Det är just sådana här vintrar som man märker att vi inte har lika bra med pålitlig kärnkraft som tidigare.Thed75 skrev:Blåser lite och vattenkraft går på sparlåga pga isläggning=dyrt
Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Moderator: Redaktion
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Gillar deras jämförelse, visar på hur billigt det är att köra elbil. När vi under en period har väldigt höga spotpriser på el och man hittar på låga förbrukningssiffror för fossilbilen och höga för elbilen så är det fortfarande billigare att köra elbil.
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Det stod så i artikeln att det inte var applicerbart på de som har ett bundet pris. Citerade bara en del av artikeln...jonasl skrev:Alla har ju inte rörligt elpris heller. Binder man priset idag får man ett klart lägre pris.
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Det är ett medium som tjänar pengar på klick... Det blir inte så roligt om de ska vara ärliga.MWall skrev:Bruno skrev:https://www.dagensps.se/motor/elprischo ... ZtvCQIURWz
"Trots att bensin och diesel är rekorddyra och kostar 17,79 respektive 19,62 kronor per litern kan bilar med förbränningsmotor just nu vara billigare än elbilar att köra. En Volvo XC40 drar omkring 0,75 liter per mil verklig förbrukning. Det ger en milkostnad på 13 kronor, medan den elektriska XC40 ofta drar över tre kilowattimmar per mil. Med de extrema elpriser just nu är det inte givet att elbilen är billigast att köra."
Vilken jävla bullshit. Break even ligger vid 4,33:-/kWh i så fall, vilket väl vi inte direkt är uppe i mer än högst tillfälligt nån timme då och då? Räkna på snittet över året istället. Det är mycket ärligare.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Exakt. Och jag tror inte att jag är helt unik som för ca halvåret sedan band elpriset på 23 öre i 3 år. 70 öre ink allt. Så då kör man e-tron för 2kr milen.jonasl skrev:Alla har ju inte rörligt elpris heller. Binder man priset idag får man ett klart lägre pris.
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Grymt bra pris, idag var det dyrt men man laddar väl oftast på natten om man kan och har timtaxa.
27,8 kWp solceller
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Försöker ladda på kommunens gratisladdarw så mycket som möjligt nu när elen kostar så mycket. Tyvärr kan jag inte koppla in värmepumpen i huset på de laddarna
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Kul att de jämför med XC40 dock , ingen sane person köper ju den bilen som drar mot 3 i den storleken när en fullastad Tesla MX ligger runt 2.5 på vintern , på sommaren under 2.
Senast redigerad av cmd, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Jo, beror mycket på hur effektiva elbilar man jämfört med. Vår M3 LR 2021 drar runt 1,7 kWh/mil nu på vintern.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Inte mätt vid laddaren.martinot skrev:Jo, beror mycket på hur effektiva elbilar man jämfört med. Vår M3 LR 2021 drar runt 1,7 kWh/mil nu på vintern.
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Vad menar du med laddaren? Den i SuC eller? Ombordladdarna i bilen?MWall skrev:Inte mätt vid laddaren.martinot skrev:Jo, beror mycket på hur effektiva elbilar man jämfört med. Vår M3 LR 2021 drar runt 1,7 kWh/mil nu på vintern.
Jag avser hur mycket bilen drar från batterierna. Självklart förekommer förluster, men det gör det för laddning av alla ebilar (och prylar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Du får ju betala för all el som går åt, inte bara för den som driver bilen framåt. Ja, om du nu vill räkna kostnaden på riktigt.martinot skrev:Vad menar du med laddaren? Den i SuC eller? Ombordladdarna i bilen?MWall skrev:Inte mätt vid laddaren.martinot skrev:Jo, beror mycket på hur effektiva elbilar man jämfört med. Vår M3 LR 2021 drar runt 1,7 kWh/mil nu på vintern.
Jag avser hur mycket bilen drar från batterierna. Självklart förekommer förluster, men det gör det för laddning av alla ebilar (och prylar).
