin fans genom denna "cred". Win-win för gruppen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ok att skada en Tesla

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Bjelke skrev:
LarsL skrev:
HelectriC skrev:
Jag tror det är dags att ta en bulle och lugna ner sig. Ingen myndighet kommer göra något åt detta, vi lever inte i Kina, man får faktiskt sjunga och säga nästan vad man vill i denna del av världen. Tror inte heller det blir några horder av människor som börjar stampa på Tesla bara för detta.
Nej, jag tror inte heller att Polisen skulle göra något… varför skulle de göra det helt plötsligt. Men det är ju just sån här skit de ska sätta åt så att inte skadegörelse och skjutningar eskalerar… men det är en annan historia.

Jag tror då mer på att någon tex journalist inom elbilar ringer upp Drärngarna och frågar vad de menar med sitt uttalande. Förmodligen är har de inte tänkt alls…
Det roliga är att det faktiskt var fyra poliser på plats, så egentligen hade jag ju läge att agera på plats så att säga…
Det här snacket hade dom alltså i en paus mellan låtarna och någon direkt komisk vinkel fanns inte öht.
Det gick från att elbilar är skit och Tesla i synnerhet och om man såg en Tesla på parkeringen så ”hoppa upp
på huven och hoppa på den!”, och sen körde dom nästa låt (hörde inte texten eftersom jag gick iväg i lokalen men
jag har svårt att se att det skulle finnas en koppling till mellanspelet).
Misstänker att de enbart säger sådant för att skapa en kontroversiell grej i media som ger hype och gratis PR. Samtidigt så får de kanske och en lojalare skara bland sin fans genom denna "cred". Win-win för gruppen.
Självklart är det så, jag kan inte komma på någon bättre förklaring iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ok att skada en Tesla

Inlägg av LarsL »

Tror inte det har ett skit med media att göra. De vill ha en snabb feedback till egot och vill konfirmera sin snedvridna åsikt. Ungefär som när en arbetskamrat vräker ur sig politiskt inkorrekta saker på fikan. Jag försöker alltid relativisera och styra om så att inte alla sitter där som jakande fågelholkar. Men ibland orkar man inte helt enkelt…
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1034
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Ok att skada en Tesla

Inlägg av bjornnilsson »

Hörde ett uttryck en gång, typ ”gå aldrig med i skitsnackarklubben”, vilket är den klagokör som har så lätt att förena människor i sociala sammanhang. Tycker denna kom-ihåg passar in rätt så bra vid många tillfällen. Att undvika denna klubb är ibland rätt så energikrävande men när man växer med sig själv så har man inte så mycket annat val än att låta bli.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ok att skada en Tesla

Inlägg av MWall »

bjornnilsson skrev:
Hörde ett uttryck en gång, typ ”gå aldrig med i skitsnackarklubben”, vilket är den klagokör som har så lätt att förena människor i sociala sammanhang. Tycker denna kom-ihåg passar in rätt så bra vid många tillfällen. Att undvika denna klubb är ibland rätt så energikrävande men när man växer med sig själv så har man inte så mycket annat val än att låta bli.

Förstår inte, du skrev ju själv ett långt inlägg på temat skitsnack.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1034
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Ok att skada en Tesla

Inlägg av bjornnilsson »

MWall skrev:
Förstår inte, du skrev ju själv ett långt inlägg på temat skitsnack.
För mig är det skillnad på skitsnack och reflektion. Men håller med om att gränsen är hårfin.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ok att skada en Tesla

Inlägg av Esterox »

bjornnilsson skrev:
MWall skrev:
Förstår inte, du skrev ju själv ett långt inlägg på temat skitsnack.
För mig är det skillnad på skitsnack och reflektion. Men håller med om att gränsen är hårfin.
Vem bestämmer vad som är skitsnack och vad som är reflektion ?
Är det att du själv är elbilsägare som höjer trovärdigheten eller för att du skriver här istället för Facebook (du kanske har skrivit samma sak på facebook med)

Menar bara att det är svårt att veta vad som är vad.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1034
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Ok att skada en Tesla

Inlägg av bjornnilsson »

Esterox skrev:
bjornnilsson skrev:
MWall skrev:
Förstår inte, du skrev ju själv ett långt inlägg på temat skitsnack.
För mig är det skillnad på skitsnack och reflektion. Men håller med om att gränsen är hårfin.
Vem bestämmer vad som är skitsnack och vad som är reflektion ?
Är det att du själv är elbilsägare som höjer trovärdigheten eller för att du skriver här istället för Facebook (du kanske har skrivit samma sak på facebook med)

Menar bara att det är svårt att veta vad som är vad.
Riktigt intressant frågeställning! Min analys är att det kan nog ingen annan göra än en själv. Stating the obvious: Vad som är skitsnack för dig eller någon annan, behöver inte vara samma för mig. Och tvärt om. Därav är gränsen för skitsnack vs reflektion hårfin.

