Esterox skrev:bjornnilsson skrev:MWall skrev:
Förstår inte, du skrev ju själv ett långt inlägg på temat skitsnack.
För mig är det skillnad på skitsnack och reflektion. Men håller med om att gränsen är hårfin.
Vem bestämmer vad som är skitsnack och vad som är reflektion ?
Är det att du själv är elbilsägare som höjer trovärdigheten eller för att du skriver här istället för Facebook (du kanske har skrivit samma sak på facebook med)
Menar bara att det är svårt att veta vad som är vad.
Riktigt intressant frågeställning! Min analys är att det kan nog ingen annan göra än en själv. Stating the obvious: Vad som är skitsnack för dig eller någon annan, behöver inte vara samma för mig. Och tvärt om. Därav är gränsen för skitsnack vs reflektion hårfin.
När det gäller skitsnackar-klubben som jag nämnde tidigare, så är den inte riktigt lika hårfin. För mig så är den rätt bred och det här är mina personliga observationer, med respekt för att andra kan ha sina egna. Det kan vara en kollega som talar bakom ryggen om andra på jobbet, vilket ofta kallas skvaller. Det kan vara någon som aldrig någonsin nämner sin egen åsikt i forum där det verkligen går att påverka, utan hellre knyter näven i fickan och sedan riktar sin energi till att klaga på fikarasten. Det kan vara grannen som absolut vill ha medhåll om att vädret (eller andra saker som personers etnicitet) är skit och bjuder in till detta medhåll konstant under varje samtal över staketet, fast man själv kanske valt att se det positiva i samtalsämnet. Det kan vara personer som absolut vill dra in andra medverkande i sin egen känslobubbla. Kanske för att det annars är för ensamt att sitta i den själv. Och här har man ett val, att delta eller inte.
När det gäller texten jag skrev om min upplevelse av att äga Tesla, så är det en beskrivning baserad på några händelser, som är min tolkning av hur omvärlden reagerar på min bil. Jag kan givetvis ha fel i samtliga händelser, det kanske bara var personer som enbart hade en dålig dag. Dock om jag lägger ihop övriga incidenter som jag lite svepande beskrev så är jag övertygad om att åtminstone några av de aggressioner jag upplevt ute i trafiken är riktade mot bilmärket, vilket försatt mig i flera situationer som är direkt farliga. Och hade jag kört exempelvis en Saab (som jag gjort i större delen år av mitt körkorts-liv) så hade jag haft en annan upplevelse. Det här är för mig en reflektion, som jag delar med mig för att försöka förstå mer om varför, då jag inte förstår själv. Men jag tror vi kom den på spåren, den bakomliggande orsaken. I alla så skalade vi av ett ett lager på löken.