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Jämförelsen är givetvis både osaklig och irrelevant i sak som redan påpekats. Men poängen är väl ändå att vi i Sverige haft ett av världens bästa elsystem – stabilt och fossilfritt – med vattenkraften i norr och kärnkraften i söder vilket man nu på snabbt saboterat genom ett antal ogenomtänkta beslut.
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Absolut. Men det gäller som sagt alla elbilar. Man får nog räkna på att lägga på ca 8% för laddning av elbilar.MWall skrev:Du får ju betala för all el som går åt, inte bara för den som driver bilen framåt. Ja, om du nu vill räkna kostnaden på riktigt.martinot skrev:Vad menar du med laddaren? Den i SuC eller? Ombordladdarna i bilen?MWall skrev:Inte mätt vid laddaren.martinot skrev:Jo, beror mycket på hur effektiva elbilar man jämfört med. Vår M3 LR 2021 drar runt 1,7 kWh/mil nu på vintern.
Jag avser hur mycket bilen drar från batterierna. Självklart förekommer förluster, men det gör det för laddning av alla ebilar (och prylar).
Förbrukningen mäts och jämförs dock normalt i förhållande till hur mycket som dras från batteribanken.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Helt rätt ju högre effekt desto större förluster, och då blir min kommande E55 ännu mer premium att köra men det vore faktiskt kul att komma 40 mil motorväg. Men tillbaks till ämnet så drar min laddhybrid uppåt 3 kWh per mil på motorväg så ni förstår att jag byter upp mig med en fat e-tron, men BMW drar ca 1.2 l bensin på motorvägen så då måste elpriset upp en bit för att det ska bli dyrare. Jag byter dock inte bil primärt för att tjäna pengar utan vill minska på utsläpp och gillar karaktären i en elbil och att köra med en elmotor på 115 hk för att flytta 2,7 ton är sådär kul.
27,8 kWp solceller
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Strömpriserna är ju helt sjuka. Fick precis räkning för senaste månaden, 5000kr. När jag följer hur mkt vi förbrukar per dag, så ser det ut till att nästa månadsfaktura landar på 10.000kr Och detta är för ett helt vanligt hus, inget mansion.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
martinot skrev:Absolut. Men det gäller som sagt alla elbilar. Man får nog räkna på att lägga på ca 8% för laddning av elbilar.MWall skrev:Du får ju betala för all el som går åt, inte bara för den som driver bilen framåt. Ja, om du nu vill räkna kostnaden på riktigt.martinot skrev:Vad menar du med laddaren? Den i SuC eller? Ombordladdarna i bilen?MWall skrev:Inte mätt vid laddaren.martinot skrev:Jo, beror mycket på hur effektiva elbilar man jämfört med. Vår M3 LR 2021 drar runt 1,7 kWh/mil nu på vintern.
Jag avser hur mycket bilen drar från batterierna. Självklart förekommer förluster, men det gör det för laddning av alla ebilar (och prylar).
Förbrukningen mäts och jämförs dock normalt i förhållande till hur mycket som dras från batteribanken.
Kan ju ta en "typisk vinterdag" här hos oss. Dvs igår.
Avg temp: -5,26 C
Körning: 15,32 kWh (46,24 km fördelat på 4 körningar => 3,3 kWh/mil)
Phantom drain: 2,5 kWh (Då har den ändå gått ner i sovläge ett flertal ggr under dagen)
Uppvärmning: 3,13 kWh
Sleep: 0,73 kWh
Laddeffektivitet hemma under november: 87,89%
Summa: 5,3 kWh/mil.
En "typisk sommardag" från i slutet av juni i år :
Avg temp: 23,67 C
Körning: 9,36 kWh (41,6 km fördelat på 4 körningar => 2,25 kWh/mil)
Phantom drain: 0,88 kWh
Uppvärmning: 0 kWh
Parkering: 1,03 kWh (kylning av kupén?)
Sleep: 0 kWh
Laddeffektivitet hemma under juni: 81,54%
Summa: 3,3 kWh/mil.
Är faktiskt lite värre än jag trodde och räknar man bara på den förbrukningssiffra som bilen visar så lurar man sig rejält.