När det gäller skitsnackar-klubben som jag nämnde tidigare, så är den inte riktigt lika hårfin. För mig så är den rätt bred och det här är mina personliga observationer, med respekt för att andra kan ha sina egna. Det kan vara en kollega som talar bakom ryggen om andra på jobbet, vilket ofta kallas skvaller. Det kan vara någon som aldrig någonsin nämner sin egen åsikt i forum där det verkligen går att påverka, utan hellre knyter näven i fickan och sedan riktar sin energi till att klaga på fikarasten. Det kan vara grannen som absolut vill ha medhåll om att vädret (eller andra saker som personers etnicitet) är skit och bjuder in till detta medhåll konstant under varje samtal över staketet, fast man själv kanske valt att se det positiva i samtalsämnet. Det kan vara personer som absolut vill dra in andra medverkande i sin egen känslobubbla. Kanske för att det annars är för ensamt att sitta i den själv. Och här har man ett val, att delta eller inte.

När det gäller texten jag skrev om min upplevelse av att äga Tesla, så är det en beskrivning baserad på några händelser, som är min tolkning av hur omvärlden reagerar på min bil. Jag kan givetvis ha fel i samtliga händelser, det kanske bara var personer som enbart hade en dålig dag. Dock om jag lägger ihop övriga incidenter som jag lite svepande beskrev så är jag övertygad om att åtminstone några av de aggressioner jag upplevt ute i trafiken är riktade mot bilmärket, vilket försatt mig i flera situationer som är direkt farliga. Och hade jag kört exempelvis en Saab (som jag gjort i större delen år av mitt körkorts-liv) så hade jag haft en annan upplevelse. Det här är för mig en reflektion, som jag delar med mig för att försöka förstå mer om varför, då jag inte förstår själv. Men jag tror vi kom den på spåren, den bakomliggande orsaken. I alla så skalade vi av ett ett lager på löken.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Ok att skada en Tesla

Inlägg av Curik »

Kom att tänka på deras efterblivna uttalande efter att jag tog en promenad i Norrköping under nyårsnatten. :(

Så. Otroligt. Onödigt. Förutom backspegeln så hade även ett fönster i en byggnad intill gått sönder, och det hade börjat brinna under batteriet.

Bilder från:
https://nkpg.news/2022/01/01/hektiskt-f ... olvslaget/
D4S_3339.jpg
D4S_3349.jpg
D4S_3364.jpg
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ok att skada en Tesla

Inlägg av Tellus »

Bra att Tesla har sentry mode, så kan dom gripas om dom inte var maskerade.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Ok att skada en Tesla

Inlägg av DanneB »

Tellus skrev:
Bra att Tesla har sentry mode, så kan dom gripas om dom inte var maskerade.
Är sentry mode lagligt i Sverige? Går inte den under kameraövervakningslagen?
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7449
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ok att skada en Tesla

Inlägg av mikebike »

DanneB skrev:
Tellus skrev:
Bra att Tesla har sentry mode, så kan dom gripas om dom inte var maskerade.
Är sentry mode lagligt i Sverige? Går inte den under kameraövervakningslagen?
Don't ask, don't tell.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ok att skada en Tesla

Inlägg av LarsL »

DanneB skrev:
Tellus skrev:
Bra att Tesla har sentry mode, så kan dom gripas om dom inte var maskerade.
Är sentry mode lagligt i Sverige? Går inte den under kameraövervakningslagen?

Spelar ingen roll funkar lika bra som bevis oavsett.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Ok att skada en Tesla

Inlägg av DanneB »

LarsL skrev:
DanneB skrev:
Tellus skrev:
Bra att Tesla har sentry mode, så kan dom gripas om dom inte var maskerade.
Är sentry mode lagligt i Sverige? Går inte den under kameraövervakningslagen?

Spelar ingen roll funkar lika bra som bevis oavsett.
Det jag menar är att om det är olagligt, så är det ju risk att själv åka dit. För olaglig kameraövervakning.

