martinot skrev:MWall skrev:martinot skrev:MWall skrev:martinot skrev:Jo, beror mycket på hur effektiva elbilar man jämfört med. Vår M3 LR 2021 drar runt 1,7 kWh/mil nu på vintern.
Inte mätt vid laddaren.
Vad menar du med laddaren? Den i SuC eller? Ombordladdarna i bilen?
Jag avser hur mycket bilen drar från batterierna. Självklart förekommer förluster, men det gör det för laddning av alla ebilar (och prylar).
Du får ju betala för all el som går åt, inte bara för den som driver bilen framåt. Ja, om du nu vill räkna kostnaden på riktigt.
Absolut. Men det gäller som sagt
alla elbilar. Man får nog räkna på att lägga på ca 8% för laddning av elbilar.
Förbrukningen mäts och jämförs dock normalt i förhållande till hur mycket som dras från batteribanken.
Kan ju ta en "typisk vinterdag" här hos oss. Dvs igår.
Avg temp: -5,26 C
Körning: 15,32 kWh (46,24 km fördelat på 4 körningar => 3,3 kWh/mil)
Phantom drain: 2,5 kWh (Då har den ändå gått ner i sovläge ett flertal ggr under dagen)
Uppvärmning: 3,13 kWh
Sleep: 0,73 kWh
Laddeffektivitet hemma under november: 87,89%
Summa: 5,3 kWh/mil.
En "typisk sommardag" från i slutet av juni i år :
Avg temp: 23,67 C
Körning: 9,36 kWh (41,6 km fördelat på 4 körningar => 2,25 kWh/mil)
Phantom drain: 0,88 kWh
Uppvärmning: 0 kWh
Parkering: 1,03 kWh (kylning av kupén?)
Sleep: 0 kWh
Laddeffektivitet hemma under juni: 81,54%
Summa: 3,3 kWh/mil.
Är faktiskt lite värre än jag trodde och räknar man bara på den förbrukningssiffra som bilen visar så lurar man sig rejält.
Ser jag till hela november så har jag kört 187 mil och laddat med 715,44 kWh. Det är "bara" 3,8 kWh per mil. I oktober fick jag 228 mil på 727 kWh, 3,2 kWh/mil.
Jag tycker bilens batteri är som ett såll på vintern. Kör man mest korta sträckor så blir förbrukningen skyhög. Har aldrig fått för mig att vardagsladda på SuC men nu är jag frestad. Kan ju faktiskt tjäna en hel del på det.