Ser jag till hela november så har jag kört 187 mil och laddat med 715,44 kWh. Det är "bara" 3,8 kWh per mil. I oktober fick jag 228 mil på 727 kWh, 3,2 kWh/mil.
Jag tycker bilens batteri är som ett såll på vintern. Kör man mest korta sträckor så blir förbrukningen skyhög. Har aldrig fått för mig att vardagsladda på SuC men nu är jag frestad. Kan ju faktiskt tjäna en hel del på det.
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Statnett hjular till banken, de har verkligen lyckats med nya sladden till england,, innan sa de ju att priset i södra norge skulle gå upp 2,5 øre/kwh, haha luring, och snart ska den andra halvan av uk kabeln dras igång, då blir det 2,5 øre dyrare igen halleluja,HelectriC skrev:Strömpriserna är ju helt sjuka. Fick precis räkning för senaste månaden, 5000kr. När jag följer hur mkt vi förbrukar per dag, så ser det ut till att nästa månadsfaktura landar på 10.000kr Och detta är för ett helt vanligt hus, inget mansion.
Hur många kwh fick du för 5knoks?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Oj, det var billigt! Ångrar att jag inte band för 32 öre i augusti vilket var det billigaste jag hittade då. Vart hittade du för 23 öre?Robertrimmevik skrev:Exakt. Och jag tror inte att jag är helt unik som för ca halvåret sedan band elpriset på 23 öre i 3 år. 70 öre ink allt. Så då kör man e-tron för 2kr milen.jonasl skrev:Alla har ju inte rörligt elpris heller. Binder man priset idag får man ett klart lägre pris.
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Absolut. Detta är det stora problemet.HelectriC skrev:Strömpriserna är ju helt sjuka. Fick precis räkning för senaste månaden, 5000kr. När jag följer hur mkt vi förbrukar per dag, så ser det ut till att nästa månadsfaktura landar på 10.000kr Och detta är för ett helt vanligt hus, inget mansion.
Det är fortfarande extremt mycket billigare att ladda vår elbil jämfört med att köra vår dieselbil. Laddade i natt, trots de höga priserna, för mellan 1,0 - 1,5 kr/kWh. Fortfarande billigt, och elbilskostnaden är bara en fis i rymden jämfört med husets elförbrukning.
Det är ju, precis som du är inne på, uppvärmningen av våra bostäder som är det stora problemet, och följden av den sjuka energipolitiken som våra politiker fört.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Dangus skrev:Oj, det var billigt! Ångrar att jag inte band för 32 öre i augusti vilket var det billigaste jag hittade då. Vart hittade du för 23 öre?Robertrimmevik skrev:Exakt. Och jag tror inte att jag är helt unik som för ca halvåret sedan band elpriset på 23 öre i 3 år. 70 öre ink allt. Så då kör man e-tron för 2kr milen.jonasl skrev:Alla har ju inte rörligt elpris heller. Binder man priset idag får man ett klart lägre pris.
Vi förbrukar mycket mindre el när det är sommar och billigt och mycket mer när det är vinter och dyrt. Funderar på att binda nu. Men då blir det ca 70 öre och inte 23... Kollade igenom mina fakturor senaste året (har rörligt idag) och även i somras låg det över 40 öre. Nu ligger det på 96 öre eller vad det var.
Eller ska man härda ut och hitta ett bättre fastpris till sommaren? Är rädd att elpriset kommer spåra rejält framåt januari-februari och det lär inte bli bättre kommande år.
ps. Man kan även binda i 10 år till 67 öre. Men vet inte om jag törs. Rätt vad det är så har vi den där billiga vindkraften.
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Min enda take-away av detta är att aldrig köpa en xc40 eftersom den är så sjukt ineffektiv.Bruno skrev:https://www.dagensps.se/motor/elprischo ... ZtvCQIURWz
"Trots att bensin och diesel är rekorddyra och kostar 17,79 respektive 19,62 kronor per litern kan bilar med förbränningsmotor just nu vara billigare än elbilar att köra. En Volvo XC40 drar omkring 0,75 liter per mil verklig förbrukning. Det ger en milkostnad på 13 kronor, medan den elektriska XC40 ofta drar över tre kilowattimmar per mil. Med de extrema elpriser just nu är det inte givet att elbilen är billigast att köra."