Vet att dashcams måste man kunna nå för att stänga av och sätta på, för att de ska vara lagliga. Samma sak om man
gör en timelaps med en uppsatt kamera, så måste du tydligen kunna nå den hela tiden. :)
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ok att skada en Tesla

Inlägg av Tellus »

DanneB skrev:
Tellus skrev:
Bra att Tesla har sentry mode, så kan dom gripas om dom inte var maskerade.
Är sentry mode lagligt i Sverige? Går inte den under kameraövervakningslagen?
Vi har fångat bil som gjorde märken på vår bil. Polisen och försäkringsbolaget blev glada över filmen.
Gärningsmannen fick betala självrisk och böter för smitning.
I Sverige är det dock inte bara banditer som vill förbjuda kameraövervakning.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Fredrik j
Inlägg: 10681
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ok att skada en Tesla

Inlägg av Fredrik j »

Så här står det i lagen:
Skärmbild 2022-01-03 130304.png
Kanske applicerbart?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ok att skada en Tesla

Inlägg av mati »

Curik skrev:
Kom att tänka på deras efterblivna uttalande efter att jag tog en promenad i Norrköping under nyårsnatten. :(

Så. Otroligt. Onödigt. Förutom backspegeln så hade även ett fönster i en byggnad intill gått sönder, och det hade börjat brinna under batteriet.

Bilder från:
https://nkpg.news/2022/01/01/hektiskt-f ... olvslaget/
Creds till journalisten att han beskriver 3:an bara som "en bil" och inte som "en elbil som börjat brinna under batteriet". Det hade varit hur lätt som helst att göra en klickbajt av detta. Stor tumme upp av mig. Trots denna otroligt onödiga händelse.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Ok att skada en Tesla

Inlägg av Curik »

mati skrev:
Curik skrev:
Kom att tänka på deras efterblivna uttalande efter att jag tog en promenad i Norrköping under nyårsnatten. :(

Så. Otroligt. Onödigt. Förutom backspegeln så hade även ett fönster i en byggnad intill gått sönder, och det hade börjat brinna under batteriet.

Bilder från:
https://nkpg.news/2022/01/01/hektiskt-f ... olvslaget/
Creds till journalisten att han beskriver 3:an bara som "en bil" och inte som "en elbil som börjat brinna under batteriet". Det hade varit hur lätt som helst att göra en klickbajt av detta. Stor tumme upp av mig. Trots denna otroligt onödiga händelse.
Reagerade på det också. Tumme upp!
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Ok att skada en Tesla

Inlägg av DanneB »

Fredrik j skrev:
Så här står det i lagen:
Skärmbild 2022-01-03 130304.png
Kanske applicerbart?
Man får ju kameraövervaka hemma, men du får inte rikta kamerorna så de filmar utanför din tomtgräns. Detta kan ju bli ett problem om bilen står på en gata. :?
Tesla Model S 90D
Fredrik j
Inlägg: 10681
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ok att skada en Tesla

Inlägg av Fredrik j »

DanneB skrev:
Fredrik j skrev:
Så här står det i lagen:
Skärmbild 2022-01-03 130304.png
Kanske applicerbart?
Man får ju kameraövervaka hemma, men du får inte rikta kamerorna så de filmar utanför din tomtgräns. Detta kan ju bli ett problem om bilen står på en gata. :?
Försökte hitta det i lagstiftningen men man pratar inte om tomtgränser vad jag kan se utan risken för att någon annans integritet hotas. Och ett undantag är det jag klistrade in.
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Ok att skada en Tesla

Inlägg av R2_m3 »

mati skrev:
Curik skrev:
Kom att tänka på deras efterblivna uttalande efter att jag tog en promenad i Norrköping under nyårsnatten. :(

Så. Otroligt. Onödigt. Förutom backspegeln så hade även ett fönster i en byggnad intill gått sönder, och det hade börjat brinna under batteriet.

Bilder från:
https://nkpg.news/2022/01/01/hektiskt-f ... olvslaget/
Creds till journalisten att han beskriver 3:an bara som "en bil" och inte som "en elbil som börjat brinna under batteriet". Det hade varit hur lätt som helst att göra en klickbajt av detta. Stor tumme upp av mig. Trots denna otroligt onödiga händelse.
Hen kanske inte visste att det var en elbil :)
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Skriv svar