Vad gäller kostnaden för el så är väl ingen elbilsägare så korkad så man laddar när det är som dyrast på dygnet.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Sitter och tittar på statistiken timme för timme på svenska kraftnät och blir inte riktigt klok, det är nästan som att någon ljuger.
- SVT hävdar att vattenkraften går på sparlåga för isläggning. Men i statistiken för igår ligger de och pushar 12GW, vilket är typiskt vad de låg och maxade hela förra vintern. Installerad effekt är 16GW enl. uppgift, men där har de inte legat någon gång vad jag kan se?
- Det påstås det är kapacitetsbrist i nätet men tittar man på import/export så går det 1,2GW från Danmark via SE4 till Polen och Lettland. Finland och Litauen importerar 2 resp 1 GW och Sverige nettoexporterar.
Vems energipolitik är det egentligen som bär ansvaret? Är det verkligen Norge och Sverige som skall producera kraft till alla i regionen som inte kan själva, eller har tillfälliga problem med gasleveranser från Ryssland? Jag har inget problem med det, men tycker att det i så fall är eventuellt överbliven el från vindkraft som skall exporteras, inte att vi skall bygga kärnkraft eller köra reservkraftverk på fossila bränslen för energiexport.
- SVT hävdar att vattenkraften går på sparlåga för isläggning. Men i statistiken för igår ligger de och pushar 12GW, vilket är typiskt vad de låg och maxade hela förra vintern. Installerad effekt är 16GW enl. uppgift, men där har de inte legat någon gång vad jag kan se?
- Det påstås det är kapacitetsbrist i nätet men tittar man på import/export så går det 1,2GW från Danmark via SE4 till Polen och Lettland. Finland och Litauen importerar 2 resp 1 GW och Sverige nettoexporterar.
Vems energipolitik är det egentligen som bär ansvaret? Är det verkligen Norge och Sverige som skall producera kraft till alla i regionen som inte kan själva, eller har tillfälliga problem med gasleveranser från Ryssland? Jag har inget problem med det, men tycker att det i så fall är eventuellt överbliven el från vindkraft som skall exporteras, inte att vi skall bygga kärnkraft eller köra reservkraftverk på fossila bränslen för energiexport.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
tor-ake skrev:Sitter och tittar på statistiken timme för timme på svenska kraftnät och blir inte riktigt klok, det är nästan som att någon ljuger.
- SVT hävdar att vattenkraften går på sparlåga för isläggning. Men i statistiken för igår ligger de och pushar 12GW, vilket är typiskt vad de låg och maxade hela förra vintern. Installerad effekt är 16GW enl. uppgift, men där har de inte legat någon gång vad jag kan se?
- Det påstås det är kapacitetsbrist i nätet men tittar man på import/export så går det 1,2GW från Danmark via SE4 till Polen och Lettland. Finland och Litauen importerar 2 resp 1 GW och Sverige nettoexporterar.
Vems energipolitik är det egentligen som bär ansvaret? Är det verkligen Norge och Sverige som skall producera kraft till alla i regionen som inte kan själva, eller har tillfälliga problem med gasleveranser från Ryssland? Jag har inget problem med det, men tycker att det i så fall är eventuellt överbliven el från vindkraft som skall exporteras, inte att vi skall bygga kärnkraft eller köra reservkraftverk på fossila bränslen för energiexport.
Det blir ju så i och med avregleringen och den gemensamma marknaden. Betalar tyskarna bättre så måste vi matcha priset om vi vill ha nåt. Dock begränsas det av överföringskapaciteten söderut.
SVT är ett propagandaorgan.
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Även dom som har rörligt pris är det inte applicerbart på, genom dom flesta har inte timavtal utan någon typ av månads medel.Bruno skrev:Det stod så i artikeln att det inte var applicerbart på de som har ett bundet pris. Citerade bara en del av artikeln...jonasl skrev:Alla har ju inte rörligt elpris heller. Binder man priset idag får man ett klart lägre pris.